appelvrouw Geplaatst: 28 juni 2015 Geplaatst: 28 juni 2015 Totdat die op is Ik droog ze buiten in de schaduw totdat het groen weg is en hang ze dan verder ergens in huis gevlochten...Hier een fotocursus knoflook vlechten: http://www.bloggen.be/appeljam/archief.php?ID=2292180 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Bit Geplaatst: 28 juni 2015 Geplaatst: 28 juni 2015 Bij mij staan alle soortje knoflook gewoon nog op de tuin. Groen, gezond en wel. Half oktober gepoot de meesten. Quote
Flup Geplaatst: 29 juni 2015 Geplaatst: 29 juni 2015 Ik heb alles geoogst, ondanks dat de meeste knoflook nog best wel wat langer kon staan. Alleen ik had geen geduld. Ik heb vorig jaar een aantal bollen in de grond gestopt én een aantal tenen en je ziet het verschil in resultaat goed. Voortaan geen bollen meer in de grond stoppen, maar gewoon tenen. Het bruine loof heb ik eraf gehaald en nu hangt het geheel te drogen in de gang. Quote
CindyB Geplaatst: 30 juni 2015 Geplaatst: 30 juni 2015 Ik heb eind mei een mooie knoflookbol die ik van de markt had meegenomen gepoot in mijn kasmoestuin. Nog steeds kot er helemaal niets boven de grond uit. Nu weet ik dat het beter is om in oktober te poten, maar ik dacht dat het ook mogelijk was in het voorjaar?Heeft het nog zin om de teentjes te laten zitten, moet ik kijken of er uberhaubt wortels aan zitten of kan ik ze beter gewoon uit de grond trekken en weggooien en in oktober opnieuw poten? Quote Beginnend moestuinier met een moestuin van 42m2 onder glas.
Flup Geplaatst: 30 juni 2015 Geplaatst: 30 juni 2015 In het voorjaar is prima mogelijk, mijn (bovenstaande knoflookbollen) heb ik afgelopen jaar in juni geplant. En heb ook nu alweer knoflook geplant voor het komende jaar. Quote
CindyB Geplaatst: 30 juni 2015 Geplaatst: 30 juni 2015 Maar duurt het dan ook langer dan een maand voordat je iets boven de grond zien komen? ( ben een beginneling...) Quote Beginnend moestuinier met een moestuin van 42m2 onder glas.
Claudia69 Geplaatst: 30 juni 2015 Geplaatst: 30 juni 2015 Ik had nog nooit knoflook gezet en heb begin maart enkele teentjes geplant. Die staan nog op het veld en beginnen stilaan te verdrogen. Ben eens benieuwd of ze ook knolletjes hebben gemaakt onder de grond. Quote
Bubbels Geplaatst: 30 juni 2015 Geplaatst: 30 juni 2015 Alvast twee bollen (fokhagyma) geoogst ivm een verjaardag over twee weken waar ik graag verse knoflook voor wil gebruiken (in het eten he ). Zeer tevreden. Heerlijk zoet geurend. Misschien haal ik de rest er vandaag of morgen ook wel uit. Is erg heet weer van slechte invloed op de bollen zelf? Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Flup Geplaatst: 30 juni 2015 Geplaatst: 30 juni 2015 Maar duurt het dan ook langer dan een maand voordat je iets boven de grond zien komen? ( ben een beginneling...) Ja, het duurt wel even voordat die boven de grond komen. Ik heb begin juni wat knoflook geplant en nu pas zie ik een paar knoflookstengels boven de grond komen. Quote
Missmass Geplaatst: 30 juni 2015 Geplaatst: 30 juni 2015 Een vraag: overal lees je dat je knoflook pas na 6 jaar weer op hetzelfde stukje grond mag kweken en tot die tijd wisselteelt moet toepassen. Dat zal zeker niet voor niets zijn, maar nu heb ik dit seizoen prachtige knoflook geoogst zonder problemen en ze staan zo super op dat ene plekje. Geen idee waar ik ze volgend jaar moet zetten, ik heb gewoon geen ruimte over... Dus mijn vraag, kun je als je verder geen rare ziektes in je oogst hebt gehad toch een opeenvolgend seizoen knoflook op dezelfde plek planten?? Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Itoero Geplaatst: 30 juni 2015 Geplaatst: 30 juni 2015 Dus mijn vraag, kun je als je verder geen rare ziektes in je oogst hebt gehad toch een opeenvolgend seizoen knoflook op dezelfde plek planten??Volgens mij is dat geen probleem.Je moet de grond gewoon goed behandelen...compost en/of gebruikte potgrond aanbrengen of een ander organische bodemverbeteraar.Vorig jaar zette ik mais op de plaats waar de knoflook stond. Veel schimmels zijn denk ik sowieso aanwezig en het hangt van de sterkte van de planten en het weer af of ze doorbreken of niet. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Missmass Geplaatst: 30 juni 2015 Geplaatst: 30 juni 2015 Mooi. Had inderdaad zelf al wel het idee opgepakt om de grond na de oogst stevig aan te pakken en nieuwe grond toe te voegen aan de reeds aanwezige grond. Thanks! Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
henkg Geplaatst: 2 juli 2015 Geplaatst: 2 juli 2015 Ze staan niet meer, ze liggen hier even voor de foto. Inmiddels hangen ze. Soort: gewone Spaanse van AH. Tussen de 4 cm en 5 cm diameter (tegels zijn 20x30 cm)(Vlechten volgens de methode appelvrouw was een makkie) Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
suus76 Geplaatst: 2 juli 2015 Geplaatst: 2 juli 2015 Knoflook uit Frankrijk, soort onbekend. Deze hebben het prima gedaan. Mijn olifantenknoflook is beduidend minder groot als vorig jaar, en de Lautrec knoflook heeft het helemaal niet goed gedaan, veel roest, en hele kleine bolletjes ( 2,5 cm?) Quote
appelvrouw Geplaatst: 2 juli 2015 Geplaatst: 2 juli 2015 (Vlechten volgens de methode appelvrouw was een makkie) Wat een prachtige vlechten Henk pssioeh, zelfs al is het "mijn" methode, ik doe het je niet na..zo strak Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Missmass Geplaatst: 2 juli 2015 Geplaatst: 2 juli 2015 De oogst van dit jaar hangt lekker te drogen, ik ben tevreden! 19 flinke bollen knoflook! En allemaal puntgaaf! Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
minie Geplaatst: 2 juli 2015 Geplaatst: 2 juli 2015 ik twijfel of ik moet oogsten. aantal stengels vallen inmiddels om. stengel is geel, maar het blad nog niet. of blad is een beetje geel.wel of niet oogsten? Quote
Nynkef Geplaatst: 2 juli 2015 Geplaatst: 2 juli 2015 Hier stond alles gisteren nog recht, maar net zag ik dat er een paar omgevallen zijn. Het blad begint ook aardig geel te worden. Vanavond ga ik de gevallenen oogsten en de rest flink water geven. Quote
Persica († december 2016) Geplaatst: 2 juli 2015 Geplaatst: 2 juli 2015 Indien je van plan bent om binnenkort toch alles te oogsten zou ik ze zeker geen water meer geven.Grote kans dat de in rustgaande bollen hierdoor weer geactiveerd en gestimuleerd worden met als gevolg grote kans dat de knoflookbollen in de grond openbarsten. Quote
Erny Geplaatst: 2 juli 2015 Geplaatst: 2 juli 2015 Heb je nog ff een linkje naar die vlechtmethode Jet? Kan 'm zo snel niet vinden. Quote
manolito Geplaatst: 3 juli 2015 Geplaatst: 3 juli 2015 Linkje: http://www.bloggen.be/appeljam/archief.php?ID=2292180 Quote Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.
Freya Geplaatst: 3 juli 2015 Geplaatst: 3 juli 2015 Mooi dat vlechten! zal ik ook eens doen dit weekend, vorige week alles geoogst en gewassen.Geen slechte oogst voor de eerste keer, gewoon wat restant teentjes van de supermarkt in de grond geduwd en nu prachtige bollen! Quote
gerritr1955 Geplaatst: 4 juli 2015 Geplaatst: 4 juli 2015 Ik zou de knoflook uit mijn tuintje willen verwijderen.Ik heb diverse planten al verwijderd die mijn voorganger weelderig geplant had, maar er komt steeds knoflook boven.Wat een onkruid zeg. Hoe rijg ik echt alles weg ?? Quote Hortus est amicus meus.
Enjoy! Geplaatst: 4 juli 2015 Geplaatst: 4 juli 2015 huh Gerrit, Gaat dat wel over knoflook? Wanneer je die eruit hebt geschept dan nblijven er toch geen broedbolletjes ofzo over?Bij bieslook kan ik mij dat weer wel voorstellen, Die kom ik inmiddels ook overal in m'n tuin tegen Quote
gerritr1955 Geplaatst: 4 juli 2015 Geplaatst: 4 juli 2015 Enjoy, Ik heb er ik weet niet hoeveel bolletjes uit gehaald die naar mijn waarneming naar knoflook roken.Er zaten ook heel veel wortel aan en rondom in de grond.Op diverse plekken en op de plekken zelf komen steeds groene scheuten uit de grond.Zouden de wortels van de knoflook weer aangroeien soms.Bieslook heeft toch geen bol vorm.Of misschien heeft mijn voorganger knoflook en bieslook doorelkaar heen gepoot.In ieder geval erg irritant als er in je moestuin bedden steeds van die zooi op komt. Quote Hortus est amicus meus.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.