Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Babbeltuin #2

Featured Replies

Geplaatst:

Als er een vraag wordt gesteld (door een nieuw lid) en het antwoord is gebruik de zoekfunktie geeft dat, zeker voor een nieuwkomer, niet de indruk dat hij welkom is op dit gezellige forum denk ik.

Even een verwijs naar de draadjes waar zijn vraag besproken is geeft denk ik een andere indruk over het forum en de gebruikers.

Als ik een vraag stel en iemand noemt mij sukkel en wijst mij er op dat er een zoekfunktie rechts bovenin te vinden is kan ik er om lachen inmiddels maar dan is het ook omdat ik inmiddels vele mensen hier "ken" en weet hoe ze het bedoelen. Bij sommige mensen kan je best een stevige opmerking maken en bij sommige moet je even wat meer oppassen en dat is wel eens gegaan met een oprecht excuus van mijn kant.

groetjes Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Dat klopt ook wel maar ook daar zit denk ik verschil in als mensen zich al meteen even netjes voorstellen en iets vertellen over de tuin eventueel foto erbij dan denk ik dat de kans op de opmerking zoekfunctie kleiner is dan als men meteen begint met een vraag, met name als het dan een vraag is zoals wanneer zijn mijn pompoenen rijp.

Geplaatst:

Volgens mij hebben we die nieuwelingen, bestaande vragen en zoekfunctie etc discussie kort geleden ook al gevoerd. Ik ga me daar in ieder geval niet weer in mengen, heb daar gezegd hoe ik er in sta.

Lijkt me fijn als we eens wat verder kunnen kijken naar wat er eventueel zou kunnen gebeuren om de betrokkenheid weer te vergroten. Als daar tenminste ook meer behoefte aan is.

En wat zijn nou eigenlijk de verwachtingen bij een forum als dit...

Ik vond altijd dat het mijn verwachtingen behoorlijk oversteeg...

Angela, ik heb zo'n 100 ongelezen berichten, en ooit worden die wel weer weggewerkt dus ga ik niet op de "markeer alles als gelezen" knop drukken.

Tip van Loes zal ik eens testen... wist niet dat je per forumonderdeel kon markeren.

Edit: Het werkt! Kom ik ook na 4 jaar achter...

Geplaatst:
En wat zijn nou eigenlijk de verwachtingen bij een forum als dit...

Ik vond altijd dat het mijn verwachtingen behoorlijk oversteeg...

Dat zeker. Ik vind het een stikgezellig gemoedelijk forum, waar onenigheid op een heel beschaafde manier wordt afgehandeld, ontzaglijk veel kennis aanwezig is in de archieven en je altijd een antwoord kan krijgen op vragen waar je zelf echt niet uitkomt.

Toen ik hier net kwam was ik een beetje bang dat het wat 'traditioneel' en star zou zijn, maar ook dat niet, mijn indruk is dat het forum wijd open staat voor allerlei nieuwe ideeën en probeersels met aparte gewassen en teelttechnieken. En tegelijkertijd is er respect voor mensen met heel veel ervaring binnen de traditionele manier van werken. Ik vind dat wel bijzonder.

Geplaatst:

ik ben een echte nieuweling. Ik heb me nog niet eens voorgesteld, maar ik lees wel bijna alles. zeker alles wat er de afgelopen maanden bij is gekomen, heb ik allemaal gelezen. het is heel divers wat je dan tegenkomt en zeker als beginnende moestuinierder vind ik dat heel fijn.

