Geplaatst: 20 augustus 201213 j Ik heb nu een paar jaar een moestuin, maar in die tijd is het kweken van je eigen groente zo ongeveer een hype geworden. Merken jullie daar wat van? Even wat meer achtergrond: ik tuin sinds een jaar of vijf, en kweekte daarvoor al vaker groente (mijn vader had al een volkstuintje). Toen het duidelijk werd dat we definitief in onze woonplaats zouden blijven, heb ik me aangemeld bij een complex. Maar het gekke is, op feestjes van mijn mede eind-dertigers zijn mijn verhalen over mijn oogsten uit de moestuin ineens heel hip. Heb je de wereld rondgereist op een bakfiets? Boeiend hoor, maar die kerel verderop kweekt zijn eigen aardappels! En vroegen mensen in voorgaande jaren nog hoe dat eigenlijk ging, tegenwoordig vragen ze tips over hun eigen courgettes, boontjes of wortelen. Ook op TV en in tijdschriften en de krant is het hot. Hoe zien jullie dat? Merk je daar wat van? Wat vind je over die (tijdelijke?) aandacht voor de moestuin?
Geplaatst: 20 augustus 201213 j naar mijn bescheiden mening is dat wat je hip noemt een middel om er .... ook.... bij te horen.Iets waar over gepraat wordt. Terug naar de natuur,milieu bewust zijnuitgekeken raken op supermarkt fruit, groentenzelf voorzienend proberen te zijn En uiteraard, ape trots zijn als je zelf een super produkt geoogst heb.Ja, je schrijft , in tijdschriften en tv wordt veel aandacht geschonken aan eigen groenten ,fruit kweken. kook programma,s kunnen niet meer hot zijn als je geen eigen geteelde kruiden gebruikt, en stimuleren om dat ook zelf te willen doen Zie dat als een vooruitgang in deze tijd.Hip is hot en daar springen veel luitjes op in.
Geplaatst: 20 augustus 201213 j tja ik ben ook hip tegenwoordig aangezien ik me moestuintje in me achtertuin heb en me dochter mega graag een wortel uit eigen tuin mee naar school wil.Ik trek me verder niet zoveel aan of het wel in is of niet. Natuurlijk viel het me wel op maar vind het niet vervelend. soms wel fijn want kan je makkelijker aan je info komen (zoals ik als beginner, dit jaar eerste seizoen). En zaten al te bedenken dat we misschien volgend jaar me schoonouders een cadeautje geven uit de tuin met daarbij iets zelf gemaakt van dat knoflook mayonaise.
Geplaatst: 20 augustus 201213 j sorry. Ik kocht eens een nieuwe auto. De weken daarna leek ik steeds meer en meer van 'mijn 'auto's te ontwaren. Ik denk eerder aan dát effect, dan dat het nu zo 'in ' zou zijn. Of misschien is het ietwat afhankelijk waar je tuint ? Bij mij op het complex ben ik de op een na jongste. En ik ben 50 ! ( erug he ? )
Geplaatst: 20 augustus 201213 j Of houden de meeste jonkies het op eigen tuin/balkon? Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Geplaatst: 20 augustus 201213 j Er is in ieder geval meer media aandacht voor dan enkele jaren geleden. Hopelijk verdwijnt 'het oude mannetjes' imago zo een beetje. Zo verschenen er vorig jaar diverse kranten koppen over wachtlijsten op volkstuincomplexen. Ik merk ook in mijn omgeving dat steeds meer mensen starten met het telen van eigen groente en fruit of daar geïnteresseerd in zijn. Ik denk wel dat we kunnen spreken van een trend maar dan wel eentje die nog echt van de grond moet komen, zoals dat nu in België langzaam gebeurd. In de UK lopen ze al enkele jaren voor, geen volkstuin meer te krijgen ondanks vele nieuwe 'allotments' en wat meer positief aan deze ontwikkeling: een groot aanbod aan zaadhandels, magazines, websites en weet ik wat niet meer. Een merkbare en een positieve ontwikkeling wat mij betreft, zolang het tenminste maar bij echt tuinieren blijft en niet te veel gaat over dat hippe gedoe van 1 basilicum plantje in pot...
Geplaatst: 20 augustus 201213 j Een klein complex hier in de buurt heeft ruim 5 jaar geleden een deel van de grond afgestoten omdat er teveel tuinen niet verhuurd konden worden. Tegenwoordig is er een wachtlijst.Er verandert dus wel degelijk wat.
