Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Babbeltuin #2

Featured Replies

Geplaatst:
21 minutes ago, Petrasmoestuin said:

nu stond ik vanavond te knoeien in de keuken met aarde, omdat ik de potjes ging overzetten. Normaal deed ik dat buiten op de buitenkeuken, maar koud voor de pepertjes en paprika niet waar?

En jouw man wou dat wss ook niet?Maar tóch heb je het gedaan,en DA'S dus m'n punt naar Gitta toe......😉

Geplaatst:
28 minuten geleden, Bernaar zei:

jouw man wou dat wss ook niet?

Hij wordt milder nu, nu hij ziet wat ik allemaal uit de tuin haal. Maar wij zijn erg off topic bezig, wij moeten nu maar sluiten denk ik.😊

Geplaatst:
19 uren geleden, Bernaar zei:

Maar tóch heb je het gedaan,en DA'S dus m'n punt naar Gitta toe......

<Off topic: ik vind dit eerlijk gezegd een nogal ongepaste opmerking naar @Gitta toe. Misschien hebben zij en haar man wel hele goede afspraken. Die ze begrijperlijkerwijs hier niet neerzet. Ze hoeft de hele afweging hier toch niet te delen.>

Geplaatst:

Wat een boomer mentaliteit dat vrouwen hun mannen vertellen hoe het zit 😂 Klinkt meer als een leeftijd ding dan als een man-vrouw-verhouding ding.

Geplaatst:

Mee eens Dahli.
Ik vind het heel raar dat je binnen een relatie je eigen zin doorzet als een ander iets niet wil.

aangepast door loes

Geplaatst:

Klopt hoor meiden. Als mijn man perse iets niet wilt, dan doe ik het ook niet. Hij wilt ook niet in het hele huis planten zien staan, dus dat gebeurt ook niet. Een ander moet zich er ook niet aan storen. En Gitta is gewoon een lieverd en ze heeft ook maar een beperkte ruimte en moet keuzes maken. Ik zou ook niet zo vanuit mijn huiskamer op een speciebak kijken b.v. Die van mij staan verder weg om de hoek en wij kijken er niet zo op uit.

Geplaatst:

Dat scheelt een hoop Petra. Hier kijken we er zo op. Dus een groene plant naar boven zien groeien is prima. Maar dan beter vanuit de volle grond. Ik heb me ook niet aangevallen gevoeld door de opmerking van Bernaar. Ik zie het als een goed bedoelde opmerking.

Geplaatst:

Ik snap de reactie wel een beetje want jij, Gitta hebt al vaker aangegeven dat je man iets niet goed vind in jullie tuin. Dat riep bij mij ook een licht feministische reactie annex verontwaardiging op waar ik trouwens niks mee gedaan heb. Want hierzo, met het geschreven woord kan het al gauw verkeerd overkomen of ik zou het al zelf verkeerd geïnterpreteerd kunnen hebben.

Niet dat ik altijd mijn mond hou haha als mannen over “ het vrouwtje” beginnen, of andersom: ”het mannetje” kan ik het niet laten te reageren.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
14 hours ago, Dahli said:

<Off topic: ik vind dit eerlijk gezegd een nogal ongepaste opmerking naar @Gitta toe. Misschien hebben zij en haar man wel hele goede afspraken. Die ze begrijperlijkerwijs hier niet neerzet. Ze hoeft de hele afweging hier toch niet te delen.>

Was helemaal m'n bedoeling niet om iemand te schofferen,Dahli.😔

Ik heb helaas een neiging tot sarcasme,cynisme en ironie en alhoewel dat nooit kwetsend bedoeld is,snap ik dat dat voor sommige mensen aanvoelt als een persoonlijke aanval.

12 hours ago, Gitta said:

Ik heb me ook niet aangevallen gevoeld door de opmerking van Bernaar. Ik zie het als een goed bedoelde opmerking.

Bedankt Gitta!Was ook écht mijn bedoeling niet.😊

14 hours ago, Lsjr33 said:

Wat een boomer mentaliteit dat vrouwen hun mannen vertellen hoe het zit 😂 Klinkt meer als een leeftijd ding dan als een man-vrouw-verhouding ding.

Mijn ouders waren boomers,en ik heb het helaas anders gezien.Zó erg zelfs dat m'n ma regelmatig klappen kreeg van m'n dominante pa.😔

Misschien daarom dat ik altijd de neiging tot reageren heb als een vrouw iets verboden wordt waarvan ik de reden niet begrijp.....