Ik merk dat er de laatste tijd wat wrijving ontstaat bij de oudere leden over allereerst het gebruik van de zoekfunctie en daarnaast over de foutieve ligging van een deel van de foto's. Ik vind zelf een deel van die berichten niet altijd even vriendelijk. er zijn voor mijn gevoel vragen van mensen waarop gereageerd wordt dat de foto gekanteld moet worden en dat is het... ik zie echt 0 problemen met foto's op zijn zijkant, maar prima als je dat graag anders hebt en even op wijzen is zelfs fijn. echter als dat de enige reactie is die je op je bericht krijgt...

oh en nog een opmerking op de zoekfunctie: misschien gebruik ik hem niet goed hoor, maar je krijgt vaak meerdere reacties uit 1 topic te zien. ik heb een keer gehad (geen idee wanneer of waarop) dat de eerste 2 pagina's helemaal uit 1 topic kwamen, terwijl ik dat al gelezen had en benieuwd was naar andere dingen.

waarom heb ik me zelf nog niet voorgesteld? nou om meerdere redenen. Allereerst had ik tot voor kort alleen een vierkantemeterbak in de schaduw staan. Ik heb dit voorjaar veel te veel gewerkt, dus echt aan zaaien kwam ik daar pas op 28 juni aan toe. Ik wilde het wel doen, om gewoon eens te kijken hoe alles groeit en of er nog wat mee werkt. gezien sommige reacties op het forum was ik een beetje 'bang' dat daar best kritisch op gereageerd zou worden, terwijl het voor mij gewoon probeerseltje was.

Een andere reden is dat ik nu sinds vrijdag een volkstuin heb van 100 m2 onkruid. Ik wil daar best over posten en dat lijkt me ook heel leuk, maar dan de foto's... ik snap de frustraties van de kanteling en ik ben ook zeker bereid om me daar in te verdiepen. echter nu niet. Ik heb veel meer dingen die ik op dit moment belangrijker, nuttiger enz vindt. en niet alleen op tuingebied, maar ook werk en privé. door de nadruk die er op dit forum gelegd wordt op de draaiing van de foto's gebeurt dat dus niet binnenkort (en wie weet staan al mijn foto's er in 1 keer geweldig op, maar dan nog). en tot slot ben ik iemand die graag eerst de aap een beetje uit de boom kijkt. Ik had wel wat vragen en wat dingen die ik wilde vragen/zeggen enz., maar nog geen idee of dit een forum was wat bij mij past en waar ik graag dingen deel. zeker toen ik nog niets te delen had.

Tot slot nog iets over de blogs. Ik lees in ieder geval de nieuwe allemaal en wordt er ook enthousiast van. Ik ben een soort spons op het moment en ik heb bijvoorbeeld in de afgelopen maanden alle blogs van mooiemoestuin.nl gelezen. allemaal vanaf 2012 tot nu. omdat juist die jaarcycli naar mijn mening veel informatie geven. als ik hier een leuke/interessante blog lees, heb ik ook al best wel vaak alle eerdere blogs van die persoon ook gelezen. Echter vind ik het zelf als persoon niet nodig om daar dan elke keer bij te zetten als reactie: leuk om te lezen of zo'n soort opmerking (ik like ook eigenlijk niets op facebook, omdat het zo verwaterd). ik vind het zeker leuk om te lezen, maar voegt dat iets toe als ik het er elke keer neer zet? zeker als ik dus net zoveel achter elkaar gelezen heb? ik denk echter ook dat als ik zelf een blog bij zou houden, ik dat leuk vind om te zien. dus wie weet, moet ik dat dus toch gaan doen, maar blijf die dingen vooral schrijven! ik vind het geweldig.

Nou dat is een uitgebreidere reactie dan vooraf gedacht, maar dit zijn in ieder geval mijn hersenspinseltjes. oh misschien nog 1 korte toevoeging: de MTFD. ik ga 1 oktober niet allereerst vanwege de afstand (Groningen-Zelham op de fiets is wat ver). maar al die ruillijstjes overweldigen me ook wel een beetje. ik heb wel een zakje standaard radijszaadjes? iemand die dat wil . maar verder? de nadruk lijkt wel heel erg te liggen op ruilen. ja graag doe mij maar frambozenstekjes, maar uit de tuin iets ruilen? ik heb gras, heermoes en radijszaadjes, interesse? . voor nieuwe leden is dit misschien wat overweldigend. en wie weet mis ik nu allemaal dingen van de dag, maar nou ja het voelt nu niet alsof ik iets kan toevoegen.

