borderrose Geplaatst: 18 september 2013 Geplaatst: 18 september 2013 Iemand enig idee wat dit is? Het hing aan een boom waarvan we dachten dat het een kastanje was (vanwege de bladeren), maar de vruchtjes zijn veel kleiner, vallen in drieen uiteen en hebben geen losse bolster. het lijkt op een mispel, maar de vruchtjes die ik thuis heb hebben geen stekels.zitten er zeven pitjes in?
mijke Geplaatst: 18 september 2013 Geplaatst: 18 september 2013 Volgens mij zitten er (als dat uberhaupt al pitjes zijn) 3 pitjes in, in elke kamer 1 miniscule kleine die vast zit aan het midden. schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop
Bit Geplaatst: 18 september 2013 Geplaatst: 18 september 2013 Appelvrouw. Ik wist hem écht niet, al dacht ik eerst even aan Robinea preudoacacia, maar heel kort ( vanwege de stekel ) Maar ook weer niet, De puntige stijvere bladeren kunnen niet. En die wist je zelf ook wel. Het kan deze zijn ? ( ik ken m absoluut niet , maar ik kom daar na een tijdje googlen op uit ) Nederlandse benaming: osagedoorn.De Maclura pomifera dus. Die heeft én dat blad wel , vruchten ( niet nagezocht verder wat hoe enz ) en de stekels. Apart wel. Lukt er een stek, dan hou ik me aanbevolen volgend voorjaar.
loes Geplaatst: 18 september 2013 Geplaatst: 18 september 2013 (aangepast) Iemand enig idee wat dit is? Het hing aan een boom waarvan we dachten dat het een kastanje was (vanwege de bladeren), maar de vruchtjes zijn veel kleiner, vallen in drieen uiteen en hebben geen losse bolster. komt mij heel bekend voor... maar ik weet niet waarvan ik denk dat het een paardenkastanje soort is (Aesculus)de rode paardenkastanje die bevat 2 of 3 kastanjes per bolster, alleen deze heeft bijna geen stekels. 18 september 2013 aangepast door Gast
appelvrouw Geplaatst: 18 september 2013 Geplaatst: 18 september 2013 Die heeft én dat blad wel , vruchten ( niet nagezocht verder wat hoe enz ) en de stekels. Neeneenee..niet dat blad..dit blad is heel anders..geveerd.Ik heb de gulle gever gemaild..hoop dat hij snel antwoordt We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Stan Geplaatst: 18 september 2013 Geplaatst: 18 september 2013 @Appelvrouw, laat het idd even weten ik heb nog niet al mijn boeken door gespit maar wil het nu ook wel weten. Ik denk zelf dat het niet iets uit Europa is. En googlen op fruitstruik/boom met termen als : fruit struik met geveerd blad precies tegenover elkaar en met doorns ook niets. Ik heb wel zo iets van ik ken dit maar ..... Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
appelvrouw Geplaatst: 18 september 2013 Geplaatst: 18 september 2013 Ik heb antwoord...het is sechuanpeper( vergissing met het vertalen..en inderdaad, peper is óók een vrucht natuurlijk..wij zouden specerij zeggen...)http://fr.m.wikipedia.org/wiki/Poivre_du_Sichuan We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Bit Geplaatst: 19 september 2013 Geplaatst: 19 september 2013 Okéoké , nog nooit van gehoord. Wat ik begrijp is dat de bladeren tot een van de meest geurende zou behoren ? Bij kneuzing. Dat vind ik dan wel weer interessant. Die pepers mag jij houdenRedelijk winterhard ook nog. Je kan ook goed wortel-stekken maken lees ik ! ( dat is makkelijker denk ik )Je heb wél én een mannetje nodig én een vrouwtje. Anders geen bessen.
