Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

2 bestomaatjes "Sweet Pea", van een kennis die op de borrel kwam..

Hij had ze te laat en te veel gezaaid, en ze werden hem teveel. Had hem de zaadjes ervan gegeven, nu heb ik een stel jongere, nog gezonde plantjes terug. Hij krijgt mijn overschot aan pepers- en ik een kans op een overvloed aan micro tomaatjes! Yay!

Geplaatst:
  • Auteur

Uit de tuin van @Jorieke123 nieuwe aardappels en 2 x flinke sla en uit de tuin van @Anna3 radijsjes en st janskruid. Dat laatste is meteen verwerkt tot st Janskruidolie..met in dit geval huttentuttenolie zodat Anna ook kan gebruiken wat ik er eventueel mee ga maken( weet nog niet helemaal, gewoon als olie maar misschien ook als onderdeel van zalf)

1B224A8B-F1DA-425B-8E24-2C2F932A51AA.jpeg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik kreeg een paar spitskoolplantjes en Egyptische ui van vrienden waar we vanmiddag op bezoek waren. Had hen blij gemaakt met jam en een teen olifantenknoflook. Die willen ze nu dus ook gaan kweken, zo leuk altijd om dingen uit te wisselen! 

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Had stekjes gevraagd van bergbasilicum en citroenverbena, maar kreeg complete planten uut Zellum!

En ook bepaald geen kleintjes 😍 👍

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Gisteren van schoonmama pompoenplantje en scharlei gekregen. De scharlei kan wel in de voortuin, pompoen moeten we even plek voor maken ergens 😅

Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)

Geplaatst:
  • Auteur

Allerlei lekkers van Jorieke waaronder een voorraad bevroren frambozen en idem zwarte bessen! En zaadjes van de look zonder look ( Alliaria petiolata ) waarmee ik hopelijk een deel van de schapen zuring veldjes mee kan inzaaien en verrijken.

Geplaatst:

Een paar kilo pruimen in ruil voor wat lege jampotten. Perfecte ruil!

Geplaatst:
  • Auteur

Als je nog lege potten hebt dan..

Geplaatst:

Gratis af te halen (wegens overschot) bij Aaltjesonline in Groningen: Aaltjes tegen slakken.

Helaas was het niet het zakje dat goed zou zijn voor 500m2, zoals aangegeven. Maar kreeg uiteindelijk 4 zakjes mee die totaal goed waren voor 80m2.

Ze kunnen niet tegen droogte of UV licht (en moeten tot gebruik koel bewaard worden, anders gaan ze dood) dus was nog wel ff uitmikken wanneer te gieten.

En de werking laat ook op zich wachten, het liefst herhaling over een aantal weken (maar dat is veel te duur á 22 euro per zakje).

En... had natuurlijk wel net weer slakken geraapt, anders worden mn planten opgegeten. Maar... die aaltjes hebben wél slakken nodig om zich voor te planten...

Tja....misschien niet helemaal het goede seizoen voor deze behandeling.

Beter in het voorjaar of het najaar denk ik.

Geplaatst:

Tja, maar wel gratis hè. Ik heb hier nog wel wat slakken als voedingsbodem, mag je ook gratis ophalen 🤪

Alle gekheid op een stokje, net als het uitdelen van overbodige fruitboompjes enzo, mooi initiatief om uit te delen in plaats van alles maar in de kliko te gooien, toch?

Geplaatst:

Vandaag kreeg ik een paar kilo tomaten van mijn ouders. Ze staan sinds gisteren hier vlakbij op de camping. Voor vertrek hadden ze al hun rijpe tomaten geplukt en meegenomen.

Geplaatst:
3 uren geleden, Erny zei:

En... had natuurlijk wel net weer slakken geraapt, anders worden mn planten opgegeten. Maar... die aaltjes hebben wél slakken nodig om zich voor te planten...

Er zitten vast nog genoeg slakken verstopt en de vooruitzichten zijn nog redelijk nat wat voor die aaltjes wel weer gunstig is. 

