Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Babbeltuin #2

Featured Replies

Geplaatst:

Hier staat al een jaar of 5 een Camelia die altijd braaf bloeit, maar nu voor het eerst vrucht draagt.

Komt dat door het vreemde jaar of is dat normaal?

Iemand al eens gezaaid?

DSCF550036881469976371.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Gelijk naar buiten gelopen en mijn Camelia gecheckt... en geen vruchten hier...

• 2 weken later...
Geplaatst:

Vinden jullie het ook zo lekker om nu van allerlei uitgebloeide of uit-ge-oogste planten uit de tuin te trekken? Ik vind het zaaien en voorbereiden in het voorjaar erg mooi werk. Maar nu bepaalde planten gewoon 'op' zijn, is het ook heerlijk om ze er uit te trekken. En dan de grond weer netjes te maken, en er weer rijtjes veldsla en spinazie enzo te zaaien

Geplaatst:

Het vullen van de compostton vind ik ook een genot

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Draagt die Camelia in het voorjaar rode bloemen. Heb hier in de tuin een struik staan met vergelijkbare vruchten maar kon deze niet thuisbrengen.

Geplaatst:
Camelia

Altijd handig als je er even een foto bij plaatst

Nu zal ik even voor je doen:

Camelia55481470849038.jpg

En? Is het hem?

Geplaatst:
Het vullen van de compostton vind ik ook een genot

mijne zit zelfs voor het eerst vol gisteren alles omgegooid en de bak zit nu echt vol vol. heb voor tijdelijk even een krat erop geplaatst zodat ik het nieuwe afval ook kwijt kan.

Geplaatst:

@Speets dat is hem inderdaad. Weer wat geleerd.

Geplaatst:

Wat jullie al zeiden, lekker hoor, dat hier en daar opruimen. En dan een mooi net nieuw bedje maken waar nog wat boerenkool ofzo uitgeplant kan worden (ik heb nog veel kolen in grote potten staan wegens ruimtegebrek).

En mijn compostbak zit ook vol, hoera! Nou ja, het deel met vers spul zit vol, het deel met bijna rijpe compost is wel ingedikt tot een triest klein beetje, ik moet even goed bedenken welk stukje tuin het straks het best kan gebruiken. Maar ik heb nog twee vuilniszakken vol 'bruin' spul staan (snoeiafval) die niet meer in de bak passen, dus volgend jaar hoop ik meer eigen compost te hebben.

Geplaatst:

Ik heb het helemaal gehad met aardbeien. Knoop doorgehakt: ze gaan eruit.

Hardstikke lekker hoor, aardbeien, maar al dat gedoe met vogels, slakken, schimmel

En dan die werkhouding - dat trek ik niet meer, dat is het me niet meer waard.

Pffffff wat een opluchting. Ik ga ze vervangen door frambozen. Die zijn een stuk makkelijker in de omgang

Geplaatst:

ai, aardbeimoe? heb je al bakken op hoogte geprobeerd?

Geplaatst:

Wel over gedacht, maar dan zou ik er meteen een afdak boven willen maken, en in elk geval een vogelnet.

Het geeft ook weer gedoe met zware bakken en gesleep met grond enzo...

Dan haal ik me nóg meer werk op de hals en dat is nu juist níet de bedoeling

Als ik nou 26 was, was het wat anders, maar ik ben aan het afbouwen.

Frambozen vinnik geen straf hoor. In een volgend leven pak ik de aardbeienteelt meteen goed aan

• 2 weken later...
Geplaatst:

Is het een idee om de meest gestelde vragen in een topic te zetten?

Want af en toe

Geplaatst:

Als dat zou helpen zou dat erg fijn zijn... maar denk niet dat het gaat werken want degenen die de betreffende vragen stellen gaan dus dat topic ook niet opzoeken.

Geplaatst:

Misschien zou het een heeeeeeel beetje helpen als alle nieuwe leden het dringende verzoek krijgen om altijd eerst de zoekmachine te gebruiken, met uitleg over hoe dat het handigst gaat. Maar dan nog ...

Geplaatst:

Dan zou een topic: "How To Moestuinforum" misschien wel een idee zijn. Kunnen we ze in hun voorsteltopic daarheen verwijzen.

Geplaatst:

Maar het valt mij op dat veel mensen die FAQ's stellen, zich niet eens voorstellen.

Vaak zijn dat mensen die een vraag hebben en via Google op dit forum terechtkomen, hun vraag stellen en weer verdwijnen, al dan niet zonder het antwoord gelezen te hebben

Dat valt te ondervangen door mensen eerst een week te laten wachten voordat ze mogen posten, dan gaan ze vanzelf wel op zoek naar het antwoord.