groetjes Ilse

Geplaatst:

Ja ik kan me wel voorstellen dat een forum overdondigend kan zijn als er allemaal oud- en ook wat jonggedienden reageren. En elkaaral goed blijken te kennen. En ja over die gekantelde foto`s, daar wordt inderdaad op gereageerd maar dat is voornamelijk voor de behulpzaamheid, ik vind trouwens een gekantelde foto irritant, of nee, laat ik zeggen zonde, je ziet heel slecht datgene wat een ander aan je wilt laten zien.

De MTFD..als je een lift zou kunnen krijgen zou ik het doen. Er wordt inderdaad veel geruild, maar ook heel veel gekletst over de tuin natuurlijk. Ben je iemand die gemakkelijk contact maakt dan plof je naast iemand neer en begin een gesprek. En het is leuk de boerderij/beesten/tuin van Jorieke en Joep te bekijken..

Wat ik mis op mijn blog nogmaals is de interaktie. Ik krijg best reakties hoor, meerdere : "Wat ziet het er mooi uit, prachtige foto`s, mooi werk weer Jet", maar ik heb ook graag wat konstuktieve opmerkingen, dus inderdaad, soms maar geen blog omdat ik eigenlijk geen discussie/opmerkingen verwacht en dus maar ergens iets in een topic plaats waar ik meer reakties krijg op een twijfel bijvoorbeeld.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik hou de blog bij voornamelijk voor mezelf ik mis wel af en toe dat er iemand heeft gereageerd vooral als hij niet meer op de startpagina van het forum staat een melding zou dan wel fijn zijn eigenlijk.

En een reactie krijgen is natuurlijk leuk maar als ik soms kijk hoe vaak je pagina is bezocht zegt dat ook wat toch?

En 9 van de 10 keer weet ik echt niet wat ik erover moet zeggen behalve de standaard dingen van het ziet er goed uit.

En het ruilen op de MTFD ik heb eigenlijk nooit gedacht dat iemand dat als een drempel zou zien?

Voor mij was het juist een reden om de eerste keer te gaan.

Ik heb ook nooit het idee gehad dat er perse geruild moest worden je kan ook gewoon voor de gezelligheid komen toch?

En juist voor beginners lijkt het me leuk om te komen want iedereen wil je helpen aan zaadjes en plantjes zodat je ook een goed gevulde moestuin hebt.

De foto's: ja ik snap het eigenlijk wel nu je het zo zegt, nooit over nagedacht eigenlijk omdat het mij niet zo stoort (de gekantelde foto en de opmerking over hoe hem te draaien) maar ik ga ervan uit dat sommige mensen gedraaide foto's het zelfde opvatten als ik met mijn precieze lijstjes

Van wrijving tussen leden merk ik eigenlijk niet zo heel veel wel af en toe een opmerking die beter geformuleerd had kunnen zijn maar ook dat lost zicht over het algemeen snel op.

Geplaatst:

Ilse, goed om eens vanuit een beginner te horen hoe het forum wordt ervaren.

Ik pak even wat stukjes uit je verhaal om op te reageren

Nou dat is een uitgebreidere reactie dan vooraf gedacht, maar dit zijn in ieder geval mijn hersenspinseltjes. oh misschien nog 1 korte toevoeging: de MTFD. ik ga 1 oktober niet allereerst vanwege de afstand (Groningen-Zelham op de fiets is wat ver). maar al die ruillijstjes overweldigen me ook wel een beetje. ik heb wel een zakje standaard radijszaadjes? iemand die dat wil . maar verder? de nadruk lijkt wel heel erg te liggen op ruilen. ja graag doe mij maar frambozenstekjes, maar uit de tuin iets ruilen? ik heb gras, heermoes en radijszaadjes, interesse? . voor nieuwe leden is dit misschien wat overweldigend. en wie weet mis ik nu allemaal dingen van de dag, maar nou ja het voelt nu niet alsof ik iets kan toevoegen.

