Geplaatst: 4 januari 201511 j Hallo, Deze maand is het een jaar geleden dat wij onze hond Spikey hebben moeten laten inslapen. En zijn we wel weer toe aan een hondje! We hebben dus al een pup uitgekozen. Effe voorstellen, Laika, een kruising golden retriever- duck tolling retriever. Deze maand komt ze bij ons wonen. Hoewel we dus 14 jaar een hondje gehad hebben, twijfelen we aan bepaalde dingen. We willen het goed doen, onze eerste hond was geweldig, maar kon absoluut niet alleen blijven. Straks krijgen we dus een pup, wat doe je de eerste nachten? Wij hadden in de eerste instantie het idee om het beestje gewoon in de bench te doen beneden. Wat knuffeltjes erin, warme pittenzak, enz. Bij piepen, laten piepen......Maar we proberen er veel over te lezen in boeken en op het net, en er zijn ook heel veel mensen die de pup mee naar boven nemen, naast het bed, snachts zodra het piept naar buiten enz. Bij de een kan de hond met een week naar beneden, bij de ander na drie maanden, en de volgende blijft voor altijd boven. Dat boven blijven willen we dus echt niet! Hoe deden jullie dat? Groetjes!
Geplaatst: 4 januari 201511 j Wij hebben onze hond in een doos gedaan we hadden geen bench en die stond in de keuken we hebben hem gewoon laten piepen s 'nachts dat heeft hij eigenlijk maar 1 nacht gedaan toen. Ik had er wel een T-shirt bij gelegd dat ik zelf een paar dagen aan had gehad, om hem het idee te geven dat hij niet alleen was of dit de reden was dat het goed ging weet ik niet?Een paar dagen later had hij de doos gesloopt en hebben we hem gewoon in de keuken gelaten.
Geplaatst: 4 januari 201511 j Misschien heb je iets aan deze link http://plazilla.com/page/4295015466/honden-gedrag# gaat over hondengedrag en andere informatie. Toen ik de prijs van de sla zag, kreeg ik een krop in de keel.
Geplaatst: 4 januari 201511 j Wij hebben ons puppy toendertijd een paar nachten op de slaapkamer gehad. Zodat we haar naar buiten konden zetten om te plassen. Hoe we dat precies hebben afgebouwd weet ik niet meer... maar ze sliep al vrij snel beneden. En is op dat gebied een normale hond geworden. Op dat gebied... want we hebben toen ook vaak geoefend met nep nagels knippen en in oortjes kijken enzo (hadden we ergens gelezen), maar ze vreet je nu zo ongeveer op als je haar poten af wil drogen of naar haar tanden wilt kijken ofzo. Ze kan alle kunstjes, is lief, speelt graag, maar is op dat vlak nogal gestoord Maar goed, ze heeft nooit verlatingsangst gehad. Nu hebben we al een hele tijd ook een 2e hond, dus is ze sowieso niet alleen. Afgelopen week heeft ze gelogeerd zonder die 2e hond er bij, en dat gaat ook gewoon goed. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 4 januari 201511 j Wij hebben bij beide honden, toen ze nog in het nest zaten, een oude handdoek erbij gedaan die de nestgeur opnam.Die vervolgens meegenomen toen we de pup ook meenamen.De handdoek in de bench gedaan zodat die een herkenbare geur had.Vanaf de eerste nacht in de bench gehouden.Ook niet eruit om te plassen 's nachts.'s avonds laat de laatste plas en dan de volgende morgen 6 uur weer eruit.De labrador hebben we nooit gehoord.Alleen de eerste nacht een plasje verder nooit weer.De herder heeft de eerste 2 nachten beetje gepiept maar nooit geplast 's nachts. Heel erg leuk die pup!! Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
Geplaatst: 4 januari 201511 j Wat een Poepie je nieuwe Puppy !!! Gefeliciteerd en dat ie maar veel consequente liefde zal krijgen. Verder, als kattenmens, helaas geen puppyadviezen voor je.
Geplaatst: 4 januari 201511 j Wat een schattige pup, veel plezier met jullie nieuwe aanwinst.Zoals eerder beschreven, hadden wij de pup in bench in huis en later in de kennel. S'avonds laat en s'ochtends vroeg uitlaten. Overdag zat de pup in de kennel, regelmatig uitlaten en ging mee in de transportkooi in de auto. De mechelaars en Border Collies, gingen overal mee naar toe natuurlijk ook naar de knpv training 3 x in de week. Zo leerder ze vanzelf ook alleen zijn in de auto, waren zo moe dat ze heerlijk sliepen.Met half jaar of ouder in de hondenaanhanger, kon 5 honden meenemen 3 in de aanhanger en 2 in de auto.
