Boerinnetje40 Geplaatst: 5 maart 2015 Geplaatst: 5 maart 2015 Oude regenton met lek, in de primer en de lak gezet, een leuk tafeltje voor buiten van gemaakt. Je kunt er ook compost in opslaan o.i.d. Quote
AshaiRey Geplaatst: 5 maart 2015 Geplaatst: 5 maart 2015 Jaren geleden een lekke ronde vijverbak gevonden bij de vuilnis en heb er een waterrad van gemaakt om het water langs te laten lopen dat terug loopt de vijver in. Meer info hier http://members.home.nl/b.vanzoelen/2009.htm#3 Quote Groetjes,Bram
SuusP Geplaatst: 21 maart 2015 Geplaatst: 21 maart 2015 Creatief met tafel: ik heb een gratis salontafel opgeduikeld (met glazen blad) Dit is de IKEA Granas, ze verkopen hem niet meer en mensen vinden hem niet meer hip dus deze wordt veel via Marktplaats aangeboden. Goed, er zitten krassen op het blad. Maar dat deert niet, want ik ga hem omtoveren tot koude kas Het ijzeren rekje kon er heel makkelijk tussenuit (IKEA, he ) dus ik heb er meteen een mooi groeisteuntje bij voor erwten oid. Wel een nadeel: het blad is flink zwaar! Ik ben nu dus aan het puzzelen om er een mooi optilsysteem voor te ontwerpen met katrollen en contragewichten Het metalen frame van de tafel wil gebruiken als aardbeienkooi, in combinatie met een net. Of als kolenbeschermer. Of als extra koud kasje in combinatie met folie. Zat mogelijkheden dus! Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
angela († maart 2025) Geplaatst: 21 maart 2015 Geplaatst: 21 maart 2015 Goed idee, waarom maak je trouwens niet gewoon de zijkanten dicht en gebruik hem zo als kas?Voor de afloop van water duw je gewoon 2 poten wat dieper in de grond zodat hij schuin staat. Quote
SuusP Geplaatst: 22 maart 2015 Geplaatst: 22 maart 2015 Angela, ik ben bang dat ik dan nog moeilijk bij de plantjes kom. De glasplaat optillen is nu vrij ondoenlijk door het gewicht. Met dichte zijkanten lijkt me dat ook wat lastig ventileren. hoewel je natuurlijk ook een zij flap open kan maken overdag... hmm. Het is in ieder geval een mooie oplossing zolang ik nog te druk ben met spitten. Kan ik hem gelijk gebruiken Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
AshaiRey Geplaatst: 11 april 2015 Geplaatst: 11 april 2015 Wat snoei materiaal om gezet in een goedkoop maar o zo leuk eco cadeautje, potloodjes! Quote Groetjes,Bram
jasmin Geplaatst: 11 april 2015 Geplaatst: 11 april 2015 Prachtig, maar hoe doe je dat in hemelsnaam? Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
jootje Geplaatst: 11 april 2015 Geplaatst: 11 april 2015 Inderdaad, echt gaaf die potloden, maar hoe.........? Quote
AshaiRey Geplaatst: 11 april 2015 Geplaatst: 11 april 2015 Takje op lengte afknippen. Gaatje in de kopse kant boren en de dikste potlood pen vulling stiftje die je kan vinden erin lijmen, Puntje eraan snijden en klaar. Quote Groetjes,Bram
jasmin Geplaatst: 11 april 2015 Geplaatst: 11 april 2015 Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
AshaiRey Geplaatst: 20 april 2016 Geplaatst: 20 april 2016 Mijn laatste recycle projectIk had al jaren geleden een oude ronde vijverbak gebruikt als waterrad maar die paste niet echt bij de rest van de tuin. Dus toen ik een hardhouten tuinscherm kreeg om weg te gooien wist ik het wel. Het oude wiel En het nieuwe wiel (diameter 130 cm)Zelfs de RVS schroeven zijn her-gebruikt en ik heb nog 2 planken over. Quote Groetjes,Bram
appelvrouw Geplaatst: 20 april 2016 Geplaatst: 20 april 2016 Wow Bram..en waar ga je het voor gebruiken ( ik heb er wel een plekje voor in mijn beek )? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
