koolrabi Geplaatst: 8 maart 2017 Geplaatst: 8 maart 2017 Dat is toch een mooi resultaat. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
Ann123 Geplaatst: 2 april 2017 Geplaatst: 2 april 2017 Nogmaals een update. Zowat alles is gekiemd! 33 van de 37 soorten! En in sommige gevallen al uitgeplant. De zonnebloemen, slaatjes en melde waren veel te groot geworden. Ik heb op 7 februari gewinterzaaid. Stokrozen en bernagie had ik al in december gewinterzaaid. Ik vind het een groot succes. Gezien we een vroege lente hadden is alles snel gekiemd en het heeft niet meer gevroren na het zaaien. Andere jaren kan het anders verlopen... Is gekiemd: (33)stokrozenlathyrusmix van mosterdbladdoorlevende spinazie (snijbiet)rode meldepaksoikoolrabigoudsbloemenkervelboerenkoolpaarse boerenkoolbroccoliklaprooschioggiakorenbloemzonnebloemeneen hele bak slarucolakaasjeskruidafrikaantjesrode bietkorianderpetuniajuffertje in het groenbonte landkersknolvenkelkamilleboomspinazieOost Indische kersdilleengelwortelsaliebonenkruid Niet gekiemd: (4)bernagieleeuwenbekje (de zaadjes die ik binnen heb laten kiemen staat wel vrolijk buiten te groeien)kamilledoorlevende geurerwt (koudekiemer, deze heeft geen vorst gevoeld gezien het sinds februari hier niet meer gevroren heeft en heeft naar het schijnt wel een langere tijd koude nodig, volgend jaar zal ik ze herfstzaaien) Quote
Ann123 Geplaatst: 20 december 2017 Geplaatst: 20 december 2017 Gaat iemand winterzaaien? Vorig jaar lukte bijna alles . Ik wil nog meer dingen winterzaaien. Ik moet ze wel beter in het oog houden. Sommige plantjes waren al zo groot dat alle wortels als een kluwen in elkaar gegroeid waren. Vroeger uitplanten dus. Zonnebloemen ga ik wellicht pas in maart zaaien want ze gaan veel te snel. Quote
hansm Geplaatst: 20 december 2017 Geplaatst: 20 december 2017 Ja ik ben al begonnen, met name vaste planten, bosviooltjesmaar ook de helft van de 1 jarige papavers en in voorjaar andere helft van het zaad om te kijken of je dan langer papaver in de tuin hebt.In ieder geval kiemt het zaad van papaver nu buiten gewoon prima. Ik zaai in bakje en verspeen ook gewoon in winter daarna 1 of 3 in potje misschien helpt je dat ze niet door elkaar heen groeien Verder vindt ik de jongens die bezig zijn met kunstlicht binnen voor met name pepers ook interessantvoor winterzaaien maar dan wel pas in Feb. Quote Players only love you when they're playing.
permanatuurtuin Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 Ik heb in november-begin december in de koude kas veel sierplanten voorgezaaid (stuk of 60 soorten / geen idee / heel veel in ieder geval), die een koude periode nodig hebben. Op deze manier hoop ik veel geld aan (zeldzame) tuinplanten te besparen. Verder hoop ik op deze manier de bakken (in witte rechthoekige hoge emmers met zaaiaarde en perliet gezaaid) met kiemlingen sneller buiten te kunnen zetten, omdat ik alle ruimte in het voorjaar nodig heb voor de groentekiemlingen. Er is nog niks gekiemd, maar ik verwacht de eerste kiemlingen pas vanaf februari. In januari zal ik de eerste tuinbonen, alle uien, alle prei, alle knolselderij, alle paprika's/pepers en alle aubergines zaaien. Februari: de eerste erwten en peulen zaaien. In de groentetuin staan veel wintergroenten, dus ik verwacht dat we de hele winter nog vanalles kunnen oogsten. Quote
Sashadeboer Geplaatst: 6 januari 2018 Geplaatst: 6 januari 2018 Hoi permanatuurtuin, ben je nog begonnen in het nieuwe jaar om meer te planten? Tot nu toe nog niet echt strenge vorst sinds je bent begonnen, hoe kijk je hier tegenaan? Quote