Geplaatst: 4 januari 201511 j Wat een leukertje! Wij hebben onze pups altijd gewoon op de plek waar ze later ook komen in hun mandje gedaan, in Amsterdam was dat in de achterkamer, deuren dicht snachts. Bij piepen gewoon laten piepen. Ze hadden wel altijd een knuffelbeest mee in de mand. Volgens mij piepten ze hier maar 1 of 2 dagen.
Geplaatst: 4 januari 201511 j Wij hadden de bench van onze pup eerst meteen op z'n plaats gezet, maar oh wat kunnen shiba's krijsen! Hij wist echt van geen ophouden! De tweede nacht de bench toch maar naast ons bed gezet en het was de hele nacht muisstil. We hebben de bench dan altijd wat verder weg gezet tot ze op de juiste plaats stond en we hebben geen enkel gekrijs meer gehad. Zelfs niet voor een plasje, want dat hield hij de hele nacht op! Succes!
Geplaatst: 4 januari 201511 j Ik wilde niet dat ze gewend waren om in de slaapkamer te komen, maar wilde ze ook niet gelijk alleen laten. Ik heb dus altijd de eerste nachten op de bank doorgebracht tot ze gewend waren. Nooit problemen gehad met gepiep of geblaf.
Geplaatst: 5 januari 201511 j Heerlijk zo'n pupje. Als je 'm niet op de slaapkamer wil, dan zou ik de eerste periode zelf op de bank er bij gaan slapen. Dan kan je 'm 's nachts even in de tuin laten voor een plas als ie aangeeft dat de nood hoog is. De blaas van een pup kan over het algemeen niet een hele nacht volhouden. Dan kan je beter even laten plassen zodat ie niet leert het op z'n slaapplek te doen.
Geplaatst: 5 januari 201511 j Leuk om te zien dat mensen zo verantwoordelijk zijn. Zelf heb ik geen honden, maar wel 2 katten en 3 kippen en wat ik wil zeggen is dat je moet eerst denken wat je wilt en daarna alles doen om dat te bereiken. Wat ik daarmee bedoel is dat je moet goed doordenken:1) wil ik mijn dieren in slaapkamer Het is later moeilijker om ze vertellen dat wat gisteren mocht mag je vandaag niet meer want je maakte me gisteren wakker. Een dier snapt dat gewoon niet. Beter meteen een dier niet in de slaapkamer laten, vanaf dag 1. Elke lieve pup en kitten wordt ooit een grote dier en je slaapt gewoon beter zonder dieren in de slaapkamer (en het is meer schoon). Dit fout heb ik zelf gemaakt en nooit, nooit meer!2) wil ik ze op de tafel, op de bank, op de stoelVanaf dag 1 dan ze dat niet laten doen. nooit denken, dat laat maar want hij is zo klein of laat maar want ik ben zo moe.3) wil ik dat ze voor eten vragen als ik bij de tafel zit? als nee, moet je NOOIT je dier naast de tafel eten geven. Als er iets over is dan pas later dat in zijn eigen bak gooien. Zo leren ze nooit dat etenstijd voor mensen ook etenstijd voor hun betekent. Bijvoorbeeld mijn katten vragen nooit naast de tafel eten, want ze hebben dat nooit geleerd, maar als ik mijn ijs borden uit de kast haal begint het kattengeluid al, want ze weten precies dat als mensen met deze borden iets eten kunnen ze vaak daarna de borden leeg eten (meestal eten we dessert op die borden en dat heeft vaak wat melk of room of ijs in). Ik dacht daar in het begin niet na en nu voel ik me best slecht, want ze snappen niet dat ik soms iets op die borden eet, dat voor hun niet goed is en waarom ik ze niks geeft. En ook is het wat vervelend dat als ik aan het ijs eten ben rennen ze allebei heel dichtbij me rond en laten me niet rustig eten want ze kunnen natuurlijk niet wachten. Met mijn volgende servies ben ik slimmer Zelf volg ik methodes van Cesar Millan (en, ja, ik volg de methodes van een hondentrainer op mijn katten, maar het werkt gewoon!). Zo heb ik mijn katten laten leren dat ik halve meter afstand wil als ik het voerbak aan het vullen ben (en ze moeten dan wachten tot dat ik zeg dat ze mogen beginnen met eten en dichterbij kunnen komen). Helpt enorm want vroeger rende ze vaak tegen mijn armen en de zak en de kattenvoer viel overal.Ook kunnen ze niet op de tafels en als ze dat dan wel proberen zeg ik "hei" in een bepaald manier en dan snappen ze dat ze iets verkeerd aan het doen zijn. Dat hebben ze zo goed geleerd dat ik meestal op de bank mag blijven zitten als ze iets verkeerds doen en na het roepen stoppen ze meteen. Volgens Cesar mag je nooit je