Geplaatst: 22 augustus 201213 j Het is duidelijk 'in' om voedsel te kweken in eigen tuin. De achterliggende reden is me minder duidelijk.Een mooi voorbeeld: op de tuindagen van Beervelde was de grootste gemene deler van alle standhouders de kruisbes. Een plant die enkele jaren geleden hopeloos uit de mode was...
Geplaatst: 23 augustus 201213 j Hoeft het even niet dat hippe gedoe. Puur i.v.m. de groene vingertjes! Maar ik denk dat er ook nadelen zijn aan het hippe gedoe, als je zo' tomatenplantje koopt; soms word er de indruk gewekt als of je bijna verdrinkt in de tomaten. Maar ondertussen word er niks verteld over de voeding en ziektes enzo. Best kans dat wij meer last hebben van bijv. aardappelziekte op de tomaten omdat een aantal huizen verderop iemand er niks vanaf weet maar wel het erg leuk vond zo'n plantje! Dat vind ik een nadeel er van. Of kan het over die afstand zich niet verspreiden? Het is duidelijk 'in' om voedsel te kweken in eigen tuin. De achterliggende reden is me minder duidelijk. Ik denk omdat tuincentrums er steeds meer op in spelen, er word ook erg de indruk gewekt of het dood simpel is en je veel kan oogsten. Kijk naar de m² moestuinbak bijvoorbeeld, dat lijkt me een van de beste voorbeelden En tja, iedereen volgt toch het liefste die trend die in de foldertjes en magazine; s staat enzo? [ofja, iedereen.. veel mensen ] > Planten kopen? Doe het bewust!
Geplaatst: 23 augustus 201213 j Die tuincentra spelen idd in op de wensen van de mens, en dan gelijk in grote getale en met veel reclame. Want daar zijn ze goed in, net als de bouwmarkt. Daar kan je tegenwoordig ook MM's krijgen. Het is tenslotte maar een stukje hout. Heb bij de Welkoop in t voorjaar zelfs piramide MM's zien staan. Niet te geloven. Wel weer handig voor aardbeien denk ik dan Er zijn idd veel meer (en mooiere) magazines bij gekomen voor oa. het verbouwen van groenten. Ik denk aan Landleven, Buitenleven, Seasons en vele andere tijdschriften die over de tuin gaan en waar regelmatig een stukje over de moestuin in staat. Ook staat er regelmatig iets over in de Libelle en Margriet en andere soortgelijke bladen. Dan heb je nog Jamie Oliver die het overal aanprijst, James Wong over kruidenmengsels uit eigen tuin ed., Valentine Warner die natuurlijk voedsel prepareert op tv. Maar.. ik denk de belangrijkste redenen dat het zo 'in' is/lijkt, is wel dat er steeds meer gerommeld wordt met je eten waarvan we steeds meer het hoe, wat en waar ontdekken. In deze huidige wereld, waar je 'gefopt' wordt door smaakversterkers, veel te veel suiker, zout en vet om t nog ergens naar te laten smaken (want laten we eerlijk zijn, onze kids willen t niet eens eten als ze al die zooi ineens eruit zouden halen, en heb je die Pepsi BOOM reclame wel eens gezien? Dat wil je je kind toch niet te drinken geven?? ), er overal conserveringsmiddelen in moeten om t wel 10 jaar houdbaar te maken en we niet eens meer weten wat echt is en niet (zoals die Surimi krabsticks waar dus absoluut geen krab in zit! Ja, aroma pff) zijn we denk ik wat voorzichtiger geworden. Ook heeft eea. met gezondheid te maken. Zodra je ziek bent wordt je vol gepompt met medicijnen die ergens goed voor zijn, maar... je kunt er wel weer een andere klacht van krijgen. En daar heb je weer nieuwe pillen voor nodig. Meer en meer mensen pakken een alternatief cq natuurlijk(er) middel om daarmee