fre3ke Geplaatst: 18 augustus 2021 Geplaatst: 18 augustus 2021 Op 4 september a.s. is er van 10 tot 16.30 uur een plantenmarkt in de botanische tuinen Utrecht. Ik denk dat ik erheen ga. Maar ik ben bang dat ik weer van alles koop, terwijl ik helemaal geen plaats heb in de tuin 🙄 Aan de andere kant geniet ik zo van de wat exclusievere planten die ik heb staan..... moeilijk, moeilijk. Er zijn ook wat lezingen, trouwens, op die dag. https://www.uu.nl/agenda/liefhebbersmarkt-1 2 Quote
Amrutten Geplaatst: 18 augustus 2021 Geplaatst: 18 augustus 2021 28/29 augustus https://www.boschhoeve.nl/activiteiten/dahlia-spektakel/ 11 september https://www.boschhoeve.nl/activiteiten/oogstfair/ Quote
fre3ke Geplaatst: 18 augustus 2021 Geplaatst: 18 augustus 2021 @Amrutten, misschien even locatie vermelden, en wat het is? Quote
Frans Geplaatst: 18 augustus 2021 Geplaatst: 18 augustus 2021 Boshoeve 3, 6874 NB Wolfheze Telefoon: 026 482 1231 Provincie: Gelderland https://www.boschhoeve.nl/ Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
mdubbelm Geplaatst: 18 augustus 2021 Geplaatst: 18 augustus 2021 (aangepast) Oh de Boschhoeve, daar ben ik ooit eens geweest voor een cursus boeket maken met wilde bloemen, met mijn ex-schoonmoeder. En die is ook al 12 jaar dood, dus het zal ergens in 2006 geweest zijn. Mooi plekje, vast spectaculair met dahlia’s. 18 augustus 2021 aangepast door mdubbelm Quote
fre3ke Geplaatst: 5 november 2021 Geplaatst: 5 november 2021 De Fruitshow bij 't Olde Ras in Doesburg is over een week: https://www.tolderas.nl/fruitshow/ Ik ben van plan erheen te gaan om minder gangbare rassen appels en peren te proeven. En misschien een lekkere en interessante soort als boom te kopen, in plaats van de nutteloze kersenboom die ik heb staan. Er schijnen ieder jaar duizenden mensen te komen, daar ben ik niet zo enthousiast over (ook zonder Corona houd ik niet van mensenmassa's), dus ik zal moeten zorgen dat ik er vroeg ben. 1 Quote
Jane Doe Geplaatst: 5 november 2021 Geplaatst: 5 november 2021 Zo jij durft Fre3ke, wij blijven mooi thuis zoals nu al kleine 2 jaar. Zoontje dagelijks testen en dan 3 x pw, volwassenen lappen alles aan hun laars en de kinderen betalen de prijs. Zo ook met enten, de kinderen wordt hun die zware keuze niet ontnomen maar gedwongen schot te nemen. Dat doet me zo zeer en maakt me zo verdrietig boos noem alle emotisch maar op. Ieder zijn vrije keuze, maar ten koste van kinderen en die zich niet kunnen laten enten gaat mij persoonlijk te ver. Was nooit zo een sociaal groepsmens, maar nu vervreemd ik nog meer en waardeer ik meer en meer privé en met dieren samen zijn. Maar mis ik wel het gezellige samenleven, de prijs en verlies die we alle betalen is veel te hoog voor deze waanzin. Hier weer de uitnodiging voor een giga grote tuinderij inkoop center, gelukkig is dat lekker in de buutenlucht op tig hactare. Quote
