dennislp Geplaatst: 25 mei 2012 Geplaatst: 25 mei 2012 Hm, welke grondmengsels zal ik eens uitproberen? Hebben jullie nog suggesties? 60% potgrond & 40% zand?50% potgrond & 50% cocopeat?75% potgrond & 25% cocopeat?50% potgrond, 20% cocopeat en 30% zand?100% potgrond?100% tuinaarde (uit zak)? Wat kan ik nog meer bedenken? Ik vermoed wel dat cocopeat slechter werkt dan zand.. het houd het beide luchtig, maar cocopeat houd veel meer vocht vast dus sneller rottings gevaar lijkt me? Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Rantje Geplaatst: 25 mei 2012 Geplaatst: 25 mei 2012 Dat bevruchten is erg lastig en ik twijfel ook of ik het wel goed doe Verder is het een super plantje Die van mij staan in een mix van compost en vermiculiet.Juist een te veel aan water houdt het vast dus lijkt me dat het rotting tegen gaat.Tot nu toe doen ze het goed...maar of er pinda's gaan komen Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
kroongj Geplaatst: 26 mei 2012 Geplaatst: 26 mei 2012 Ik heb ze ook! 10 heb ik er geplant. 1 beschimmelde weggegooid en nu komen er 5 uit en de andere 4 zijn nog druk bezig om op te gaan komen. Quote Groet, Geert-Jan
annemarie Geplaatst: 19 juni 2012 Geplaatst: 19 juni 2012 Hoe is t met de pinda's?? kben erg nieuwsgierig!!! Quote love life!!
dennislp Geplaatst: 19 juni 2012 Geplaatst: 19 juni 2012 Hier lijkt het wel of ze een groei stilstand hebben gekregen sinds het verpotten, duurt nog wel even voordat daar pinda's aankomen denk ik. Achja, de richtlijn van: 2 maanden na het zaaien heb je pinda's.. Dat is denk vrijwel niet haalbaar. Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
sannie Geplaatst: 19 juni 2012 Geplaatst: 19 juni 2012 die ik op de tuin heb neer gezet wordt niet wat.ze zijn verzopen denk ik bladeren worden geel ondanks dat ze onder een afdakje staan.maarja er is ook wel heel veel gevallen.dan heb ik er nog 1 thuis in een pot en die is wel mooi groen, maar het handmatige bestuiven heb ik opgegeven.was er elke dag wel mee bezig met een kwastje, maar geen steeltje wat eruit komt om zich die weer in de grond te boren Quote
Antoine Geplaatst: 20 juni 2012 Geplaatst: 20 juni 2012 Hebben jullie nou al pinda's geoogst? Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
kroongj Geplaatst: 28 juli 2012 Geplaatst: 28 juli 2012 Hoe staat het met de pinda's? Twee van mijn plantjes blijken al heel veel bevruchte bloempjes te hebben (gehad). Meerdere uitlopers naar en in de grond inmiddels. Ik had het niet meer verwacht. De potjes zijn dan ook veel te klein, maar we wachten af wat er gebeurd. Er staan ook nog drie plantjes buiten in pot en twee in de volle grond. Quote Groet, Geert-Jan
RobO Geplaatst: 28 juli 2012 Geplaatst: 28 juli 2012 dus na bevruchting duiken ze pas de grond in? soort plons in het diepe... Quote
kroongj Geplaatst: 28 juli 2012 Geplaatst: 28 juli 2012 Klopt. De bloemstengel groeit uit tot een soort wortel en boort zich in de grond. Ik heb zelfs bloempjes op 20 cm hoogte waar nu een wortel aan gaat groeien. Volgend jaar word dit een project op de moestuin met 20 plantjes. Quote Groet, Geert-Jan
kroongj Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 Hmm... weinig animo meer voor de pinda's? Ik ben een experimentje begonnen. Een zakje kokossubstraat, licht vochtig, in een plastic zakje aan een stokje. Een van de bevruchte bloempjes zat nogal hoog en het leek mij niet dat deze ooit de grond zou bereiken. Dus ik dacht: als hij niet naar de grond komt, komt de grond maar naar hem toe.. Quote Groet, Geert-Jan
sannie Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 ik had 4 planten op de tuin, maar dat werd niks.ik heb er nog 1 onder mijn afdak in een grote pot.net gekeken, ook niks.ik vond het wel een gedoe met bestuiven, had het wel gedaan, maar niet goed dus en heb er later ook niks meer aan gedaan.weet niet of ik het volgend jaar weer zal proberen... Quote