aan de slag te gaan. Zo ook ik. Ik heb in mijn verleden zoveel pillen op 1 dag moeten slikken, dat ik nog niet licht gaf was een wonder. Maar goed, onder t mom van je moet dat ziekenhuis ook een keer verlaten ging dat er elke dag 4x in, naast de infusen die ook nog naast m'n bed hingen. Ik kan je zeggen.. ik heb zeker een jaar geen last gehad van muggebulten (schijnbaar gaf ik echt licht in t donker en bleven ze daardoor uit mijn buurt? ). Tegenwoordig weten ze me weer al te goed te vinden Wat ik hiermee probeer te zeggen, mocht dat nog niet duidelijk zijn, er komt al chemie genoeg in je leven. Wasmiddels in je kleding, medicijnen in je lichaam, de middeltjes die je gebruikt onder de douche of in bad, het spulletje wat je in je haar smeert, de kleding die nieuw uit de winkel komt en nog ruikt naar de chemische verfjes en wie weet brandvertragers. Allemaal chemie. En dan hebben we t maar niet over t water dat uit je kraan komt. Als je alles weet hoef je niet meer zo nodig (kijk eens een aflevering van de Keuringsdienst van waarde), en met de intrede van het internet en Google, kun je alles vinden wat je wilt weten. Meer en meer mensen worden zich bewust van wat ze écht eten, en daarmee krijg je een tendens die onomkeerbaar is. Gezonder eten, biologisch eten, puur eten, zelf verbouwen en zelf bewaren. Wie wil dat nou niet? Ik wel! Sorry voor de lange reactie Good things come in small packages
Geplaatst: 26 augustus 201213 j Ik denk dat door de makkelijke moestuin/vierkante meter mensen die het wel leuk lijkt ook meer dingen gaan proberen. Een moestuin (op een complex bv) heeft toch het imago dat het megaveel werk is. Mensen zijn vaak verbaasd als wij zeggen dat we 1 avond in de week en 1 zaterdag in de twee weken ermee bezig zijn. (wij telen wel op karton, dat scheelt een hoop werk) En als er veel oogst is zijn we ook langer bezig natuurlijk, omdat het verwerkt moet worden.Ik spreek vaak mensen die zeggen: ik heb geen tijn/zin om naar mijn moestuin te fietsen en daar de hele dag kwijt te zijn, maar mijn moestuinbak kan ik zo tussendoor even verzorgen en op zaterdag een beetje rommelen terwijl de kinderen lekker spelen. Op die manier kunnen ze het dus combineren met de rest van hun leven. Dat zorgt er dus voor dat meer mensen moestuinieren
Geplaatst: 26 augustus 201213 j Wat ik ook merk om mij heen dat het ook een vorm van nuttige tijdverdrijving is voor de wat jongere mensen. Tegenwoordig is het natuurlijk wel zo als je wat wilt doen in je vrije tijd ( uit gaan) de prijzen best wel hoog zijn. En dit veel nuttiger is en goedkoper. Ook zie je de trend bij jonge gezinnen met kleine kinderen. Wil je met zn vieren naar de efteling ben je zo 200 euro kwijt.
Geplaatst: 26 augustus 201213 j Ik ben zelf 39 en tuinier samen met mijn 4 kids en af en toe 2 pleegkids op de moestuin. Wij zijn bij verre na de jongste op het complex en krijgen vraag verbaasde opmerkingen over hoe goed dingen het allemaal doen. Nou ik heb mijn leven lang tuintjes her en der gehad dus heb toevallig wel de kennis. De gemiddelde leeftijd is 65 op ons complex trouwens! Persoonlijk door MIJ omlaag gehaald Voel me niet hip, wel vaak zweterig en voldaan.. Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Geplaatst: 26 augustus 201213 j haha... dat laatste is het bij mij ook vooral. Niet hip; wel zweterig, plakkerig en ontstressed en in en in voldaan.
