appelvrouw Geplaatst: 8 december 2013 Auteur Geplaatst: 8 december 2013 Ik heb nog enkele kruiwagens oud gras en blad nog geharkt in de boomgaard en over het grote stuk karton verspreid. Nu ligt het hele kartonveld bedekt, zolang het duurt, de kippen graven er graag in. De laatste stengels van de asperge afgeknipt en samen met een berg meer groen tuinafval op de kompost gegooid. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Leeloo Geplaatst: 8 december 2013 Geplaatst: 8 december 2013 Door dat het toch even gevrozen had, spruitjes gaan oogsten (gemiddelde was 650 gr/stam) Deze middag klaarmaken met wat spekjes, cotteletten en aardappelen. Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.Volg me ook op blog/Leeloo/
Gemma Geplaatst: 8 december 2013 Geplaatst: 8 december 2013 Samen met manlief hout gekloofd voor volgende winter. http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
Jizkaha Geplaatst: 8 december 2013 Geplaatst: 8 december 2013 De laatste restanten kweekwortels uit de grond gepulkt. Goed, dat zal wel een illusie zijn maar er is nu in elk geval minder kweek dan voorheen.Gekletst.Een zak vol prei gekregen. Lekker, morgen preirisotto De laatste bloembollen en een paar fartichokes in de grond gestopt Zelluf doen
RobO Geplaatst: 9 december 2013 Geplaatst: 9 december 2013 gebladharktlaatste zooi uit de thuistuin in de compostbak gedaanalle knollen en bollen opgeslagen voor tegen de winterkouschoffeltje door de tuin gehaald, 300 m in 30 minuten is vast een PR (...ja, kúnst RobO, de hele tuin is zwart met een laagje rulle compost erop...)
tds Geplaatst: 9 december 2013 Geplaatst: 9 december 2013 Dit weekend: Onkruid verijderd tss de tuinbonen. Ze staan er nog steeds goed bij na 2 dagen vriestemperaturen.Voorts stukje id serre onkruidvrij gemaakt en winterbloemkolen geplant.De winterradijzen groeien traag, heel traag :/De Basilicumplantjes komen uit!De Korianderplantjes in grote bak binnen gezet.Spruiten en rammenas oogst.
jootje Geplaatst: 11 december 2013 Geplaatst: 11 december 2013 Drie uur lang op de tuin geweest, het was zalig weer. Voor zover dat lukte met de bevroren grond wat onkruid weg gesloopt, en de meeste vakken voorzien van stalmest! Wist niet dat ik zo blij kon worden van stront scheppen! Verder plat op mijn buik gelegen om te kijken of nu eindelijk na twee maanden mijn knoflook een keer boven de grond wil komen......dat wil het niet, denk dat ik 40 teentjes gepoot heb en ik heb er welgeteld 4 kunnen vinden die nu opkomen. Heb eigenlijk ook niet het idee dat de rest nog gaat komen....wat denken jullie? Had vier soorten, de vier die opgekomen zijn, zijn van dezelfde soort. Maar goed, heb mijn middag niet laten verpesten door die luie knoflookjes!
GTman Geplaatst: 11 december 2013 Geplaatst: 11 december 2013 @jootje: Das wel heel langzaam voor knoflookjes. Denk idd ook niet meer dat het dan gaat komen . Zelf heb ik aldi knoflook geplant op aanraden (maar ook afraden) van een aantal forumleden. Ze zijn allemaal opgekomen, maar dat zegt nog niet zo veel... Vandaag heb ik vooral veel onkruid verwijderd in de tuin en bloembollen gepoot die ik heb gekregen van mijn broer. Het was zeer lekker weer om in de tuin aan het werk te zijn!
