Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Babbeltuin #2

Featured Replies

Geplaatst:

Dan krijg je waarschijnlijk dat een willekeurig oud topic opgehaald wordt en dat de vraag daar zonder ook maar iets te lezen onderaan neergeplempt wordt. Je hebt nu eenmaal mensen die in moestuinen geïnteresseerd zijn, daar veel over willen leren en het ook leuk vinden om te delen en je hebt een groep mensen die zich nergens in willen verdiepen en alleen maar even snel een antwoord op hun vraag willen.

Ik heb ook wel eens fora gezien, waar maar een deel voor nieuwe mensen toegankelijk is en waar een ander deel pas beschikbaar wordt nadat je een poosje actief meegepost hebt. Of dat dubbele onderwerpen voorkomt betwijfel ik, maar het wordt dan wel makkelijker voor leden om dan alleen de diepgaandere topics te volgen en het instap stuk links te laten liggen. De serieuzere deelnemers stromen dan na goedkeuring van de mods door naar het tweede stuk.

Het is ook nog afhankelijk van de software die je gebruikt of deze mogelijkheden te creëren zijn.

Geplaatst:

De vragen vind ik zelf nog niet eens zo schokkend, maar het niet voorstellen wel. Als je al niet eens de moeite wil doen om je voor te stellen, dan verdien je mijn aandacht ook minder. Niet dat ik alwetend ben, maar een beejte fatsoen vind ik wel belangrijk. Ik kom ook nooit ergens binnenvallen om daar mijn vragen te stellen aan onbekende mensen die ik nog nooit heb ontmoet.

Om even verder te borduren op het idee van AnnekeW...

Het idee van een subforum voor nieuwelingen is op zich geen slecht idee, al weet ik niet of het werkt. Zelf heb ik in het verleden op fora gezeten met zo'n subforum voor nieuwelingen. Daar moest je je eerst bewijzen, zeg maar, voordat je werd losgelaten op het forum. Dat vond ik al enorm betuttelend, maar goed, gezien het forum was dat niet eens zo slecht. (Ik doe aan urbexfotografie; het fotograferen van verlaten en vervallen gebouwen. In die tak van sport zijn er heeeeeel veel mensen die dat ook willen doen, maar niet de moeite willen nemen om locaties zelf te zoeken. Als je dat type fotograaf direct toelaat op het forum, krijg je dus continu vragen in de trant van "Waar ligt dat?" En locaties doorgeven wordt nooit gedaan, alleen aan mensen die je kent of die zich al hebben bewezen door het posten van mooie (foto)topics over verlaten gebouwen)

Zodra je die horde had genomen als nieuweling, werden ook andere delen van het forum zichtbaar en kon je daar ook posten. Bij urbexfotografie is dat nog wel te doen, maar het gaat hier om moestuinieren en zo streng hoeft het wat mij betreft ook helemaal niet.

Maar een beginnershoek met daarin sticky's met antwoorden op de meest basale vragen (vb "Problemen met mijn pompoenplant") waarin per topic de meest voorkomende ziektes met foto's besproken worden, zou al kunnen helpen. Een soort van naslagtopic per plantsoort. En dan wel de meest voorkomende planten, een beginnende tuinierder zie ik nog geen chayote planten om maar iets te noemen. En daar wil ik best aan meehelpen, want zulke topics aanmaken is gewoon veel werk. Foto's van mijn probleemgevallen in de tuin heb ik genoeg en enige kennis heb ik inmiddels ook wel opgedaan. Al zie ik anderen op dit forum heel veel meer als tuingoeroe, zelf ben ik in mijn ogen nog altijd een groentje.

En als het probleem niet beschreven staat in zo'n stickytopic, dan kan de beginnende moestuinierder op dit forum natuurlijk altijd zijn vragen stellen. In de beginnershoek, dat wel, en nadat hij zich heeft voorgesteld.

Geplaatst:

Waarbij ik nog wil aanvullen dat je ook links kunt plaatsten in de beginnershoek, bijvoorbeeld

http://www.tuinbouw.nl/sites/default/files/page/Poster%20Nederlands_13149.pdf over ziektes bij tomaten en

http://www.velt.be/search/node/vruchtwisseling met lessen over vruchtwisseling.

Ik doe maar een greep

Scheelt alvast een hoop werk.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

dan kan dit ook voorkomen worden

wielschoffel-aanaarder-t21051.html

niet voorstellen, commercieel belang, voegt niets toe aan dit forum.

dit vind ik persoonlijk nogal onbeschoft

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

daarvoor staat er een uitroeptekentje bovenaan elke post om de post aan een mod te melden.

Geplaatst:
daarvoor staat er een uitroeptekentje bovenaan elke post om de post aan een mod te melden.

nooit aan gedacht, ga ik kijken hoe deze optie werkt

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Ben nog even aan het doordenken wat je simpel kunt doen om te voorkomen dat er niet voorgesteld wordt en dat er na aanmelding snel even een berichtje neergeplempt wordt.