dier op orde roepen met zijn eigen naam, want een hond snapt niet hoe een woord veel betekenissen kan hebben (want een naam gebruik je ook als je iets positiefs wilt zeggen tegen je dier of als je voor je dier roept).En mijn katten geven me een kus als ik zeg "musi"(dat is kus in het Ests) en als vergoeding krab ik ze dan zeer goed rond de oren. Dat is de enige trick dat ik ze heb geleerd, want ik hou van kusjes maar het was best moeilijk om ze te trainen, want een kat doet iets alleen als ze daar zin in heeft. Ik heb ook de hond van een vriendin tricks laten leren toen ik jonger was en het was veel makkelijker. Ik kon haar hond in 2 uur tijd leren springen, kruipen, zitten enz, met mijn katten was ik weken mee bezig en nog steeds doen ze dat soms gewoon niet want ze zijn het vergeten of ze hebben daar geen zin in. Consequent zijn en succes met je nieuwe familielid! Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/223-estemys-sqfg-tuin/
Geplaatst: 5 januari 201511 j Ik heb gewoon een weekje beneden geslapen in de zetel,met de bench met de pup erin naast mij.Toen hij in het begin begon te piepen van eenzaamheid heb ik gewoon even mijn vingers tussen de tralies gestopt en toen viel hij vanzelf stil.Na enkele nachten kon ik de bench stukje bij beetje opschuiven tot op de plaats waar hij uiteindelijk moest staan en was hij alles reeds gewoon zodat ik terug in mijn eigen bed kon slapen.Ik tevreden en de buren hebben nooit kunnen klagen. Enkel idioten herzien nooit hun mening
Geplaatst: 6 januari 201511 j Superleuk, een puppie, gefeliciteerd! Wij hebben onze pup de eerste week in een bench gehad, eerst naast het bed, iedere dag een stukje verder weg. 's Avonds zo laat mogelijk laten plassen en 's ochtends er vroeg uit, hij kon het met 8 weken nog geen 8 uur ophouden.Daarna heeft hij een jaar in een afgesloten bench in de bijkeuken geslapen (we hadden al een andere hond en we wilden niet dat de pup de oudere hond lastig zou vallen, bovendien viel er veel te slopen), daarna hebben we hem zonder bench met de andere hond in de bijkeuken gelaten. Dat gaat nog steeds prima. Inmiddels hebben we een hond 'geadopteerd' en liggen ze er nu gezellig met z'n drietjes. Ik ben het niet eens met Estemy dat je een hond bepaalde dingen niet meer af zou kunnen leren.Onze eerste hond mocht nooit in de slaapkamer. Mijn schoonouders pasten tijdens onze vakantie op ons huis en onze hond en ze vonden het zo zielig dat hij in de bijkeuken moest liggen, dat hij bij hun wel in de slaapkamer mocht. Toen we weer terug waren van vakantie vond hij het wel even tegenvallen dat hij weer in de bijkeuken moest 's nachts en niet meer in de slaapkamer mocht komen, maar dat was zo weer over. Onze honden mogen af en toe op de bank, maar alleen als wij dat goed vinden, ook geen probleem
Geplaatst: 15 januari 201511 j Gefeliciteerd met je pup !! Ik denk dat ik het beestje de eerste paar nachten in een bench in de slaapkamer zou zetten, het is toch een enorm verschil voor hem, zonder broertjes/zusjes/mamma, vreemde geuren enz. Ik zou ook zeker een lap of knuffel van de fokker meevragen met de nestgeur erin. Wat ga je voeren ? Rauw of brokken ??
Geplaatst: 16 januari 201511 j Wij voeren rauw.In eerste instantie uit noodzaak.Onze Labrador heeft glutenallergie.Toen onze Duitse Herder hier als pup binnen wandelde was hij erg kieskeurig qua brokjes.De ene dag wilde hij het ene soort wel, de andere dag niet meer.Heb op die manier veel verschillende merken geprobeerd.Toen uiteindelijk hem ook op rauw gezet en dat eet hij met smaak.Het is soms even puzzelen als je de honden meeneemt op vakantie.Er moet wel een vriezer aanwezig zijn.Maar de voordelen wegen daar ruimschoots tegenop!Een aanrader dus. Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
Geplaatst: 16 januari 201511 j laat die pittenzak maar weg en zet de wekker zodat ie kan gaan zeiken. Mooi pupje wel! Rauw vlees is trouwens niet zaligmakend, onze stafford heeft de eerste 18 mnd rauw kvv gehad maar die had niks dan jeuk en rode plekken, diaree enzovoort, na 18 maand jumbo huismerkbrokken gaan voeren, nooit meer ergens last van gehad.
