Geplaatst: 7 oktober 201411 j Bit schreef in een ander topic: Hebben vast meer mensen last van. De oogst die je weggooit Appels. Ik kom/kwam óm in de appels. Hoewel maar een paar boompjes en érg klein gehouden/gesnoeid. Geven die boompjes dus bij elkaar toch een appel of 70 inmiddels. En dan dun ik de vruchten toch ook fors. Een erg goed appel-jaar dus.Niet helemaal daar op voorbereid, heb ik ze netjes weggelegd in kisten enzo. Maar vrijwel álle appels zijn nu al echt ver heen. Te vroeg geoogst ? Jawel; een aantal zijn echte bewaarappels.Veel van gegeten, weggegevn, appelmoes es een keer. Maar ik blief echt niet elke dag appelmoes. Mooi topic over cider maken hier. Maar dit jaar geen optie.Heb net de eerste lading maar weggegooid.Van de zomer gebeurde dat ook al met een hoop kruisbessen. Jawel: jam gemaakt. Sap gemaakt. Maar de volgende lading heeft er maar gelegen ( je moet er ook allemaal maar tijd voor vinden he ? )Het was ook wel héél veel.Rode bessen: sap gemaakt, jam gemaakt. gelei gemaakt. Maar de laatste pluk, na wegegeven en nóg een bak yogurt met verse bessen, heb ik ook een deel weg laten rotten. Heb ik deze zomer 14 soorten druiven aangeplant. Moet ik nu vast gaan denken aan de verwerking van de oogst over 3 jaar, want dat gaat me dus zeker weten niet goed lukken.Of ik moet gaan samenwonen toch maar. Met iemand die de tijd heeft al die oogst te verwerken..... Ik reageerde er: Heel herkenbaar, Bit. Meer oogst dan je op kan, kunt verwerken en zelfs kunt uitdelen. Maar ook best wel een belangrijk onderwerp. Voedselverspilling...? En dan ook nog van voedsel dat waarschijnlijk een veel hogere kwaliteit zal hebben dan wat je door de bank genomen in de supermarkt kunt kopen. Zelfs als het er (wellicht!) wat minder fraai uit ziet. (Jouw spullen zien er meestal heel goed uit by the way) Milieubewust, ecologisch en misschien zelfs biologisch geteeld (ook al heeft het niet het officiële keurmerk van Skal, zo kleinschalig). En dan denk ik ook aan zo veel mensen die - ook in Nederland - het zich niet kunnen veroorloven om verse, gezonde groente en fruit te kopen/eten.... Zo belangrijk in mijn ogen (ecologisch en sociaal gezien) dat ik zo vrij ben om er een aparte topic over te beginnen. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 7 oktober 201411 j Auteur Ik was op een studiedag van Velt verleden jaar over "voedselverspilling"... Wat kun je doen om te voorkomen dat goed, hoogwaardig, met moeite geproduceerd voedsel verloren gaat? Er zitten allerlei kanten aan. Graag verwijs ik naar de interessante verslagen van de inleidingen:http://www.velt.be/Joomla/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=114&Itemid=108 Voordat voedsel afval wordt, zijn er een aantal stappen waardoor het misschien nog zo zinvol mogelijk kan worden gebruikt....- Opslaan, bewaren, verdelen (inmaken? voedselbank?......)- Voeding voor dieren- Hergebruiken (ook composteren hoort hierbij) en alleen als dit niet kan....wordt het afval. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 7 oktober 201411 j Er zijn op facebook veel lokale groepen actief om spullen gratis weg te geven of te ruilen. Zo ben ik zelf kweeperen gaan plukken bij iemand in de buurt laatst en heb al meerdere porties appels weggegeven. Ook de buren mogen meegenieten van appels en peren. Ik woon net buiten het dorp op een route waar veel toeristen etc. langskomen, dan is een tafeltje langs de weg ook een goede optie. Het enorme overschot aan peren dit jaar is wel een uitdaging. Al tientallen potjes ingemaakt om uit te delen met sinterklaas etc. Nu toch aan het overwegen om een stoofpeercider met honing (of mede met peer, hoe je het bekijkt) te gaan proberen na de huidige batch met appelcider. Het doel is in ieder geval zoveel mogelijk fruit te rapen, al is het maar om de monillia die hier welig tiert een beetje de kop in te drukken voor volgend jaar. Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Geplaatst: 7 oktober 201411 j Ik heb hier al gezegd dat ze groente mogen komen halen maar de eerste moet ik nog zien hoor en er kosten aan doen om het weg te voeren is me teveel gevraagd.Diegene die het zich hier aantrekt is dan nog familie ook. Voor zichzelf neemt ze wel wat mee hoor maar niet voor de voedselbank. Raar toch? Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 7 oktober 201411 j De voedselbank hier neemt geen fruit en groente van particulieren aan...Ik heb een deel van mijn overschot via facebook weggegeven.