fre3ke Geplaatst: 13 november 2021 Geplaatst: 13 november 2021 (aangepast) De fruitshow was leuk. Echt belachelijk veel soorten appels en peren 'on display'. Een paar honderd denk ik. Je ziet ook dat het helemaal niet druk is. En zo'n 40(?) soorten appels om te proeven. Je mocht zelf plakjes afsnijden. Ik heb ze bijna allemaal geproefd. Al deze soorten kon je als boom kopen. Ik wilde een appelboom planten die ik eerst kan proeven. Dat is gelukt. Maar ik ben wel vertrokken met een boompje dat ik bij De Batterijen ook had kunnen kopen. Voor veel minder🙄. Maar in ieder geval weet ik hoe het smaakt. O, en ik heb advies gekregen, want ik wilde eerst een andere soort maar die was niet zo geschikt voor mijn grond. Ze hadden ook Aziatische peren die ik niet ken, en die kan ik bestellen, dan maken ze een boompje voor me dat ik volgend jaar ophaal. Dat vind ik leuk. Dit vond ik ook een interessant klinkend peertje 🙂. Ik heb ook veel fruit gekocht, kweepeer en nashipeer en goudreinet en notarisappel. Twee euro voor twee kilo. Hier in de supermarkt kost één nashipeer al een euro. Alleen van de nashipeer wisten de verkopers dan weer niet welke soort het is. Dat was mijn verslagje. Ik vond het leuk om er eens te zijn geweest. Het is een bijzondere collectie, en iedereen was heel aardig. Zondag is de laatste dag, daarna moet je weer een jaar wachten. 13 november 2021 aangepast door fre3ke 10 Quote
jootje Geplaatst: 15 november 2021 Geplaatst: 15 november 2021 Mooi, die foto van die kast met appeltjes…je zou er zo een poster van kunnen maken! 😊 Quote
weknow Geplaatst: 18 november 2021 Geplaatst: 18 november 2021 Op 13-11-2021 om 21:50, fre3ke zei: Hier in de supermarkt kost één nashipeer al een euro. Alleen van de nashipeer wisten de verkopers dan weer niet welke soort het is. Verleden jaar ben ik er geweest in Doesburg, op een zaterdagochtend in oktober en was er nagenoeg alleen toen ik er een paar uur rondliep. Heel toevallig omdat we er dichtbij op vakantie waren, en ze hadden toen nashiperen van 2 rassen: Shinseiki en Neijeseike te koop staan. (Dat stond erbij toen) Omdat ik zelf ook een aantal soorten had staan en deze andere waren dan ik had en bovendien een stuk later en groter, van elk wat gekocht om te proeven. Mijn conclusie was toen dat mijn eigen exemplaren vers van de boom (Kosui, Tama, Chojuro en????) zo veel lekkerder waren geweest in laat augustus en begin september. De Shinseiki vond ik ronduit zonder smaak. De Neijeseiki ging wel. (Ik neem aan dat hun en mijn naamgeving kloppen). Hoewel ze lang te bewaren zijn, zou het kunnen dat de smaak dan toch achteruit gaat? Intussen ook nog andere soorten geproefd dit jaar en gemerkt dat er toch veel verschil is. Een soort die er uit sprong (ik zou niet weten waar je die zou kunnen kopen) is de Sik Chong...waarschijnlijk een interspecifieke soort en ook de An ben pear vond ik een lekker aroma hebben. Ik heb de indruk dat er steeds nieuwe soorten nog ontwikkeld worden die het goed doen in ons klimaat en dat het de moeite waard is daar naar uit te kijken. Nu nog kwekers of verkopers vinden die de stap naar wat nieuwere durven gaan zetten in hun aanbod. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
fre3ke Geplaatst: 18 november 2021 Geplaatst: 18 november 2021 Hoi @weknow, dank voor je bericht. Ik moet zeggen dat een deel van de nashiperen al in de compost ligt omdat ze van binnen bruin begonnen te worden. Het showfruit komt uit de koeling , werd me gezegd. Misschien de rest ook? Dat kan een rol spelen in de smaak, en nu het snelle bruin worden van binnenuit. Ik denk dat ik Shinseiki heb meegekregen, ze hebben een bruine schil en de Nijiseiki heeft meer een gele schil, als ik het goed begrijp. Ik heb zelf een Nijiseiki staan, maar pas sinds dit jaar dus ik moet nog even wachten voordat ik kan vaststellen hoe lekker hij is. Ik zal nog een vraag bij het Nashi-topic stellen over twee soorten die ik daar zag liggen maar die ik niet mocht proeven. Quote