• 1 maand later ...
Geplaatst:

@Petrasmoestuin dat is dahli's rozenboog.

Je bent een quote aan het quoten.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:
46 minutes ago, woldistel said:

@Petrasmoestuin dat is dahli's rozenboog.

Je bent een quote aan het quoten.

En waarom neem je daar aanstoot aan?Dat maakt toch geen r**t uit dat @Petrasmoestuin het woord 'rozenboog' quoted om haar punt over het gebruik van haar rozenboog duidelijk te maken? 😉

Geplaatst:

Precies, ik vond het grappig dat ze dat zei en daarom noem ik het ook dat mijn man dacht dat het voor rozen gebruikt zou worden.
Een beetje humor mag toch ook af en toe? Ik nam er geen aanstoot aan @woldistel

Ik zeg hiermee toch niets fout?

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:
2 uren geleden, Bernaar zei:

En waarom neem je daar aanstoot aan?Dat maakt toch geen r**t uit dat @Petrasmoestuin het woord 'rozenboog' quoted om haar punt over het gebruik van haar rozenboog duidelijk te maken? 😉

Jawel dat maakt heel veel uit want volgens de quote heeft woldistel dat geschreven en hoewel het nu een grapje is kan dat bij een geschreven medium, zoals dit forum, een groot verschil maken. We hebben immers weinig anders dan letters om aan elkaar duidelijk te maken wat we bedoelen dus zorg ervoor dat die letters daadwerkelijk zeggen wat je bedoelt. En niet een "owja, er staat wel woldistel maar ik bedoelde eigenlijk Dahli".

Sowieso is het quoten van losse woorden super vervelend en dat is Petra al meerdere keren uitgelegd.
Een quote gebruik je wanneer je ergens op reageert wat niet kan worden begrepen zonder het aangehaalde bericht zodat dat anderen niet terug hoeven te lezen wat er precies was geschreven. Dat werkt maar zelden met losse woorden want dan mist de context. Dan moet de ander alsnog terug lezen wat de hele context van dat ene woordje is geweest en blijkbaar nu ook nog wie het heeft gezegd omdat de hele quote uit zijn verband wordt gerukt.

Een voorganger quoten is meestal niet nodig want dat bericht staat er boven. Die mogelijkheid staat niet voor niets uitgeschakeld op dit forum. De uitzondering hiervoor is wanneer je op een specifiek stukje wil reageren.
En ik mag hopen dat iedereen snapt dat een lege quote nogal nutteloos is.

/einde spoeduitleg quoten

aangepast door loes

Geplaatst:

Snap ik wel @loes,ik ben zelf al 10 jaar admin op een US tech forum.😉

Het verbaasd me alleen hoe op een Nederlandstalig forum zo rigide omgegaan wordt met bepaalde 'fouten'.

En uiteindelijk is het nog altijd aan de 'crew' om mensen daarop te wijzen,NIET aan andere leden!

Geplaatst:
5 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

Een beetje humor mag toch ook af en toe? Ik nam er geen aanstoot aan @ woldistel

Ik zeg hiermee toch niets fout?

Misschien zeg je niks fout, maar de melding dat je woldistel quote wordt naar woldistel gestuurd, inplaats van naar dahli's account vanwaar oorspronkelijk de tekst vandaan komt.

36 minuten geleden, Bernaar zei:

En uiteindelijk is het nog altijd aan de 'crew' om mensen daarop te wijzen,NIET aan andere leden!

Het gehele forum wordt beheerd door vrijwillegers, vanwege dat is het soms ook fijn dat leden die al langer lid zijn soms mensen ergens op wijzen of advies geven over forum gebruik. Wij zijn ook niet altijd online of lezen alles 100%.
Welk US tech forum? Admin in de zin van admin, server/firewall/forumsoftwarebeheer of in de zin van een moderator met verhoogde rechten?

Zullen morgen waarschijnlijk het topic weer iets opschonen om het on-topic te houden.

Geplaatst:

@rorror ,pb bericht verzonden om op jouw vraag te beantwoorden.😉

57 minutes ago, rorror said:

Het gehele forum wordt beheerd door vrijwillegers, vanwege dat is het soms ook fijn dat leden die al langer lid zijn soms mensen ergens op wijzen of advies geven over forum gebruik. Wij zijn ook niet altijd online of lezen alles 100%.

