Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2015

Featured Replies

Geplaatst:

Ook hier regent het nu al een dag achtereen.

Dat hebben we ook echt nodig.

Ik hoorde laatst hier op de tv dat het 7 dagen achtereen zou moeten regenen om de problemen met de droogte te compenseren.

Er werd niet gezegd hoeveel ml er moest vallen, maar men had het over gestaagde regen.

Word het dan weer te nat in de tuin, dan is misschien de volgende oplossing wat.

Groenten telen onder water.

http://www.nemosgarden.com/

http://www.washingtonpost.com/news/speaking-of-science/wp/2015/06/30/the-worlds-most-beautiful-greenhouses-are-underwater-and-growing-strawberries/

http://monitor.oceanreefgroup.com/

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Geplaatst:

Ik heb vanaf zaterdagavond steeds genoteerd wat er in de regenmeter zat, voordat ik hem weer leeg gooide. Dat was eerst 21 mm, toen kwam er een hele volle meter achteraan, dus laten we dat op 45 zetten (zal wat meer zijn, maar de streepjes eindigen bij 30), gisteren zat er weer 21 in, en vanmorgen 2,5. Dat maakt 89,5 mm in dik 2 dagen

Geplaatst:
Wees content dat we regen krijgen ook al is het niet naar wens gedoseerd.

En willen de groenten uit de mediterrane streken niet goed gedijen met die regen?

We willen ook altijd teveel denk ik soms.

Ik ben blij met al dat water.

snap dat de mensen in droge delen blij zijn met elk drupje regen. maar dat betekend niet dat iedereen er blij mee moet zijn..

in tegenstelling tot andere delen van het land is hier deze zomer voldoende regen gevallen.

rdev_geografisch.png

meestal in grote buien wat met de klei/veengrond niet weg kan. de meeste moestuinplanten houden niet van een modderpoel dus nee die gedijen niet goed met die regen.

ik ben blij dat het hier vandaag weer zo goed als droog is.

Geplaatst:

Een droge dag, door spinnen!

Vanochtend zag ik dat mijn regenmeter geen regen geregistreerd had. Vreemd, want ik dacht afgelopen nacht toch wat gehoord te hebben.

Stekkertje los; slechte draadloze verbinding, basis station plat; upload naar mijn website down?

Nee: spinnen blokkeerden het wipje van mijn elektronische regenmeter (het wipje maakt dat je de regenmeter nooit leeg hoeft te maken)

Voorbeeld wipje:

image356631439893448.jpg

Dus: wil je een droge dag: doe een paar spinnen in je regenmeter

Geplaatst:

Jorieke, ik zit hemelsbreed 45km bij jou vandaan en wij hebben 127mm gehad in 3 dagen was ook erg nodig trouwens!

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

Nou, ik was gisteren op mn moestuin... sjompie sjompie sjompie... moest laarzen aan want de hele boel staat blank. Zoals Loes al vertelde kan het water niet weg omdat we op het veen zitten en de grond is eigenlijk nooit droog geweest. Heb de afgelopen maanden dan ook geen enkele keer hoeven gieten.

Nu zak ik op sommige stukken gewoon weer weg... gevaarlijk gebied dus. Wil niet eindigen als een veenlijkje...

Het was zelfs zo nat dat zelfs de slakken het teveel van het goede vonden en massaal omhoog waren gekropen in wat voorhanden was. Als rijpe vruchten hingen ze daar in de begroeiing, totaal volgezogen met water.

Zag zelfs ook wat jonge kikkers die het hogerop hadden gezocht...

En had mn regenmeter niet paraat maar de badkuip was vorige week woensdag leeg en nu weer half vol... Das best wel veel regen...

Geplaatst:
Nou, ik was gisteren op mn moestuin... sjompie sjompie sjompie... moest laarzen aan want de hele boel staat blank. Zoals Loes al vertelde kan het water niet weg omdat we op het veen zitten en de grond is eigenlijk nooit droog geweest. Heb de afgelopen maanden dan ook geen enkele keer hoeven gieten.

Nu zak ik op sommige stukken gewoon weer weg... gevaarlijk gebied dus. Wil niet eindigen als een veenlijkje...

Het was zelfs zo nat dat zelfs de slakken het teveel van het goede vonden en massaal omhoog waren gekropen in wat voorhanden was. Als rijpe vruchten hingen ze daar in de begroeiing, totaal volgezogen met water.

Zag zelfs ook wat jonge kikkers die het hogerop hadden gezocht...

En had mn regenmeter niet paraat maar de badkuip was vorige week woensdag leeg en nu weer half vol... Das best wel veel regen...

bij jou zal het nog wel erger zijn ja

ik heb met het warme weer wel planten water gegeven, maar voornamelijk de planten in bakken, verplante en ingezaaide vakken.

zaterdag de regenton gemaakt (lijkt gelukt ) en die zat maandag alweer tot de nok toe vol, 250 liter. de ton zit alleen aangesloten op het fietsen schuurtje. tot nu toe red ik het namelijk makkelijk met 1 ton en dat is incl handen spoelen, planten buiten/binnen, water voor de katten, groente omspoelen enzovoort.

het is wel een heel warm jaar, maar een extreem droog jaar geldt voor deze omgeving dus echt niet.

Geplaatst:

Snik... práchtig dat onweer maar helaas gaat het weer gepaard met dikke hoosbuien en die kan ík echt niet gebruiken... Staat mn landje straks weer blank...