appelvrouw Geplaatst: 19 september 2013 Geplaatst: 19 september 2013 F**k, echt? Balen We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
marcostuin Geplaatst: 20 september 2013 Geplaatst: 20 september 2013 ik heb ook een nieuwe vraag over 2 plantjes die ik uit mijn weide getrokken heb, het is geen paardenbloem, maar de bloemen zelf lijken er iets op ( geel van kleur), maar het blad is van beiden weer anders, dus graag van beiden de naam a.u.b.1e: 2e:
mijke Geplaatst: 20 september 2013 Geplaatst: 20 september 2013 dus graag van beiden de naam a.u.b. ja baas! schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop
marcostuin Geplaatst: 20 september 2013 Geplaatst: 20 september 2013 maar ik bleef netjes he Mijke , ik zette er a.u.b bij hahaha
René Geplaatst: 22 september 2013 Geplaatst: 22 september 2013 Bedankt weer!Voor de wilde zal ik eens op pad gaan (heb al wel een idee waar ik wat kan vinden) en m.b.t. de andere zal ik eerst internet eens goed afzoeken en daarna, indien nog van toepassing, een nieuw topic starten.Dan kunnen we hier verder met waar het topic voor is Gisteren heeft mijn vrouw onderweg een paar stengels uitgetrokken. En nu maar hopen dat het de juiste plant, (klein) wilgenroosje, is.Iemand, op basis van onderstaande foto's, een idee??? De wortels stellen niet veel voor. Ik hoop dat het goed komt: Wie zaait zal oogsten
SuusP Geplaatst: 22 september 2013 Geplaatst: 22 september 2013 Ziet er voor mij iig behoorlijk wilgenrozig uit! Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Bit Geplaatst: 22 september 2013 Geplaatst: 22 september 2013 Ja hoor Die gele dingen in de posts daarboven , doet me de onderste aan Jacobskruiskruid denken of iets vergelijkbaars. ( Jakobskruid ? ) En de bovenste aan melkdistel, ( dat is het niet ) of iets vergelijkbaars.
René Geplaatst: 22 september 2013 Geplaatst: 22 september 2013 Bedankt (2 keer) Wie zaait zal oogsten
jvdh Geplaatst: 26 september 2013 Geplaatst: 26 september 2013 Heeft iemand enig idee wat dit voor een plantje is? Het is ongeveer twee/drie vuisten hoog, de bloemen lijken op basilicum, maar het ziet er niet zo uit, en heeft een vreemd tropisch(?)-zoete geur.
Erny Geplaatst: 26 september 2013 Geplaatst: 26 september 2013 Waarschijnlijk dan een Thaise Basilicum soort, die ruiken en smaken zoet en drop/anijs-achtig.
thea Geplaatst: 26 september 2013 Geplaatst: 26 september 2013 Oke, nu dus met foto. Wie kent deze bes? Is ie eetbaar?Bestaan er uberhaupt wel giftige zwarte bessen?Hij staat in een gemeentestuk. Nee geen appelbes.Heb deze in de tuin,en bloeien alleen in het voorjaar (zeer vroeg0 scherm bloemen .En zo op de foto te zien bloei er iets wit met klokjes? http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Bit Geplaatst: 26 september 2013 Geplaatst: 26 september 2013 Ik dacht eigenlijk Thea, dat die wittige bloemen niet tot die bessenstruik hoorden ( ? ) Lijkt me iets van een hortensia trouwens ( die vaal-witte bloemen )Die bes weet ik eigenlijk niet echt. Ik heb appelbes altijd ontweken. haha.En er staat ook nog een Cotoneaster tussen.
Jorieke123 Geplaatst: 26 september 2013 Geplaatst: 26 september 2013 Bes lijkt mij ook appelbes, of er moet iets zijn wat er erg op lijkt. Het blad kleurt hier nu ook net zo mooi. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
thea Geplaatst: 26 september 2013 Geplaatst: 26 september 2013 Middenin bloeit er klokjes mahonie?De bes lijk ook op appelbes,die van ons zijn al 4 weken geleden geplukt.Hier in het noorden.Anders hadden de vogels ze wel gegeten. http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
jarno Geplaatst: 26 september 2013 Geplaatst: 26 september 2013 Het was in ieder geval geen (zeer) giftige soort. Ik leef namelijk nog.. De velletjes waren erg wrang, maar het sap door de yoghurt is heerlijk! Of de bloemen van die bessenstruik zijn weet ik niet, de bessen hadden wel precies zo'n vorm als de appelbes (een soort navel).
thea Geplaatst: 26 september 2013 Geplaatst: 26 september 2013 Ja de appelbes heeft een navel.GELUKKIGE MAAR!!!! http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Aanbevolen berichten