Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Jorieke123

Moderators
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Alles dat geplaatst werd door Jorieke123

  1. Top! En nu doorzetten! Ik had dit weekend mijn yoghurt op, en geen tijd/zin om weer melk te halen bij de buurman. Dus ik heb een paar scheppen van die yoghurt in een bakje ingevroren, daar maak ik dan van de week weer yoghurt mee. Gaat super, had ik al eens eerder gedaan. Dan hoef je niet weer overnieuw te beginnen met die starter-klontjes, maar kan je wel even een weekje overslaan.
  2. Kamertemp is goed hoor, lijkt mij. Zaken als zure room en room-voor-boter moeten ook 12 tot 24 uur op kamertemp. staan om goed te verzuren.
  3. Niet echt een smakelijke foto
  4. Nou, het was gisteren eindelijk zo ver. Ik heb de kaasjes per stuk in een bakpapiertje gedaan, met opstaande randen maar de bovenkant open. Een schaaltje van papier zeg maar. En toen even een dik kwartier in de oven op 200 graden. Met een vork had ik een paar gaatjes in de korst geprikt voordat ze er in gingen. Ze waren vrij rijp, ze roken al best scherp. Ik was een beetje bang dat mijn lieftallige broer'tje' (28 jaar, en op de een of andere manier niet zo avontuurlijk met smaken en texturen enzo.) zou miepen. Maar na bakken was die scherpe geur weg, en was het alleen maar heerlijke zachte stromende kaas zodra je de korst kapot maakte op je bord (in het papieren pakje). Ik had bakjes met uitgebakken spekjes, crouton-pitjes-kruiden-mix, en bakjes met appel op tafel staan. Om over het kaasje te strooien, of in de zachte kaas te dopen. En soepstengels natuurlijk Ik heb geen foto's gemaakt, maar mijn moeder wel. Ik zal eens vragen of ze een beetje zijn gelukt, met flits. Ik heb de kaasjes niet gewogen van te voren, maar deze puntjes waren net mooi per persoon. Vond ik. We hadden van allerlei hapjes, dus dan eet je al gauw teveel. Ik had dus van 4 liter melk, 8 van deze puntjes gemaakt. Dikke edit: Mijn broer'tje' blijkt het kaasje toch niet op te hebben gegeten. Hij heeft volgens Joep wat 'in het midden gepeurd' en de spekjes wel met smaak gegeten. Nou ja...
  5. Speets, het was nogal een platte haas, met het touwtje wou ik hem wat ronder binden. Dat is met het dikkere gedeelte wel aardig gelukt.
  6. Mijn gedroogde haasje smaakt weer top Het ziet er in 1e instantie uit als een soort van veenlijk Maar zodra je gaat snijden:
  7. Balen! En dat terwijl het beest genoeg andere zaken moet kunnen vangen in deze maanden. We verliezen hier per jaar wel eens 1 of 2 kippen aan een roofvogel. Laatst ook een keer een eend. Maar ze komen niet meteen weer terug ofzo. Zoals een vos bijv. zou doen. Tenminste, dat doen ze hier niet. Kalkoenen schijnen te helpen, die vallen de roofvogel aan, en staan er echt naar te turen als ze ze doorhebben. Zeggen ze...
  8. Jorieke123 reageerde op Erny's blog bericht in Vaalbara
  9. Jorieke123 reageerde op appelvrouw's blog bericht in Het bosje van Jet
    Zo, wat een kou! En goed bezig hoor, met al die compost-in-wording.
  10. Sorry voor de late reactie. Maar ik weet niet hoe het vlees zal gaan drogen, of dat goed gaat. Misschien kan je wat rondvragen? Of wordt er weinig vlees verwerkt daar?
  11. Jorieke123 reageerde op jasmin's topic in Babbeltuin
    Ik denk niet dat ze daar tijd voor hebben, Prettig gestoord. Ze zien er uit alsof ze de hele dag hun spieren staan te poetsen en hun haar staan te kammen
