Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Welke vogels zie je in je tuin of op je balkon?

Featured Replies

Geplaatst:

Dit jaar heb ik voor het eerst van mijn leven (anno 1952 :)) putters gespot en wel van heel dichtbij. Door een raam in boven Groningen, niet in de tuin of op balkon. Foto's wilden niet echt lukken, maar wat zijn ze mooi! Ze zaten in de els vlak voor de flat.

Vglspttrs3.png

Als je goed kijkt, toch nog minimaal 4, ik denk 5, te zien

Vglspttrs2.png

uitvergroot

En hier een link naar de vogelbescherming, daar staan mooie foto's van de putter. Wegens © geen foto's, wel een link: vogelbescherming: putter.

Geplaatst:

Gisteren een groepje sijsjes op de volkstuin. Verder grote bonte specht en flink wat staart-, kool- en pimpelmezen. En onze huisroodborst natuurlijk.

aangepast door mdubbelm

Geplaatst:
3 hours ago, Patrijs said:

Er zat hier net even een hongerige houtsnip tevergeefs in de sneeuw te prikken op zoek naar eten

Wij zagen er ook toevallig een opvliegen op de tuin gisteren! 

Geplaatst:

Het winterkoning vogeltje die voor de winters weer elke dag lang kwam, heeft het overleefd. Vandaag weer gespot!

Helaas hier in de buurt wel veel dode vogels. Nu de sneeuw gesmolten is, zie je ze her en der liggen.

Geplaatst:

En hebben ze de groeten gedaan?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Er komen er nog veel meer aan, de afgelopen dagen hebben we er tienduizenden over zien komen. 

8200F559-34AF-4E52-A6A2-6753529A1307.jpeg

Geplaatst:

Vandaag een bekende gast op mijn tuin, de roodborst. Met een fluitende zanglijster op de achtergrond, zag ik nog een heggemus. Even later vloog een groene specht voorbij.....heerlijke middag zo.

Geplaatst:

Weet iemand wat hier vandaag overvloog? Ze vlogen vrij hoog, waren een beetje in het rond aan het  zwermen - dat kon ik niet helemaal plaatsen - daarna vertrokken ze weer. Toch gewoon ganzen? Ze maakten een scherp geluid, zet je speaker flink hard om het te kunnen horen. 

Edit: grrr, het lukt niet er een file aan te hangen. Filmpje is te groot. Ik ga straks even knutselen. Eerst koken/eten.

Nog meer grrr. MP4 filmpje kannie. Nou, dan gok ik voorlopig op ganzen.

Nog een edit: een kenner met netwerk zegt kokmeeuwen in winterkleed. Dat vind ik heel plausibel kwa grootte en gedrag. 

aangepast door Arja

Geplaatst:

Ja nu ben ik toch wel heel nieuwsgierig. 

Hier kwamen 2 scholeksters overvliegen, we hoorden patrijzen, en ook de wulp en kieviten.

Náást de buizerds, fazanten, mussen, merels, spreeuwen, en nog heel wat vogels die we gewoon elke dag wel zien of horen ;) 

Geplaatst:

Gisteren zat de grote bonte specht lekker te roffelen op de populieren naast onze tuin. In de tuin verder the usual suspects: roodborstjes, vinken, heggemus, staart-, kool- en pimpelmezen. En halsbandparkieten 😞

Net zat een pimpelmees langs het woonkamerraam, spinnetjes en andere insecten onder de dakrand vandaan te snavelen.

Geplaatst:

Heb nu voor het eerst 2 nestkasten in de tuin gehangen (er volgen er nog meer komend jaar) en zie in 1 nestkast wel dat die door een pimpelmeesstelletje is ingepikt. Nestbouw zie ik nog niet, maar zo goed let ik nu ook weer niet op.

Verder heb ik naast de koolmezen, pimpelmezen, roodborstjes, eksters, merels, boomklevers en musjes ook eindelijk weer staartmezen en goudvinken. Vooral met de staartmezen ben ik blij, die heb ik namelijk in geen jaren gezien sinds wij een aantal bomen hebben gekapt (ivm veiligheid).