henkg Geplaatst: 20 april 2016 Geplaatst: 20 april 2016 Ja, interessant. Maar wat drijf je ermee aan. Een dikke dynamo om zelf in elektriciteit te voorzien Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Erny Geplaatst: 20 april 2016 Geplaatst: 20 april 2016 Ja... interesting... graag wat foto's van de hele opzet... Ben ook benieuwd naar de "in's en out's". Mooi gemaakt trouwens, al was die vijverbak ook leuk bedacht. Quote
AshaiRey Geplaatst: 21 april 2016 Geplaatst: 21 april 2016 Ik heb een vijver in de tuin van 12 meter lang en aan de kopse kant, achterin de tuin, staat mijn filter. Vanaf de andere kant van de vijver wordt het water naar dit filter gepompt en als het uit het filter loopt dan laat ik het op dit wiel stromen waardoor het gaat draaien. Er zit een grote bak onder het wiel dat ook weer overloopt en het water terugstort in de vijver. Hiermee krijg ik op een natuurlijke manier extra lucht in het water. Hier een fotootje van de watermolen met het oude wiel voordat de vijver gegraven werd. Zo ziet de fruittuin eruit om de vijver heen En nog eentje.Water dat weer in de vijver is terug gelopen passeert eerst nog een planten filter en moet de hele vijver doorstromen voordat het weer opgepompt wordt. Onder in de hoek kan je nog net een nieuwsgierige 'dame' zien. Ik heb daar een klein plateautje gemaakt voor de kippen om te drinken uit de vijver. Vandaar ook dat er daar gaas staat. Dat is om te voorkomen dat ze aan de wandel gaan als er ijs ligt. Ik ben nog een beetje aan het experimenteren met de sproeibuis waarmee het water op het wiel loopt om spatten te verminderen en om te bepalen hoe weinig water ik er op moet laten lopen om hem aan het draaien te houden.Het water loopt aan de bovenkant uit het filter in een buis met een T-stuk eraan. Aan de T zit een grote buis die water direct afvoert in de bak onder het wiel. De andere kan van het T-stuk is afgedicht met een eindkapje en daarin heb ik een stukje slagvaste pvc pijp voor elektra gezet. De hoeveelheid water dat daar doorheen komt is nog veel te veel dus heb ik het pijpje warm gemaakt en dicht geknepen. Aan de zijkant hen ik een paar 3 mm gaatjes geboord. Het beetje water wat je ziet is ruim voldoende om de boel te laten draaien. Quote Groetjes,Bram
pippi Geplaatst: 21 april 2016 Geplaatst: 21 april 2016 Echt heel mooi, dat waterrad bij de vijver. Quote
Saar1987 Geplaatst: 22 april 2016 Geplaatst: 22 april 2016 Wat een leuk idee. Ik ben ook hartstikke jaloers. Quote
Erny Geplaatst: 23 april 2016 Geplaatst: 23 april 2016 Leuk dat je ons even wat meer hebt laten zien Bram. Ziet er goed uit. Quote
Wortel Geplaatst: 17 mei 2016 Geplaatst: 17 mei 2016 Mijn re-use van oude dakpannen en bamboestokken... Quote
Erny Geplaatst: 18 mei 2016 Geplaatst: 18 mei 2016 Das ook handig. Laatst toen het zo warm was onder de parasol aan het timmeren geweest. Wel met beperking... had maar een paar spijkers dus moest ook de kromme spijkers gebruiken die nog in de paaltjes zaten.Heb hele stapel halve pallets via vrind H. gekregen evenals de driehoekige paaltjes.Nix gezaagd. Alleen schots en scheef in elkaar getimmerd. Das handig want de stoep is ook scheef. Lage tafeltje is handig voor de Rocketstove en het hogere tafeltje heeft zich ontpopt als perfect plantenverpot/zaai tafeltje. Quote
Brutus Groenus Geplaatst: 18 mei 2016 Geplaatst: 18 mei 2016 Ik probeer ook veel oude spullen te hergebruiken. Vooral oude pallets zijn bij mij erg in trek (vooral de hardhout wegwerp pallets van het werk). Hieronder een paar van mijn projecten. Kleine compostbak van oude pallets (inmiddels vervangen door een 1m3 bak) Kippenren van oude pallets Houthok van oude pallets Moestuin bedden van oude pallets Quote - word geen slaaf van je bezit -
Erny Geplaatst: 18 mei 2016 Geplaatst: 18 mei 2016 Ooh... hardhouten pallets??!! Dat zijn mooie! En zo te zien ben je behoorlijk handig met hamer, schroefboor en pallet. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.