Snap ik hélemaal,maar dat hoeft NIET samen te gaan met een bepaalde attitude van die leden.....er is IMHO nog altijd verschil tussen 'advies' én iemand terechtwijzen.....😉

Geplaatst:
7 uren geleden, Bernaar zei:

Snap ik wel @loes,ik ben zelf al 10 jaar admin op een US tech forum.😉

Het verbaasd me alleen hoe op een Nederlandstalig forum zo rigide omgegaan wordt met bepaalde 'fouten'.

Van mijn kant heeft het weinig te maken met "rigide" maar er zit wel een voorgeschiedenis achter van keer op keer uitleg geven waar niets mee wordt gedaan waardoor de toon mogelijk iets minder vriendelijk is geworden.

Zoals Rorror zegt zorgen we er allemaal samen voor dat dit forum leesbaar blijft. In dit geval was er geen handhaving (crew) nodig maar vooral uitleg en dat kan iedereen.
Net zoals in het echte leven waar de sociale controle een groot goed is. Zoals jij verwijst naar een US tech forum zou ik graag de vergelijking maken met de speeltuin voor mijn deur waar het heel fijn is als ouders en buurtbewoners er samen voor zorgen dat de speeltuin leefbaar blijft. Elkaar helpen of corrigeren is niet voorbehouden aan de politie maar voor de hele gemeenschap: "it takes a village to raise a child".
Wij zijn hier op het forum ook een gemeenschap en alle forumleden dragen hun steentje bij. Heel veel fora zijn al ten onder gegaan aan het snellere social media. Het is prijzenswaardig dat dit moestuinforum al zo lang bestaat en dat is naar mijn idee mede te danken aan hoe het wordt beheerd want daardoor blijft het forum leesbaar en is het een levendige kennisbank geworden.

Edit: Laatste bericht gemist. Als je een probleem hebt met een bepaal attitude dan kan je een topic report maken zodat een mod/beheerder kan ingrijpen als ze dat nodig vinden. Dat is dan weer niet aan leden, ook niet aan jou.

aangepast door loes

Geplaatst:

11 uren geleden, loes zei:

Van mijn kant heeft het weinig te maken met "rigide" maar er zit wel een voorgeschiedenis achter van keer op keer uitleg geven waar niets mee wordt gedaan waardoor de toon mogelijk iets minder vriendelijk is geworden.

Ik wil toch even reageren op wat ik nu allemaal heb gelezen. Ik heb er lang over nagedacht, zal ik dit schrijven of niet. Ik doe het toch, ik ben een eerlijk en directe vrouw en ik houd niet van conflicten en wil graag alles uitpraten. Tijdens open dagen kan ik helaas niet komen, het is voor mij veel te ver weg, anders zouden jullie mij misschien beter kennen. Het is nu eenmaal zo.

Aanvankelijk toen ik lid werd quote ik langere teksten en dan werd ik verweten dat ik alleen kleine stukjes moest quoten. Nu lees ik weer dat ik geen losse woorden moet quoten.

Als ik iemand anders “tag” in dit geval, dan hoeft dat niet verkeerd te zijn. Wie zegt trouwens dat ik het fout gedaan heb? Want misschien wou ik de andere persoon wel opzettelijk taggen? Jullie lezen toch alles? Dus ook de andere persoon die misschien getagt moest worden leest het en anders niet. Misschien niet belangrijk. Wat een probleem over wie of wat ik tag denk ik zo. Het gaat over mijn ervaring/opmerking.

Kunnen jullie misschien begrijpen dat als je een jaartje ouder wordt het niet altijd gemakkelijk is om alles te volgen/onthouden? En als ik misschien iets vaker moet horen van jullie omdat ik het fout doe, okay, maar dat kan toch vriendelijk gemeld worden?  Geduld is een schone zaak. Ik was nu gestopt met taggen en dan wordt er weer gevraagd wat ik bedoel. En ik weet dat een aantal van jullie echt alles lezen en dan is de behoefte niet om alles weer te herhalen via quoten/taggen.