weknow Geplaatst: 18 november 2021 Geplaatst: 18 november 2021 1 uur geleden, fre3ke zei: die ik daar zag liggen maar die ik niet mocht proeven. Dat is nou echt gemeen! 😁🙃🤡 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
mdubbelm Geplaatst: 3 januari 2022 Geplaatst: 3 januari 2022 Het past niet helemaal in dit topic, maar om er nou een apart topic voor te openen: Er gaat een theaterproductie van start met als titel Volkstuin Complex. Quote
mdubbelm Geplaatst: 16 februari 2022 Geplaatst: 16 februari 2022 Op 19 en 20 maart: Reclaim the seeds in de Fruittuinen van (Amsterdam) west. 2 Quote
donaldk Geplaatst: 28 februari 2022 Geplaatst: 28 februari 2022 Kom in de Kas verplaatst naar 11 en 12 juni Kom in de Kas 2022 vindt dit jaar plaats op 11 en 12 juni. Normaal vindt het grootste publieksevenement van de glastuinbouwsector plaats in het eerste weekend van april. Vanwege de huidige situatie rondom het coronavirus heeft het landelijk bestuur, in overleg met de Kom in de Kas regio’s, besloten om het evenement te verplaatsen naar juni. Op dit moment hebben zo’n dertien regio’s te kennen gegeven dat zij deel gaan nemen aan Kom in de Kas in juni. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
marcelru Geplaatst: 2 maart 2022 Geplaatst: 2 maart 2022 Op 12 maart is er van 12:00 tot ca 16:30 een bijeenkomst van de Oerakker in het Dorpshuis in Wilhelminaoord (Drenthe). De Oerakker is een stichting die het behoud nastreeft van Nederlandse land-en tuinbouwgewassen die tot het Nederlands Cultureel erfgoed behoren. Dat doen we door oude gewassen te telen en te vermeerderen. Op deze bijeenkomst vertellen we wat we de komende periode gaan doen en hoe je mee kunt doen. Verdere details en het globale programma hangt aan dit bericht. Graag van tevoren aanmelden op het mailadres zoals vermeld in de aangehechte uitnodiging. Tot ziens op de 12e, De Oerakker Quote
fre3ke Geplaatst: 4 mei 2022 Geplaatst: 4 mei 2022 (aangepast) Hortus botanicus Leiden heeft op 7 mei plantenmarkt van 10 tot 17 uur. Je betaalt alleen 8 euro entree voor de hortus, waar je dus ook de hele dag kunt rondkijken. Verder: "meer dan 30 kramen met exclusieve (kamer)planten, zaden, bollen, tuinadvies, kunst, accessoires, workshops, lezingen en meer" https://www.hortusleiden.nl/programma/agenda/plantenmarkt-2/?utm_source=MailingLijst&utm_medium=email&utm_campaign=ML nieuwsbrief 3 mei 2022 4 mei 2022 aangepast door fre3ke 2 Quote
mdubbelm Geplaatst: 22 mei 2022 Geplaatst: 22 mei 2022 Niet per se een tuin evenement, maar op 11 en 12 juni is er een kunst route op ons volkstuinpark. Wij doen zelf ook mee. Ook is er een voordracht in het (Jan) Wolkershuisje: https://www.amstelglorie.nl/events/kunstroute/ 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 16 augustus 2022 Geplaatst: 16 augustus 2022 Bij mij in “ de achtertuin” 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Kruidenvrouwtje Geplaatst: 7 januari 2023 Geplaatst: 7 januari 2023 17/18 maart 2023 Landgoed Marienweardt Beesd https://demoestuinbeurs.nl/ Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