Geplaatst: 16 januari 201511 j Met een glutenallergie wel zaligmakend.Herder eet ze omdat hij dat lekker vind en het er erg goed op doet.We krijgen heel vaak complimenten over hun glanzende vacht en hun mooie witte tanden zonder aanslag.Feit is dat een hond die brok eet veel meer ontlasting produceert dan een hond die rauw eet.Dat komt omdat in brokken veel vulstoffen zitten.Die poepen ze gewoon weer uit.Een hond kan ook een eiwit allergie hebben, dan zijn sommige vlees soorten inderdaad niet zaligmakend.Een allergie kan alleen aangetoond dmv gedegen tests.Oa eliminatie dieet. Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
Geplaatst: 16 januari 201511 j ik voer ook 100% rauw, naar volle tevredenheid een allergie voor een bepaalde vleessoort is zeker goed mogelijk, en moeilijk te vinden als je kvv voert, dan weet je nooit precies wat erin zit in tegenstelling tot wanneer je zelf samenstelt
Geplaatst: 16 januari 201511 j Klopt Nynke, wij hebben destijds echt een half jaar een eliminatie dieet gedaan.Van alles heeft hij gehad.Tot geit aan toe. Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
Geplaatst: 16 januari 201511 j Die van mij kan niet tegen kip. Maar ik heb gewoon eliminatiedieet gedaan met kvv, ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen.
Geplaatst: 16 januari 201511 j Lola, wat voer je nu zoal qua diersoorten?het menu voor de kat bestaat hier nu uit rund, lam, geit, paard(soms), konijn en vismix. ik voer ook 100% rauw, naar volle tevredenheid een allergie voor een bepaalde vleessoort is zeker goed mogelijk, en moeilijk te vinden als je kvv voert, dan weet je nooit precies wat erin zit in tegenstelling tot wanneer je zelf samenstelt Ook bij KVV(kant en klaar versvoer) kan je bij de goede merken wel achterhalen wat erin zou moeten zitten. er zijn gelukkig ook steeds meer enkelvoudige KVV met maar 1 diersoort, ideaal bij eliminatie dieet. (of eigenlijk een provocatie dieet).bij brokken had ik er veel meer moeite mee om de exacte inhoud te achterhalen. omschrijvingen als 'vlees en dierlijke producten' zeggen niet zoveel. de katten krijgen hier half KVV en half brok. voor ons is dit de ideale combinatie van gemak en toch vers voeren. een van de katten heeft allergie voor gevogelte(kip, eend, kalkoen en waarschijnlijk meer). erg onhandig bij een kat want in bijna alle het voer zit kip en/of eend verwerkt. Ze krijgt nu dus honden KVV omdat daarmee wel voldoende keuze is. + extra taurine omdat katten dit in tegenstelling tot honden niet zelf aanmaken en er geen garantie is dat er voldoende taurine in honden KVV zit. Daarnaast dus nog een brok zonder gevogelte en granen. hier dus ook prima ervaring met KVV. maar ook met goede brokken.
Geplaatst: 16 januari 201511 j Ze krijgt nu konijn, paard, rund, eend en lam. Geit viel ook niet zo goed. En brokken zonder kip ook niet. Terwijl ik niet denk dat ze allergisch is voor granen, want ze krijgt ook wel eens brood, pasta of aardappelen en daar heeft ze geen last van.
Geplaatst: 16 januari 201511 j Dat een pup piept houdt in dat deze zich onveilig voelt. Dan is het aan het baasje om daar verandering in te brengen als je niet op de verkeerde voet wilt beginnen. Als je een roedel honden hebt dan snap ik dat je daar de pup tussen zet. Alleen laten nadat hij al weg is bij moeder en broers en zusjes is wat sneu.Benches zijn gewoon kooien en honden zijn geen kooidieren opsluiten is echt geen must.Het voordeel van vers voeren is dat een pup minder drinkt en minder plast. Kan best schelen op de leeftijd dat ze nog lek zijn.Gefeliciteerd met de pup Biologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs
Geplaatst: 16 januari 201511 j Ze krijgt nu konijn, paard, rund, eend en lam. Geit viel ook niet zo goed. En brokken zonder kip ook niet. Terwijl ik niet denk dat ze allergisch is voor granen, want ze krijgt ook wel eens brood, pasta of aardappelen en daar heeft ze geen last van. vergelijkbaar met hier dus. dacht misschien heb jij nog leuke ideeën. katten hebben dan weer geen granen of groenten nodig. al zit er in de brok wel aardappel voor de binding. we gaan offtopic, terug naar de puppy
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.