Geplaatst:
  • Auteur

Ik was met Lie bij Joep en Jorieke langs en we gingen naar huis met allerlei lekkers zoals bijvoorbeeld drie soorten pruimen die nu staan te marineren in de suiker, een spitskool, eieren, voor geld weliswaar, maar toch, het zijn wel heel erg lekkere eieren voor maar een heel klein beetje geld, een flinke bos basilicum, en een dichte doos die bij thuiskomst paprikaas komkommers en sla bleken te bevatten. Zo verwend weer!!

Geplaatst:
  • Auteur

De plant is een Lonicera Nitida. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Buxuskamperfoelie)Er zitten er twee in de pot, daar zitten ze nog maar een paar dagen in dus voorlopig kunnen ze daar in blijven maar je kan ze later ook vast apart uitplanten. Ik snoei ze niet.

Wij kregen maar liefst acht kilo bramen. U leest het goed, 8!

Bijna dan, de verpakking, enkele plastic bakken en zakjes waren meegewogen. Echt geweldige mooie hoeveelheid en Joep en Jorieke hebben ook meegeholpen met plukken. 
Ook nog een mega grote koolrabi, daar gaan we iets lekker mee verzinnen. 
En daarna een fijne ossenburger, een traktatie😎😋

Geplaatst:

Een boel bietenplantjes, en ook gember-, en geelwortelplanten. En 2 potten jam van eigen fruit, maar die heb ik weer teruggegeven want wij hebben zelf een boel fruit en (dus) ook jam en dan kan de gever het beter zelf opeten. Maar ik kom wel een keer proeven hoor @appelvrouw ;) 

Geplaatst:
  • Auteur
3 uren geleden, Jorieke123 zei:

wel een keer proeven

ik hou je eraan, ik leg de theelepeltjes alvast klaar.
De bosvruchtenjam die ik vanmorgen gemaakt heb van frambozen, zwarte bessen en bramen is zo ongezond lekker, een zacht broodje, een lik roomboter en een klodder jam, ik kon gewoon niet meer ophouden met te eten…ik lig als een rond tonnetje op de bank.

aangepast door appelvrouw

Geplaatst:

Gisteren 3 kg pruimen van de buurvrouw.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Even bij mijn ouders langs geweest. De buit:

PXL_20240725_1742322462.thumb.jpg.f4511838e82672a601bea039bca97d4b.jpg

Geplaatst:

Oohh…wauw, Arja!  Die paprika’s…en tomaatjes..en…bofbibs! 😊😉👍🏻

Geplaatst:

Tja, pa heeft een hobbykas, en er hing flink wat aan toen ze terugkwamen van vakantie. Of ik ook wat wilde. Dat wilde ik wel. 

Geplaatst:
14 uren geleden, Arja zei:

Even bij mijn ouders langs geweest. De buit:

Leuk! Ik moest direct denken aan Wim Sonneveld, in : de gulle lach.

Mijn variant op zijn tekst, moestuinieren: dat moet je niet doen, dat moet je een ander laten doen.

Geplaatst:

Dat vraag ik jou af 😆

Geplaatst:
  • Auteur

Een potje verse bessensaus, 6 heerlijke tomaten waaronder twee Coeur de Boeufs, een portie snij en een portie sperzieboontjes en een gele courgette, o en ook nog een pot augurken zoetzuur alles van @MarjaP. En we kregen bij haar ook heerlijk eten met sla, tomaat en courgettes uit eigen tuin.

Geplaatst:

Vandaag de eerste peren van de boom weggegeven, ze kunnen thuis rijpen, het zijn Williams die snel rijpen. Deze week ga ik de mirabellen plukken en de Reine Victoria pruimen, die neem ik misschien wel meer op vakantie om ze dit keer ook zelf op te kunnen eten?. De appels zijn ook al groot, groter dan vorig jaar, die mogen nog wel even blijven hangen. Volgende week tot eind augustus op vakantie, dus wat doe je dan met je oogst? Mijn zusje komt op het huis passen en de buurvrouw(en) en mijn kids komen maar lekker snoepen van de tuin. Morgen ga ik nog sperziebonen inmaken zoetzuur. Deze kun je ook niet te lang laten hangen aan de struik. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic