Alles dat geplaatst werd door woldistel
-
Klaagbank #4
@rorror Sterkte met het beestje. Afhankelijk van hoe goed het voer aanslaat 🤞, moet je dan weer zelf bepalen wanneer het genoeg is geweest en dat is best lastig. Als je de tijd kunt rekken met een goed dieet is dat prima. Nierfalen komt bij oudere katten veel voor, dus voel je niet schuldig, maar hou vooral het welbevinden van je katje in de gaten.
-
Wat heb je vandaag gezaaid of geplant ? 2025
Die snap ik dan niet. Hoezo moest? Mollen eten geen groen. Geen wortels, geen zaden, geen plantjes. Ze eten wel wormen ( dat is wel jammer) maar ook emelten en ander bodembeestjes waar we als moesmensen wel zonder willen. Ze maken ook wel eens een ril op een lastige plek, dat is kak, denk ik dan en zet mijn rijtje er een paar centimeter vanaf. Ze ploegen mijn tuin vooral in de late winter en daarna heb ik er geen last meer van. Romke van de Kaa heeft de mol ook al eens beschreven.
-
Bodembedekking (Mulch)
Ik heb in het verleden wel eens hennepstrooisel gebruikt als bodembedekking bij de konijnen. En daar na gecomposteerd. Als mulch denk ik dat het heel snel verwaaid, het is dun en licht spul, zelfs bij het verschonen waaide het al overal heen.
-
Voorstel en vraag over pruimenboom
Korstmosje, denk ik. Lijkt op die op onze lijsterbes. En welkom 🙂
-
Sanitaire stop op de moestuin (ladies only)
Ik heb ook een plastuit, de Shewee Flexi, ideaal voor lange autoritten. Op de moestuin heb ik inderdaad gewoon een emmer.
-
Klaagbank #4
Omdat dat uiteindelijk allemaal variabelen zijn die afhankelijk zijn van de omstandigheden.
-
Kiemgroenten
Tjonge, die lijken me nog bestheel kiemkrachtig, @Erny
-
Aardappelen 2025
Kan ook heus gelijk de grond in. Je hoeft niet voor te spruiten, het kan handig zijn om het wel te doen. Persoonlijk vind ik de grond hier nog net niet warm genoeg (afgemeten aan wat er nu omhoog komt aan andere planten en de omhoog gestoken natte vinger). Maar de meeste kleine nablijvertjes die ik niet gerooid heb en het volgende jaar weer omhoog zie komen, doen dat in hun eigen tijd. Dus steken zelf hun kopje omhoog als het warm genoeg is. Die zijn ook niet voorgesproten 😉.
-
Voorstel van michiel
Strokenteelt als landbouwmethode staat nog enigzins in de kinderschoenen. Het wordt her en der toegepast En is ook niet een ding op een moestuinforum, maar meer voor het grootschaliger telen van gewassen. Maar welkom hier, er is vast iets wat je kunt toepassen.
-
Welke vogels zie je in je tuin of op je balkon?
Zelfs met spechten wel gehad. Ik pak ze voorzichtig op en laat ze weer bijkomen op een plekje waar katten niet kunnen komen ( ironisch genoeg in de voormalige kattenren 😁) maar ze zelf wel weer kunnen opvliegen.Meestal is de vogel na een uurtje weer gevlogen. En dan nog,soms is het helaas. Als het nekje gebroken is. Maar de meeste vliegen weer weg, waarschijnlijk met wat hoofdpijn.
-
Wat heb je net gegeten, of ga je nog eten (uit eigen tuin) 2025
Wat is gebocidevrije ? Jouw tafel ziet prachtig uit, hoor! 😍
-
Peulvruchten 2025
Het is ook niet dat de plantjes het niet aankunnen @Lia56, het gaat om mijzelf 🥶
-
Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2025
Ik was vanmiddag van plan om mijn nieuwe regenton te installeren, maar kreeg de draaidop waar het kraantje in moet niet los zonder bahco of waterpomptang 😐 Morgen weer proberen, de tang zit al in de fietstas. Wél de oude regenton, die aan de zijkant lekt omdat ie stiekem wat gaar is, weggehaald en er een serie grote gaten ingeboord (boormachine had ik wel mee). Vervolgens gevuld met heel veel blad, want ik wil hem als bladcompostton gaan gebruiken. Ook nog bezig geweest met de palen e.d. voor de braam. Was afgelopen winter enigzins ingestort na een storm. Ik had ook nog allerlei zaden en steeketiketten meegenomen, maar het noordenwindje was eigenijk behoorlijk fris. Morgen weer een dag.
-
Peulvruchten 2025
-
Nouja zeg Vreeken
Dat hoeft ook niet persé. Je kunt elke aardappel in de grond drukken, zolang die knol maar ogen heeft. Als de grond opgewarmt is, komt het vanzelf goed. Het is net als voorzaaien, voor de meeste groenten hoeft het niet, alleen de warmteminnende hebben het nodig. We doen het tegenwoordig vooral omdat je dan zeker weet dat het opkomt en je een heel klein beetje voorsprong hebt. Maar de vroege piepers blijven vroeg en de late piepers laat.
-
Je nieuwe aankopen
Regenton! In de aanbieding bij de Gamma voor €39,- En mijn gemeente en woningstichting gaven ter plekke ook nog €20,- subsidie. Dus nieuwe regenton voor €20,- Eigenlijk moet dit in het jubeltopic 😀
-
wel of geen stekgrond gebruiken?
Nee dat zeg ik niet, ik zeg juist dat zaai en stekgrond relatief arm is aan voeding en goed afwatert. Potgrond is voedingsrijk en houdt meer vocht vast. @RookieZowel zaden als stekken hebben in het begin geen voedsel nodig. Pas als ze voldoende wortels hebben aangemaakt en echt blad vormen of nieuwe groei laten zien bij stekjes, krijgen ze honger. Dat is normaal ook het moment dat je ze gaat verspenen of verplanten in een grotere pot of de tuin. Dus die 100 dagen voeding is in mijn ogen een beetje overbodig. Maar misschien is er een reden voor die ik niet ken 🤷?
- Teeltwedstrijd 2025 Aubergine Golden Egg
-
Insecten: Foto's, verhalen en identificatie.
Ah, dan had ik jou niet goed begrepen 😁
- Pepers 2025
-
Vlechten van materiaal uit je tuin
Mwoh, ik vind hem zo best mooi hoor. Maar misschien dat het beter kan.
-
Je nieuwe aankopen
Zo snel als het gaat 😯 Gelukkig toch nog wat leuks mee terug 🙂
-
Insecten: Foto's, verhalen en identificatie.
Nee, dat kan niet . Op het moment dat rupsen zich inspinnen en verpoppen heb je alleen nog een harde buitenschaal (de pop) waar binnenin de rups zich tot een heel ander dier omvormt. Ze komen niet weer uit een pop gekropen.. Wat het wel is weet ik ook niet, hoor
-
Wat heb je vandaag gekregen?
Pretty! 😍
-
Wat heb je vandaag gezaaid of geplant ? 2025
Opal creek, Purple magnolia en Spring blush sugar snaps zitten nu ook in hun voorzaaivakjes in de kas. Nu al zin in, groei, groei plantjes!