Geplaatst: 26 augustus 201213 j Dat hippe gevoel komt pas op feestjes, als blijkt dat jij de coolste (of is dat al weer uit? de vetste? ) persoon daar bent, omdat je een ECHTE moestuin hebt (en niet zo'n vierkante meter in je voortuin )(Nee, nee, nu niet meteen in de gordijnen vliegen als jij zo'n vierkante meter tuinierder bent. Ik meen er geen woord van. Die opmerking is bedoeld om de mening weer te geven van degenen die ons (ja jou ook!) zo hip vinden )
Geplaatst: 26 augustus 201213 j Mijn collega's vinden het ook wel iets hebben en mijn zus is stiekem jaloers omdat haar tuin vrij klein is en niet zo geschikt om groenten te kweken. Ik ben er niet speciaal mee begonnen omdat het hip is, maar omdat het leuk is om in de grond te wroeten en omdat omdat sommige groenten zelden vers (schorseneren bv.) of redelijk geprijsd (jonge peultjes bv. of boontjes) in de winkels liggen, terwijl het redelijk vanzelf groeit, en ook omdat je altijd wel snel iets kan oogsten zonder naar de winkel te moeten, zelfs als het eens een minder seizoen is
Geplaatst: 26 augustus 201213 j Nog even een aanvulling op wat ik hier boven schreef... Op wat courgette en pompoenen na, en een klein veldje pastinaak na heb ik geen moestuin, wel een fruittuin. Als iemand me enkele jaren geleden zou hebben gezegd dat ik 10 a tuin zou aanplanten met fruit dan zou ik eens goed gelachen hebben.Maar nu staat het hier dus helemaal vol met fruit, net zoals bij mijn ouders vroeger. Moestuin zal ook nog wel uitbreiden, maar dat verwacht ik niet voor volgend jaar. Zal eerder voor 2014 zijn. En natuurlijk ben ik hip
Geplaatst: 26 augustus 201213 j Ja, net begonnen en iedereen wil een moestuin! Als ik in mn moestuin (wij hebben een wijkmoestuin, is in juli gestart) ben komt er regelmatig iemand vragen of er nog een tuintje beschikbaar is. Vooral veel jonge gezinnen hier, maar ook wel ouderen. Van alles wat en erg gezellig. Nu was dit voor mij niet de reden om het te beginnen, het hip zijn, maar het helpt wel dat het in is, want je kunt veel zaken die je nodig hebt vinden in winkels in de buurt. Gelukkig gaat bestellen via internet ook erg gemakkelijk, dus je hebt heel veel mogelijkheden om iets te vinden wat je nodig hebt voor de tuin. Ook zijn er in de buurt veel initiatieven voor zelfpluktuinen. Dus moestuinieren is zeker hip!
Geplaatst: 27 augustus 201213 j Ik weet niet of het zo fijn is dat het zo hip is geworden. Hip is over het algemeen duur... Als je ziet wat ze bij bijv. de Welkoop durven te vragen voor 4 lullige kool plantjes? Of wat prei? Ze spelen er mooi op in dat het voor veel mensen een hobby is, en dat die mensen weinig grond hebben (MM) en het dus niet zo duur lijkt om je 'hele' moestuin vol te zetten met kant en klare plantjes. Ok, qua webshops is er heel wat bijgekomen. En voor zakjes zaad is er niet veel veranderd in prijs. Denk ik... Maar al die verschillende zakken met grond (zaai en oogstgrond bijv.?? ) en andere zooi die ze je aan willen smeren? Lekker hip en groen, maar trek maar wel je portemonnee! Zo facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 27 augustus 201213 j Als je ziet wat ze bij bijv. de Welkoop durven te vragen voor 4 lullige kool plantjes? Of wat prei? Ik kom nooit bij de welkoop dus wat vragen ze er voor? Hier kosten 4 koolplantjes in een bakje iets van 90-95 cent. Los (andere leverancier) iets van 15-20 cent de stuk.
Geplaatst: 27 augustus 201213 j ik koop nooit kant en klaar plantjes. Ik probeer alles van zaad te kweken (ook al mislukt dat wel eens). Of anders te ruilen met anderen (dat is me erg goed bevallen )
Geplaatst: 27 augustus 201213 j Mij staat bij dat 4 witte kool plantjes 1,25 kostten. Ik koop ook altijd zaad, maar heb toch even bij het rek met plantjes staan neuzen voor als er misschien iets mis zou gaan met eigen zaaisels. Dan zijn kant en klare plantjes wel een handige oplossing. Gelukkig nog nooit nodig gehad hoor.Een tomatenplant kostte meer dan 4 euro, en zag er uit alsof ie elk moment kon omknakken. En prei was geloof ik ook 1 euro nogwat voor 4 preitjes. Als je goed tussen de bakjes zoekt, zit er af en toe 1 bij waar maar liefst 6 preitjes in zitten (joehoe ) Per kool of prei is dat natuurlijk nog steeds goedkoper dan in de supermarkt. Maar je moet het nog wel zelf opkweken facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 27 augustus 201213 j ik koop eigenlijk ook nooit plantjes behalve van prei Maar koop ze dan wel op de markt ( 50 stuks voor 2,50) maar vind dat eigenlijk nog steeds duur Maar 4 stuks voor 1 euro is gewoon schandaling Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.
Geplaatst: 27 augustus 201213 j Die plantjes zijn idd. vreselijk duur. Maar hangt er ook nog wel vanaf wanneer je ze koopt.Had in april 2 stevia plantjes gekocht, maar die zijn dood gegaan (denk wortel rot). €1,79 per plantje.Heb toen begin juni een nieuw plantje gekocht: 4,- per plantje > Planten kopen? Doe het bewust!
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.