Spitskool Geplaatst: 21 maart 2018 Geplaatst: 21 maart 2018 Ik ben ook wel benieuwd naar een update @permanatuurtuin. Is het goed gegaan? Wie weet ga ik het winterzaaien volgend jaar ook toepassen. Vooral de vensterbankruimtebesparing klinkt me als muziek in de oren. (Met dank aan @Ann123 die me op dit geweldige draadje wees.) Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Ann123 Geplaatst: 21 maart 2018 Geplaatst: 21 maart 2018 (aangepast) Hier is er vanalles aan het kiemen in de bakken/flessen. Ik gebruik opnieuw 5liter flessen waar gedestilleerd water of ecover kuisproduct in zat. Boerenkool (paars, groene, palm en red Russian) staat boven. Erwten (sluim, dop en sugar) ook. Bijna alle bloemen (cosmos, klaprozen, moederkruid, agastache, zinnia, afrikaantjes, allyssum, korenbloem, asters, lathyrus). De koudekiemers staan nog niet boven maar dat komt vast wel. SlaKoriander Spinazie Melde Het gaat opnieuw erg vlot. Ondanks de kou. Ik heb gezaaid net voor die wekenlange kou (midden februari geloof ik). Deze zaailingen zijn allemaal veilig voor de duiven. 21 maart 2018 aangepast door Gast Quote
Ann123 Geplaatst: 27 maart 2018 Geplaatst: 27 maart 2018 Enkele foto's. Binnenkort wat uitplanten want sommige plantjes zijn al vrij groot en staan dicht bij elkaar. Alles is in pure compost gezaaid. Agastache Korenbloem + papaverSluimerwtMeldeBoerenkool (paars en groen) Quote
Ann123 Geplaatst: 12 april 2018 Geplaatst: 12 april 2018 Woehoe! Enkele warmtekiemers staan ook boven! De warmte van vorig weekend heeft ze zeker doen kiemen. Pompoen KomkommerStruikboontjes Nog geen pronkbonen, courgette en watermeloen. Quote
Ann123 Geplaatst: 15 april 2018 Geplaatst: 15 april 2018 Alle watermeloenen en pronkbonen zijn gekiemd! Tenminste, mijn buiten gezaaide (gewinterzaaide). Die van binnen zijn nog niet gekiemd. Ben er zo blij mee. Wat een grote verrassing. Had gedacht dat ze al lang verrot waren. Staan allemaal in pure compost en dat gaat voortreffelijk. Enige probleem is een slak die aan de kiemblaadjes van een komkommer en een struikboontje geknabbeld heeft. Enkel de courgette laat nog op zich wachten. Quote
Flup Geplaatst: 18 januari 2022 Geplaatst: 18 januari 2022 Even een schopje naar boven. Mijn handen kriebelen om wat te gaan zaaien, hoewel het nog veel te vroeg is en er (waar ik woon) zeker nog veel vrieskou aankomt. 's Nachts wordt het hier makkelijk -8 tot -10 graden, dat heb ik nu al een paar weken gehad, maar voor dit project heb ik wel een mooie, beschutte plek in de tuin bedacht. Zo kan ik mijn lelijke 5 liter waterflessen ook hergebruiken, in plaats van dat die flessen als afval weggaan. Een groot voordeel vind ik dat je zo al kunt voorzaaien zonder dat je hele huis gelijk vol staat. Zelf dacht ik eraan om koolsoorten zo te gaan zaaien, samen met wat kruiden voor de kruidenbak. Zijn er nog meer mensen die aan winterzaaien doen? Quote
Patrijs Geplaatst: 18 januari 2022 Geplaatst: 18 januari 2022 Winterzaaien? Aan zaaien heb ik dit seizoen al veel gedaan, maar winter is het hier nog niet echt. Onder plat glas, cloches, of waterflessen kan al veel. Zeker als het overdag regelmatig zonnig is. Quote De moestuin van Patrijs
Amrutten Geplaatst: 19 januari 2022 Geplaatst: 19 januari 2022 @Flup. Dit jaar winterzaai ik voor het eerst. Intussen staan er diverse bakjes buiten met o.a. Prei,ui,tagetes,zonnebloem en 2x sla. Omdat de spontaan uitgezaaide zonnebloem en sla Mathilde het prima deed in de volle grond op de tuin, probeer ik het nu ook eens via winterzaaien. We zien wel waar het schip strandt. Quote
