Missmass Geplaatst: 30 augustus 2015 Geplaatst: 30 augustus 2015 Ik heb zelf nog nooit zo'n goed pompoenen jaar gehad als dit jaar. Vanaf half mei buiten geplant nadat ik ze hier binnen had voor gezaaid en toen bij de boer naast de mesthoop uitgezet. Nauwelijks iets aan gedaan en er liggen nu zo ontzettend veel pompoenen dat ik niet weet wat ik er mee aan moet . Heb dit weekend al 1 rijpe pompoen gebruikt voor 1 taart en 2 grote pannen soep, heerlijk! Omdat ik veel verschillende soorten door elkaar heb gezet liggen er nu pompoenen in alle kleuren en maten. Ik ben er erg blij mee! Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
appelvrouw Geplaatst: 30 augustus 2015 Geplaatst: 30 augustus 2015 Ik ga zeker niet naar huis schrijven over de pompoenoogst dit jaar. Het is bij mij zeer magertjes..tot nu toe.Ik heb wel ( refererend aan t eerdere bericht van Jorieke hierboven) éen grote jumbo banana en welgeteld éen sweet meat aan mijn twee planten. Enkele buttercups, kamo-kamo`s en 3 kleine uchi`s.. Tenminste zo was dat anderhalve week geleden sindsdien ben ik niet op de tuin geweest. En er staan wel 16 planten. Wij hebben enorm last gehad van de droogte. De pompoenbladeren verwelkten iedere dag en kwamen dan in de nacht weer een beetje bij. Op t laatst zag je dat de planten gewoon de puf niet meer hadden. Net toen ik dacht dat de planten dood zouden gaan kregen we iets van 20 liter water. Een opleving in het pompoenveld. Maar ik geloof dat er ondertussen weinig water is gevallen en de zon wel veel heeft geschenen. Ik laat me dus verrassen als ik weer terug ben. Ik zag wel dat de pompoenen die samen met de mais groeiden minder last hadden van de droogte dan diegenen in het veld ernaast. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
sugarlevi Geplaatst: 31 augustus 2015 Geplaatst: 31 augustus 2015 Hier andersom, volgens mij door de de nattigheid doen de pompoenen het niet zo goed. Butternuts deden er lang over om op gang te komen, maar doen het inmiddels wel.Maar de uchi kuri's, zijn inmiddels allemaal afgestorven, na een eerste paar pompoenen te hebben gegeven. Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Bit Geplaatst: 31 augustus 2015 Geplaatst: 31 augustus 2015 Ja. Ik weet niet. Bij mij een echt waanzinnig goed jaar voor de pompoenen; nóg beter dan vorig jaar of het jaar er voor. De 1e gaan er af, al zijn ze nog niet helemaal zover. Geen spoor nog van meeldauw ook, maar zal wel spoedig komen nu. 3 planten op 1 veldje. Flessenpompoen. Quote
Anna3 Geplaatst: 31 augustus 2015 Geplaatst: 31 augustus 2015 Mijn pompoenen doen het ook erg slecht. De zaden wilden eerst al niet kiemen en toen er toch een paar kiemden groeiden die planten gewoon slecht. In de volle grond ging 1 plant dood, de ander begon pas eind juli te groeien en heeft nu maar liefst 1 onrijpe pompoen. De dakpompoen vindt al dat water dat na een bui op het dak blijft liggen maar niks. De plant is nauwelijks 2 meter lang, het blad wordt bruin en er zitten volgens mij geen pompoenen aan. Kan er ook niet meer bij sinds m'n pa z'n ladder weer heeft meegenomen . Quote
Flup Geplaatst: 31 augustus 2015 Geplaatst: 31 augustus 2015 Bit, die ene Butternut is nog niet rijp. Heeft het een reden dat je die zo vroeg hebt geoogst? Quote
henkg Geplaatst: 31 augustus 2015 Geplaatst: 31 augustus 2015 "Bit, die ene butternut is nog niet rijp"Aangezien dit mijn allereerste pompoenjaar is: Dat wil ik ook weten. Mijn grootsten zien er nu net zo uit als die groenige. Ik laat ze nog maar even zitten ... Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
suus76 Geplaatst: 31 augustus 2015 Geplaatst: 31 augustus 2015 Aan de steel t zien gok ik dat ie per abuis is afgebroken, maar ik kan me vergissen. Bij ons liggen er nu vrijwel alleen nog butternuts, en een paar knoepers van een sierpompoenen Quote