Kruidenvrouwtje Geplaatst: 25 januari 2023 Geplaatst: 25 januari 2023 Reclaim the Seeds Oedelem, Brugge 11 maart Fruittuin van West, Amsterdam 18-19 maart 2 Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
Arja Geplaatst: 8 februari 2023 Geplaatst: 8 februari 2023 21 mei 2023 Eetbare plantjesmarkt bij De Tuinen van Weldadigheid in Veenhuizen https://detuinenvanweldadigheid.nl/nieuws/eetbare-plantjesmarkt/ Onze jaarlijkse traditie voor de zevende keer: de Eetbare Plantjesmarkt! Dit jaar op zondag 21 mei van 10.00 tot 17.00 uur. We verwachten zo’n 20-25 standhouders met tuinbenodigdheden, lekkers, moois en natuurlijk het grootste aanbod van bijzondere, eetbare planten van Noord-Nederland! En die eetbare planten kun je breed zien: ook voor onze kleine maar belangrijke vriendjes de insecten en vlinders zijn plantjes te koop. Het terras is open met koffie, thee, appelsap, limonade, heerlijke huisgemaakte baksels en soep, bijna alles uit eigen tuin. Lekker om mee in een mooi hoekje te zitten en naar de muziek te luisteren. Ook zijn er rondleidingen over de tuinen en insecten-, kruiden- en wildplukwandelingen. De entree is 2 euro per persoon (kinderen 1 euro). De entreeprijs is inclusief parkeren, toegang tot de tuinen de diverse rondleidingen/wandelingen. 4 Quote
Arja Geplaatst: 28 juni 2023 Geplaatst: 28 juni 2023 Ambachtelijke plantenmarkt op 1 oktober 2023 in Vorden: https://www.gardenersworldmagazine.nl/inspiratie/ambachtelijke-plantenmarkt-landgoed-de-wiersse/ 1 Quote
Arja Geplaatst: 20 augustus 2023 Geplaatst: 20 augustus 2023 Tomaten Proeffestival Beste tuinliefhebber, Misschien ben je ook zo gek op tomaten of het telen ervan. Dan is het aanstaande TOMATEN PROEFFESTIVAL op zaterdag 26 augustus zeker een bezoek waard. Voor het derde jaar organiseert de VELT afdeling Zwolle samen met en bij De Kas van Kaat dit proeffestival. Tomaten zijn er in vele kleuren, vormen en smaken. Rood, geel, groen, roze, gevlamd, rond, geribbeld, hartvormig of peermodel. De lekkerste tomaten worden veelal geteeld door hobby tuinders. Ook op de kwekerij van De Kas van Kaat worden, samen met de clienten, dit jaar weer dertig verschillende rassen tomaten geteeld. Op dit festival laten meerdere hobbytuinders uit Zwolle en wijde omgeving je proeven van eigen teelt en bieden zij de mogelijkheid om zaadjes te delen van die tomaat die jij lekker vindt. Dit jaar hebben we weer een verkiezing van de lekkerste tomaat in twee categorien; voor kleine kerstomaatjes en grote vlezige tomaten. Wil je ook graag laten proeven van je eigen teelt tomaten, meld je dan vooraf aan bij [email protected]. De proeverij is van 10.00 tot 15.00 uur en de horeca is geopend tot 17.00 uur. Door de keukenbrigade van De Kas worden die dag lekkere gerechtjes gemaakt van de verschillende soorten tomaten. Deze zijn te proeven en te koop. De Kas van Kaat, Kuyerhuislaan 8d, 8025 AS Zwolle. De toegang is gratis. Quote
Arja Geplaatst: 20 augustus 2023 Geplaatst: 20 augustus 2023 Knoflookdag 10 september Tuinen van Weldadigheid Veenhuizen https://detuinenvanweldadigheid.nl/evenementen/knoflookdag/ 3 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.