Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Muis/rat in huis/schuur


The Puma

Aanbevolen berichten

erny en jorieke, ik ben er vrij zeker van dat jullie beide een huismuis op de foto hebben, de plaag in friesland betreft woelmuizen

ts heeft een bruine rat op de foto gezet, komt niet heel veel voor als plaag in huizen, ik zou ratten vallen kopen en deze zetten met pindakaas er in als aas en anders een prof in schakelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag de muis gevangen die al een tijdje bij mij moeder achter woonde.

Klem zetten werkte niet, vergiftigen trapte hij ook niet in en vandaag zag ik hem ineens voor mijn voeten schieten.

Ik heb hyacinten uit een bloempot gehaald om hem te kunnen vangen met de pot (ik zag even niet zo snel iets anders) intussen was muis niet meer te zien natuurlijk maar kon niet ver zijn en ineens zag ik hem zitten, wel goed verstopt. Het lukte me op de bloempot over hem heen te zetten toen hij via de muur omhoog wou om te ontsnappen.

Toen had ik natuurlijk een muis onder een potje, mijn moeder geroepen om het blik van de handveger te brengen die onder de pot geschoven en toen de muis een heel eind van het huis af weer vrij gelaten.

Nu hopen dat hij de weg niet terug vind en geen vrienden heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waargebeurde verhaal. Rond 15-20 jaar geleden, toen ik nog met mijn familie in de appartement woonde hebben mijn stiefvader en broer een muizenval uit LEGOs gebouwd. Het was een soort vierhoekig huisje en de deur ging dicht als iemand in de huisje ging en kaas aanraakte (kaas was met een kleine touwtje vast aan de deur). En we hebben voor het echt met dat muizenval een muis gevangen. Helaas geen digitale foto. En de muis had ook op de LEGOs geknabbeld, en ze zagen er niet meer zo mooi uit

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Zoals het bij het buitenleven hoort heb ik muizen in de kelder en ratten op de zolder. Het stoort mij niet nochtans kunnen de ratten soms s'nachts behoorlijk lawaaierig zijn. Mijn (wijlen) grootvader dacht er vroeger anders over. Die spieste de levende ratten aan zijn hooivork. Het immense indringende gekrijs zorgde ervoor dat de eerste drie jaar geen rat meer in de omgeving te bekenen was!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het zware roefelgeluiden zijn, misschien ook een steenmarter. We hebben er deze winter eentje gehad tussen de isolatie van de badkamer - alsof er een kat onder het dak bezig was. Heeft zichzelf (on)gelukkig geëlectrocuteerd. Dak is intussen beter afgezet zodat dit niet meer te herhalen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn overbuurman had een splinternieuwe Volvo gekocht. Op een goede nacht hebben de marter(s) de isolatie van de electrische draden weg geknaagd waardoor kortsluiting ontstaan is. De nieuwe wagen was totaal uitgebrand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in Corsica ook veel last van ratten, meestal enkel in de wintermaanden. Wij wonen temidden de natuur...

Ook hier hebben ze reeds twee maal aan de bedrading van de auto geknabbeld en 1 keer aan de bedrading van mijn motor.

Gelukkig heb ik het telkens zelf kunnen herstellen, anders hadden die krengen me al veel geld gekost.

 

Ik van ze levend omdat die kooitjes vele malen meer ratten vangen dan de traditionele vallen. Chorizo is hier overigens hun favoriet maaltje.

Na het levend vangen leer ik ze zwemmen, maar tot op heden heeft nog geen enkel z'n zwemdiploma behaald...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals het bij het buitenleven hoort heb ik muizen in de kelder en ratten op de zolder. Het stoort mij niet nochtans kunnen de ratten soms s'nachts behoorlijk lawaaierig zijn. Mijn (wijlen) grootvader dacht er vroeger anders over. Die spieste de levende ratten aan zijn hooivork. Het immense indringende gekrijs zorgde ervoor dat de eerste drie jaar geen rat meer in de omgeving te bekenen was!

 

Jeetje ik vind dat echt verschrikkelijk. Bah bah.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gekrijs van een rat die niet weg kan, dat kan ik bevestigen. Dat er vervolgens gedurende drie jaar geen ratten meer komen is volgens mij eerder praatjes tegen de vaak...

 

Heb je enig idee hoeveel huizen er jaarlijks afbranden door vuile ratten die kortsluiting veroorzaken wanneer ze stroomkabels afknagen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Ik ga de rattenvanger hier ook terug laten komen... Vorig jaar een serieuze plaag gehad en ik vind dus terug tunnels. Onder andere eentje onder mijn serre. ( er zijn twee gieters water doorgegaan tot ik doorhad dat ik een gang aan't volgieten was )

Best verdelgen vooraleer ze schade kunnen toebrengen aan mijn moestuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is alweer van een tijdje geleden, maar op de foto van Jorieke staat een klein ratje. Hij lijkt op een muis omdat hij zo klein is met in verhouding nog grote oren. Het is nog een heel jong ratje zo te zien, net een paar weken. Dat is misschien ook de reden dat je ze hebt kunnen vangen. Je kunt aan de pootjes zien dat het een rat is. Een muis heeft veel fijner gebouwde pootjes. Vergelijk ze bijvoorbeeld maar eens met deze foto van Wikipedia. Het beestje van jouw foto (Jorieke) heeft gewoon kolenschopjes vergeleken bij een muis.

