Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hm, welke grondmengsels zal ik eens uitproberen? Hebben jullie nog suggesties?

60% potgrond & 40% zand?

50% potgrond & 50% cocopeat?

75% potgrond & 25% cocopeat?

50% potgrond, 20% cocopeat en 30% zand?

100% potgrond?

100% tuinaarde (uit zak)?

Wat kan ik nog meer bedenken?

Ik vermoed wel dat cocopeat slechter werkt dan zand.. het houd het beide luchtig, maar cocopeat houd veel meer vocht vast dus sneller rottings gevaar lijkt me?

Geplaatst:

Dat bevruchten is erg lastig en ik twijfel ook of ik het wel goed doe

Verder is het een super plantje

Die van mij staan in een mix van compost en vermiculiet.

Juist een te veel aan water houdt het vast dus lijkt me dat het rotting tegen gaat.

Tot nu toe doen ze het goed...maar of er pinda's gaan komen

Geplaatst:

Ik heb ze ook! 10 heb ik er geplant. 1 beschimmelde weggegooid en nu komen er 5 uit en de andere 4 zijn nog druk bezig om op te gaan komen.

2012-05-26-0850921338022646.53

2012-05-26-0811541338022674.53

Groet,

Geert-Jan

• 4 weeks later...
Geplaatst:

die ik op de tuin heb neer gezet wordt niet wat.

ze zijn verzopen denk ik bladeren worden geel ondanks dat ze onder een afdakje staan.

maarja er is ook wel heel veel gevallen.

dan heb ik er nog 1 thuis in een pot en die is wel mooi groen, maar het handmatige bestuiven heb ik opgegeven.

was er elke dag wel mee bezig met een kwastje, maar geen steeltje wat eruit komt om zich die weer in de grond te boren

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Hoe staat het met de pinda's? Twee van mijn plantjes blijken al heel veel bevruchte bloempjes te hebben (gehad). Meerdere uitlopers naar en in de grond inmiddels. Ik had het niet meer verwacht. De potjes zijn dan ook veel te klein, maar we wachten af wat er gebeurd. Er staan ook nog drie plantjes buiten in pot en twee in de volle grond.

dsc149230921343454848.JPG

Groet,

Geert-Jan

Geplaatst:

Klopt. De bloemstengel groeit uit tot een soort wortel en boort zich in de grond. Ik heb zelfs bloempjes op 20 cm hoogte waar nu een wortel aan gaat groeien. Volgend jaar word dit een project op de moestuin met 20 plantjes.

Groet,

Geert-Jan

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Hmm... weinig animo meer voor de pinda's?

Ik ben een experimentje begonnen. Een zakje kokossubstraat, licht vochtig, in een plastic zakje aan een stokje. Een van de bevruchte bloempjes zat nogal hoog en het leek mij niet dat deze ooit de grond zou bereiken. Dus ik dacht: als hij niet naar de grond komt, komt de grond maar naar hem toe..

dsc152163451344007906.JPG

Groet,

Geert-Jan

Geplaatst:

ik had 4 planten op de tuin, maar dat werd niks.

ik heb er nog 1 onder mijn afdak in een grote pot.

net gekeken, ook niks.

ik vond het wel een gedoe met bestuiven, had het wel gedaan, maar niet goed dus en heb er later ook niks meer aan gedaan.

weet niet of ik het volgend jaar weer zal proberen...

Geplaatst:

sannie schreef:

ik vond het wel een gedoe met bestuiven, had het wel gedaan, maar niet goed dus en heb er later ook niks meer aan gedaan.

Ik heb geen enkel bloemetje bestoven dus blijkbaar is dat niet direct noodzakelijk. Buiten heb ik ook nog geen resultaat bij de planten in de tuin en in pot. Warmte is blijkbaar toch belangrijk, mijn planten in de vensterbank op het zuiden bloeien veel meer.

Groet,

Geert-Jan

Geplaatst:

Ook ik had geprobeerd pinda's te kweken die niets deden, DUS heb ik heftig gesmokkeld en pinda's gekocht en aan gruzelementen geblend om er de meest geweldige pindakaas MET dan wel weer eigengemaakte sambal ooit van te draaien

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

• 2 weeks later...
Geplaatst: (aangepast)

Het resultaat van één van de plantjes:

Het plantje bloeide al een tijd niet meer en begon er steeds slechter uit te zien

_DSC1575.jpg

Is het dan toch gelukt?

_DSC1576.jpg

Twee heuse Veluwse Pinda's!

_DSC1581.jpg

Dit krijgt volgend jaar zeker een vervolg op grotere schaal!

aangepast door Gast

Groet,

Geert-Jan

Geplaatst:

Vanmiddag zag ik "onkruidjes" die sprekend lijken op de foto's hieronder. Ik dacht dat de pinda's mislukt waren, nu toch maar even afwachten.

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Zijn er nog mensen die dit jaar aan de pinda's gaan?

Ik wel. Ik hoop eigenlijk stiekum om dit jaar een flinke oogst te krijgen.

Inmiddels liggen er ongeveer 80 pinda's te kiemen tussen keukenpapier. Een enkele beschimmelde heb ik al weggehaald.

Binnenkort hoop ik ze in de kweekbakken van de Lidl uit te planten. Half mei gaan ze dan de tuin op onder een folietunneltje.

2013-02-23-0912311361612445.38

Wie weet hebben we dan aan het eind van het jaar de eerste Veluwse Pindakaas..

Zou het trouwens werken om de eventueel geoogste pinda's te gebruiken om verder te kweken en zo plantjes te krijgen die beter tegen ons klimaat kunnen?

Groet,

Geert-Jan

Geplaatst:

ah, als ik jou zo zie krijg ik ook zin om ze weer te proberen! die van mij zijn vorig jaar overleden aan verwaarlozing en uitdroging

ik wens jou in ieder geval heel veel succes!

foto's blijven welkom!!

Geplaatst:

Mijne waren ook uitgedroogd en had er dit seizoen nog niet aan gedacht om ze weer te proberen. Moet nog even bekijken waar ik er ruimte voor heb, maar denk dat ik het wel weer eens wil proberen.

Als je ze in de vollegrond doet.. Zorg er voor dat het goed vocht door laat, anders heb je erg snel rottingsgevaar

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...