Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Giftige courgette


spike

Aanbevolen berichten

In het nieuws giftige courgette zorgt voor dode in Duitsland.

 

Pas op voor bitter smakende courgette en komkommers.

 

 

Uit de Telegraaf

Duitser dood na eten courgette

HEIDENHEIM -

Een 79-jarige Duitser is overleden na het eten van een zelf gekweekte courgette. In de groente zat waarschijnlijk een door de plant zelf aangemaakt gif. Dat komt normaal gesproken niet meer voor, maar duikt in heel zeldzame gevallen nog eens op.

Foto: Peter Schoonen

De man en zijn vrouw werden na de maaltijd twee weken geleden ernstig ziek. Ze werden naar een ziekenhuis gebracht. De vrouw herstelde, maar de man ging steeds verder achteruit en stierf uiteindelijk.

Boosdoener is de stof cucurbitacine. Die zat vroeger van nature in courgettes en komkommers om te voorkomen dat dieren de groente zouden opeten. Telers hebben de giftige stof de afgelopen eeuwen met kweekprogramma's weten weg te krijgen. Als mensen zelf groenten kweken, kan het toch opduiken. Als een courgette of een komkommer veel bitterder smaakt dan gebruikelijk, kan dat wijzen op cucurbitacine

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de nieuwsberichten had de man de courgettes van een buurman gekregen en deze samen met zijn vrouw gegeten. De vrouw is ook vergifitgd, maar leeft nog wel. De man is helaas overleden. De buurman had de courgettes gekweekt uit eigen zaad. Hoogstwaarschijnlijk is het dus een kruisbestuiving met iets anders geweest, een pompoen, kalebas of komkommer.

 

Edit: Ik zocht het artikel, maar kon die niet meer vinden. Wel andere artikelen waarin het om een zelfgekweekte courgette ging. Dus niet van de buren gekregen.

 

Het risiko op kruisbestuiving is gewoon te groot over het algemeen, daarom zou ik nooit zelf courgettes proberen te kweken. Natuurlijk kan het ook bij gekochte courgettezaadjes kan het voorkomen, maar de kans is dan wel een stuk kleiner.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in Duitsland schreef men in de pers drie varianten.

 

1. De man had steeds weer de zaden van zijn courgettes genomen, en zo ieder jaar de vrucht terug gekruist.

Totdat er een bittere en giftige courgette overbleef.

Courgettes waren vroeger giftig, maar men heeft in der loop der tijd de gifstof cucurbitacine weggekweekt.. Die zat vroeger van nature in courgettes en komkommers om te voorkomen dat dieren de groente zouden opeten.

" "Das Hauptrisiko liegt im Kleingärtnerbereich, wenn die Gärtner mit eigenen Samen jedes Jahr wieder Zucchini hochziehen", sagt Norbert Pfeufer, der Ärztliche Leiter der zentralen Notaufnahme im Klinikum Heidenheim "

 

2. Er zou inderdaad kruisbestuiving hebben kunnen opgetreden met een niet voor consumptie geschikte kalebas of sier courgette.

 

3. Door de grote hitte zou de courgette weer cucurbitacine hebben aangemaakt aldus Das Chemische- und Veterinäruntersuchungsamt (CVUA) Stuttgart.

" "Es könnte am Hitzestress der letzten Wochen gelegen haben. Dadurch könnten alte Genabschnitte aktiviert worden sein. Aber das ist nur eine Vermutung", "

Het "toeval" wil dat dit geval in Heidenheim niet op zichzelf staat.

Een paar dagen daarvoor gebeurde zoiets in Rosenheim, beiden gelegen in zuid Duitsland en zo`n 90 kilometer van elkaar af.

In dit gebied is het erg warm geweest.

 

 

Door het gif Cucurbitacin wordt in het maag darm bereik de slijmhuid aangetast / opgelost.

Dit gif kan men vinden in Kürbisse , k®omkommers en courgettes.

Ook koken neutraliseert het gif niet.

