Ga naar inhoud

Hoe staat de knoflook erbij 2014-2015

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Vorig jaar gaf Erny de tip van baking soda, olie en water.

https://www.moestuinforum.nl/knoflook-t11599-220.html#p223283

Vorig jaar was de aantasting bij mij te groot en had het spuiten geen effect meer. Misschien werkt het preventief?

Die tip deed ik ook vorig jaar. Voor de knoflook was het te laat (teveel aantasting), maar bij de stokrozen werkte het fantastisch tegen de roest. De oude bladeren waren verloren,maar de nieuwe bleven mooi schoon doorgroeien.

Geplaatst:
Boerenwormkruid extract:

Een aftreksel of thee van 300 g vers boerenwormkruid of 30 g gedroogd op 10 ltr water. Onverdund vernevelen op de plant helpt tegen parasieten. Tweemaal verdund (1 deel aftreksel op 2 delen water) helpt het tegen roest en meeldauw.

Bron: Wietforum.nl

Dan vraag ik mij dus meteen af of het ook zou helpen tegen koolrupsjes, daar had ik vorig jaar heel veel van

En moet je het boerenwormkruid dan koken in het water of gewoon mengen en een paar dagen laten staan ??

Edit; mijn knofloken staan er geweldig bij

Geplaatst:
Boerenwormkruid extract:

Een aftreksel of thee van 300 g vers boerenwormkruid of 30 g gedroogd op 10 ltr water. Onverdund vernevelen op de plant helpt tegen parasieten. Tweemaal verdund (1 deel aftreksel op 2 delen water) helpt het tegen roest en meeldauw.

Bron: Wietforum.nl

Dan vraag ik mij dus meteen af of het ook zou helpen tegen koolrupsjes, daar had ik vorig jaar heel veel van

En moet je het boerenwormkruid dan koken in het water of gewoon mengen en een paar dagen laten staan ??

Edit; mijn knofloken staan er geweldig bij

Rabarbergier helpt tegen koolrupsen. Preventief. Gewoon vernevelen over alle koolbladeren. Nooit rupsen. Totdat ik een keer geen zin in de koolrabi had, ook niet echt bespoten, en verdraaid.. juist daar kon ik een berg rupsen plukken op een gegeven moment. Verder nog nooit in mijn historie van moestuinieren rupsen gehad. Altijd vanaf het begin met rabarbergier gewerkt. Ik herhaal wel regelmatig, al kan ik je geen spuitschema geven. Na regen zowiezo herhalen. Die rabarbergier kan je ook bij de koolstam gieten, ik heb ook geen ervaring met koolvlieg. (rabarbergier is puur gif volgens mij)

Geplaatst:

Tip: heb je nog wat oude stalmest liggen? Vermeng die dan met wat compost en een handje kali en spreid het tussen de planten uit.

Gegarandeerd succes!

Geplaatst:

En ik was ondertussen ook wel nieuwsgierig hoe mijn vele soorten erbij stonden.

Gisteren heb ik dat mogen bekijken.... vluchtig dan...

Zo dus:

IMG532024541430242888.JPG

IMG532194901430234429.JPG

IMG532329641430242893.JPG

Op die kale plek heb ik Olifantenknoflookbroedbolletjes in de grond gestoken...

Van de week gooit L. er wat koemest korrels en andere mestkorrels bij.

Geplaatst:

Weten jullie nog van verleden jaar? .....toen hadden de meesten rond deze tijd veel roest in hun knoflookplanten. Hier nu nog niets te zien en op de foto's die hier nu gepubliceerd zijn zie ik ook niets daarvan. Ookal was het geen heel strenge winter....wat vorst lijkt de planten goed te doen. Ik verwacht een aanzienlijk betere oogst dan in 2014.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Toevallig dat je dat zegt Erny, ik heb eergisteren een aantal knoflookplanten met roest ontdekt. Niet heel schokkend veel nog, maar toch duidelijk aanwezig. Het gaat echter maar om 1 soort, de lautrec en olifantenknoflook hebben nergens last van nog. Alleen de provencaalse paarse knoflook ( geen idee wat de merknaam is) heeft er last van.

Geplaatst:

nou, bij ons worden ze alweer geel met kleine bruine puntjes....op een heel ander veldje ....had wel gespoten met zuiveringszout maar ja...

die sporen zitten toch in de tuin of in de compost denk ik dan

Geplaatst:

Je bent echt ervaren!! Nog niet bedacht dat uit deze voorraad ook weer de serie voor volgend jaar kan komen

Kijk..daar is zo'n forum nou zo fijn voor. Tussen de regels door leer je weer een heleboel.

Hier geen roest gelukkig tot nu toe

Geplaatst:

2015042413071434261430303135.jpg

Zo staat hij er bij ons bij. Dit is ons eerste jaar knoflook. Vind het super leuk en ik wil stiekem gluren hoe hij het onder de grond doet.

Het is knoflook met een rode gloed die we afgelopen jaar uit Toscane hebben meegenomen.

Ik moet hem weer bijmesten maar vergeet het steeds, ik gebruik voor alle wortel en knolgewassen een mengsel van koeienkorrels en tuinkali.

Gardening is cheaper than therapy.....and you get tomatoes

• 2 weeks later...
Geplaatst:
Vorig jaar gaf Erny de tip van baking soda, olie en water.

https://www.moestuinforum.nl/knoflook-t11599-220.html#p223283

Vorig jaar was de aantasting bij mij te groot en had het spuiten geen effect meer. Misschien werkt het preventief?

Die tip deed ik ook vorig jaar. Voor de knoflook was het te laat (teveel aantasting), maar bij de stokrozen werkte het fantastisch tegen de roest. De oude bladeren waren verloren,maar de nieuwe bleven mooi schoon doorgroeien.

opzoek naar een katveilig middeltje voor de stokrozen kom ik dit bericht tegen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...