Indy Geplaatst: 11 december 2013 Geplaatst: 11 december 2013 Ik heb de veranda geveegd,en kerstsfeer er op gemaakt. Het aquarium van de schildpadden(winterverblijf) is gescheurd,maar...........nu heb ik wel een mooie kleine kas erbij. Daar heb ik experiment 2 in gezet, de kweepeerzaden die een koudekiemperiode (nu dus) krijgen. De andere bak staat binnen,en daar zijn nu 3 op gekomen.
thea Geplaatst: 11 december 2013 Geplaatst: 11 december 2013 Dan zijn het geen koudkiemers. http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Erny Geplaatst: 12 december 2013 Geplaatst: 12 december 2013 Bij ons was door de tuinman nét mest gestort van zn eigen paardjes. Zat wel veel stro in.Maar dus ook 9 kruiwagens stront geschept. Moest helaas ook nog wat voor de andere tuinders overlaten...
Gast Geplaatst: 12 december 2013 Geplaatst: 12 december 2013 Hmmm, Niet veel ,nieuwe compost bak gemaakt (echtgenoot ) en bij de welkoop een nieuwe gieter gekocht
Itoero Geplaatst: 12 december 2013 Geplaatst: 12 december 2013 Ik heb geprobeerd de knoflook-ruggetjes aan te aarden, maar de grond is bevroren.... Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Bit Geplaatst: 12 december 2013 Geplaatst: 12 december 2013 Vandaag de dode stengels van de Dahlia's weggehaald, met dikke laag oude mest afgedekt, veel stro enzo. Geen we voor het eerst uitproberen de Dahlia's op die manier over te houden. Hopen op een niet te natte winter, misschien volgende week nog een folie er overheen. Ik wilde de bedden met de knoflook gaan wieden, maar grond bevroren inderdaad. Vruchtbomen niet gesnoeid nog. Doe ik volgende week.
thea Geplaatst: 12 december 2013 Geplaatst: 12 december 2013 @Bit dat gaat niet goed? Je kan beter er uit halen en dan in een kistje stoppen.en in je schuurtje. http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Bit Geplaatst: 12 december 2013 Geplaatst: 12 december 2013 Nee ( zei hij eigenwijs ) ik haalde eigenlijk altijd de Dahlia's er uit hoor. Maar een vriend van me heeft een dorp verder uit luiheid wat Dahlia's laten zitten afgelopen winter, die toch best fors was ( wel met sneeuw ) daar zijn ze terug gekomen, dat gelooof je niet : zulke mooie grote bossen !!Ik had 2 struikjes laten staan, ook eigenlijk gewoon vergeten. Ook die zijn prachtig terug gekomen.Ik wou het maar eens proberen. Dikke mulch wel. Gaat het niet goed: helaas dan, ik koop wel nieuwe dan. Dat gedoe met rot en schimmels ( en plek ) in de turf heb ik nu in ieder geval niet. Het zijn er ook eigenlijk té veel inmiddels. En wil er volgend jaar nog meer !
thea Geplaatst: 12 december 2013 Geplaatst: 12 december 2013 SUC6 @Bit http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
GTman Geplaatst: 13 december 2013 Geplaatst: 13 december 2013 Nog weer een beetje onkruid geplukt en dit samen met het geplukte onkruid van vandeweek aardevrij gemaakt. Als ik genoeg onkruid (zonder aarde) heb verzameld uit de tuin kan ik er wel een mooie nieuwe mulchlaag voor één plantbed mee maken denk ik.Ook een paar onkruidjes bekeken en die ga ik straks door de onkruiddatabase heen halen, weet ik ook wat er in de tuin staat.
bio-fee Geplaatst: 13 december 2013 Geplaatst: 13 december 2013 Compost aangebracht op een aantal van de groentebedden en rondom de jonge fruitboompjes. Helaas is het niet gelukt om alles te doen, hopelijk van het weekend verder! Het begint er wel echt netjes uit te zien nu .