 

 

Als een courgette of een komkommer veel bitterder smaakt dan gebruikelijk, kan dat wijzen op cucurbitacine. Dus PROEVEN VOOR HET KOKEN!

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de praktijk valt dat risico dus wel mee. Bitter is gewoon niet lekker, en dan eten mensen het automatisch al niet voor hun plezier.

 

Die 80-jarige man zal wel stronteigenwijs zijn geweest, of een smaakpapillen probleem hebben gehad.

 

De nieuwe generatie AH-moestuiniers van dit seizoen is zich kapot geschrokken: moestuinieren kan dodelijk zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de praktijk valt dat risico dus wel mee.
Precies!

Ik wil niemand beledigen, maar ik weet genoeg als ik zie in welke krant dit 'nieuws' heeft gestaan

Komkommertijd. Of in dit geval: courgettetijd

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, je kan van bijna alles ziek worden. Ik heb nu twee keer een salmonella vergiftiging gehad, een maal van een gekocht ei en eenmaal van een eigen ei. Dus nu geen eieren meer eten. Onzin, gewoon je verstand gebruiken. Beide keren was het eigen schuld en rauw beslag geproefd in mijn geval binnen twee uur hondsberoerd!

 

Nu maar even weer lekker courgette marineren voor het avondeten

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Dit jaar voor het eerst dus een poging tot serieus moestuinieren gedaan en wil dus ook zaad gaan winnen. Heb al diverse zaden nu geoogst waaronder dus ook courgette.

Ik moestuinier in mijn achtertuin en ben in de straat geloof ik de enige (De rest doet vooral bloemetjes kweken) dus denk redelijk rasvast zaad te kunnen krijgen(Long Green Trailing).

Even voor de zekerheid; De kans dat er dus volgend jaar giftige courgettes aan groeien is dus vrij klein te achten?

Wat als alle oceanen van appelmoes gemaakt zouden zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

En nu zijn alle eetbare heirloom soorten giftig? Zonder het in stand houden van de oude heirloom soorten, zouden de nieuwe geen toekomst hebben. Kunnen de zaadhandelaren niet terug grijpen op de genenbank om te kruizen, voor nieuwe soorten.

De timing is wel heel toevallig, nu de zaadbanken beetje bij beetje uit de vergetenheid komen. Vraag me af hoeveel slachtoffers er zijn? Welke zaden hoe geteeld worden?

Misschien moeten we allemaal siersoorten telen, zijn we meteen van alles af gewoon niet meer zelf eetbare telen. En alleen maar kopen van telers die met gekocht hybriden zaadgoed telen, dan is het probleem ineens uit de wereld

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Vergiftung durch Garten-Zucchini ist keine fahrlässige Tötung

 

Im Fall eines 79-Jährigen, der an einer Vergiftung durch eine Garten-Zucchini gestorben ist, hat die Staatsanwaltschaft ihre Ermittlungen eingestellt. Es gebe keinen hinreichenden Tatverdacht gegen die Person, von der die Zucchini gestammt habe

 

Lees bij interesse het artikel verder bij de bron, dit wegens de zeer strenge auteurs rechten in Duitsland.

http://www.sz-online.de/nachrichten/vergiftung-durch-garten-zucchini-ist-keine-fahrlaessige-toetung-3217374.html

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je meent het!

 

Doet me denken aan die keer dat ik iemand een boleet had gegeven.

Later dacht ik: "stel je voor dat hij na het eten toevallig een beroerte had gekregen, of zelfs maar een flinke buikgriep".

Puur toeval, maar dan had ik het natuurlijk gedaan. En dat was dan het hele dorp doorge-appt, want zo gaat dat tegenwoordig.

 

Dus dat doe ik nooit meer

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

ik kick dit nog even omhoog, omdat ik zowel courgette, kalebas en eetbare pompoen wil kweken dit jaar, kan dat dan gewoon in de buurt van elkaar of toch maar oppassen er mee?

Rauwe pompoen vind ik zowieso vies om te proeven haha.

Onkruidmanager 1.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...