Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Eucalyptus


geedee

Aanbevolen berichten

Ik heb ze in n pot in de keuken en kneus ze in kokend water als ik verstopte neus heb en hang daar dan met n handdoek over mijn hoofd, boven. Heel zielig zie ik er dan uit.......helpt wel.

 

Heb er ook eens 'n paar gemalen en door vaseline geroerd. Kunnen we gebruiken voor 's nachts op borst of onder neus te smeren bij verkoudheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

We zijn ook 3 winterharde rassen rijker! en de meest harde kan als volwassen boom prima - 20 aan!

De rubida en parviflora hebben we staan, en nog 1 waar ik de naam even niet meer van weet.

Ook een geweldige bijenplant! Als je ziet hoe het dit jaar gonsde bij een boom die in bloei stond.( we waren op bezoek bij iemand die er ook 1 had van ruim 8 meter!)

 

Maar ze zijn ook echt heel mooi en bladhoudend.

We willen ook nog wat met de bladeren doen en olie uit halen. Misschien idd weken in vaseline in een gesloten pot op de verwarming?

Create your own edible landscape http://www.eetbaargoed.nl (Bijzondere eetbare fruitstruiken e.d.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Info voor de liefhebbers.

 

Ik kwam gisteren de eucalyptus gunnii (in struikvorm) bij de Lidl tegen. Prijs per stuk 6.99 euro. 2 stuks voor 9 euro.

 

gunnii86391556700702.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Hallo allemaal,

Door te googlen op dit forum terechtgekomen, hopelijk kunne jullie helpen.

We hebben een "gunnii" boompje. Zie foto hieronder.mooi boompje en gezond, alleen spijtig dat het onderste deel +/-1m volledig kaal is en geen blaadjes of zytakken heeft? Wat kan ik hieraan doen?zou ik deze begin volgend voorjaar zo laag mogen terugsnoeien? Dus tot het dikkere gedeelte van de stam? Zouden hier dan terug zijtakjes of scheuten uitkomen? Bedoeling is wel dat we in de toekomst dan de boom elk jaar snoeien zodat we meer struikvorm houden ipv boom...

 

Tot slot, kan deze soort gestekt worden?zo ja hoe? Zijtakje in water zette en wachten tot er zich worteltjes vormen?

 

Alvast bedankt!

 

Groetjes

Robrecht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan het boompje volgend voorjaar kort wegsnoeien, zo diep als je wil; de voet loopt vanzelf weer uit. Doe dit niet eerder dan 1 april, beter half april. Neemt wel even voor hij nieuwe groei gaat vertonen, maar eenmaal daaraan begonnen, gaat het heel snle. Regelmatig toppen.

 

Stekken kan wel. best van de snoei in april wat jongere takjes beschut uit de wind en uit de zon in de grond zetten / oppotten. Takje van 25 cm bv; 20 cm onder de grond en 5 cm boven de grond, alleen op de bovenste 5 cm wat blaadjes behouden. Zit er goed nieuwe groei in, kan je de potjes uitpoten in de tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

April 2018 hebben we onze eucalyptus om/afgezaagd omdat hij flink was bevroren en het eigenlijk ook een rare lange scheve 'boom' was geworden. Hij liep al snel weer uit, en eind dat jaar was het alweer een mooi struikje, met meerdere takken en een boel blad.

En vandaag heb ik weer een foto gemaakt, om aan jullie te laten zien wat voor een struik het alweer is!!

 

IMG991714871578235071.JPG

 

IMG991930831578235075.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw, Jorieke, in anderhalf jaar twee-en-een-half-keer Joep! Zo een harde groeier!!! Ik heb er nu gezaaid. Een mengeling van winterharde rassen gekocht bij het Engelse Chilternseeds, De onderste op dit blad in de link: https://www.chilternseeds.co.uk/search?q=Eucalyptus Ben benieuwd wat het gaat worden.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Half april ongeveer.

 

Of gewoon een jaartje of wat laten groeien en dan eens rond die tijd de hele struik bij de grond afzetten rond die tijd; kun je om de paar jaar gewoon herhalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
  • 8 maanden later ...

Ik heb een paar nieuwe soorten staan, en deze soort (Eucalyptus perriniana) bloeit al met een paar bloemetjes. Hij is nog helemaal niet zo oud ook. 

Maar dus wel nu pas in november. Ik zag bij de kweker waar ik de plant kocht ook dat er wat bloeiden, dat was 2 weken geleden. Ik denk dus dat de bloei (in NL) niet tegelijk is met de honingbijen? 

 

IMG_2432.JPG

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...
  • 1 year later...
  • 4 maanden later ...

Van/uit die 'neglecta' hebben we dit voorjaar olie gedestilleerd. (zie onderaan dat bericht, over dat we nog even wat andere takken hadden geknipt als test waar WEL olie uit kwam ) 

 

Ik heb ook een Eucalyptus perriniana 'spinning gum' staan, die ruikt erg sterk en hij bloeit nu weer:

IMG_7098.JPG

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...