Flup Geplaatst: 31 augustus 2015 Geplaatst: 31 augustus 2015 Kan natuurlijk ook, per ongeluk afgebroken.Heb vandaag 10 butternuts geoogst. Nu staan er alleen nog meer butternuts, gele centenaars (voor de pompoenwedstrijd), sweet dumpling en een onbekend merk pompoen. De laatste twee doen er duidelijk langer over totdat ze rijp zijn. En de sweet dumpling is ook een stuk gevoeliger voor meeldauw dan de overige rassen. Die komt volgend jaar dus niet meer terug, al maak ik daar misschien een uitzondering voor als ze overheerlijk goddelijk smaken. Quote
Bit Geplaatst: 31 augustus 2015 Geplaatst: 31 augustus 2015 Niet rijp nee.... I know. Maar de oogst gaat zo gigantisch zijn, dat ik er óf nu al afhaal voor mensen die ze als sier wegleggen, óf ik heb er straks echt té veel tegelijk en belanden ze in het niks. De mensen die er soep van gaan maken zijn uiteindelijk ook wel enigszins beperkt in hun afname he ? De 3 planten die ik nu op dat stuk probeer te houden ( ik snoei elke week ladingen uitlopers weg ) hebben toch zeker 30 forse pompoenen tesamen liggen. Quote
Flup Geplaatst: 31 augustus 2015 Geplaatst: 31 augustus 2015 Een heerlijke overvloed dus. Je kan er zoveel meer van maken dan alleen soep, alleen weten veel mensen dat helaas nog niet. Pompoen kun je ook prima bewaren en ook invriezen. Kortom, eigenlijk wel een beetje zonde om ze te vroeg te oogsten en ze niet op te eten. Al zijn ruim 30 pompoenen ook wel wat veel voor een gezin. Quote
Missmass Geplaatst: 5 september 2015 Geplaatst: 5 september 2015 Vorige week zag ik een mooie rijpe uchi kuri pompoen liggen van bijna 3 kilo waar ik een heerlijke pan soep van heb gekookt, een taart mee gebakken (ik heb zo'n geweldig recept daarvoor!!! heerlijke-pompoentaart-t18769.html ) en ook nog een kruidenkoek mee heb gemaakt. Toen was ie op. Ik ben van plan vandaag eens te gaan zien of ik wat witte pompoenen alvast kan oogsten om ze hier in huis als decoratie te gebruiken. Uiteindelijk eet ik die ook op natuurlijk! Maar omdat ik de witte en blauwe het mooist vind, zijn die altijd als laatste aan de beurt. Ik eet eerst de 'gewone' oranje varianten op Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
aalterse-willy Geplaatst: 5 september 2015 Geplaatst: 5 september 2015 Nu vraag ik me af of deze wel eetbaar zouden zijn, nog nooit zulke grote gehad. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Missmass Geplaatst: 5 september 2015 Geplaatst: 5 september 2015 En dan hier het resultaat! Ik heb verschillende witte pompoenen kunnen oogsten, en 1 blauwe. Ook lag er 1 uchi kuri los op de grond en daar maak ik de komende week weer heerlijk soep mee. Er liggen nu nog minstens 30 pompoenen op het veldje, maar die zijn nog niet rijp. Ben bang dat ik toch een beetje een logostiek probleempje ga hebben met al die pompoenen! En wat heb ik toch een zwak voor blauwe pompoenen! Helaas dit jaar maar eentje aan mijn Blue Ballet plant. Maar de zaden voor volgend seizoen zijn alweer binnen en dan heb ik minstens 3 blauwe soorten! Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Jorieke123 Geplaatst: 5 september 2015 Geplaatst: 5 september 2015 Ik heb je recept voor pompoentaart even een eigen topic gegeven: heerlijke-pompoentaart-t18769.html Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
popke Geplaatst: 5 september 2015 Auteur Geplaatst: 5 september 2015 Wat superleuk al jullie pompoen verhalen en foto's! Ik ga morgen de uchi kuri's oogsten denk ik, ben benieuwd hoeveel ik er ga vinden. Quote
Hanneke91 Geplaatst: 6 september 2015 Geplaatst: 6 september 2015 Voor mij is het geen slecht pompoenenjaar. Het voorzaaie ging niet echt lekker, maar dat had waarschijnlijk te maken met een slecht zakje zaadjes. Nieuwe voor ontvangen en nu heb ik aan 3 Hokkaido-planten minstens 20 pompoenen. De grond waar ze op staan is in het voorjaar goed bemest met oude paardenmest en de regen (+ warmte) heeft ze ook goed gedaan. Quote