Ik heb momenteel heel veel huiselijke en lichamelijke problemen waar ik jullie niet mee opzadel en waarmee ik zelf probeer om te gaan. Dat brengt ook met zich mee, dat ik misschien sneller wat fout doe en dingen vergeet. Ik dacht hier wat plezier te vinden in dit forum, zodat ik mijn gedachten even kan verzetten. Maar een aantal mensen hier in het forum kunnen zo onvriendelijk reageren, dat het plezier mij vaak ontneemt.

Ik ben inderdaad nog maar ruim 2 jaar echt bezig, maar ik denk dat ik al veel positieve inbreng heb gehad en ook een aantal mensen goede tips heb gegeven, ondanks mijn korte ervaring, maar ook doordat ik veel gelezen heb en dat uitgeprobeerd heb. Hier in dit forum vooral, maar ook elders. Ik ben niet iemand die alleen maar vragen stel, maar ik probeer mensen ook te helpen, ook als ik de tijd er niet voor heb. Want ook nu, had ik wat anders willen doen b.v.

Gelukkig zitten er een aantal mensen hier op dit forum die ik heel erg mag en daarom wil ik ook graag blijven en ik vind het moestuinieren ook nog steeds een uitdaging en ik kan ook van jullie nog veel leren.

En @rorror verwijder maar alles nadat ik dit heb geschreven, maar misschien kun je dat na een aantal dagen doen als de actieve mensen dit gelezen hebben? Er zijn heel veel leden, maar een klein groepje die echt actief is hier.

Geplaatst:

Vergeet ook niet dat het geschreven woord al snel verkeerd begrepen kan worden, dat er een gewicht aan gehangen word dat niet bestaat of niet bedoeld is. Ik heb het hier ook terug gelezen en zie wat lichte irritatie maar niks ernstigs. Iedereen heeft wel eens een kortaf momentje. Probeer het je niet aan te trekken het is maar een lichte opmerking, ik denk ook met de bedoeling om leerzaam te zijn je kunt misschien dat aannemen en over de irritatie je schouders ophalen en verder gaan.

Het is belangrijk dat, als je een bericht schrijft of iets quote je dat zo leesbaar doet en duidelijk doet dat een ander het goed begrijpt.

Dat iemand eens op een verkeerde manier een ander quote vind ik trouwens niet zo erg..uitgebreid in topics kletsen over een ander onderwerp is wel heel vervelend. We zouden allemaal het ” kletsen” wat meer in de babbeltuin kunnen houden en niet in de topics die een duidelijk thema hebben.

Dat kan ook bij mij wel enige ergernissen oproepen. Ik uit die ergernissen meestal niet zo hier maar heb ze af en toe ook.

Vergeet niet dat dit een moestuinforum is en dat het praten over de moestuin, het kweken van groente en fruit en kruiden het doel is.

De babbeltuin is een beetje de kroeg van het forum waar je oeverloos kan kwekken maar in de topics is het fijn als het een beetje strak op onderwerp blijft.

We gaan naar het voorjaar en zijn allemaal druk bezig met zaaien..laten we ons daar op richten.

1 uur geleden, Petrasmoestuin zei:

Ik heb momenteel heel veel huiselijke en lichamelijke problemen waar ik jullie niet mee opzadel en waarmee ik zelf probeer om te gaan

Dat geldt vast en zeker voor meerderen onder ons. Wil je daarover praten met een of meerdere van de forumleden dan is het persoonlijke bericht daar een hele mooie plek voor. Je kunt dat zelfs met meer dan 1 lid tegelijk doen.

Rorror of Jorieke ik stel voor dat je deze berichten in de babbeltuin zet zodat daar eventueel verder gesproken kan worden door wie dat wil en dan kunnen we hier weer doorgaan met De nieuwe aankopen!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik wil je zeker niet het plezier ontnemen @Petrasmoestuin

Het probleem was niet het taggen, dat gaat over het algemeen prima.
We hebben het over een quote. Kijk nog maar eens rustig terug:
Schermafbeelding 2026-02-28 231122.png
je quote vertelt ons dat woldistel "een rozenboog" heeft geschreven terwijl het Dahli was.
Dat komt doordat je een selectie quoten gebruikt om losse woorden ergens vandaan te vissen die ons lezers helemaal niets zeggen. In dit geval waarschijnlijk uit het bericht van woldistel:
Schermafbeelding 2026-02-28 233808.png
Zie je ook het verschil? Als woldistel alleen "Ssshhhht" had gepost dan hadden we niet geweten waar ze op reageerde. Doordat ze de hele zin aanhaalt hoeven we niet terug te lezen, snappen we dat ze op dat specifieke zinnetje reageert en is het ineens een geslaagd grapje.