1024px-%D0%9C%D1%8B%D1%88%D1%8C_2.jpg Auteur: "Мышь 2" by George Shuklin (talk) - Own work. Licensed under CC BY-SA 1.0 via Wikimedia Commons

IMG682990811423665446.JPG

Op de foto van Erny staat wel een muis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later ...

Het is de hele zomer rustig geweest, maar langzaamaan komen de ratten weer deze kant op. Ze zitten weer veel bij de varkens, onder elke voer/waterbak woont wel wat. Dus we zijn ze weer aan het bestrijden. Voordat ze echt weer naar de schuur en het huis trekken.

 

Samen met onze hond, hebben we er gisteren 7 gedood . 4 jonkies (zo groot als een muis), en 2 grotere en 1 hele grote. Op 3 verschillende plekken.

Begrijp me niet verkeerd; we wonen op het platteland, maken een natuurlijke tuin, en daar horen van allerlei beesten bij. Dat weten we. En dat is ook niet erg.

Maar met al dat varkensvoer, en de schuilplekken daar, is het natuurlijke evenwicht wel weg. En komen er gewoon echt teveel ratten (bewijs van muizen zien we niet zo...)

 

Onze hond had de smaak in ieder geval goed te pakken gisteren, en was de rest van de dag ook nog scherp en alert op alles wat bewoog Ze bijt ze in 1 of 2 keer dood, dus de rat heeft amper door wat hem overkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben de milieudienst gevraagd om de ratten te verdelgen die aan de vijver zitten, die zijn al niet meer bang voor de passerende auto's en komen de tuin en zelfs de garage in.

De vuilzakken worden elke keer kapotgebeten, is niet meer te houden zo.

Die service is gratis van de gemeente.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteravond in het huisje... hoorde ik wat geritsel... met de zaklamp geschenen... Was er een muisje aan het noedelsoepje bezig. Absoluut niet gestoord door mijn geschijn of nabijheid.

Dus fototoestel erbij gepakt en een heterdaadje geschoten.

Na de flits was ie er wel vandoor.

 

IMG7705m30791444579431.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het ziet, is het meestal al veel te laat om in te grijpen. Een tante van me is haar hond kwijt aan dergelijk 'verantwoord' geplaatst vergif. De stad had zakjes vergif gelegd in de buurt, op zogezegd onbereikbare plaatsen. Haar hond heeft op wandeling toch vergif binnengekregen. Dat werd pas duidelijk toen hij sterk verdund bloed overgaf in de gang. Toen was het te laat. Even later was hij dood. Het dier had al een paar dagen wat minder eetlust, maar niet in die mate dat het verontrustend was. Bij nazicht bleken open gebeten zakjes vergif verplaatst (door ratten die het meenamen naar hun hol). Uit de open gebeten zakjes kwam vergif terecht langs de openbare weg. Vrij toegankelijk voor honden en kleine kinderen.

Echt wel oppassen dus met dat vergif !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is zeker oppassen, maar hier zitten ze in speciale metalen bakken. Waar plaatse moet eten en niet mee kan nemen. Daarbij staan de bakken verstopt en weten we waar ze staan en letten goed op.

Vitaminen k en een middel hebben we klaarstaan, bij verdacht kunnen we dat geven. Maar dat is dan bij verdacht van ander gif, van de buren die het niet veilig uitzetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later ...

Na de verwennerij de avond/nacht na afloop van de NMM, de muisjes hadden een bord met restjes ter beschikking, zijn ze opeens een stuk brutaler geworden...

 

Ik zit op geen meter afstand van deze stoel op mn bankje...

Hoor geritsel... en kijk... en... ja hoor... brutaal muisje van mn brood aan het eten.

 

IMG053799231467227907.JPG

 

IMG053870921467227909.JPG

 

Mijn eigen schuld natuurlijk, ze weten nu dat er bij mij wat lekkers te halen is.

Dus hele brood maar weggehaald en stukje er voor teruggelegd.

 

IMG053978481467227911.JPG

 

IMG054047701467227913.JPG

 

IMG054181531467227915.JPG

 

IMG054212901467227917.JPG

 

En toen lag het stuk brood op de grond en wist de muis even niet meer waar het was gebleven. Iets te gulzig geweest dus...

 

Maar vandaag iets minder blij met het muisje... heeft toch aan mn net opgekomen boontjes moeten knagen blijkbaar en heeft de helft omgeknaagd.

Ook weer eigen schuld want had die niet binnen moeten laten staan daar, zelfs dat ene nachtje niet.

 

Maar wat een schattige mooie muisjes toch...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, heel lief, mooie reportage

Als kind had ik ze als huisdier.

 

Hier had de kat eens een muis meegebracht die zijn kamp opsloeg in mijn fietstassen. Links was de eetkamer - daar zaten hondenbrokjes in - en rechts de slaapkamer - daar had 'ie een linnen tasje verbouwd tot nestje. Heel lief, maar toen heb ik hem eruit gegooid

 

Ik had trouwens ook zo'n oude rookstoel, met een lap eroverheen. Langzaam maar zeker rook ik een steeds sterker wordend lijkenluchtje als ik daar zat. Op een gegeven moment hing die stank zelfs voortdurend om me heen

Wat bleek: er zat een muisje onder die lap en ik was daar bovenop gaan zitten. Muisje plat, en dat ging rotten zonder dat ik dat in de gaten had.

Ik ben niet gauw ergens vies van, maar hier gruw ik nog steeds van, zo smerig. Heb ik weken bovenop gezeten

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...