aalterse-willy Geplaatst: 13 december 2013 Geplaatst: 13 december 2013 Vandaag de nieuwe kas leeggemaakt, alle tomaten en pepers/paprika's zijn weg. Duizenden kleine kerstomaatjes lagen er op de grond, groen rijp en rot, in alle stadia van groei.Toch heel wat phytoftora aanwezig. Er staan ook nog enkele bloemen in en als die weg zijn ga ik eens zwavel verbranden, kwestie van heel wat rommel kwijt te geraken.Wat ik me wel afvraag is of ik nu het beste kan bemesten voor ik ga wateren of erna, denk er na. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
RobO Geplaatst: 16 december 2013 Geplaatst: 16 december 2013 (aangepast) wij mesten voor het water geven, met koemestkorrels, smeerwortelthee, wat kali en wat bitterzout, beetje kalk, dat start de vertering vast en verdeelt de meststoffen een beetje phytophtera in de kas hebben we eigenlijk nooit, we houden alles vrij droog en luchten permanent een beetje (1 raam staat altijd op een kier, twee andere ramen hebben automatische uitzetters) (buiten lukken de tomaten hier zelden omdat ze dan wel omvallen, dus er zijn zat schimmelsporen in de lucht) ennuh...de oude telefoonpaal die in okt was omgewaaid weer in wat stukjes gezaagd, nog 3 te gaan 17 december 2013 aangepast door Gast
wouttie75 Geplaatst: 16 december 2013 Geplaatst: 16 december 2013 ik had het idee om het droge oude stro uit de kas in de kas te verdelen en te verbranden zodat de ergste (phyto) schimmels dood zouden gaan, door de droogte is er nu bijna geen bodemleven. Wel moet ik voorzichtig te werk gaan ivm breken van de ruiten door de grote temperatuur verschillen. Hierna bewateren dan bemesten en opnieuw afdekken met vers stro....brain wave iemand ervaringen? People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !
Piroska Geplaatst: 16 december 2013 Geplaatst: 16 december 2013 Eindelijk een hek met gaas om 2 van de moestuinen gemaakt tegen kippenvraat. Hier mogen volgend jaar de meloenen en de komkommers in groeien. Koude compostberg omgezet met een riek. Tegeltjes (antieke keukenvloerdingen) naar de moestuin gereden met kruiwagen om later paden van te maken. Muurtjes om de tuin gemaakt met oude stenen. . Kippenhok gevuld met hooi (bij gebrek aan stro) . Mais gemalen en gemengd met zonnebloempitten en graan voor de kips. Nog maar wat karton op de bedden gelegd, tuin voor de laatste maal geharkt en bladeren op karton gelegd. Kleine stukjes snoeihout verzameld en verbrand. Grote Brahma haan geschopt toen hij dacht mijn klompen aan te kunnen vallen. 30 liter ciderazijn-to-be in huis gezet omdat het buiten wat koud wordt en niet bevorderlijk is voor de aanmaak van azijn. Met de kettingzaag wat lopen spelen: vlieren op 1 meter afgezaagd en wat grovere takken in stukken gezaagd voor de kachel. Hele kleine lieve fluweelpootjes geoogst (enokitake) van wat snoeihout wat in de tuin lag jummie.. Een stuk moestuin to-be waar dakpannen en veel hout lag vrijgemaakt en alle troep opgeruimd.. Een productief dagje ondanks het " klote" -weer.. (het mist hier al een week, we zien alleen maar wolken die in de ochtend en avond tot op de grond hangen) http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Bit Geplaatst: 20 december 2013 Geplaatst: 20 december 2013 Vandaag in het zonnetje lekker lopen klooien op de tuin, zonder haast, beetje opruimen, wat prei geoogst. Wat extra planten gefatsoeneerd en in de koude kas gezet ( voor de komende regen uit ) Het is nat, nat, nat op de tuin. Dingen rotten weg. Andijvie kan ik wel afschrijven. Prei staat er mooi bij. Knoflook/ Oerprei/ Egyptische ui, ziet er goed uit.Verder een beginnetje gemaakt met een grote ronde onkruid weghalen.Daarna volgende week vruchtbomen en struiken snoeien. Hoop dat het met de kerst een beetje droog is. Het was nu in ieder geval echt héérlijk op de tuin.
Kibas Geplaatst: 20 december 2013 Geplaatst: 20 december 2013 Ja, lekker weertje was het vandaag he. Ik heb er ook van genoten op de tuin.
Aanbevolen berichten