  12. Welkom!
  13. Ja, die ja.
  14. Jazeker, die kan je hergebruiken.
  15. Inderdaad, van die knalrode wax van die kleine kaasjes. Samen met geel maakt dat dit soort WK-kaasjes
  16. Oh, ik had mijn waxkaasjes afgelopen jaar trouwens wel in een normale kast liggen, niet in de kelder dus. Ik heb ze pas in de hete zomer naar de kelder gedaan, omdat het toen echt wel 30 graden werd overdag. Dat leek me voor de kaasjes een beetje overdreven. En ik dacht altijd dat het in de kelder wat te vochtig en vooral schimmelig was. Is het ook, maar de kaasjes lijken er geen last van te hebben. Wel als er coating omheen had gezeten trouwens, dan blijf je poetsen om die buitenkant schoon te houden. Juist omdat coating toch een soort van 'ademt'. Maar goed, je moet toch zelf uitvinden wat het beste werkt voor jou. Er zijn op het kaasforum erg weinig mensen die met wax werken, en bijna iedereen heeft een 'kaasgrot' (zo'n omgebouwde koelkast)
  17. Ik heb 2 soorten aardbeien (Frau Mieze Schindler en ehm.... 'tuinaardbei' van de Welkoop ) en heel wat uitlopers van frambozen waar ik geen naam van weet. Er staat dat je in Gelderland woont, dat kan zomaar in de buurt zijn hier
  18. Met coating moet je de kaasjes echt wel op goede luchtvochtigheid bewaren, anders drogen ze nog uit. Dat had ik voordat ik met wax begon. De coating beschermt wel, maar de kaas droogt snel uit. Als hij niet op de juiste manier wordt bewaard.
  19. Deze liggen nu in de kelder, bovenin waar het niet zo heel koud is (kast onder de trap zeg maar). Door de waxlaag kan het kaasje meer hebben, droogt hij niet teveel uit als de luchtvochtigheid bijv. niet goed is. Het drogen na het maken (zo'n 2 weken) doe ik in onze slaapkamer, daar is het nu zo ongeveer dezelfde temp. als buiten, ik heb er veel raampjes op kiertjes staan. Mijn vorige 4 kaasjes gingen nog wat schimmelen, toen was het buiten nog wat warm. Nu is het heerlijk koel en zijn mijn laatste 2 kaasjes goed gedroogd zonder schimmel. 19 graden lijkt mij wel wat warm, ga je wax gebruiken? of coating?
  20. Ik heb wat rode restjes kaaswax door mijn gele wax gemengd, omdat het te weinig was om een rood kaasje te maken. En het is een smakelijk oranje kleurtje geworden
  21. Jorieke123 reageerde op HuubvG's topic in Babbeltuin
    De maker leest het hier vanzelf wel Weknow Ik ga nog eens even goed bedenken wat hij er voor terug krijgt, want dat was nog niet echt besproken. Maar geloof me: dat komt wel goed. Het is een 3 meter lange haagbeuk of juist een beuk.
  22. Jorieke123 reageerde op HuubvG's topic in Babbeltuin
    Kijk nou eens naar onze mooie geweldige supertoffe leuning!! Ik zal maar niet vertellen wie van het forum dat geweldige ding heeft gemaakt voor ons, want dan is hij de komende maanden alleen maar bezig met leuningen maken op bestelling
  23. Jorieke123 reageerde op Jorieke123's blog bericht in Seizoenen van Jorieke
    Die eeuwig moes bladeren zijn vrij klein, het zijn nieuwe roosjes die in de afgelopen weken zijn gegroeid. De rest ziet er inderdaad minder mooi uit. Ik had een tijd terug heel wat grote bladeren weggehaald, omdat die over het nieuwe pad hingen. En op de plekken waar daardoor meer licht kwam, groeiden deze nieuwe roosjes
  24. Vanmiddag broodjes kaas met bergbasilicum

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.