Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Te veel oogst...en dan?

Featured Replies

Geplaatst:

Hmm wel iets om over na te denken. Zou het energie zuiniger zijn om zo'n kist in huis of in de schuur te hebben? Wordt hoe dan ook krap vrees ik...

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

Als de schuur vorstvrij is kan hi daar ook staan.

Zoniet dan wordt hij roestig.

In de bijkeuken waar niet wordt gestookt is een goede plek.Of slaapkamer waar niet wordt verwarmd.

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Ik volg dit met interesse, omdat ik komend seizoen ook "teveel" oogst hoop te hebben

Nu slechts één vrieskast, tafelmodel. Die zit al 3/4 vol met (nu nog gekochte) DV producten.

Ik denk aan een combi van:

- een tafelmodel vrieskast (heb ik al) in de keuken. Regelmatig bij te vullen uit de grote vrieskist.

- erbij een grote vrieskist dus, in een schuurtje.

- jam en zo maken.

- misschien zelfs gaan wecken

- en natuurlijk "koud" wecken: wijn maken, dat geeft een gratis conserveermiddel dat ook prima te nuttigen is

Over vrieskisten en -kasten is al een topic: welke-vriezer-t11458.html#p179227

Daar wordt nog geen aandacht besteed aan warmteklassen: lang niet iedere vriezer is echt geschikt om in een koud schuurtje te zetten, hij koelt dan niet genoeg.

Geplaatst:

Wat ook een punt is: het gebruik van de warmte die zo'n vriezer produceert. Helaas (?) heb ik geen kamers in huis die significant minder of niet gebruikt worden, dus als je ong. dezelfde temperatuur binnenshuis (18 -20 graden). Door zo'n kist in huis te zetten heb je tenminste nog wat aan de restwarmte, maar ik weet dus niet of dat opweegt tegen het extra verbruik omdat -20 bereiken meer moeite kost voor het apparaat.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

Een koud schuurtje klinkt handig. maar koude schuurtjes zijn in de zomer vaak erg warm. Stabiel 20 graden is dan beter.

Hier hebben we het schuurtje aan huis volledig geïsoleerd zodat deze in de winter hopelijk vorstvrij blijft en in de zomer niet bloedheet. O.a. om er in de toekomst een vrieskist neer te zetten.

Geplaatst:

Zoals henk al zei: Over vrieskisten en -kasten is al een topic: welke-vriezer-t11458.html#p179227

te veel oogst van knolselders:

De knolselders heb ik verleden jaar succesvol kunnen bewaren in een kist met vochtig zand (niet té nat!). Gewoon helemaal begraven in die kist en in de kelder gezet. Ze bleven goed tot maart ongeveer. Je kunt er dan ook nog de salade er "vers" van maken.

Geplaatst:

Ja goede tip Gé! Ik doe dat ook, maar dacht er niet aan t te vermelden. Ik maak nl altijd midden in de winter bosvruchten-jam van aardbeien, blauwe bessen, frambozen, zwarte bessen en bramen die ik in de loop van het jaar verzamel en invries. Ik heb ook als Gé gedaan..een zuinige vriezer gekocht het afgelopen jaar..scheelt best wat op de rekening.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik doe ook alles in de vriezer, maar niet om er later jam e.d. van te maken, maar gewoon om het zo op te eten. Omdat ik alleen supervers eten kan hebben, en dus niet van de supermarkt, teer ik heel het jaar op de fruitoogst van de zomer. Zo leef ik nu op een rantsoen van o.a. 2 kleine druiven, een paar bessen, een piepklein stukje meloen, een piepklein stukje kweepeer (gekregen) en een ananaskers per dag. Mijn ouders eten hun ingevroren bessen ook vers, maar dan in de yoghurt. Ik doe ze gewoon in een klein schaaltje als toetje en ik geniet er elke dag van. Heeeeerlijk.

Het feit dat ik op een fruitrantsoen leef en anderen teveel fruit hebben, doet me wel beseffen dat ik een volgende herfst-mtfd misschien verse of ingevroren fruitoogst kan vragen in ruil voor mijn spullen. Want voorlopig schijn ik geen extra stuk volkstuin er bij te kunnen krijgen.

Kortom, ingevroren fruit is dus ook lekker als toetje.

Geplaatst:

En dat vries je dan in porties voor 1 dag in ? ( een rantsoen van o.a. 2 kleine druiven, een paar bessen, een piepklein stukje meloen, een piepklein stukje kweepeer (gekregen) en een ananaskers per dag. )

Want hoe doe je dat dan. Je moet toch van de ingevroren porties nemen ?

