Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• 2 weeks later...
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

Hi,

Vorig jaar heb ik rabarberlikeur gemaakt volgens onderstaand recept. Ik vond hem wat aan de zoete kant (maar wel lekker en mooi roze van kleur) dus ga dit jaar wat minder suiker gebruiken.

Snijd 500 gram rabarber zo fijn mogelijk. Doe in een schone afsluitbare bak/kom. Giet hierover een fles (0.7 L) wodka en 200 gram suiker. Goed mengen. Afsluiten en gedurende een week of zes iedere dag even schudden. Zeven door een doek. Rabarberstukjes fijnmalen met keukenmachine, ook zeven en in schone flessen (liefst doorzichtig, ziet er mooi uit) 2qc2sev.jpg doen. Klaar.

Groet, Thomas

Geplaatst:

'k Heb een recept van internet geplukt en rabarberjam gemaakt, zelf bedacht om daar een dikke eetlepel vol gembersnippers op sap door te doen en hier vinden ze het heerlijk!

Ook maar eens de crumble geprobeerd, gewoon stukjes rabarber in een schaal doen wat suiker erop strooien, dan kruimels maken van bloem, boter en suiker( tipje kaneel erdoor is lekker) de kruimels op de rabarber verdelen en het geheel bakken in 30 minuten op 200 graden.

Had er wat custard bij gemaakt en een dotje room

Het leek me altijd een heel zuur toetje maar bleek verukkelijk te zijn

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen...

Groetjes! Meekje

Geplaatst:

Die crumble is ook heerlijk met stukjes appel en peer. Die door de creme fraiche halen en daarover de crumble. Lang niet gegeten maar was een toprecept hier in huis

Ik ga t zeker s een keer proberen met de rabarber, maar ik moet nog wachten tot volgend jaar.

Good things come in small packages

• 2 years later...
Geplaatst:

Het is niet echt een recept maar ik snij de rabarber in schijfjes en doe er honing op...heerlijk:)

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Dit jaar geen rabarber omdat die door een gebroken dakgoot ondergelopen stond deze winter, die is dus pas nieuw aangeplant, maar ik maak normaal ook enkele potjes rabarbergelei. Daarvoor kook ik de rabarber tot mousse, laat het sap door een neteldoek gaan en maak dan gelei met geleisuiker. De gelei gebruik ik dan als afdekgelei op banaantaart. Een klein beetje banaan bij rabarberconfituur is trouwens ook wel lekker.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Rabarbertaart uit Estland

Ingrediënten

Taartbodem:

4 eieren

3 dl suiker

75 g gesmolten boter

1 citroen

1 dl water

4 dl bloem

2 tl vanillesuiker

2 tl bakpoeder

7 -8 dl rabarberstukjes

Topping:

5 dl havervlokken of havermout

150 g boter

1 dl suiker

1 el bloem

kaneel

Klop 4 eieren met 3dl suiker. Voeg 75g gesmolten boter (niet te warm), sap van 1 citroen en 1dl water bij de eier-suiker mengsel. Meng in een andere kom de droge ingrediënten: 4dl bloem, 2tl bakpoeder en 2tl vanillesuiker. Nu moet je alle ingrediënten samen roeren en in een taartvorm scheppen. Voordat je alles in de oven zet (15-20min 175 C) roer nog 7-8dl rabarberstukjes door de beslag.

Terwijl de taartbodem in de oven is, kan de topping worden gemaakt. Meng op een lage vuur in een pot 5dl havervlokken of echte havermout met 150g boter, 1dl suiker, 1el bloem en een beetje kaneel. Als je havervlokken niet heeft kun je ook amandelschaafjes gebruiken (met cocos, stukjes noten of wat dan ook). Dit mengsel moet je over de bodem van het taart gieten en dan moet je de taart nog 15-20min (200 C!) in de oven gebakt worden.

Het resultaat is een rabarbertaart met een zachte bodem, een knapperige bovenkant en zuurachtige rabarbersmaak.