MTFD is in eerste instantie voor de gezelligheid en daarnaast voor het ruilen. Ook zonder iets te ruilen dan ben je ook welkom!

Dat er op het forum vooral het ruilen zichtbaar is komt natuurlijk doordat die spullen meegenomen moeten worden. Er is ook een topic "Wie brengt wat mee" waarin te zien is dat iedereen wat te eten/drinken meeneemt, in dat topic vind je de gezelligheid terug

Een lift vanaf het noorden naar de MTFD zijn er niet zoveel is mijn ervaring. Daarom proberen enkele noordelingen elk voorjaar een Noordelijke Moestuin Middag (NMM) te organiseren. Dezelfde opzet maar dan wat kleinschaliger.

Ik wil daar best over posten en dat lijkt me ook heel leuk, maar dan de foto's... ik snap de frustraties van de kanteling en ik ben ook zeker bereid om me daar in te verdiepen. echter nu niet. Ik heb veel meer dingen die ik op dit moment belangrijker, nuttiger enz vindt. en niet alleen op tuingebied, maar ook werk en privé. door de nadruk die er op dit forum gelegd wordt op de draaiing van de foto's gebeurt dat dus niet binnenkort (en wie weet staan al mijn foto's er in 1 keer geweldig op, maar dan nog).

Met de gekantelde foto's is de oplossing eigenlijk heel simpel, maak de foto's recht ipv gekanteld.

Bij een 'ouderwetse' fototoestel hou je de camera liggend vast, die foto's worden recht gemaakt. Maar de moderne mobieltjes worden vaak staand vastgehouden. Deze foto's komen zonder extra handelingen scheef op het forum te staan. Hou je camera/mobiel liggend vast en er is niets aan de hand.

oh en nog een opmerking op de zoekfunctie: misschien gebruik ik hem niet goed hoor, maar je krijgt vaak meerdere reacties uit 1 topic te zien. ik heb een keer gehad (geen idee wanneer of waarop) dat de eerste 2 pagina's helemaal uit 1 topic kwamen, terwijl ik dat al gelezen had en benieuwd was naar andere dingen.

Er zijn eigenlijk 2 zoekfuncties. Het google zoekvak rechts bovenaan en het uitgebreid zoeken linkje welke daaronder staat. (mobiel staat er een loep welke naar de uitgebreid zoeken verwijst)

bij uitgebreid zoeken kan je meerdere dingen aanvinken om je zoekactie te specificeren. Zo is er bijvoorbeeld Resultaten weergeven als: "Berichten" of "Onderwerpen". Selecteer je de "Onderwerpen" dan komt elk topic maar 1x in de zoekresultaten ipv 2 pagina's met berichten uit 1 topic.

Geplaatst:

Wat ik mis op mijn blog nogmaals is de interaktie. Ik krijg best reakties hoor, meerdere : "Wat ziet het er mooi uit, prachtige foto`s, mooi werk weer Jet", maar ik heb ook graag wat konstuktieve opmerkingen, dus inderdaad, soms maar geen blog omdat ik eigenlijk geen discussie/opmerkingen verwacht en dus maar ergens iets in een topic plaats waar ik meer reakties krijg op een twijfel bijvoorbeeld.

die constructieve opmerkingen mis ik inderdaad ook. wanneer ik met iemand mijn moestuintje bekijk dan komen er altijd wel goede tips. via de blog laat ik mijn moestuin ook zien maar dan heeft opeens niemand tips/verbeterpunten/complimentjes? En vanaf de andere kant gezien, wanneer ik een reactie plaats bij een blog dat degene dat helemaal niet ziet dan is de motivatie om te reageren ook weg. het werkt beide kanten op.

Geplaatst:

Pff ik kijk even niet op het forum en weer 10 pagina's met 248 nieuwe berichten Dat is wat mij er in eerste instantie van weerhield om me hier aan te melden, ik was veel kleinere fora gewend. Het is zo groot, zoveel, je hebt er een dagtaak aan als je alles wil lezen en ook nog wil reageren..