Geplaatst:

In van die tupperware bakjes lijkt mij. Dat je handzame hoeveelheden krijgt.

Geplaatst:

Daar heb ik wel aan gedacht ja, maar wegens beperkte nog beschikbare ruimte zijn vele bakjes toch niet handig. Zoveel fruit is het (nog) niet per keer. Ik heb het fruit per soort verdeeld over een aantal zakjes. Van elk soort fruit heb ik een zakje in een redelijke etensbak gedaan en die bak pak ik uit de vriezer voor mijn toetje, neem uit elke zak wat en stop de bak weer terug in de vriezer.

Geplaatst:

Zou een ijsblokjes houder dan niets voor je zijn? Kun je per soort per portie invriezen.

ijs28551413487154.jpg

Geplaatst:

Wat lief dat jullie meedenken! Ik heb inderdaad aan ijsblokjeshouders gedacht, maar de inhoud is te klein om alle fruit in 1 gat te stoppen en per soort levert het geen winst op. Ach, later als ik groot ben, dan heb ik een extra vriezer en voldoende fruit om bakjes voor 1 dag te kunnen vullen

Geplaatst:

Je hebt ook grote

grote-ijs90131413517263.png

Geplaatst:

Ziet er goed uit!

Geplaatst:

Weggooien? Neee!

Wij hebben een moestuin om een hobby te hebben, om van te eten (ook bewaren dmv diepvries en inmaken) en vooral ook om veel weg te geven.

Ik kom altijd te kort om weg te geven. Ik heb contact opgenomen met het diaconaat van onze kerk en die hebben een portie opgehaald. Ik ken een aantal mensen die het niet breed hebben of waarvan we dat vermoeden, dan fietsen we een rondje en brengen hier en daar zakje weg, lekker weer contacten aanhalen. We kennen een aantal oudere mensen die niet meer zo makkelijk om boodschappen gaan, daar gaan we ook langs. We ruilen met de buurman. We zetten het op facebook. Ik zou niet weten of de voedselbank het aanneemt, lijkt me van wel, nog niet geprobeerd omdat we er nog niet aan toegekomen zijn. En het schijnt dat de lokale groenteboer ook wel eens wil ruilen. Als wij op vakantie zijn beheren mensen die t niet breed hebben onze tuin en genieten ervan.

Hmmmm volgens mij hebben we een grotere tuin nodig

Ik schrijf dit nu niet om mezelf op de borst te kloppen, integendeel (ik heb laatst een paar kilo druiven weggegooid, hadden iets te lang gestaan) ik wil jullie ideeën geven waar je met je spullen naar toe zou kunnen. Want echt, mensen zijn zo blij als je wat geeft! Wordt je gewoon zelf blij van! En vragen of ze het willen.... nee, dat doe ik niet want dan voelen mensen zich bezwaard. Gewoon doen! Van weggeven wordt je rijk

Als het gras altijd groener is bij de buren, wordt het tijd je eigen tuintje water te geven.

Geplaatst:

Weggooien? Neee! (ik heb laatst een paar kilo druiven weggegooid, hadden iets te lang gestaan)

Geplaatst:

Niet de context overslaan met lezen, Bit

Geplaatst:

Wat moet ik hier mee ? Er zijn er méér. Ik ben de planten aan het opruimen.

DSCN621475651413577692.JPG

Geplaatst:

Op een weggeefhoek van fb in je omgeving zetten, dan maak je er minder (pompoen) bedeelden hartstikke blij mee:) of als je geen Facebook hebt op marktplaats misschien....

Wij hebben naast de manege een aantal moestuinen, de hard werkende manege paardjes zijn altijd super blij met 'overgebleven' fruit, en rijp/onrijp/plekjes en gaatjes maakt hun nix uit:) (misschien een tip:)

Geplaatst:

hier gaan er wel naar de vogels van de kinderboerderij of stadskweektuin, idtje?

Geplaatst:

@bit

Inwecken tot pompoensoep

Of een lekkere basis saus voor van alles en nog wat

Groetjes Loraine

"Wat niet kan, moet nog gebeuren."

Geplaatst:

of voor een lange regenachtige dag:

of

Geplaatst:

Of: Pompoenijs!82814bb779f913af86b1152c330b76aa35501413618594.jpg

Op mijn blog een hele pompoenmaaltijd: Pompoenbrood met pompoenpitpesto, pompoenpaté, pompoenpuree, pompoencake en vele variatie`s pompoensoep..bijvoorbeeld die met tomaten en mascarpone

Zijn dat spaghettipompoenen? Dan wil ik er wel een met je ruilen..bijvoorbeeld voor een sweet dumling:

IMG892730071412541911.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.