Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Insecten: Foto's, verhalen en identificatie.

Featured Replies

Geplaatst:

Ow is dat het? Mijn huis een lieveheersbeestjessexpaleis, sjeee...

Hier is het inderdaad ook al de 2e keer dat ik het meemaak, vorige keer was het eind september..

Geplaatst:

Bizar! En vooral dat ze ook bijten

Geplaatst:

Hier heb ik gister ook weer een twintigtal lieveheersbeestje uit de slaapkamer van mijn zoon verwijderd. Elk jaar hetzelfde liedje. En dat gaat nog wel ff door.

Typisch hoor, de slaapkamerramen van de jongens zitten op het noorden van het huis. Niet normaal hoeveel ik er in de kozijnen vind.

Geplaatst:
  • Auteur

Schijten en bijten doen ze die schattige lieveheersbeestjes... Vooral als ze in grote getale komen opdagen... Helemáál niet van die lieverdjes dus...

Geplaatst:

Toch heb ik ze liever dan bijvoorbeeld muggen ( in het bijzonder de alom bekende slaapkamermug), varenrouwmuggen, fruitvliegjes, wespen (wespen: wij haatsen ze). Nutteloos ongedierte, gespuis. En dan noem ik nog niet eens slakken en bumperklevers.

Hommels, zweefvliegen en dus ook lieveheersbeestjes, die behoren tot mijn vriendenkring. En vrienden hebben hun eigenaardigheden, je moet en wilt ze nemen zoals ze zijn.

Geplaatst:

Nachtvlinder op mijn hand om een fotootje te maken.

P1050993a41601381339967.jpg

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Mooi beestje Thea! Het is het Goudvenstertje of het Moerasgoudvenstertje. Ik neig naar die laatste, maar dat is ook de zeldzaamste van het stel. Deze twee soorten zijn meestal alleen met genitaliënonderzoek, onder de microscoop, op naam te brengen.

Groet,

Geert-Jan

Geplaatst:

Ja hij doe zijn naam eer aan want de vleugeltjes zaten vol met goud vlekken.Dank voor de naam van de nachtvlinder.

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

We zouden eigenlijk naast een identificatie-topic voor planten en ander groen, ook een topic voor insecten moeten hebben.

Vraagje dus. Weet iemand wat voor insect dit is ? Ding is 12 tot 14 mm lang.

DSCN532736101381486786.JPG

Geplaatst:

Ja. Ik ben van het nieuwsgierige type he ?

Nee. Tik op zijn/haar hoofd gekregen gisteravond. Kan ik mee hebben genomen van de tuin / kan ook gewoon hier in huis rondgelopen hebben. Ik vraag me dat dus af. Waar komt dat ding vandaan. Ik zie hier in huis wel eens zilvervisjes ofzo, maar dat is eigenlijk alles. Dit nog nooit gezien hier. Gelukkig geen kakkerlak

Geplaatst:

wat een slagveld

Geplaatst:
  • Auteur

Geen idee wat het is voor beestje (soort duizendpootje?) maar vindt dat die insecten identificatie prima in dit topic kan... gaat tot nog toe goed toch?

Geplaatst:

Ik denk dat dit een stukje van een duizendpoot is. Zo te zien is er één of ander roofdier met de rest van door

Groet,

Geert-Jan

Geplaatst:

Ogen ( of iets dergelijks ) zitten links, daar zit de kop. rechts zit het achterste. Dit is het hele ding. Alleen wat pootjes gingen kapot. Ding is dus echt in zijn geheel en intact 12-14 mm.

Geplaatst:

Op het eerste oog zou ik zeggen een (jonge?) pissebed.

Geplaatst:

Zijn er vast wel pissebed soorten die ik niet ken of als zodanig herken, maar de gewone pissebed is het zeker niet. De rugschilden zijn echt harder, bruin "tor"- achig. Pissebedden zijn zeg maar : zachter.

En hij is toch ook wel een klap groter ( smaller, langer ) dan een pissebed.

Ik word nu toch wel écht benieuwd wat dit was. Is het toch moeilijker dan ik dacht ?

aangepast door Gast

Geplaatst:

haha, kleurige pissenbed! lijkt wel een beetje op een kameleon ook.

....oh wacht. Even naar onder scrollen

Geplaatst:

Het is toch een duizendpoot denk ik. Deze heb je in verschillende lengtes http://bugguide.net/node/view/333594/bgimage

Deze website is trouwens een schitterende site voor al je insectenzoektochten

Groet,

Geert-Jan

Geplaatst:
... ... vindt dat die insecten identificatie prima in dit topic kan... gaat tot nog toe goed toch?

Erny, je hebt dit topic gestart, dus zou jij zelf de titel nog kunnen wijzigen en uitbreiden met 'en identificatie'. Is dat wat? Je moet dan terug gaan naar dat eerste berichtje.

Geplaatst:

@ kroongj ( ik kan nu niet terugkijken of je zó gespeld heet ) Dank dan ! Dat is m inderdaad. Heb ik m van de tuin meegenomen dan wel zeker.

Geplaatst:

Vanmorgen trof ik deze twee beestjes aan in m'n tuintje:

2013tuin034.jpg

2013tuin035.jpg

Iemand een idee wat het zijn?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.