Geplaatst:

Erny, stuur er maar een beetje naar hier want het blijft hier veel te droog en het beetje regen wat er nu valt is ruim onvoldoende vind ik.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Misschien een afwateringsgeultje richting België graven?...

Geplaatst:

laten we dat maar doen ja.

het hoost hier zo gigantisch hard dat we stapvoets reden met de auto, alle straten stonden blank en het zicht was minimaal. vervolgens de auto voor de deur geparkeerd en toch van die paar meter door de regen tot op het vel doorweekt.

Geplaatst:

Nu heeft het vandaag ook al wat geregend maar nog geen drup die van de tuin gestroomd is, alles direct de grond in.

Maar we moeten toch over iets kunnen klagen hé, anders zouden we niet beseffen hoe gelukkig we wel zijn.

Geplaatst:

Zo, afgelopen nacht veel onweer (wat een bliksem toch altijd hier, tussen meerdere buien in) en ook regen. 13,5 mm! Heerlijk, en nu regent het alweer even flink. Wij hebben deze zomer echt wel geluk hoor. We hebben alleen dit voorjaar wat moeten sproeien en daarna niet meer. Elke week wel regen. En dat is op zandrond ook echt wel nodig.

Geplaatst:

Wij hadden deze morgen rond vier uur, tot zes uur, veel onweer met regen en harde wind.

Het ergste is aan ons voorbij gegaan op een 15 à 20 km naar het westen.

Toch zag ik een omgewaaide boom en een afgeknakt speeltuintje.

Ook veel afgebroken takken en heelder stukken veld onder water, maar wegens onze zandgrond is dit snel weggetrokken.

Geplaatst:

Bijna 35 graden nu buiten.

De laatste loodjes van deze zomer?

Onze nieuwe habitat :

Geplaatst:

Wij hadden onweer met grote hagelstenen die dwars door diverse bladeren (o.a. van rabarber en zonnebloemen) heen zijn gehageld

Het herstelt zich wel weer, maar wat een heftige hagel/onweersbui was dat zeg. Gelukkig kregen we de kat net op tijd naar binnen voor het geweld losbarstte.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Geplaatst:

Hier ook 35 graden. Dat was het gisteren, vandaag en ook morgen zal het weer zo warm worden. Hoop dat het daarna eindelijk afkoelt tot maximaal 25 graden, dan kan ik eindelijk eens goed in de tuin werken.

Geplaatst:

Heel veel regen en onweer de afgelopen 2 nachten. Vannacht zo heftig dat we met z'n zessen in de woonkamer thee hebben zitten drinken en het leek alsof we in een disco zaten kwa licht en geluid, boel geflits en je kon elkaar niet verstaan van het gedonder!

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

hier nu (7.30) vet onweer na een lauwe nacht, schimmelweer dus

wel weer veel rijpe tomaatjes gister

Geplaatst:

Het ging er heftig aan toe vannacht Meerdere keren heftig onweer en veel regen, de achterste 4 meter van onze tuin stond blank. De wadi's die hier al het regenwater uit de wijk moeten opvangen zijn echt helemaal tjokvol, ben benieuwd hoe dat gaat als het vanmiddag weer zo tekeer gaat.

Geplaatst:

Hier in Hilversum vannacht ook dwalers in het huis..wat een geflits en gedonder!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Nou Flup, vanochtend om 11 uur was het al ruim 30 graden, en het kwik liep snel op.

Ik ben nu net uit de tuin gevlucht, geen zuchtje wind en een brandende zon

Wellicht is het morgen weer zo warm, zegt men althans, daarna zou het flink gaan afkoelen, zo rond de 20 graden.

------------------------------------------------------------------------------

Wetterhinweis wegen Hitze

gültig von: Sonntag, 30. August 2015, 12:00 Uhr

gültig bis: Montag, 31. August 2015, 18:00 Uhr

gültig für: alle Höhenstufen

Leichte bis moderate Hitzebelastung: Höchstwerte von 33 bis 36 Grad, vereinzelt mehr.

---------------------------------------------------------------------------

Leuk te weten dat wij de "vereinzelte" zijn.

Onze nieuwe habitat :

Geplaatst:

Hier regende het van begin van de nacht tot eind van de ochtend aan 1 stuk door. Met tussendoor steeds een onweersbui. Maar daar kwam hier niet veel geweld meer vanaf. Er was niet veel meer over, "the show was over" . Beetje gerommel en gedonder en dan was het alweer voorbij. Maar die regen ging wel de hele nacht door...

Vandaag is het dan ook supervochtig klam klef weer. Het leek wel of mn huid lek was, bleef maar nat...Ben maar snel (van mn huisje) naar (woon)huis gevlucht. Hier is het een stukje koeler... (én heb ik ijsblokjes in de vriezer ).

Geplaatst:

Hahaha Kustlijn, iemand moet toch die "vereinzelte" zijn.

Hier is het zeer warm (35 graden nu in de tuin), onbewolkt maar het waait ook aardig en dat is nieuw. Vanavond bbq bij de buren, hopelijk blijft het wel droog, want er komt onweer aan. En morgen wordt het gelukkig een stuk koeler, 20 graden en regen! Ik kan haast niet wachten op die koelte, ben de hele warme temperaturen nu wel zat.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.