Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan? (2012-2013)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allen,

vandaag even wat onkruid tussen de piepers los gemaakt met de cultivator ,wat ik aankomende week nog moet afharken.

Mijn grootste pijnpunt was de greppel.

Alle tuinen zijn omringt met greppels,

de reden hiervan is de ligging van het land,erg laag in verhouding met de omliggende gronden.

Het stuk wat ik,samen met mijn zwager heb,grenst aan een stuk,waarvan de buurman een beetje laks is geweest.

Resultaat: Kweekgras. en andere onkruiden.(Links op de foto)

Dus vandaag maar aan de gang geweest om de greppel leeg te halen,en daar waar mogelijk,zoveel mogelijk kweek te verwijderen.

Het begon bijna op werken te lijken,er kwam water uit mijn hoofd en lichaam,geen idee wat dat was........

Maar de greppel is leeg,nu nog wat tegels om op te kunnen lopen,maar dat is bij zaak.

Moestuin01-06-20132.jpg~original

Zo heb ik ook een T-balk tegen de bonenstokken gezet,op advies van mijn vader,

zo kunnen de stokken niet omwaaien,en je hebt geen dwarsstokken,waar je last van kunt hebben met oogsten van de bonen.

Dit is mijn stukje grond:

Vanaf de buxus,langs de tegels,tot de groene ton,dan via de dakpannen tot aan het voetbalveld is van mij.

Het voetbalveld is van mijn zwager,we durven nog niet te schoffelen,omdat alle piepers nog niet boven staan.

Niet leuk,maar toch even een foto van het voetbalveld....:

Tips zijn welkom,Piet en ik zijn beginners.

Moestuin01-06-20131.jpg~original

Mijn stukje is kleiner,omdat ik dit jaar voor het eerst sinds 15 jaar weer een tuin ben begonnen.

Als ik na dit seizoen nog net zoveel schik heb als nu,dan wil ik graag zelf een vol stuk grond,van zo'n 100 tot 150m²,

want het is echt ontspannend werk in de tuin.

Het onkruid bij de groene ton,is een verzamelplek,hier gooi ik onkruid neer,schep het geregeld om,om de wortelen te drogen,

en elke week gooi ik wat in een big-shopper(tas) om het af te voeren in de gft-bak thuis.

Op deze plek komt TZT een composthoop.

Commentaar en adviezen(goed bedoeld of niet,zijn altijd welkom,hier leer ik van,en mijn zwager ook. )

Geplaatst:

zojuist in me voortuin wat onkruid met name bovengrond verwijderd. Wordt tijd dat we een schoffel aanschaffen.

Wel leuk om dan te zien dat de bollen op komen.

Heb gelijk nog het een en ander in de MM in me voortuin gezaaid.

Geplaatst:

Wortelpeterselie, radijs en tuinkers gezaaid. Sla en afrikaantjes uitgeplant, onkruid gewied en op het bankje zitten genieten

Geplaatst:

Gedaan, weliswaar op mijn balkon, niet in de tuin, want die heb ik niet:

blumat201226861370104669.jpg

De eerste bakken aangesloten op mijn volautomatisch watergeefsysteem. Ieder jaar een behoorlijk gedoe: watervat schoonmaken, slangen en sensoren opnieuw aansluiten, afregelen. Maar dat is maar eens per seizoen. De rest van het seizoen hoef ik alleen maar het watervat regelmatig bij te vullen.

Beelden van vorig jaar ("het luie watergeven in beeld"):

De uitdrogende aarde geeft onderdruk in de sensor. Hierdoor wordt het afgeknepen rubberslangetje iets minder afgeknepen, en laat heel geleidelijk water door. Net zolang tot de aarde bij de sensor vochtiger is. Geen onderdruk meer, slangetje wordt weer volledig afgeknepen. Helemaal automatisch, zonder stroom. Wel eens in de een a twee weken het watervat bijvullen.

Bij echt heet en warm weer "verstook" ik zeker 3x zoveel als bij koeler weer, zonder daar iets voor te hoeven bijregelen.