Wanneer je het niet begrijpt mag je het altijd opnieuw vragen want zelfs ik leg alles met liefde wel 100x uit al snap ik dat je misschien niet meer op mijn uitleg zit te wachten maar ik weet zeker dat er genoeg anderen zijn. Weet in iedergeval dat ik niet op jou reageerde maar dat de reactie van Bernaar de trigger was.
Je verschuilen achter leeftijd of achter gezondheidsproblemen is in ieder geval niet nodig. Er zijn veel oudere forumleden en je weet niet half hoeveel mensen hier met gezondheidsproblemen kampen want dat is nu eenmaal niet het onderwerp van dit forum.

aangepast door loes

Geplaatst:
9 uren geleden, appelvrouw zei:

Vergeet niet dat dit een moestuinforum is en dat het praten over de moestuin, het kweken van groente en fruit en kruiden het doel is.

Dit dus.

Gelukkig worden er hier geen taalfouten verbeterd, daar ben ik al heel blij mee.

We hebben een gezamenlijke hobby en daar kan al een heleboel over gepraat worden.

Ik zou zeggen, laat politiek en elkaar wijzen op milieuregels gewoon achterwege.

Of open een apart topic daarover, dan kan ik dat tenminste overslaan.

Het zonnetje schijnt hier, ik ga dadelijk lekker wandelen met mijn hond.

Fijne dag allemaal!

Geplaatst:

Ik quote gewoon niet! 😊 ik zou niet eens weten hoe het moet, hahaha! En dat laat ik maar zo! 😂😉

aangepast door jootje

Geplaatst:

Groot gelijk, @jootje , houden zo. Ik doe het ook zo weinig mogelijk. Kijk wat een zooitje het kan worden als gebruikers elkaar te pas en te onpas met quotes om de oren gooien. De afgelopen pagina heb ik met veel ongenoegen zitten lezen. Vooral omdat het er maar een paar zijn die voor storende effecten weten te zorgen. Dat zijn steeds dezelfden en die hoeven eigenlijk niet eens te quoten want ze bekijken elkaars bijdragen nauwlettend.

Laat ik maar van onderwerp veranderen, want dat kan hier allemaal in de babbeltuin.

Odido datalek

Ik heb net een mail gekregen van Mozilla Monitor - ik ben Firefox gebruiker - over het lek, dat mijn gegevens ook gelekt zijn, met een link naar wat ik kan doen. Maar (nog) geen mail van Odido zelf gekregen. Ik ben geen klant meer van Odido, maar de gegevens zijn er nog wel, ik kon ook zojuist inloggen en heb eerst mijn wachtwoord gewijzigd.

Nu ben ik behoorlijk paranoïde geworden (of is het gezonde achterdocht) omdat ik nooit mail van Mozilla krijg. Ik durf dan ook nog niet op de link te klikken. Maar knijp hem wel. Wat kan ik verder nog doen?

Geplaatst:
45 minuten geleden, jootje zei:

Ik quote gewoon niet! 😊 ik zou niet eens weten hoe het moet, hahaha!

Ik quote juist heel vaak 😜. Maar ik kort het altijd zo veel mogelijk in om eindeloze herhalingen te voorkomen. Ik vind het juist wel makkelijk, hoef je niet steeds hele berichten terug te scrollen om te zien waar op gereageerd wordt.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Wij zitten wel bij Odido.

Daar is een speciale site voor gemaakt, waarop je kunt checken wat er van jou op straat ligt.

https://datagelekt.nl/odido/

Je kunt zoeken op naam, IBAN, adres, en email.

Tot nu toe weten ze alleen een naam.

Ik maak me er niet al te veel zorgen over.

Als ik een adres niet (her)ken klik ik sowieso nooit op een link.

En ik krijg altijd al de meest idiote phishing mails in mijn spambak, ik ben daar aardig in getraind.

Van de 6,zoveel miljoen gegevens die gelekt zijn zit een heel groot deel bedrijven e.d.

Die lijken me voor de hackers veel interessanter dan al die kleine jongens zoals wij.

Ik ben wel p*slink dat Odido dat zomaar heeft laten gebeuren, terwijl ze gewaarschuwd waren.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.