piggy Geplaatst: 8 september 2015 Geplaatst: 8 september 2015 Hier een redelijk goed pompoenjaar. De patissons gaven een volle appelmand per plant en de grote pompoenen zo'n 70kg per stuk. Quote
Missmass Geplaatst: 8 september 2015 Geplaatst: 8 september 2015 70??????? Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Flup Geplaatst: 8 september 2015 Geplaatst: 8 september 2015 70 kilo?? Dat is een gele centenaar op de foto (denk ik) en die heb ik ook in mijn tuin. Komend weekend doe ik mee met een pompoenwedstrijd (voor de grootste pompoen), maar ik mag blij zijn als de zwaarste pompoen van mij 20 kilo weegt. Kortom, dat wordt meedoen voor de troostprijs én de lol natuurlijk. Wat is je geheim? Volgend jaar ga ik namelijk een Atlantic Giant kweken en ben dan heel benieuwd hoe groot en zwaar mijn pompoen dan wordt. Wie weet eindig ik dan wel in de top 3 met de pompoenwedstrijd. Quote
piggy Geplaatst: 9 september 2015 Geplaatst: 9 september 2015 Het is een Atlantic Geant, binnen gezaaid en 1ste week mei naar volle grond uitgeplant. Flink wat paardenmest (een volle emmer) in het plantgat. Af en toe begieten als het te droog wordt. Verder niets. O ja, optijd een takelwagen bestellen! Quote
Flup Geplaatst: 9 september 2015 Geplaatst: 9 september 2015 Zo, die worden wel groot inderdaad. De mesttip ga ik komend jaar ook toepassen bij mijn pompoenen, bedankt. Quote
Frans Geplaatst: 9 september 2015 Geplaatst: 9 september 2015 Wil je een echte reus kweken Flup dan heb je genetisch gezien toch beter materiaal nodig dan het Atlantic Giant zaad dat bij de reguliere zaadhandel verkrijgbaar is. Ik heb nog aardig wat Atlantic Giant zaden liggen , afkomstig van een 4 jaar geleden gekweekte reuzenpompoen , al weet ik niet hoe het nu nog met hun kiemkracht gesteld is . Ik wil het kiempercentage wel voor je testen en als ze nog bruikbaar zijn je wat zaden toesturen . Wel onder één voorwaarde . Je moet de zaden serieus gaan gebruiken en volgend jaar op dit forum af en toe je vorderingen laten zien. Hier de link naar het topic van een belgisch forum waar je de kweek van mijn toenmalige reuzenpompoen kunt volgen. Misschien leuk om eens te kijken hoe dat kweken in zijn werk ging en het is nog leerzaam ook voor het geval je volgend jaar aan een wedstrijd mee gaat doen. Alleen jammer dat Image Shack , de site waar ik de foto's parkeerde, het af en toe laat afweten zodat enkele foto's niet meer geladen worden. http://www.tuinadvies.nl/tuinvrienden/forum/10/groenten/39914/vorderingen-pompoen-wedstrijd-tuinadvies http://www.tuinadvies.nl/tuinvrienden/forum/10/groenten/42091/vordering-pompoen-wedstrijd-tuinadvies-deel-ii Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
S.W Geplaatst: 10 september 2015 Geplaatst: 10 september 2015 Waar kan je trouwens 'goliath' zaden halen? Ik wil volgend jaar ook eens een echte reus kweken! Maar ik ben al tevreden met 100kg hoor! Ik woon in een heuvelachtig gebied en mn pompoenen staan op een flinke hevel, dus ik moet er rekening mee houden dat ik ze nog van die helling af krijg! Dit jaar is inderdaad een matig jaar maar helemaal niet slecht hoor. Ik heb 6 planten (big max soort) en : 2 zeer grote pompoenen (60-70 kg), 1 middel (40kg), 4 klein (10-20 kg) en een paar die net begonnen zijn maar al vrij fors zijn voor starters. Dus niet echt slecht maar ik had op meer gehoopt! Wat is trouwens de kans dat de pompoenen die nu net begonnen zijn, nog een beetje een 'pompoen' vorm krijgen zodat ik iets met halloween buiten kan zetten? Ze hebben nu nog de 'wassen bal met puist' look maar ze zijn wel fors hoor. Vast een stomme vraag maar het is mijn 2de keer pompoenen kweken dus ik ben een newbee en vorig jaar had ik maar 1 plant en 1 pompoen (48kg). Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.