Toch aangemeld, het antwoord op de meeste vragen staat al op het forum, dus daar vraag ik niet naar die lees ik gewoon, ook als het tig pagina's zijn. Ik stop als ik het weet.. Ik ben ook niet geneigd om alle nieuwe topics over de 'standaardvragen' te lezen. Kan daar niet eens een FAQ voor worden gemaakt (met antwoorden of juist links naar de topics met antwoord)?

Het lijkt alsof er tegenwoordig zo makkelijk (als in lui, nonchalant) met alles omgegaan wordt. Gelijk vragen, niet eerst zelf kijken of foto's krijg ik/zijn niet recht, jammer dan maar scheef. 'Je snapt toch wat ik bedoel.' enz. Misschien levert dat wel meer ergernis op dan de inhoud van de berichten.

Wat ik zo leuk vind is dat er op dit forum allerhande onderwerpen zijn die niet direct over de (standaard)moestuin gaan. Daar zit altijd wel iets bij dat nieuw voor me is of waar ik niet zoveel over weet. Die onderwerpen lees ik graag, meestal is dat puur voor de kennis niet om meteen op te reageren. Als ik ook iets uitprobeer en hulp nodig heb dan ga ik eerst kijken of vragen nodig is.

De blog kan je volgens mij op twee manieren gebruiken, puur voor het laten zien van je moestuin e.d. (om complimenten te krijgen) of om bruikbare feedback te krijgen. De 'shower' zit niet te wachten op ongevraagd opbouwend commentaar. Op een ander forum is om alleen maar reacties met leuk en mooi te voorkomen een like-knop ingevoerd. Wil je wel commentaar dan is het denk ik nodig dat je in je blog vragen stelt of laat merken dat je ergens over twijfelt, niet tevreden bent enz.

Om nieuwe blogs te kijken, scroll is vaak helemaal naar onder om de homepage om de laatste 5 updates te zien. Vind het fijn dat je daar kan zien hoeveel reacties er al zijn. Daarna kom ik meestal toch in het Moestuin Seizoen gedeelte terecht of er nog meer leuks is dan alleen die 5 of ik kijk even op een bepaalde persoon iets geschreven heeft.

Reacties op jouw blog kun je wel makkelijk volgen (gebruikerspaneel, blog, blog settings, default abonnement: privé bericht) maar als je bij iemand anders een vraag stelt moet je dat echt onthouden en terugkijken of iemand al gereageerd heeft..

Oh ja, voor ik een bericht 'verstuur' kopieer ik alle tekst even (Ctrl+C) voor het geval het misgaat. Is dat het geval dan heb ik met Ctrl+V (plakken) alles zo weer terug (ook foto's). Soms helpt het ook om met het pijltje linksboven in je browser even naar de 'vorige pagina' te gaan om je tekst terug te krijgen.

Geplaatst:
Wil je wel commentaar dan is het denk ik nodig dat je in je blog vragen stelt of laat merken dat je ergens over twijfelt, niet tevreden bent enz.

dat helpt helaas niets. ik zat net oude blogposten door te lezen en kwam een blogpost van iemand tegen vol vragen. daar is maanden later nog geen enkel antwoord op gekomen.

en wat is er mis met opbouwend advies? zolang het maar opbouwend is en niet afbrekend, daar nog nooit iemand minder van geworden. ongevraagd is het sowieso niet, iemand die geen reacties wil zal geen blog posten.

maar als je bij iemand anders een vraag stelt moet je dat echt onthouden en terugkijken of iemand al gereageerd heeft..

voordat je de reactie plaatst kan je helemaal naar onderen scrollen en je daar abonneren op de reacties.

het zou mooi zijn wanneer dit automatisch kan, dat je ergens kan aanvinken om je automatisch te abonneren wanneer je een reactie hebt geplaatst bij een blog.