Ik heb geen ervaring met pet-fles druppelaars (zoiets:

), maar die lijken me een stuk minder praktisch omdat ze druppelen onafhankelijk van de verdamping. Ook is bij heet weer zo'n flesje binnen 2 dagen leeg.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

De aardebeien vertroeteld. Door onkruid te wieden. Mestgegeven. En stro neer gelecht. En dan een net er overheen. En nog wat bloemenge zet.

Geplaatst:

@ Arnoud. Als je zin hebt, kun je zelf een "moestuin-seizoen" openen hier op het forum ( iedereen kan dat ) en daar je update's plaatsen, of in een topic met vragen aansluiten. Hier zal niet gauw iemand je van adviezen voorzien ( in dit topic waarin we nu zitten ) maar men wil je graag van dienst zijn hoor !

Wij hadden vandaag open-tuinen-dag in onze gemeente, en ons complex deed mee. Heb wat mensen te woord gestaan. Verder wat getut met plantjes, zaailingen , groenten uitgedeeld, wat gewied en gekropen op de tuin. Ik vond het maar koud vanmiddag, en ben vroeg naar huis gegaan.

Geplaatst:
@ Arnoud. Als je zin hebt, kun je zelf een "moestuin-seizoen" openen hier op het forum ( iedereen kan dat ) en daar je update's plaatsen, of in een topic met vragen aansluiten. Hier zal niet gauw iemand je van adviezen voorzien ( in dit topic waarin we nu zitten ) maar men wil je graag van dienst zijn hoor !

Dank je voor de tip Bit,

ik denk dat ik maar een moestuin-seizoen ga maken.

Hier kunnen anderen toch ook op reageren?

Sorry voor de overlast,ik moet even wennen aan de opzet van dit leuke,leerzame forum.

Geplaatst:
Hee, daar zeg je wat. Is dit het werk van een veenmol?

yep, veenmol

Gisteravond meteen met een zeepsopje er een stuk of tien uitgespoeld en aan de kippen gegeven.

Geplaatst:

Zou een uurtje naar, de tuin gaan, werden er vijf! Veel onkruid getrokken, heul veul pompoenen uit geplant! Zo ook mijn yacon. Hekwerkje gemaakt voor de komkommers, chrysanten geplant, mais en spinazie bijgezaaid. En genoten van het zonnetje! En toen naar huis met een zak spinazie voor morgen! Lekker!

Geplaatst:

Belachelijke hoeveelheden onkruid gewied, meloenen in de kas geplant, winterwortels gezaaid, derde lichting peulen geplant en van de eerste al lekker gegeten. Bieten gezaaid, bonen gelegd, stokbonen aangeaard . Oh en de aardbeitjes liefkozen toegesproken dat ze maar heel veel lekkere vruchten gaan geven

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

Lekker gewerkt, paar struiken eruit gehaald, en de grond daar zaaiklaar gemaakt.

Blauwe bes van vorig jaar in de grond gezet. Ook lavendel, griekse bergthee, en een kiwibes geplant.

Sla, dille en bieslook voorgezaaid, en weer zaailingen van binnen naar buiten verhuisd om af te harden, om weer ruimte te maken op de vensterbank.

Geplaatst:

Het gras rond beide moestuinen goed kort gemaaid, vooral omdat ik de slakken dan goed kan zien glibberen `s-avonds..

Én een labyrint gemaaid door het hoge gras van de boomgaard..laat de kindertjes maar komen !

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

De stambonen buiten gezet, tomaten en pompoenplantjes voorzien van een flos water. Gekeken naar de aardperen en gezorgd dat er ruimte in de tuin kwam door wat bijna doorgeschoten prei te oogsten en op te eten. Verder geveegd, bakken gevuld en de bloemkoolplantjes een beetje in het zonnetje gezet. Gekeken in de tuin wat er nog bij kan (en vooral waar). De spinazie ook een beetje bewaterd.. Onkruidjes weggehaald. Best nog wat voor een zondag.

Elke morgen weer een verwondering in de tuin.