Geplaatst: 7 oktober 201411 j Wij hebben vooral veel appels bij mijn schoonouders. Ik neem elke week zakken vol mee, en die deel ik uit. Aan een buurvrouw waarvan ik weet dat ze zelf bij de voedselbank loopt. Ze is er heel blij mee. En verder bij vrienden waarvan ik weet dat ze het kunnen waarderen. Gewoon een zak mee als ik ergens heen ga. En ook aan mensen bij de volkstuin, die graag dingen inmaken enzo. Daarvoor krijg ik dan ook af en toe een potje van het één of ander terug. Vorige week had ik zeker 50 kilo mee, dat is nu al weer bijna allemaal uitgedeeld.
Geplaatst: 7 oktober 201411 j Wij hebben ook meerdere soorten bessenstruiken. En ik pluk wat we nodig hebben. Raar, maar bijna niemand wil aalbessen??? Wat ik niet nodig heb laat ik er aan hangen voor de vogels, die laten het overrijp worden, en dan roetsj....binnen een dag weg. Geef ook veel weg, en wat echt te veel is of te lang op het land heeft gestaan gaat de compostbak in. Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.
Geplaatst: 7 oktober 201411 j Tja. In ieder geval is bij mij de bottom wel : zodra het afval wordt, gaat het op de composthoop; dat vind ik wel vrij vanzelfsprekend. Ik geloof niet dat ik veel voor de composthoop geschikt afval in de vuilniszak stop. Dus dat is in ieder geval 1.Voor de vogels ? Ja, oké, maar werkt bij mij juist anders: ik doe vóór de oogst alle moeite om de vogels niet te laten meesnoepen van de toekomstige oogst. Dat neemt best wel veel moeite ook nog eens. Beschouw ik dat wel als onderdeel van het tuinieren, maar toch. Eigenlijk raar dus.Sappen maken ? Vanzelf. Doe ik ook. Maar in de echte oogsttijd is dat er 1 uit velen ( jam , gelei, sap ) en al die opties kosten tijd. Veel tijd vind ik ook wel. Heeft dus met planning en prioriteiten stellen te maken. Een hele simpele is natuurlijk : je teelt afstemmen op je behoefte. Het voorkómen van overschotten. Natuurlijk; maar ook best ingewikkeld. Moet ik aan werken.Ik heb al 2 pruimenboompjes gerooid een paar weken terug, dat is alvast een begin 2 jaar terug is een jonge perenboom bij mij gesneuveld aan schimmels. Ik heb dit hele seizoen overwogen een nieuwe te plaatsen. Nu blijkt dat ik als maaier op ons volkstuinencomplex een grote perenboom mag leegplukken als ik dat wil. Geen perenboom plaatsen op de tuin Bit !De tuinbuurvrouw heeft een giga overvloed aan boontjes. Je zet geen boontjes meer Bit, wat moet je er mee Het gaat de goede kant op. Komt allemaal neer op planning.
Geplaatst: 7 oktober 201411 j Hier in de buurt zijn er 2 fruitkwekers.Appels en peren en kersen.Je kan je appels tegen betaling brengen voor appelsap te laten maken.Dan krijg je dat terug in kartonnen flessen van 5 liter. Waarom zet je geen tafeltje buiten het hek met jullie lekkers?Geld in de glazen pot.?? Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 7 oktober 201411 j alles wat ik teveel heb gaat naar de buren, en anders lustten de kippen, konijnen, kalkoenen, parelhoenders of honden het wel. hier word niks weggegooid
Geplaatst: 7 oktober 201411 j Je kunt het toch ook hier aanbieden? Misschien zijn er wel mensen die het spul op willen halen. Biologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs
Geplaatst: 7 oktober 201411 j 60 kilo valappels heb ik weggegeven via de weggeefhoek op faceboek. Er was heel veel belangstelling voor en het was zo weg. Nu 20 kilo kweeperen..geruild voor jamsuiker en een set mooi kaarten. Superleuk. Weggooien doe ik nooit..gelukkig. heb ik eenden en kippen en een grote compostbak. En inderdAad vogels die het overschot bessen opeten. Maar ik denk dat je al je overtollige oogst kwijt kan via de weggeefhoeken op fb. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 8 oktober 201411 j Ik geef ook veel weg en maak veel in. De opvreters hier (kinderen ) eten best wel wat jam weg in een jaar... Dus soms kom ik zelfs tekort... En moet ik overstappen op supermarktzooi...