Geplaatst:

Ik vind ook dat het zoeken te weinig wordt gebruikt. Soms zie je een gelijkaardige vraag met twee weken tijd tussen terug verschijnen, dat begrijp ik echt niet. Echter moet ik ook wel bekennen dat de zoekfunctie niet altijd handig werkt, je ziet alle reacties van hetzelfde topic staan in de resultaten, waardoor je vaak veel moet scrollen.

Volgens mij zou er op het forum nog meer vaste subfora moeten komen, zo zou er voor elke groenten en fruit een subfora moeten zijn. Dus bonen/tomaten/aardappels/aardperen/.... onder het forum groenten. Mensen kunnen dan gemakkelijker zoeken door rechtstreeks al naar de juiste groente te gaan en desnoods daar een nieuw topic in te maken. Zou nog mooier zijn moest er per groente een vaste korte beschrijving , zaaidata, oogstperiode, plagen... bijstaan maar dat is waarschijnlijk veel te veel werk.

Foto's die gekanteld zijn, werken ook wel wat verstorend. Ik begrijp dan ook dat er steeds gevraagd wordt deze te draaien.

Enkele weken voor de mtfd is het inderdaad soms ambetant dat er zoveel ruillijsten en dergelijke staan in de ongelezen berichten. Ik ben zelf te lui om steeds eerst naar het subforum te gaan en ze als gemarkeerd te zetten waardoor ik die periode vaak ook iets minder op het forum kom. Standaard kom ik uit op de "ongelezen berichten".

Geplaatst:
Als je dan in het onderwerp zit, kun je links bovenaan nog verder verfijnen door het vak 'doorzoek deze resultaten' in te vullen.

Ik vraag me af of zoeken op een smartphone misschien veel lastiger is dan op een PC. Voor een PC geldt, als je een hele lijst krijg en daarvan een aantal bladzijden wilt zien:

Als je de [Ctrl]-toets ingedrukt houdt terwijl je op de onderwerpen klikt die je wilt bekijken, dan opent elk onderwerp in een nieuw tabblad.

Dan staan je onderwerpen dus mooi naast elkaar, en dat scheelt veel heen-en-weer geklik. Én je raakt de de draad niet kwijt.

Ik denk dat lang niet iedereen dit weet en ik vraag me dus ook af of dat kan op een smartphone. Als niet, dan zou dat veel verklaren

aangepast door Gast

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Goede aanvulling. Dat is ook een zoekfunctie die ik regelmatig gebruik maar vast niet bij iedereen bekend is

in elk forumonderdeel kan hetzelfde, daarbij doorzoek je enkel dat betreffende forumdeel ipv het gehele forum. wat overigens ook een optie is via uitgebreid zoeken.

Ik vind ook dat het zoeken te weinig wordt gebruikt. Soms zie je een gelijkaardige vraag met twee weken tijd tussen terug verschijnen, dat begrijp ik echt niet. Echter moet ik ook wel bekennen dat de zoekfunctie niet altijd handig werkt, je ziet alle reacties van hetzelfde topic staan in de resultaten, waardoor je vaak veel moet scrollen.

ik weet niet of je de voorgaande reacties hebt doorgelezen maar de functie uitgebreid zoeken is hiervoor de oplossing.

Geplaatst:

oh geweldig dat dat zoeken ook makkelijker werkt, dat had ik zelf nog niet gevonden en dat zal zeker helpen

ik wilde met mijn stuk ook alleen laten zien hoe ik dingen zie. met dat foto's draaien, ik ben ook gewoon een gigantische onbenul met mijn telefoon hoor dat is het ook en daarbij ben ik best perfectionistisch: mensen hebben er nu opgewezen, dan gaat het mij niet gebeuren dat het er verkeerd staat :P.

en met ruilen met de MTFD. ik vind dat een heel fijne, handige, logische toevoeging van de dag. alleen als nieuwe tuinder heb je gewoon nog geen donder om te ruilen. en ik zou er graag aan willen deelnemen als ik zou gaan, maar ik heb dus nog niets. en zelf zou ik dat dus wel willen: iets terug kunnen geven/doen. zo bedoelde ik het. en nee ik ben niet heel goed in zomaar contact, dus het is gewoon ook een drempel hoor. maar het belangrijkste vind ik dat ik niets kan bijdragen met ruilen. anders heb je ook meteen een gespresonderwerp.