Als er nu in de mail die je krijgt na aanmelden een stukje tekst komt: Dat het voorsteltopic verplicht is en dat posts die geplaatst worden zonder dat er een voorsteltopic gemaakt is verwijderd worden. Dan kan het als het opvalt simpel met het uitroepteken aan de mods gemeld worden, die daarop actie kunnen ondernemen. Op dezelfde manier dus als nu met deze commerciële post. Dat vergt weinig aanpassing en misschien dat het met deze mededeling in de aanmeldpost duidelijk is voor nieuwe leden, dat in dit forum actieve deelname op prijs gesteld wordt en dat even registreren om snel een antwoord te krijgen op een vraag geen zin heeft.

Geplaatst:

kost de mods alleen een hoop werk.

wij kunnen met zijn allen mensen ook gewoon wijzen op de voordeur en de zoekfunctie. meestal helpt dat voldoende. het soort van sociale controle vind ik hier op het forum een van de grote pluspunten. dat is iets wat niet veel fora hebben maar imo wat wel heel erg bijdraagt aan de gezelligheid.

Geplaatst:

Als het in het standaard welkom mailtje staat hoef je het misschien niet steeds te herhalen en dan is het nog minder werk. Misschien staat er al zoiets in hoor, dat herinner ik me niet meer.

Geplaatst:

Mee eens. Dat voorstellen is een formaliteit. Is wel netjes, maar geen enkele garantie.

Ik vind die repeterende vragen & antwoorden veel irritanter.

Én die lui die 1 vraag posten, waarschijnlijk op meerdere fora tegelijk, en dan niet het fatsoen hebben om te reageren op het antwoord.

Laatst weer zo'n tut die een volkstuin bij Enschede zocht. Ik was zo dom om daar moeite voor te doen, maar nooit meer iets van gehoord.

En dat gebeurt zo vaak... ze verpesten het voor een ander.

Ik neem me intussen voor om niet meer te reageren op mensen die minder dan 50 keer gepost hebben.

Ik vond het trouwens een heel goed voorstel van Flup om nieuwe mensen de eerste tijd alleen vragen te laten stellen in hun voorsteltopic.

Dan kunnen mensen die daar trek in hebben antwoord geven, maar kun je dat stuk van het forum ook makkelijk overslaan.

Samen met die 'kennisbank' ondervang je dan een berg forumvervuiling.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
Er zijn meerdere gerespecteerde forumleden die zich niet (meteen) hebben voorgesteld.

Inderdaad, bij mij moesten jullie maar liefst 3 maanden wachten op mijn lang aangekondigde en erg uitgebreide voorsteltopic.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Nou, dan maar even iets anders.

Ik ben dol op pannenkoeken, maar kan ze niet goed bakken

Zal zeker deels aan de pan liggen, dus graag jullie advies.

Ik kook op inductie en wil geen anti-aanbaklaag. Ook niet keramisch, want dat bakt niet lekker bruin.

Wie weet zo'n pan die perfecte pannenkoeken en lekkere bruine aardappels bakt? (Dus voor inductie en zonder aab-laag).

Geplaatst:

Nou bak ik prima bruine aardappeltjes in mijn goedkope pan met keramische aanbaklaag van de Action, maar de oma van een vriendin vroeger bakte verrukkelijke pannekoeken in zo'n ouderwetse gietijzeren koekenpan waar je iemand zonder veel moeite de hersens mee kunt inslaan

Ik heb zelf alleen ervaring met een gietijzeren wok en die moet je eerst dun met olie inwrijven en dan tot het rookpunt verhitten en daarna na ieder gebruik met olie dun inwrijven, en nooit met afwasmiddel afwassen, dan bakt'ie ook nooit aan.

Ik heb alleen geen idee of deze nog te koop zijn en of ze geschikt zijn voor inductie.

Heb nu wel verschrikkelijke trek in zo'n lekkere ouderwetse pannenkoek met roomboter en suiker maar ik ga met deze temperaturen toch echt geen pannenkoeken staan bakken

Geplaatst:
Nou, dan maar even iets anders.

Ik ben dol op pannenkoeken, maar kan ze niet goed bakken

Zal zeker deels aan de pan liggen, dus graag jullie advies.

Ik kook op inductie en wil geen anti-aanbaklaag. Ook niet keramisch, want dat bakt niet lekker bruin.

Wie weet zo'n pan die perfecte pannenkoeken en lekkere bruine aardappels bakt? (Dus voor inductie en zonder aab-laag).

Dan is er maar 1 merk: DeBuyer Mineral B. Kost wat, maar dan heb je ook wat. (groot) Nadeel: zwaarder dan gemiddeld.

Of ga voor koper, da's altijd goed.