Het kan zijn dat sommige mensen (zoals mijn moeder ) dit een beetje droog vinden. Dan moet je gewoon meer rabarber gebruiken en de bodem niet zo dik maken (door hoeveelheiden van bodemingrediënten te gverminderen). Persoonlijk vind ik het juist zo lekker, want ik eet het vaak met ijsje of vanillesaus.

Ik heb geen foto, maar ik heb eentje op internet gevonden. Het ziet bijna zo uit:

blo.jpg

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb vandaag een rabarber kruimeltaart gemaakt.

Ik heb hem het zelfde gemaakt als appeltaart alleen i.p.v. appel heb ik rabarber gebruikt.

Rabarber ongeveer in stukken van 1 cm gesneden en dan flink gesuikerd met vanille suiker (3x klein zakje) voordat ik het in de taartvorm heb gedaan.

En hij is goed gelukt ik was bang dat de taart nat zou worden maar dat is niet het geval.

• 9 maanden later ...
Geplaatst: (aangepast)

Onlangs gemaakt: rabarbermuffins met amandelcrumble.

Cakebeslag

 150 gr zachte roomboter

 200 gr rietsuiker

 2 eieren

 1,5 potje yoghurt (potjes van 125 gr)

 300 gr speltbloem

 1/2 zakje (= 10 gr) bakpoeder (Imperial baking powder = dinatriumpyrofosfaat en natriumbicarbonaat)

 1 snuifje zout

 4 stengels rabarber (ongeveer 500 gr, in blokjes, gemengd met 2 eetlepels suiker om ze al wat vocht te laten verliezen)

Crumble

 100 gr rietsuiker

 25 gr havervlokken

 50 gr amandelschilfers of pistachenootjes

 flinke snuif kaneel

 4 el speltbloem (licht afgestreken)

 50 gr gesmolten boter

Werkwijze

­ Maak de crumble door alle ingrediënten hiervoor te mengen.

­ Verwarm de oven voor op 180°C (160°C hete lucht)

­ Klop boter en suiker in een mengkom tot een romig geheel.

­ Klop de eieren door dit mengsel.

­ Voeg de yoghurt toe en meng alles goed door elkaar.

­ Zeef bloem en bakpoeder in een kom en vouw dit door het mengsel.

­ Schep het beslag in papieren cakevormpjes (niet meer dan de helft van het vormpje vullen).

­ Leg een berg rabarberblokjes op het deeg en druk ze wat aan.

­ Bedek de blokjes met de crumble.

­ Bak in 20-30 minuten goudbruin en gaar.

aangepast door Gast
  • 1 year later...
Geplaatst:
Deze rabarber jam eet ik graag, niet eigen recept maar wel vorig jaar veel gemaakt.

1 kg rode rabarber

sap en rasp van 1 sinaasappel

1 kg Van Gilse Geleisuiker

Bereiding

Rabarber wassen en in stukjes snijden. Rabarber goed vermengen met sinaasappelsap, sinaasappelrasp en geleisuiker. Het mengsel langzaam al roerend aan de kook brengen en 4 minuten goed borrelend laten koken. De kooktijd gaat in op het moment dat het gehele oppervlak van de massa borrelt en dit niet meer door roeren ongedaan gemaakt wordt. Eventueel de jam met een schuimspaan afschuimen en in schoongemaakte potten schenken. De potten tot de rand vullen, direct sluiten en 5 minuten op hun kop zetten.

Bewaarvoorschrift

± 1 jaar; na openen gekoeld bewaren.

Dit recept maar eens maken van de week. Iemand anders nog een lekker en beproeft rabarber-jam recept?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Voor de bodem heb ik een recept voor 'Oma's niet te mislukken taartbodem' gebruikt. Maar daar moest naast 500 gram bloem, 350 (!) gram reuzel (of boter/margarine) 3 eetlepels suiker, wat zout, en een ei + 125 ml water in.

