aalterse-willy Geplaatst: 8 juni 2016 Geplaatst: 8 juni 2016 De knoflook, alle zeven soorten, hebben veel last van roest.De sjalotten, witte en rode uien er naast hebben daar geen last van.De prei iets verder ook niet.zou dat al mee komen met het plantgoed? Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Lietske Geplaatst: 9 juni 2016 Geplaatst: 9 juni 2016 Ik heb eind mei een knoflook teen in de kas geplant. Nu is er al een mooie stengel boven de grond. Wanneer zou ik de knoflook kunnen oogsten denken jullie? Is de eerste keer dat ik het probeer.
Liekie Geplaatst: 9 juni 2016 Geplaatst: 9 juni 2016 Willy ik vraag me dat ook af. Vorig jaar had ik aan het eind van het seizoen een beetje last van roest, maar van die batch heb ik wel weer nieuwe tenen geplant en er zat echt direct roest in. Vanaf maart al geloof ik. Dus in mijn geval weet ik dat in de 'moedertenen' het mogelijk wel al zat alhoewel dat er toch prima uit zag zo op het oog. Misschien toch deze niet meer poten volgend jaar en een verse batch halen ergens. Maarja, hoe kan je er zeker van zijn dat er geen roest in zit, bijna iedereen lijkt er last van te hebben, dus de (bio) telers hoogstwaarschijnlijk ook. 'Spuitplantgoed' wil ik niet.
loes Geplaatst: 9 juni 2016 Geplaatst: 9 juni 2016 ik had vorig jaar op het einde wel wat roest. dit jaar nog helemaal niets *kopt af* terwijl de tenen van vorig jaar de grond weer zijn ingegaan. je zou natuurlijk kunnen informeren bij de verkoper. mochten ze meer klachten binnen krijgen dan kunnen ze er misschien iets mee.
Nynkef Geplaatst: 9 juni 2016 Geplaatst: 9 juni 2016 Ik heb eind mei een knoflook teen in de kas geplant. Nu is er al een mooie stengel boven de grond. Wanneer zou ik de knoflook kunnen oogsten denken jullie? Is de eerste keer dat ik het probeer. Eind mei als in vorige week ??
Lietske Geplaatst: 9 juni 2016 Geplaatst: 9 juni 2016 Klopt inderdaad. Wat kan ik verwachten, bijvoorbeeld augustus of oktober?
Erny Geplaatst: 9 juni 2016 Geplaatst: 9 juni 2016 Das wel optimistisch. Misschien zit er dan wel een soort van bolletje aan maar een echte volgroeide knoflookbol heb je dan nog zeker niet.Knoflook heeft wel wat meer tijd nodig om de bollen te vormen. Voor algehele knoflookkennis: (helaas kan ik de geweldige site: http://www.knoflooksite.nl niet meer vinden, deze lijkt te zijn overgegaan in deze:)http://www.eemlook.nl/hoe-groeit-een-knoflook/ .
henkg Geplaatst: 9 juni 2016 Geplaatst: 9 juni 2016 Ze moesten eruit, vond ik. Heel veel roest, nauwelijks iets groens te ontdekken, stengels begonnen uit te drogen.(Over een paar dagen de tweede helft, die hebben nu nog sappige stengels) Minder mooi dan vorig jaar, toen geen roest en een paar weken later gerooid. 2025_teeltlijst (.xlsx)
Kibas Geplaatst: 9 juni 2016 Geplaatst: 9 juni 2016 (aangepast) Ziet er op de foto wel mooi uit, Henkg. Ik heb afgelopen herfst knofloken gezet van gekochte bollen, omdat ik in de zomer roest had vanuit knofloken die ik van iemand anders had gekregen. Die kregen vrij snel roest en dat sloeg over op de mijne. Dus de theorie leek te kloppen dat als je verder teelt met bollen die roest hebben gehad, je sneller roest krijgt in je knofloken. De knofloken van de gekochte bollen beginnen nu roest te krijgen en er zijn een aantal gele bladeren. Echter, ik heb in het voorjaar op een stuk tuin daar 40-50 meter vandaan knofloken gezet van de bollen van vorig jaar, die dus toen roest hadden gekregen. Bedoeld als verse voorjaars/zomerknoflook. Die hebben nog nauwelijks roest en zien er uiterst florisant en groen uit. Hum...dit strookt niet met de theorie. Beide bedden zijn bespoten met heermoesthee. 9 juni 2016 aangepast door Gast
Enjoy! Geplaatst: 9 juni 2016 Geplaatst: 9 juni 2016 Ik vraag mij serieus af hoe erg die roest is.. Zolang er nog groei is hoef je de look toch nog niet te oogsten. Tast roest ook de bollen aan?Daarbij vraag ik mij ook af hoe ze roest bestrijden bij Eemlook en of ze daar dan ook gelijk gaan oogsten wanneer ze wel roest hebben....