kroongj Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 sannie schreef: ik vond het wel een gedoe met bestuiven, had het wel gedaan, maar niet goed dus en heb er later ook niks meer aan gedaan. Ik heb geen enkel bloemetje bestoven dus blijkbaar is dat niet direct noodzakelijk. Buiten heb ik ook nog geen resultaat bij de planten in de tuin en in pot. Warmte is blijkbaar toch belangrijk, mijn planten in de vensterbank op het zuiden bloeien veel meer. Quote Groet, Geert-Jan
sannie Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 ok... dan denk ik dat ik volgend jaar het nog een keer zal proberen.en een vensterbank op het zuiden gaat zeker lukken. Quote
prettig gestoord Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 Ook ik had geprobeerd pinda's te kweken die niets deden, DUS heb ik heftig gesmokkeld en pinda's gekocht en aan gruzelementen geblend om er de meest geweldige pindakaas MET dan wel weer eigengemaakte sambal ooit van te draaien Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
kroongj Geplaatst: 24 augustus 2012 Geplaatst: 24 augustus 2012 (aangepast) Het resultaat van één van de plantjes: Het plantje bloeide al een tijd niet meer en begon er steeds slechter uit te zien Is het dan toch gelukt? Twee heuse Veluwse Pinda's! Dit krijgt volgend jaar zeker een vervolg op grotere schaal! 24 augustus 2012 aangepast door Gast Quote Groet, Geert-Jan
eva1986 Geplaatst: 24 augustus 2012 Geplaatst: 24 augustus 2012 Wat geweldig! Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
geedee Geplaatst: 24 augustus 2012 Geplaatst: 24 augustus 2012 Heel leuk om te zien...het is mij niet gelukt helaas....dus geweldig deze Veluwse pinda's.... Gooi ze op Ebay joh....vast collecters item Quote
RvO Geplaatst: 26 augustus 2012 Geplaatst: 26 augustus 2012 Vanmiddag zag ik "onkruidjes" die sprekend lijken op de foto's hieronder. Ik dacht dat de pinda's mislukt waren, nu toch maar even afwachten. Quote
kroongj Geplaatst: 23 februari 2013 Geplaatst: 23 februari 2013 Zijn er nog mensen die dit jaar aan de pinda's gaan? Ik wel. Ik hoop eigenlijk stiekum om dit jaar een flinke oogst te krijgen. Inmiddels liggen er ongeveer 80 pinda's te kiemen tussen keukenpapier. Een enkele beschimmelde heb ik al weggehaald. Binnenkort hoop ik ze in de kweekbakken van de Lidl uit te planten. Half mei gaan ze dan de tuin op onder een folietunneltje. Wie weet hebben we dan aan het eind van het jaar de eerste Veluwse Pindakaas.. Zou het trouwens werken om de eventueel geoogste pinda's te gebruiken om verder te kweken en zo plantjes te krijgen die beter tegen ons klimaat kunnen? Quote Groet, Geert-Jan
davo1979 Geplaatst: 23 februari 2013 Geplaatst: 23 februari 2013 @kroongj Hoe kom je aan de start pinda's? Quote
kroongj Geplaatst: 23 februari 2013 Geplaatst: 23 februari 2013 Ongebrande pinda's van vogelvoer. De zakken pelpinda's in de supermarkt zijn niet geschikt want deze zijn geroosterd. Quote Groet, Geert-Jan
Eva Geplaatst: 24 februari 2013 Auteur Geplaatst: 24 februari 2013 ah, als ik jou zo zie krijg ik ook zin om ze weer te proberen! die van mij zijn vorig jaar overleden aan verwaarlozing en uitdroging ik wens jou in ieder geval heel veel succes! foto's blijven welkom!! Quote
dennislp Geplaatst: 24 februari 2013 Geplaatst: 24 februari 2013 Mijne waren ook uitgedroogd en had er dit seizoen nog niet aan gedacht om ze weer te proberen. Moet nog even bekijken waar ik er ruimte voor heb, maar denk dat ik het wel weer eens wil proberen. Als je ze in de vollegrond doet.. Zorg er voor dat het goed vocht door laat, anders heb je erg snel rottingsgevaar Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
kroongj Geplaatst: 24 februari 2013 Geplaatst: 24 februari 2013 Mijn tuintje heeft gelukkig een echte Veluwse zandgrond. Alleen een te nat(regen) groeiseizoen zal roet in het eten gooien. Quote Groet, Geert-Jan
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.