Erny Geplaatst: 20 december 2013 Geplaatst: 20 december 2013 Keek gisteren naar de BBC serie: Tudor Monastery Farm, hier gaat men een jaar een boerderij in Tudortijd bestieren... En daar noemden ze de Zwartmoeskervel (Smyrnium olusatrum).Vroeger één van de weinige beschikbare groenten in winter en vroeg voorjaar... werd vooral ook bij kloosters verbouwd.http://www.seedaholic.com/alexanders.htmlWat rondzoeken leerde me dat ie in Nederland beschermd is en niet veel meer voorkomt.http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwartmoeskervel (Vreeken en de Cruydt-Hoeck verkopen de zaden.)http://www.cruydthoeck.nl/wilde+bloemen/smyrnium+olusatrum Nou vraag ík mij dus af of er iemand is die dit in zijn of haar tuin heeft staan?? Quote
roosmarij Geplaatst: 20 december 2013 Geplaatst: 20 december 2013 Ik ken(de) het nog niet, maar mijn interesse is gewekt! Het lijkt geen moeilijke plant. Marijke. Quote Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.
Bit Geplaatst: 20 december 2013 Geplaatst: 20 december 2013 Geen moeilijke plant nee. Is niet helemaal lekker 100% winterhard, kan wegrotten, best wat mulchen. De plant ruikt sterk ( selder ) en de zaadjes anders. Rare geur. Kan je thee van zetten geloof ik ( weet ik echt niet meer ( had iets van een of andere functie )Ik had . heb hem in N-Frankrijk in de tuin. Is daar wel eens weggevallen in de winter, maar uit zaad overvloedig teruggekomen.Had de plant eigenlijk vanwege de vlinders die hem graag als waardplant nemen. Geloof dat 'De Plantage' in hoge noorden Nederland ze toen verkochten ( jaar of 12 terug ). Heb ze toen als plant gekocht. Quote
Kibas Geplaatst: 21 december 2013 Geplaatst: 21 december 2013 Hij staat op mijn verlanglijstje en hopelijk gaat een ruil door, zodat ik zaad heb. Zo ja, dan kan ik over een jaar de ervaringen vertellen. Het lijkt mij ook een interessante plant. Ik ben geinteresseerd in planten die ik ook in de winter en vroeg in het voorjaar kan eten, ik wil graag het hele jaar rond kunnen oogsten. Quote
Erny Geplaatst: 21 december 2013 Auteur Geplaatst: 21 december 2013 Spannend! Denk je er dan wel aan dat het een koudekiemer is! Quote
Kibas Geplaatst: 21 december 2013 Geplaatst: 21 december 2013 Dank je voor de tip! Ik heb inmiddels gehoord dat de ruil doorgaat. Ik krijg dus zwartmoeskervel. Quote
Erny Geplaatst: 21 december 2013 Auteur Geplaatst: 21 december 2013 Cool.Ik heb vorig jaar (en het jaar ervoor) geprobeerd om Roomse Kervel (zelfde kiemprobleem) te stratificeren (koud-warm-koud etc) maar dat is toen niet gelukt. Misschien is het dan slimmer om ze in een zaaibakje (of moestuin onder glas, koude kas) nu buiten te leggen zodat de natuur zelf de stratificatie kan doen? Ga ik deze winter wel proberen met wat koudekiemers. Quote
Kibas Geplaatst: 21 december 2013 Geplaatst: 21 december 2013 Misschien op meerdere paarden wedden. Paar zaadjes in de grond, paar in een bakje, paar thuis. Ik weet niet hoeveel zaadjes ik krijg, maar als ik genoeg krijg, probeer ik het op meerdere manieren, in de hoop natuurlijk dat ze allemaal op komen. Heb ik teveel, dan kan ik uitdelen. Quote
Erny Geplaatst: 21 december 2013 Auteur Geplaatst: 21 december 2013 Meer paarden is altijd beter! Ben benieuwd naar de resultaten straks. Quote
Kruidje Geplaatst: 22 december 2013 Geplaatst: 22 december 2013 Ik heb er een staan en vind hem niet zo lekker. Verdwijnt heel de zomer uit het zicht en komt in de late herfst weer op. Paar blaadjes maar dus ik denk dat hij niet een goede plek heeft. Hij zou ook 2-jarig zijn als ik me goed herinner maar door de situatie bij mij is het een vaste plant (OT: heb ergens in de schaduw ook vaste peterselie staan, hoor - krijgt zon in de herfst en lente en dan valt er van te plukken maar heeft geen puf om te bloeien in de zomer.) Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Jorieke123 Geplaatst: 9 februari 2015 Geplaatst: 9 februari 2015 Mijn zwartmoeskervel voelt zich eindelijk goed op zijn plek in mijn tuin: Er staan nu meerdere planten in een schaduwrijk hoekje, in zeer goed verteerde paardenmest. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