En dat leek me qua reuzel wel wat veel. Dus ik heb eerst eens 200 gram gedaan, en dat werd al een mooi deeg. Ik moet er niet aan denken wat het was geworden als ik er NOG 150 gram bij had gedaan.

En ik heb wat koekkruiden door het deeg gedaan. En volkorenmeel gebruikt omdat ik niets anders had. De volgende keer gebruik ik weer 'normale' bloem.

Voor de vulling pakte ik een 7-tal stengels, kleingesneden, rabarber. Misschien wat veel voor het kleine (qua doorsnee) taartje; hij zat aardig propvol. En ik heb daar wat scheppen aardbeienjam doorheen gedaan. Bij gebrek aan aardbeien, zeg maar. Plus nog 50 gram suiker, en 60 gram (wederom volkoren)meel. Ik heb losjes dit recept gevolg voor die vulling (en het recept voor de bodem kwam ergens anders vandaan): http://allrecipes.nl/recept/4647/rabarber-aardbeientaart.aspx

De taart was lekker, vulling goed qua zoet en zuur Wel wat stroperig, leegloperig zeg maar. En de bodem was TE volkoren, verder wel OK.

Weer eens wat anders dan de cakes die ik vaak maak met rabarber.

IMG931679301493148353.JPG

Geplaatst:

Rabarber limonade, recept gevonden op moestuinweetjes nog niet getest!

1,625 l water

180 ml rietsuiker

600 g rabarber

sap van een citroen

borage bloemen (versiering, je kunt ook andere eetbare bloemen gebruiken)

Bereiding:

Breng het water en de suiker aan de kook in een pan.

Voeg de in stukjes gesneden rabarber aan toe. Breng weer aan de kook en laat 5 minuten zachtjes koken.

Giet het geheel af door een zeef en vang het sap op in een kom. Laat 10 minuten uitlekken zonder aan te drukken ! Giet het sap in een karaf en voeg er het citroensap aan toe.

Laat het vervolgens minstens 4 uur afkoelen in de koelkast. Versier met borage of andere eetbare bloemen.

Geplaatst:

Ik heb gisteren ook rabarbertaart gemaakt, zoals mijn mama die altijd maakt. Heel lekker!

Het is een taart met een bodem van een soort kruimeldeeg, dan een laag rabarber en dan een laag eiwitschuim.

IMG043824801493534892.JPG

Geplaatst:

250 gr rabarber, fijngesneden

100g suiker

275g bloem

1 theelepel baksoda

1/2 theelepel zout

1 theelepel kaneelpoeder

1/2 theelepel gemalen nootmuskaat

125g boter

300 gr suiker

2 eieren

1 theelepel vanille-extract

250ml karnemelk

40 gr geraspte kokos (eventueel)

50 gr fijngehakte amandelen (eventueel)

Topping:

4 eetlepels bloem

4 eetlepels donkerbruine basterdsuiker

4 eetlepels boter (50 gr)

De oven voorverwarmen op 180°C/gasstand 4. Een bakvorm van 22x33 cm invetten en met bloem bestrooien. In een kleine kom rabarber met 100 gr suiker vermengen en apart zetten. Bloem, baksoda, zout, kaneel en nootmuskaat in een kom zeven en apart zetten.

In een grote kom 125 gr boter en 300 gr suiker licht en luchtig opkloppen. De eieren er 1 voor 1 doorheen kloppen, en vervolgens de vanille. Afwisselend bloemmix en karnemelk toevoegen. Rabarbermix erdoor scheppen, en als laatste eventueel kokosnoot en gehakte amandelen. Schenk het beslag in de bakvorm.

Voor de kruimel laag:

in een kleine kom 4 eetlepels bloem en 4 eetlepels basterdsuiker vermengen. De boter erdoor wrijven tot een grof kruimeldeeg ontstaat. Over de cake strooien.

30-35 minuten in de voorverwarmde oven bakken tot een vleespen schoon uit het midden van de cake verwijderd kan worden. Laten afkoelen alvorens te snijden.