Geplaatst:

Hier vlakbij in het park op ongeveer 15m afstand kwam deze ooievaar zitten pikken in het gras:
169197132_ooievaardichtbij.thumb.jpg.9e671c22afd12429f2c051968e19bbf0.jpg

Dan ook maar even gaan kijken waar de broedpaal staat in het natuurgebiedje ernaast:
IMG_20210304_131722__01.thumb.jpg.2328b7f18f25ded91f7544f4f1f05777.jpg

738594445_ooievaarinvlucht.thumb.jpg.2fcae3e4dee52c3d1a453ba7bc74cc41.jpg

Geplaatst:

Vandaag waren ze met z'n drieën. Het snoeien van de Verbena stel ik dus zo lang mogelijk uit.

puttertje 5.JPG

Geplaatst:

Moeder merel bouwt haar nest precies boven de kippenren. Niet handig, kippetjes lusten - naast muizen - ook wel een merelkuiken.

Zijn er eindelijk geen katten meer in mijn tuin, krijg je dat.

En volgend jaar laat ik de verbena ook staan 👍

aangepast door speets

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

2x bonte specht voor het eerst sinds lange tijd.

De vogels zijn wel wat selectief qua vogelzaad. Koop ik verschillende zaden en zaadmixen, eten ze bepaalde mixen gewoon niet. Zonnenbloempitten zijn hier veruit favoriet in ieder geval.

Ga dit jaar nog een paar voederplekken maken in de tuin. 

Geplaatst:

Haha, ja dat zien wij ook.
Vanaf ons ontbijttafelmoment zien we al dagen de eksters een nest maken bij de buren in de grote walnoot. Het gaat super hard, je ziet het - eerst nog wat open- nest heel snel dichtgroeien. De eksters komen de takken uit onze wilde pruimen breken. Ongelooflijk hoe ze met zulke lange stukken kunnen vliegen en er ook nog zo mee kunnen vlechten.

De duiven die daar traditioneel in het ochtendzonnetje zitten op te warmen hebben het er maar moeilijk mee, er wordt wat gedreigd en opgevlogen.

Dit is een foto van afstand, het nest is toch wel 40/50 cm 

9724F72D-A4DD-45F5-B661-CC7E69A25FA6.thumb.jpeg.19acdcaff8895a72ed8f80819210ba2e.jpeg

aangepast door appelvrouw

Geplaatst:

Zo, das een groot nest. Hier zitten de eksters in de naaldbomen in het weiland verderop. Die hebben hun nest goed gecamoufleerd, want daar zie je niks van. Het is zo mooi om te zien hoe druk de vogels zijn met eten. Heb ook verschillende drinkbakjes staan in de tuin, dat doe ik elk jaar. Zeker in de droge en warme zomers zie je de vogels er dankbaar gebruik van maken.

Een pimpelmees heeft ons nestkastje ge"inspecteerd, ben benieuwd!

Geplaatst:

Prachtig zo'n groot nest! Hier kwam de groene specht vandaag weer eens op bezoek.

Geplaatst:

d5d03452c2d4677bc23b7763b252051f.jpg

Ik ben totaaaaal niet van de duiven en dan krijg je dit! Oops [emoji51]

Zag gisteren een reiger met een giga tak over vliegen. Dat lente gevoel bij de nestenmakelarij vind ik wel wat hebben.
De bedrijvigheid is enorm in de tuin. De hortensia herbergt zo veel roodborstjes. Daar word ik dan wel weer heel erg blij van!

Geplaatst:

Er kwam een zwarte roodstaart mannetje foerageren bij mijn half afgegraven composthoop. 

Die heb ik nog nooit eerder gezien maar rukt op in NL.

Komt oorspronkelijk ut de bergen.

Ik heb foto's gemaakt met mijn tel. maar weet niet of dat nog een leuk plaatje geeft.

Daarom vast even een link van de vogelbescherming. 

Zwarte roodstaart | Vogelbescherming

aangepast door Patrijs

• 2 weken later...
Geplaatst:

Koekoek!
Koekoek!
Koekoek!

Alleen gehoord overigens, niet gezien.

Geplaatst:

Een kerkuil, wat is dat een prachtig beest! Voor een paar weken terug voor het eerst gezien, camera beelden zelfs nog met een van de kids terug gekeken, kon het niet geloven. Gisterenavond vloog hij/zij weer door de boomgaard op zoek naar het lopend buffet, oftewel muizen

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.