Flup Geplaatst: 19 januari 2022 Geplaatst: 19 januari 2022 Ik ga het gewoon proberen, hopelijk bevriest het zaaigoed niet. Afgelopen nacht was het -6 graden en overdag is het hooguit 4 graden en bewolkt. Het is wel winter, maar zet niet echt door, vind ik. Meestal blijft het weer zo tot maart en in april kan ik hier ook flinke nachtvorst verwachten. Bevalt de test, dan ga ik dat meer doen en bevalt het neit, dan blijft het bij deze test. Ben ook benieuwd naar jouw resultaten straks @Amrutten. Quote
Tanja65 Geplaatst: 10 februari Geplaatst: 10 februari Toevallig kwam ik afgelopen week ergens iets tegen over winterzaaien. Ik ben er eens in gedoken. Wat een toffe manier van zaaien (lijkt minder werk) en het kan nog. Ik denk dat ik een experiment aanga. Ik moest toch al potgrond kopen. Nu een extra aanleiding. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Rookie Geplaatst: 10 februari Geplaatst: 10 februari Bedoel je in flessen? @Tanja65 Dat doe ik al jaren, ik ga er binnenkort maar weer eens aan beginnen. Het is gewoon erg leuk en handig. 1 Quote
Tanja65 Geplaatst: 10 februari Geplaatst: 10 februari Inderdaad, dat bedoelde ik. Had er tot voor kort nog nooit van gehoord. Een buurtgenoot verzamelt voor mij nu melkflessen (van plastic). Ik zag net op zolder dat ik ook nog een heleboel robijn flessen heb, zou het ook in moeten kunnen. Wel goed schoonmaken! Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Rookie Geplaatst: 10 februari Geplaatst: 10 februari (aangepast) Dat laatste zou ik persoonlijk niet doen @Tanja65. Je wilt wel plastic flessen hebben, die geschikt zijn voor voedsel. Die melkflessen zijn een prima idee. Ik gebruik ook wel van die grote verpakkingen van vruchtensap. 10 februari aangepast door Rookie 2 Quote
Rookie Geplaatst: 10 februari Geplaatst: 10 februari Ik koop dat bij de Jumbo, ze hebben verschillende smaken. 2 Quote
Rookie Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari Ik heb vorig jaar allerlei groentes in flessen gezaaid: Witte kool Spitskool Chinese kool Boerenkool Tomaten (ja, echt!) Uien Prei Paksoi Tatsoi Bleekselderij Knolselderij Broccoli Sla Eigenlijk kan je van alles winterzaaien. Tot mijn verrassing deden zelfs de tomaten het prima. Ik moet binnenkort maar weer eens aan de slag, ik ben een beetje laat dit jaar. 3 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari @Gitta en @Rookie jullie lezen het hier wel. Ik las ook in dit forum van jaren terug dat je i.p.v. flessen ook plastic bakjes kunt nemen (die heb ik ook niet, maar bij wijze van spreken, waar b.v. olijven in hebben gezeten) en in het deksel maak je dan wat gaatjes. Maar ik heb beneden wel waterflessen staan van 1,5 liter, misschien dat ik die ook kan gebruiken? Alleen moet ik dan wat doen tegen het wegwaaien. In een krat zetten en verzwaren. Quote
Tanja65 Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari Ik heb inmiddels iemand gevonden de voorlopig even de plastic melkflessen voor me bewaart. En jeetje @Rookie, tomaten, dat zou ik niet gedacht hebben! Ik ga gewoon eea proberen, hooguit wat zaadjes kwijt. Wat de bloemen betreft: ik heb nog veel oud(er) bloemenzaad, en weggooien vind ik zo zonde. Die ga ik gewoon proberen. @Petrasmoestuin wat ik heb begrepen is dat er voldoende ruimte in de hoogte moet zijn om de zaailingen te kunnen laten groeien. Ik denk dat dat bij sommige bakjes echt niet gaat lukken. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Petrasmoestuin Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari (aangepast) Ik heb deze flessen van 1,5 liter, maar die zijn erg gammel en deuken snel in, vallen om het minste al om. Zijn deze handig denken jullie? 11 februari aangepast door Petrasmoestuin 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.