Maar volgens mij is dat al vaker geopperd en werd dat afgedaan met "een forum is er juist om vragen te beantwoorden" en "je hoeft die vragen toch niet te beantwoorden". Of zoals iemand laatst opmerkte: die vragen kunnen andere nieuwkomers dan mooi beantwoorden (of iets van die strekking).

Jammer, want het zou veel onnodige/dubbele topics schelen.

Geplaatst:

vragen laten beantwoorden door andere nieuwkomers is al helemaal niet wenselijk op een informatief forum. dat is vragen om foutieve info.

behalve mensen wijzen op de voordeur en de zoekfunctie (en eventueel de topic's waar hun vraag worden beantwoord) kan je er niet veel tegen doen ben ik bang.

Geplaatst:

Nieuwe leden eerst een week te laten wachten voordat ze mogen posten, dan gaan ze (van)zelf wel op zoek naar het antwoord.

Geplaatst:

Uit mijn ervaring als beheerder van andere fora leidt dit tot minder nieuwe leden, maar ook "nieuwe blijvers" lopen daar gauw op weg, omdat ze niet direct aan de gang kunnen.

Ik durf niet te zeggen hoe de moestuinierders dit doen qua fora, maar dat is mijn eigen ervaring op andere fora (ict en auto gerelateerd)

Geplaatst:

Zou het anders een idee zijn als nieuwe leden in eerste instantie geen nieuwe berichten kunnen plaatsen, maar alleen kunnen reageren op bestaande topics? (Met uitzondering van de Voordeur.)

Geplaatst:

Gewoon lezen wat voor jou relevant is en niet reageren als je daar geen zin in hebt?

Gevalletje mens erger je niet

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

@ prettig gestoord: je zult toch eerst het bericht moeten lezen voordat je weet of het voor jou relevant is

Ik vind het ook een vorm van forumvervuiling. Als je de zoekmachine gebruikt, is het tijdrovend als er al -tig vragen gesteld zijn over bijvoorbeeld hoe je tomaten moet 'snoeien' of wie/wat die 'gaatjes' in je plantjes maakt. Én steeds dezelfde antwoorden te lezen.

Veel handiger om nieuwkomers onderaan te laten posten.

Stel je voor dat iedereen dit jaar elke keer een nieuw topic had geopend over al die slakken(vragen)

@ Danny: ik denk dat die mensen wegblijven omdat ze dan verder zoeken en het antwoord elders vinden.

En dat is precies de bedoeling van die wachttijd: dat ze zelf ook wat moeite doen

Op dit forum of elders.

Misschien ook mensen die zich aanmelden meteen een mailtje sturen met het dringende verzoek om altijd eerst de zoekmachine te raadplegen (met een link naar de handleiding).

Dat ondervangt natuurlijk nog niet alles, maar het zal wel schelen.

Geplaatst:

Een week laten wachten is wel erg streng, speets.

Wat wel kan is dat de mensen die zich aanmelden in eerste instantie alleen in het voorsteltopic kunnen reageren. En nadat ze zich fatsoenlijk hebben voorgesteld pas (na een vrijschakeling door een mod / admin, is wel extra werk voor de mods en admins) in andere forumonderdelen kunnen reageren.

Daarmee voorkom je dat mensen meteen het forum volspammen (gebeurt in mijn ogen wel regelmatig, maar niet heel vaak). Als ze meteen vragen gaan stellen, staan die in de voorstelhoek en dat kun je eenvoudig overslaan. De mensen die alleen hier komen vanwege een vraag, zie je dan ook niet meer terug, maar die zie je nu ook niet meer terug nadat de vraag is beantwoord.

Het voordeel hiervan vind ik dat het forum zo minder "anoniem" is voor de vaste forumleden. Natuurlijk reageert iedereen onder een nickname en is doorgaans anoniem, maar het is minder vluchtig omdat je de vaste forumleden wel kent. Het forum is voor mij een soort van huiskamer, lekker laagdrempelig, serieus en toch met humor op zijn tijd. Hoe meer leden je hebt die alleen ergens een vraag posten, hoe minder huiskamerachtig een forum wordt en zoiets jaagt op den duur ook de trouwe leden weg.

Geplaatst:

Inderdaad Flup, heb ook een beetje het gevoel dat dat de laatste maanden aan de hand is. Het was wat betreft de oude garde behoorlijk rustig... gevaarlijk rustig...

En om nou inderdaad alleen maar steeds te reageren op "vlekjes op blaadjes"vragen had ik ook geen zin in. Dus reageerde ik ook al weer minder dan normaal. Miste de vragen die wat dieper gingen en de interessante onderwerpen. Dingen waar ík dan weer wat wijzer van wordt. Ben ook op andere fora gaan kijken voor hersenvoeding.

Vind zelf dat idee dat nieuwelingen niet gelijk een nieuw topic mogen aanmaken wel een heel goed plan.

Dus wel reageer mogelijkheden zodat ze hun vraag in een passend bestaand topic kunnen stellen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.