Geplaatst: 8 oktober 201411 j mijn moeder heeft 10 kippen die bijna allemaal ieder dag een ei leggen. Ze is sinds kort alleenstaand, dus overschot aan eieren. Ze geeft de doosjes aan ons kinderen maar dat is ook teveel voor ons. Dus iedereen om ons heen wordt verblijdt met doosjes eieren. Fijn om andere mensen blij mee te maken.
Geplaatst: 8 oktober 201411 j Als we toch ooit met weggeven iedereen kunnen voeden, dan gaan we de goede kant op. “The cost of sanity is alienation” - Terence McKenna
Geplaatst: 10 oktober 201411 j Bit, ik weet niet hoe je je appels nu bewaart, zou het nog verschil maken als je ze bijvoorbeeld in kisten met zand doet? Of misschien op je tuin een half onder de grond 'keldertje' bouwen om dingen in te bewaren, zoals ze dat vroeger ook wel deden. Eens kijken naar ouderwetse bewaarmethodes (dus niet inmaken, maar bewaren zoals het is). Zal voor druiven ofzo gok ik niet zo goed werken als voor appels, maar toch. En wat je zegt, dat dingen als sap en jam en inmaken veel tijd kost. Misschien dat je die tijd nog kunt verminderen door het aanschaffen van goede machines? Jam maken kan bijvoorbeeld prima in een gewone pan, net als het uitkoken van de potjes etc. Maar als je een echte weckketel hebt is het toch een stuk makkelijker. Niet per se sneller, maar je kunt er wel bij weglopen en hoeft niet zelf de tijd en temperatuur in de gaten te houden, dus heb je toch tijdwinst. En een hoeheetzonding speciale zeef om de pitjes en schillen er uit te halen is ook een stuk sneller dan met de hand de jam door een gewone zeef drukken. Als je zon ding hebt ben je bovendien ook weer minder tijd kwijt omdat je niet meer per se hoeft te schillen en ontpitten van tevoren. En als je een sapmachine koopt, zo'n moderne, hoef je zelf bijna helemaal niks meer te doen om sap te maken. Verder ben ik het wel met je eens dat het probleem van oogstoverschot niet zozeer is dat je niet weet waar je het kwijtraakt, maar dat je uberhaupt op tijd moet detecteren dat je echt actie moet ondernemen om er iets mee te doen. Daar is denk ik geen andere oplossing voor dan gewoon wat beter opletten
Geplaatst: 12 oktober 201411 j Ik vries pruimen, aardbeien en frambozen e.d. in om er in de winter jam,gelei, likeur, ijs of ander lekkers mee te maken. Ik heb daarvoor bewust een grote, maar zuinige, vrieskist voor gekocht toen de oude vriezer niet meer voldeed.
Geplaatst: 12 oktober 201411 j Dat laatste is eigenlijk wel een goeie tip voor mij. Ik heb geen aparte vriezer ofzo. Kan er in de werkkamer wel 1 kwijt. Dat is een mooi spaar-doel voor volgend voorjaar.Uitgesteld jam maken. Helemaal goed. thnx.
Geplaatst: 12 oktober 201411 j alles wat ik teveel heb gaat naar de buren, en anders lustten de kippen, konijnen, kalkoenen, parelhoenders of honden het wel. hier word niks weggegooid Hier ook niet, niks wordt weggegooid. Het meeste overschot gaat naar de kippen ( lees, te ver uitgegroeide courgettes, pompoenen etc) fruit en vlierbloemen en bessen gaan de vriezer in voor latere verwerking als er meer tijd is. TE veel oogst heb ik eigenlijk nog nooit meegemaakt, alles wat ik oogst eten we gewoon op, wecken we en vriezen we in, je kan nooit genoeg hebben voor een heel jaar eten lijkt mij
Geplaatst: 12 oktober 201411 j Ook paprika en tomaat gaat in die vriezer...maak er tzt chutney en soep/saus van...als de houtkachel brand in de winter (ons bent zuunig )
Geplaatst: 12 oktober 201411 j Ja, een grote vriezer hebben maakt de boel wel een heel stuk makkelijker. Alles wat je dan niet meteen verwerkt kun je daar gewoon in stoppen tot je er wel tijd voor hebt. Wat dat betreft vind ik het wel jammer dat we hier echt geen plek voor een aparte vriezer hebben. Maar aan de andere kant gebruiken die dingen ook weer behoorlijk veel stroom, en dat vind ik het milieuvriendelijke aspect van moestuinieren wel weer een beetje teniet doen.
Geplaatst: 13 oktober 201411 j Als je een goede koop,dan vreet het bijna geen stroom. Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 13 oktober 201411 j Precies en let vooral op met (oude) krijgertjes! http://www.greenem.nl/columns/2012/01/865/wat-kost-een-vriezer-per-jaar
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.