Geplaatst:

We gaan nu ietwat offtopic, maar op de MTFD zijn er zat mensen die je graag van allerlei zaden of stekjes geven, al dan niet in ruil voor wat anders dan plantgoed. Er wordt ook geruild voor ingemaakte zaken, gewoon pakken suiker uit de supermarkt, lekkere baksels, of zelfs flessen drank Dus er kan van alles.

Ennuh: ik ben ook niet zo handig met andere mensen. Ik ga ze vaak liever uit de weg zelfs (we wonen niet voor niets zo afgelegen) Maar mensen met dezelfde hobby zijn heel goed 'te doen'

Geplaatst:

Of je vraagt iets en dan krijg je het ook zonder iets te ruilen.

Geplaatst:

Voor veel mensen is het al genoeg om te weten dat hun planten een goed tehuis krijgen

Zo jammer om planten weg te gooien...

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Gespreksonderwerpen genoeg hoor. we hebben namelijk allemaal dezelfde hobby en daarover valt heel veel te kletsen. ik ben ook al niet zo sociaal aangelegd maar de MTFD (of de NMM ) gaat prima.

Ruilen kan inderdaad ook met andere dingen. ik begon ook met pakken geleisuiker en dat soort dingen. ook dit jaar ruil ik weer met thee en andere spullen die niets met de moestuin te maken hebben. sterker nog, nu ik mijn ruillijst zo bekijk neem ik geen enkele plant mee naar zelhem

Geplaatst:

Jawel... Loes... mijn Gele Lis voor Henk...

Geplaatst:

ja oke maar die staat niet op mijn ruillijst

Geplaatst:

Ik zie dat ik dit verhaal als edit geplaatst heb. Niet handig, dus nog een keer:

Ik vraag me af of het gebruik van de zoekmachine misschien veel lastiger is met een smartphone, dan met een PC.

Voor een PC geldt, als je een hele lijst krijg en daarvan meerdere bladzijden wilt bekijken:

Als je de [Ctrl]-toets ingedrukt houdt terwijl je op de onderwerpen klikt die je wilt bekijken, dan opent elk onderwerp in een nieuw tabblad.

Dan staan je onderwerpen dus mooi naast elkaar, en dat scheelt veel heen-en-weer geklik. Én je raakt de de draad niet kwijt.

Ik denk dat lang niet iedereen dit kunstje kent. En ik betwijfel dus ook of dat wel werkt op een smartphone.

Dat kan deels verklaren waarom mensen zo weinig gebruik maken van de zoekmachine.

Geplaatst:

dat kan ook met de smartphone. geen idee of dat bij elke smartphone hetzelfde werkt maar bij mij werkt dat als volgt:

ipv de link aanklikken de link vasthouden houden totdat er een menu opent en dan kiezen voor "openen op nieuw tabblad".

(volgens mij gebruiken we veel dezelfde 'trucjes' )

Geplaatst:

Goeie aanvulling

Misschien toch maar een truckentopic openen voor PC en smartphone?

• 2 weken later...
Geplaatst:

Printermalheur

Ik heb een Canon met gescheiden cartridges.

Nu komt de magenta komt niet meer door. Hij trekt geen strepen: er komt helemaal geen rood meer door.

Het cartridgelichtje brandt, de PC zegt dat 'ie vol zit en ik heb het plakkertje eraf gehaald

Ook de cartridge vervangen, maar dat hielp evenmin.

Heb hem 2x gereinigd, maar daar wordt het ook al niet anders van.

Iemand een goed idee?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.