Geplaatst:

stowell's evergreen mais van Norbert uitgeplant (dank Norbert!)

meerjarig bonenkruid uitgeplant

7 rupsen van de kool geplukt (herstel 8)

oerprei geoogst

bloemkoolblad dichtgeknakt

zakje korianderzaad laten vallen (dat wordt weer fun binnenkort )

pompoen 2 uitgeplant, butternut geloof ik ?!?!

gewiedewiedewied

Geplaatst:

Van 8 tot 8 op de tuin. Veel gewied, geschoffeld. Salie stekken op de tuin gezet en wat weggegeven, mooie planten inmiddels, al zeg ik het zelf

Laatste border gevuld met stekken van de Vlinderstruik, salie, lavendel, Verbena's, Druif en tijm.

Appels verder gekrent.

Aan de fruitkooi gewerkt vandaag, overmorgen gaan de netten erover.

In het zonnetje gezeten , en later alleen nog in de schaduw de koffie gedronken. Het was een onverwacht mooie en best warme dag, ook es zonder die eeuwige wind.

Water gegeven wat dingen. De wind van de afgelopen dagen heeft dingen in pot doen uitdrogen.

Geplaatst: (aangepast)

Nepeta zaailingen in de grond gezet,valeriaan zaailingetjes in de grond gezet,aardbeizaailingetjes in de grond gezet.Weer een handvol dille gezaaid,en mosterdzaad uitgestrooid op een hoekje.

Er is een prachtig geel klaproosje spontaan opgekomen in mn tuin.Heb ff gegoogled,en kom op een gele hoornpapaver.Schijnt wel iets bijzonders te zijn.

Droevig geconstateerd dat mn bonen blauhilde het niet zo goed meer doen.Van de 10 heb ik er nog maar 3 over,en 2 daarvan zien er ook maar triest uit.Hoop dat degenen die ik nog heb,,het nu gaan doen.

De andere boontjes,(geel,sperzie en friese boontjes ) heb ik steeds onder een tunneltje gehad,en die doen het mooi,ben wel wat sperziebonen kwijt aan slakken.Die zaai ik wel weer bij.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Zoek eens op 'Meconopsis cambrica ' Is dat m niet in plaats van die gele hoornpapaver ??

Geplaatst:

Ja. Geeft ook helemaal niks he ? Maar die Gele Hoornpapaver is nogal een erg moeilijk dingetje. Dat leek me als zaailing in een tuin wel wat sterk.

De Meconopsis ( schijnpapaver ) is ook een leukerd hoor. Als je de goeie zaailing hebt, ruikt ie ook nog eens heerlijk zoet.

Geplaatst:

Bed met zaailingen afgemaakt ( ik zet zo een foto op mn moestuinseizoen - updates ( helemaal trots ), nieuwe stekken gemaakt van fruitstruiken. De winterstekken hadden 50% uitval.

De stekken van de vlinderstruiken opgepot en een aantal mooie uitgepoot op de tuin.

Geschoffeld. Laatste appelbomen gekrent.

Geplaatst:

hier ook gewaterd op het zaaigoed, en weer een meter veroverd op het stuk zwarte vijverzeil dat nog steeds op de bloementuin ligt

kwee bezwaveld, helpt tot nu toe goed, nog geen schurft (de RobO houdt al zijn vingers en tenen nu gekruisd )

rupsen van de filderkraut geplukt maar volgens mij groeit die superkool harder dan de rupsen kunnen eten

net over de tuinbonen geprutst, viel er meteen weer af, stom net!

kilootje rabarber meegenomen, pondje weer afgestaan aan de buuv die toevallig langs kwam

braam van de pappa van de huisbuuv uitgeplant, onbekend merk maar superlekker ( we stelen wel eens wat over de schutting )

en weer vergeten bieten te zaaien

Geplaatst:

Ik had komkommers buiten aan een rek staan maar deze eruit gehaald wat er nog van over was. De helft was aangevreten. De plantjes stonden daar in de volle grond maar nu heb ik er een zak neergelegd en gevuld met potgrond en de goede plantjes er weer in gezet. Hopelijk gaat het nu beter.

Het waait hier erg hard, nog steeds die koude wind en ook de snijbonen zijn hier niet blij mee.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...