weknow Geplaatst: 9 februari 2015 Geplaatst: 9 februari 2015 Zo ongeveer als op jouw foto's staan ze bij mij nu ook, Jorieke. Zaai van maart 2014. Normaal gesproken zullen ze dit jaar gaan bloeien. Het zaad is zeer kort kiemkrachtig, het beste binnen enkele weken en hooguit voorjaar erna (en dan nog goed = koel, droog en luchtdicht, bewaren!) zaaien. Het is geen lichtkiemer en ook niet echt een koudekiemer. Zaait zichzelf heel gemakkelijk uit...beetje vergelijkbaar met lavas. Ook in groeiwijze. Winterhard tot 10 a 12 graden onder 0. Hier was mijn plant in de extreem koude winter van 2012/2013 bevroren. Het is toen hier aan de kust -17 geweest. Gelukkig had ik ergens wat zaadjes bewaard toen voor een nieuwe start. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
appelvrouw Geplaatst: 9 februari 2015 Geplaatst: 9 februari 2015 O ja, die wil ik ook, die ga ik op mijn vraaglijstje zetten. Uit zaad kweken is mislukt..ik lees nu dat het zaad waarschijnlijk te oud is. Hebben jullie het al eens gegeten? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
weknow Geplaatst: 9 februari 2015 Geplaatst: 9 februari 2015 Smaakt dicht bij bladselderij. Wat zachter van structuur als je het rauw eet in bijv. salade of op brood. Als je het verwarmt ook selderijsmaak, maar wat minder uitdrukkelijk. Het wordt dan slap en zacht en verkleurt naar zwart-achtig. Vandaar de naam. Voor het mooie uitzien moet je het dan niet gebruiken. In soep of wokgerecht prima voor smaak. Kook het niet te lang mee. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
appelvrouw Geplaatst: 28 mei 2015 Geplaatst: 28 mei 2015 Mooi. Het potje dat ik van jou kreeg Jorieke heeft twee plantjes gegeven. Omdat mijn vaste plantenhoekje vol is dacht ik ze misschien in het KHG te zetten..als de kamille eruit gaat..dat is over een week of wat. Hoe hoog worden ze eigenlijk? Ze zaaien zich misschien erg uit, of juist niet? Geen wortelstokkenverspreiding? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 29 mei 2015 Geplaatst: 29 mei 2015 Geen wortelstokken dacht ik. Uitzaaien misschien wel. Dat ga ik dit jaar merken, ze hebben zich nog niet eerder zo goed gevoeld hier Ze worden aardig hoog, ik heb hier nog een foto. Je Keyholegarden staat te zonnig denk ik. Mijn planten doen het stukken beter nu ze in de halfschaduw staan. En goede voedzame grond hebben, dat ook. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 29 mei 2015 Geplaatst: 29 mei 2015 OK Thanks, dan ga ik op zoek naar een ander plekje.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Swa Geplaatst: 26 juli 2023 Geplaatst: 26 juli 2023 Dit oud topic nog eens naar boven schoppen want kreeg vandaag de informatie over deze plant dat het zaad ook ipv peper kan gebruikt worden. Heeft iemand hier ervaring mee? Quote
woldistel Geplaatst: 27 juli 2023 Geplaatst: 27 juli 2023 Nog niet, maar ik heb toevallig een paar week geleden zwartmoeskervelzaden gekocht. Nog niet gezaaid, maar dat ga ik binnenkort wel doen. Moet eerst een geschikt plekje vinden. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 27 juli 2023 Geplaatst: 27 juli 2023 Ik heb voor dat doel wel een boel zaden geoogst en gedroogd. En recepten gezocht. Maar ik heb het nog niet geprobeerd wildwalks-southwest.co.uk/6-half-a-dozen-alexander-seed-recipes/ Als er mensen zijn die het willen proberen dan stuur ik graag wat op hoor, ik kon er in het Nederlands weinig over vinden. Moeten we zelf maar een mooi volledig topic maken! 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 27 juli 2023 Geplaatst: 27 juli 2023 Grappig ik heb ook zaden gekocht maar nog niks mee gedaan. 1 Quote
tuinLB Geplaatst: 27 juli 2023 Geplaatst: 27 juli 2023 Ik heb wel interesse in wat zaden Jorieke, staan hier al een tijd op het lijstje om eens te kopen en te zaaien maar is er nog niet van gekomen. Quote
acpronk Geplaatst: 27 juli 2023 Geplaatst: 27 juli 2023 Ik dacht dat ze afgelopen jaar ook in de biozadendoos zaten, maar of ze er straks weer in zitten... @Flup ?En of ze straks ook nog kiemkrachtig blijven.. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Jorieke123 Geplaatst: 27 juli 2023 Geplaatst: 27 juli 2023 Op de MTFD heb ik ook altijd wel wat plantjes want ze zaaien zich goed uit. TuinLB ik stuur je een PB, ik stuur genoeg zaden om van te eten en wat te zaaien. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Flup Geplaatst: 28 juli 2023 Geplaatst: 28 juli 2023 21 hours ago, acpronk said: Ik dacht dat ze afgelopen jaar ook in de biozadendoos zaten, maar of ze er straks weer in zitten... @Flup ? En of ze straks ook nog kiemkrachtig blijven.. Zit nog in de biozadendoos, de zaden daarvan zijn van 2021. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.