Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag gezaaid of geplant ? 2025

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Dinsdag de daslook geplant die ik kreeg bij de MTFD. 

Vandaag de plekken bij gezaaid waar niks is opgekomen van de oranje en paarse wortelen. 

aangepast door Gitta
  • Like 1

Gisteren bijna alle dahila’s  en de koolrabi geplant. 
Vandaag  een boel bloemen geplant en gezaaid , effe denken….juffertje in het groen, cosmea, zinnia, goudsbloem, zilver dille ( witte schermbloemen)  duizendschoon, rudbekia , ridderspoor en zonnebloemen. Zou mooi zijn als alles opkomt, wat een leuke bossen bloemen krijg ik dan! 😊

aangepast door jootje
  • Like 7
Geplaatst:

Dat  is grappig, de Daslook begint hier nu pas met bloeien.

Gezaaid:

Kailan overnieuw... want... wat er is opgekomen is niet de Kailan die ik verwachtte en uit het zakje hoort te komen. Lijkt eerder op een soort bladkool/snijkool. Er kan natuurlijk wat zijn misgegaan dus heb nu de oudere zakjes ook gezaaid.

En:

Meloen Kazakh

Suikermeloen Charentais

Pompoen Melonette Jaspee de Vendee

Courgette Patio Star

Klim Courgette Ola Eslaladora

En van alles verpot want kwam dus P7 potjes bij de lidl tegen dus de boel kon weer doorschuiven.

(Basilicums, Kervel, Dille, Venkel)

• Like 2

Verplant. Het weer was er niet naar om lekker vol op de moestuin tekeer te gaan, dus het bleef beperkt tot het halen van wat nieuwe potgrond en verplanten van de krappe tomatenzaailingen.

IMG_20250421_162139324_HDR.thumb.jpg.1f4af967aaa4a7de23ea49507155be13.jpg

Aldus geschiedde en die kunnen wel even weer vooruit. Wat heb ik toch een hoop gezaaid en waar ga ik dat allemaal neerzetten? 

IMG_20250421_161316180_HDR.thumb.jpg.cb43fa177d8aae594b78f52098be3156.jpg

aangepast door woldistel
  • Like 6
Geplaatst:

Heel herkenbaar, Woldistel….en ik heb me serieus geprobeerd in te houden….en er “ moet” ook nog veel gezaaid. 😱😉

• Like 3
Geplaatst:

Vandaag 40 zaden waterspinazie/kangkung gezaaid. Bakje staat lekker warm te wezen op de router. Ik hoop dat 40 zaden genoeg is, ik wil graag een hele kweektafel vullen. Anders nog genoeg zaadjes over om bij te zaaien. Verder, net zo’n grote wens als de kangkung, ook ABC-kruid/Champagneblad gezaaid. Met dank aan @Flup uit de BZD! De zaadjes zijn uit 2020 en de kiemkracht wordt gemiddeld op 4 jaar gehouden, maar ik probeer het gewoon. Als zo’n plantje of 4 zou lukken, ben ik al blij! 

• Like 2
Geplaatst:

Ik denk dat 40 zaden best veel is (als alles opkomt). het vertakt nogal snel als je een top uitknijpt. Ik heb geen idee of er een bewaarmethode voor is (vriezen, drogen?)

abc kruid heb ik ook wel eens gehad, maar eigenlijk wist ik  niet wat ik ermee zou kunnen doen. Leuk vers, gekke bzzz bij het vers eten. Dus interessant voor salades enzo. Maar geen idee wat ik er naderhand mee moet doen.Drogen of diepvries?

Geplaatst:
6 minuten geleden, woldistel zei:

abc kruid heb ik ook wel eens gehad, maar eigenlijk wist ik  niet wat ik ermee zou kunnen doen

Ik denk dat hij leuk staat in mijn combi-moes-siertuin, maar daarnaast intrigeert het plantje me ook. Ik las dat het blad eetbaar is door een salade bijvoorbeeld. Het bzzz-je van het bloemetje als je het eet lijkt me grappig. En verder las ik op de site van 123-zaden het volgende: 

“Het blad en de bloemetjes zijn beide eetbaar en kunnen zowel gekookt als rauw worden gebruikt. In de plantengeneeskunde wordt hij gebruikt voor zijn ontstekingsremmende, samentrekkende en pijnstillende eigenschappen. Kan ook worden gebruikt tegen aften in de mond. Voor verlichting bij tandpijn kunt u op een bloemetje kauwen.”

Drogen is wel een goed idee! Misschien wel lekker en apart door een theetje. Voor nu moeten ze eerst maar eens opkomen, kan wel 2 weken duren zag ik.

• Like 2

Helaas nix op tuin gezaaid of geplant zoals in de planning lag. Er komt teveel water uit de lucht.

@Woldistel  bedenk eens hoe wij, de kas-lozen, het moeten doen... :shock::lol:

aangepast door Erny
Geplaatst:
2 uren geleden, Dahli zei:

hele kweektafel vullen

"Met kangkung"

Hoe groot is jouw kweektafel?

