Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Jongens ik wil jullie heusch echt niet jaloers maken maar het is hier al 2 weken over de 20 graden en de laatste week al over de 30 graden dus ik heb gewoon alles de tuin in gebombardeerd, vorst komt er niet meer dit jaar! Mijn pepers, aubergine, tomaten, pompoenen en paprika's staan al in de volle grond ( kan niet elk jaar hoor, soms vriest het in mei nog 10 graden)... ik ben alleen bang...ze voorspellen storm met hagel, de koude bak is al afgeschermd met een dekbed, het raam dus, maar met hagel gaan alsnog al mijn planten er aan

Geplaatst:

Jij durft! Ik ben inderdaad jaloers maar die hagel en storm, die wens ik niemand toe! Hier is het ook best lekker, maar ik heb de afgelopen- en komende nachten gewoon standaard twee olielampen aan in de kas. Daar is het dan nog zo'n 8 - 10 graden, fijn voor de tomaten, paprika, pepers en aubergines. Vannacht voor het eerst twee komkommers erbij, nog in pot. De rest, nog meer komkommers, kleine pepers, pruimtomaat en minibel wachten toch nog binnen tot medio mei. De grote brugmansia in kuip gaat dan ook pas de deur uit.

Geplaatst:
Dat is balen Limoen, had je ze afgehard? Volgende keer, bij gedwongen buiten plaatsten misschien er met plastic, vliesdoek, kranten of ander spul proberen ze wat warmer te houden. Of had je dat al gedaan?

En er toch rekening mee houden dat je sommige planten zoals vruchtgroentes wat later moet zaaien..dat is toch het probleem van veel tuiniers zonder koude kas..te vroeg zaaien. Wat oogst betreft schiet je er niets mee op, en het is zonde van je geld, tijd, werk

Ja ik had ze wel afgehard, maar het afdekken volledig vergeten...

Nou ja de volgende augurken zijn al weer in de maak!

Geplaatst:

Vanmorgen vroeg ( net na zonsopkomst ) + 1.1 graden op 15 cm van de grond in de buurt van Rotterdam.

Geplaatst:

Hi Gwen, voordeel van de stad is dat daar de temperaturen in de nacht wat hoger zijn dan op het 'platteland'.

Hier heb ik vannacht gewoon de tomaten en verspeende zaailingen op de stoep gezet en ze zien er nog goed uit, vanmorgen was de temp ongeveer 10Ëš daar dus ik denk dat ze gewoon de tuin in kunnen hier. Vannacht flink geregend dus de grond lekker vochtig dus mijn Tuinkabouter kan de beschermramen aanbrengen en dan zet ik de tomaten er vandaag nog onder.

Moet vandaag nog even turf halen want ik heb ook zaterdag een vossenbes mee gebracht en ik wil nog een paar bosbesenplanten opgraven in het bos hier achter....moet ik wel langs een gemene grote hoop met rode bosmieren.........

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:
Vanmorgen vroeg ( net na zonsopkomst ) + 1.1 graden op 15 cm van de grond in de buurt van Rotterdam.

Tjonge, kouder dan ik dacht. Komt inderdaad overeen met weerstation Rotterdam Zestienhoven (dat is een open gebied, niet in de stad), op 10 cm boven de grond. Op 2 m hoogte was daar het minimum 6 graden.

Bij mij, in Rotterdam, op het beschutte balkon: 10 graden minimum. Dat scheelt nogal. En nu alweer, in de schaduw (om 10:00u) 15 graden.

De komende periode ziet er voor de dagtemperaturen niet zo goed uit:

tmax77001367827398.png

Nachttemperaturen worden (voorspelling!) niet lager dan 6 graden. Ik houd het meeste spul nog wel even binnen ...

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Oei oei, morgen wordt er 26 mm regen verwacht hier. Dat klinkt in elk geval veel. Heb alle potten met tomaten en papika/peper naar binnen gehaald (stonden al een paar dagen hele dagen buiten) en die blijven daar morgen overdag ook mooi staan! Alle hanging baskets en manden veilig (droog) gezet en een lichtdoorlatende plaat over één van de MM-bakken gezet. Ging nog net, spinazie en sla worden wel een beetje platgedrukt, maar ben als de dood dat alles ingestort is morgen.. In de andere bak staat alles al te hoog, op hoop van zegen dan maar.

Maar wat zal ik balen als ik morgen op mijn werk zit en weeronline weer eens ongelijk heeft gekregen en de zon de hele dag schijnt...

Geplaatst:

Nou die regen heb ik anders hard nodig, alsook nog iets hogere nachttemperaturen Voorlopig mogen we nog niet klagen, misschien volgende week de paprika's planten in de volle grond.

Geplaatst:

Gaarne morgenmiddag na 4 een half uur regen. Niet te harde regen, dit ivm mijn zaailinegn. Rond 6 nog een half uur. Daarna graag een windje die alles nog voor de nacht droogwaait. Iets hogere nachttemperaturen. De dag daarop wisselend bewolkt met een zacht windje. 15 graden is ok ( ik ben de fruitkooi bouwen ) 's middags mag het weer 1 of 2x gaan regenen. De dag daarna mag het weer 20 graden zijn.

ow. nog wel iets vergeten. Gaarne een regen, die het onkruid niet doet groeien, maar de rest wel. Kan dat aub ??

Geplaatst:

Dan wil ik graag schaduw als ik bezig ben in de tuin, ik heb zo'n pesthekel aan de felle zon en het gevoel van de zon op mijn rug Geef mij maar wolken !!!

Geplaatst:

ow. nog wel iets vergeten. Gaarne een regen, die het onkruid niet doet groeien, maar de rest wel. Kan dat aub ??

Dat heet roundup

Geplaatst:

Hi Bit

...of overdek je tuin, zet er een hoogtezon in met een sproei-installatie, kweek op steenwol, steriliseer alle grond en gereedschap, zoiets, uhm....

ecofuturaw700h40026771368266605.jpg

Geplaatst:

Kan ik vanaf morgen bij al mijn planten beginnen met afharden? Komkommers, paprika's, aubergine's, tomaten, courgettes en alle kruiden? Ik heb ze nu al die tijd binnen verwend en nu vind ik het wel moeilijk om ze de koude, harde buitenwereld in te sturen . Bij mij komt wel alles in potten en bakken. Hoe en hoe lang duurt het afharden?

Geplaatst:

De eerste is vandaag jarig. Mamertus: gefeliciteerd!

IJsheiligen is de naam voor een aantal katholieke heiligen, van wie de naamdagen vallen in de periode van 11 tot 15 mei. Volgens de volksweerkunde zijn dit de laatste dagen in het (voor)jaar waarop nog nachtvorst op kan treden. Een slordige interpretatie van deze volkswijsheid heeft geleid tot het misverstand dat er met IJsheiligen een verhoogde kans op nachtvorst zou zijn.

Tot de ijsheiligen worden gerekend:

Mamertus (11 mei)

Pancratius (12 mei)

Servatius van Maastricht (13 mei)

Bonifatius van Tarsus (14 mei)

Sophia van Rome (15 mei)

http://nl.wikipedia.org/wiki/IJsheiligen

Dus vanaf aanstaande donderdag kan alles definitief naar buiten! (?)

In 2006 kwam in de nacht van 2 op 3 juni in Nederland nog nachtvorst voor en in 2008 zelfs in de nacht van 23 op 24 juni. De IJsheiligen houden zich lang niet altijd aan hun data.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...