Geplaatst:

Ik ga zeker een aantal recepten proberen die ik hier voorbij zie komen Zoveel lekkers

Helaas moet ik nog wel even wachten tot mijn plant groot genoeg is. Deze is pas geleden gepoot en heeft alleen nog maar mini stengels en blaadjes

Try a little harder to be a little better.

Geplaatst:

Staat hier nu in de oven :

Rabarberkruimeltaart

Genoeg rabarber in stukjes snijden, om over de taartbodem te verdelen, mengen met suiker naar smaak, kaneel, en een lepel custard .

Bodem: 3oo gram bloem,

100 gram suiker,

200 gr. (room)boter

1 ei,

snuf zout.

Boter ,ei ,en suiker mixen langzaam bloem er bij en zout, mixen tot een mooi deeg ,en uitstrijken op een ingevette vorm

Voor de kruimels : 110 gr bloem

60 gr suiker

120 gr boter

Suiker en boter mixen, en de bloem er bij doen, alles moet wat kruimelig worden.

Rabarber mengsel over de bodem verdelen (ook lekker !: om eerst banketbakkersroom op de bodem te doen, en daarop het rabarbermengsel), kruimels er over heen strooien , en op 180 graden in de oven tot de taart er mooi bruin uit ziet.

Geplaatst:

Ik heb mijn receptje onlangs aangepast naar glutenvrij. Het vraagt wat meer ingrediënten dan de traditionele versie met zelfrijzende bloem, maar het resultaat mag er zijn en is ook lekker voor wie het gewone spul wel mag eten. Ideaal dus voor een gemengd gezelschap.

Voor de taart:

 - 2 eieren

 - 100 g suiker

 - 1 zakje vanillesuiker

 - 110 g volkoren rijstmeel

 - 45 g tapiocameel

 - 30 g maïsmeel

 - 8 g wijnsteenbakpoeder (Natali)

 - ½ tl guargom of xanthaangom

 - een snuifje zout

 - 1 potje lactosevrije yoghurt

 - 100 g appelmoes of grof geraspte appel

 - 500 g in blokjes gesneden rabarber (1 cm dik, gemengd met 1 el aardappelbloem en 2 el suiker)

 - 100 g gesmolten boter

Voor de bakvorm:

rijstbloem + boter om de bakvorm in te vetten en te bestuiven

Voor de topping:

 - 100 gsuiker

 - 50 g gesmolten boter

 - 1 ei

 - 1el water

 - een snuifje zout

Werkwijze:

1. 2 eieren met 100 g suiker opkloppen tot een stevige, witte massa.

2. Intussen de bloem, het bakpoeder, de guargom en het snuifje zout goed door elkaar mengen.

3. Daarna de rabarber blokjes snijden, 1 el aardappelbloem (of maïzena) en 2 el suiker toevoegen en mengen. Eventueel ook een appel schillen en grof raspen.

4. Vervolgens de gesmolten boter onder de opgeklopte eieren mengen.

5. De helft van de bloem onder het beslag patelen.

6. De yoghurt toevoegen.

7. De resterende bloem en vervolgens de appelmoes (of de geraspte appel) door het beslag mengen.

8. Het beslag in een ingevette en met rijstmeel of GV paneermeel bestoven bakvorm gieten en de bovenkant glad strijken.

9. De taart bestrooien met rabarberstukjes en deze wat in het beslag duwen.

10. De taart 20 minuten bakken op 200°C.

Intussen maak je de topping klaar:

1. Ei en suiker mengen in een kommetje.

2. Water en gesmolten boter toevoegen en opnieuw mengen.

3. De taart uit de oven nemen en het eimengsel over de appels verdelen.

4. De taart vervolgens nog eens 20 minuten bakken op 200°C.

5. Indien nodig de taart nog even onder de grill plaatsen of de ventilator gebruiken om de appeltjes mooi te laten karamelliseren.

Je kan ook appelblokjes gebruiken i.p.v. rabarber. Dan ziet de taart er zo uit:

P118043435961494191537.JPG

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...