Op een stukje van een halve tot een hele vierkante meter kun je makkelijk 100 zaadjes kwijt (heb niet geteld, kan ook meer zijn).

Je kunt het heel dik zaaien en eerder (jong) oogsten, of wat verder uit elkaar en wat groter laten groeien. Maar ook weer niet te groot, ze moeten wel mals en knapperig blijven (de stengels dan).

Maar er is ook een topic van.

Zaterdag had ik een kilozak (uit 2019 uit Thailand, van mijn moeder gekregen) meegenomen, samen met wat ander zaad van koriander, mais, zonnebloem en sojabonen. Vol goede moed naar de tuin, maar ik was al 1,5 week niet geweest en in 2,5 uur is het enige wat ik gedaan heb de bloesem bewonderd, de bakken water gegeven en (vooral) onkruid getrokken. Gaat hard ondanks de droogte. Maar ja, grondwater zit op minder dan een halve meter.

Zaterdagavond thuis nog wel wat gezaaid: rosella, citroen bergamotmint, tijm, Griekse oregano en Chinese selderij.

En een paar weken geleden nog wat kooltjes, dat was het voor dit jaar.

Plus enkele zoete aardappels.

Volgende maand meer, nu te weinig tijd..

• Like 4
  • Thanks 1
Geplaatst:
24 minuten geleden, acpronk zei:

Maar ook weer niet te groot, ze moeten wel mals en knapperig blijven (de stengels dan).

Mijn kweektafel(tje) is niet zo groot 😊, 75 x 35 cm. Zie hieronder. Ik ga ze niet te groot laten groeien. En als het te weinig blijkt, zaai nog wat bij. Dank je wel voor je advies overigens, misschien zaai ik op voor hand al wat bij 😉

IMG_7348.jpeg

• Like 5
Geplaatst:

Tomaten voorgezaaid.

Ik heb dit jaar veel voor mij nieuwe soorten, waaronder veel resistente rassen.

Ik ben heel benieuwd.

• Like 4
Geplaatst:

@Petrasmoestuin Nu zit er kropsla en A’dams reuzenblad in. In deze bak gaan over een week of 3 wat lage/struik- en hangtomaten. Ik heb nog zo’n zelfde kweektafeltje (met kap), daar gaat de kangkung in. Kangkung heb ik gisteren pas binnen  voorgezaaid.

• Like 2
Geplaatst:

rapporteren over verplanten mag dat hier ook in dit topic 😁 ?

Broccoli

courgettes (die 2 kleine laatkomers komen er ook wel)

oost-indische kers

Kerrie stekjes

Die onderste 6 met vele blaadjes zijn petunia's. In dat ene bakje met grotere blaadjes zijn wellicht veel minder zaadjes uitgekomen en dan groeit het duidelijk beter. Kan ik die allemaal beter nog eens opdelen voor een mooier resultaat?

overplanten.thumb.JPEG.60f9dc56ba283f650a61c1a4e1d5e839.JPEG

• Like 4
Geplaatst:

Zojuist een tray voorgezaaid met mais, pompoenen, komkommer en courgette.

30 plantjes maïs Tasty Sweet F1

5 pompoenen - Muscat de Provence, Early Nutter F1, Fictor, en 2x Amoro F1. 

4 courgettes - Quarantaine, Lungo Bianco, Black Beauty en Golden Glory F1.

3 komkommers - 2x Bella F1 en Salamandra F1. 

Van de week nog even de pompoenen en tomaten verspenen, vandaag geen zin meer in. 😅

Dan resteert dit jaar eigenlijk alleen nog de basilicum en de struik bonen. Misschien nog een ronde in het najaar maar daar twijfel ik nog over. Zal dan allicht rechtstreeks worden om het verspeenwerk te voorkomen.

• Like 2
Geplaatst:
Op 22-4-2025 om 12:16, acpronk zei:

Net wat mais en Turkse reuze zonnebloem zaden te week gelegd op vochtige watten in een bakje

Ongeveer 44 uur geleden was dit gedaan.

Sommigen hebben nu al een worteltje.

Zaden zijn van eigen oogst van afgelopen zomer, dus ongeveer een half jaar oud.

Het bakje staat gewoon om het bureau op kamertemperatuur, geen verwarming en af en toe wat zon door het dakraam (dinsdag, gisteren was het de hele dag bewolkt).

IMG_20250424_075919.thumb.jpg.790cee2dec984af68c9d65df8958b14c.jpg

• Like 4
Geplaatst:

Wat meer sla, radijsjes, mosterdmix, zonnebloemen gezaaid en nog wat tuinboonplantjes geplant buiten, gisteren. Het krijgt lekker water vandaag.

• Like 2

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

Ik heb vanmorgen een eetbare bloemen mix gezaaid en alvast een paar lage zonnebloemen. Na de vakantie meer bloemen zaaien. 

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...