It ain't what you do, it's the way that you do it

Geplaatst:
Ook niet keramisch, want dat bakt niet lekker bruin

dit spreek ik uit ervaring tegen

juist voor het bakken van pannenkoeken heb ik een keramische koekenpan gekocht.

een topaankoop, zelfs zo goed dat bij ons thuis niemand aan deze pan mag zitten behalve deze ouwe zelf

mooie bruine pannenkoeken en zelfs de eerste zit nooit vast aan de pan

gr Adriaan

Geplaatst:
Dan is er maar 1 merk: DeBuyer Mineral B. Kost wat, maar dan heb je ook wat. (groot) Nadeel: zwaarder dan gemiddeld.

heb ik ook (voel me op eens net een Duitser...immer alles zu hauze)

ruim een jaar in gebruik en ik denk dat het een onsloopbare pan is. Maar voor het bakken van pannenkoeken mogen ze wel een extra pols meeleveren, althans ik vindt de pan dan echt te zwaar. Voor de rest is het een topper!!

gr Adriaan

Geplaatst:

Pas twee koekenpannen bij de Ikea gekocht......geen keramische laag, bakken perfect, ja ook pannenkoeken. Waren iets van 11 euro.

Oja, en ik kook ook op inductie!

Geplaatst:

O fijn, wat een reacties

Veel pannenkoekenliefhebbers hier

@ Jenneke: die heb ik ook gehad, maar die kan niet tegen inductie: krom getrokken

Gietijzer heb ik ook aan gedacht, maar dat is me te zwaar.

@ Judith: die ben ik inderdaad tegen gekomen. Las ik minder goede reviews over, maar vooral: zwaar.

@ Adriaan: heb jij inductie? En zo ja: wat is dat precies voor pan? Of misschien is inductie in combinatie met keramisch niet goed (al zou ik niet weten waarom niet).

@ Jootje: klinkt goed, maar je hebt ze dus nog niet zo lang... Alleen: ik kan hem niet vinden op de site. De pannen in die prijsklasse hebben allemaal een teflonlaagje.

Geplaatst:

Ik kook niet op inductie dus daar geen tips over.

Maar wel in een o.a. pannekoekrestaurant gewerkt.

Daar mooie zware pannen met dikke bodem die inderdaad nooit met afwasmiddel werden afgewassen (mijn wok ziet ook nooit afwasmiddel) maar werden schoongespoeld met heet water en afgewreven met keukenpapier.

Pan moet goed heet zijn voordat je het beslag er in giet.

Hier thuis een hele stapel koekepannen (ja, je verzamelt zo wat door de jaren) en toch maar enkele die geschikt zijn voor de edele kunst der pannekoekbakkerij.

Geplaatst:
@ Adriaan: heb jij inductie? En zo ja: wat is dat precies voor pan? Of misschien is inductie in combinatie met keramisch niet goed (al zou ik niet weten waarom niet).

http://www.blokker.nl/nl/blknl/ballarini-rivarolo-koekenpan-28-cm

en koken doe ik elektrisch.

Aangezien ik slechte ervaringen heb met pannen met een anti-aanbaklaag was ik nogal sceptisch over deze pan. Dus het bonnetje netjes in de computer voor als het toch fout gaat. Ik moet zeggen tot nu toe echt geen klachten dus adriaan is

gr Adriaan

Geplaatst:

ik gebruik voor pannenkoeken wel een pan met antiaanbaklaag (teflon).

de zware pannen werken beter maar daar is mijn lichaam het niet mee eens en met pannenkoeken bakken til je de pan nogal eens op. ik heb nog geen beter alternatief voor gevonden dan anti-aanbak pannen.

aangepast door Gast

Geplaatst:

Ik kook op inductie (en houtkachel, maar daar bak ik geen pannenkoeken op) en ik heb pannen met anti-aanbaklaag en heerlijke (al zeg ik het zelf ) pannenkoeken. Ik snap ook niet met wat je bedoelt met dat ze niet bruin worden...? Alles wordt toch wel een keer bruin als je het bakt?

Edit: ik doe voor de 1e pannenkoek wel wat boter (margarine) in de pan. Klinkt stom voor een anti-aanbakpan, maar werkt goed.

Geplaatst:

Ik gebruik ook pannen met anti-aanbaklaag, waardoor de eerste pannenkoek dus altijd mislukt, maar dat is een soort traditie en er is altijd wel iemand in de buurt die die mislukte meteen wel even wil opeten.

Ik bak trouwens altijd met twee pannen tegelijkertijd. Dat scheelt lekker wat tijd, want ik vind pannenkoeken bakken wel een tijdrovende klus hoor. Maar wel lekker. Dubbelgevouwen met gesmolten kaas ertussen en dan besmeren met ketchup, yammie. Of gewone met stroop, of overgebleven kouwe pannenkoeken met suiker...

Oh, en nu heb ik trek.

Geplaatst:

@ Jorieke: Ja, maar die keramische pannen die ik tot nu toe heb gekocht bakken niet aan, maar ook niet mooi bruin.

Tot de inhoud zo ongeveer verbrandt

Heb jij een teflonachtige aab-laag of een keramische? En welk merk/type pan dan?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.