Patrijs Geplaatst: 9 juni 2016 Geplaatst: 9 juni 2016 Eventjes gekeken wat er gebeurt: Ik schat nog een week of drie, vier..... De moestuin van Patrijs
RobO Geplaatst: 10 juni 2016 Geplaatst: 10 juni 2016 Ik vraag mij serieus af hoe erg die roest is.. Zolang er nog groei is hoef je de look toch nog niet te oogsten. Tast roest ook de bollen aan?Daarbij vraag ik mij ook af hoe ze roest bestrijden bij Eemlook en of ze daar dan ook gelijk gaan oogsten wanneer ze wel roest hebben.... roest is geen probleem voor de bollen, alleen voor de eindgroei; tenen kun je bewaren en weer poten linkje de groei van de bol wordt wel flink minder als de roest al vroeg begint, februari/maarthier komt het nu pas op maar dat is normaal hier, we laten het gaan zonder blad te plukken tot alles echt dood iswe spuiten wel met bicarbonaat en een drupje olie om de groei wat te remmen eemlook linkje
Kibas Geplaatst: 10 juni 2016 Geplaatst: 10 juni 2016 Ik heb de link van RobO gelezen over het onderzoek, er staat onder anderen: "Garlic cloves obtained from diseased plants were planted under controlled conditions, but the resulting plants did not develop rust." Dit komt dus overeen met wat ik nu ervaren heb en klopt niet met wat hier en daar op internet beschreven staat. Goed om te weten, dan kan ik verder telen met mijn eigen knofloken.
Lietske Geplaatst: 10 juni 2016 Geplaatst: 10 juni 2016 Das wel optimistisch. Misschien zit er dan wel een soort van bolletje aan maar een echte volgroeide knoflookbol heb je dan nog zeker niet.Knoflook heeft wel wat meer tijd nodig om de bollen te vormen. Voor algehele knoflookkennis: (helaas kan ik de geweldige site: http://www.knoflooksite.nl niet meer vinden, deze lijkt te zijn overgegaan in deze:)http://www.eemlook.nl/hoe-groeit-een-knoflook/ . Bedankt voor de link, erg veel nuttige info inderdaad. Ik kan ze dus altijd beter in het najaar poten? Wanneer zou ik de knoflook ongeveer kunnen oogsten denk je?Staat dus in een warme kas.
Kibas Geplaatst: 10 juni 2016 Geplaatst: 10 juni 2016 Als je knoflookbollen wilt, moet je inderdaad de teentjes knoflook in het najaar poten. In het voorjaar kan wel, maar dan vormen ze geen bollen met teentjes meer, dan gebruik je ze alleen vers. Ik heb geen ervaring met een kas, maar op de site die RobO gaf (eemlook) staat 'Van de tenen die in het najaar in een kas zijn geplant, kan vanaf maart tot mei worden geoogst. Tenen die in de volle grond zijn geplant, kunnen vanaf juli worden geoogst.'Ik verwacht niet dat je bollen met teentjes krijgt, omdat je ze in het voorjaar gepoot hebt. Gezien hoe de natuur werkt, lijkt dat niet logisch. Maar iemand schreef hier dat hij wel bollen met teentjes in het najaar had gekregen. Dus wie weet heb je mazzel. Hoe later je oogst, hoe sterker de knoflooksmaak is (=hoe hoger het gezonde allanine gehalte). Daarom hebben late knoflooksoorten vaak een wat hoger allanine gehalte dan de vroege. Ik merk bij mijn eigen vollegronds knoflook die ik in het voorjaar geplant heb, dat het witte al te sterk is geworden om rauw te eten zonder ander voedsel er in je mond bij, om het zo maar te zeggen. Als je niet alle knoflook vers kunt eten en ze hebben geen bollen gevormd, dan kun je ze in stukken snijden en invriezen. Naast allerlei inmaak-mogelijkheden
RobO Geplaatst: 10 juni 2016 Geplaatst: 10 juni 2016 wij drogen dunne schijfjes samen met peterselie, heerlijk een jaar lang even gechecked vandaag, er zitten al bollen met tenen maar nog te klein om een rondje te dansen
roosmarij Geplaatst: 10 juni 2016 Geplaatst: 10 juni 2016 Ik had iets van twee jaar geleden (twee-en-een-half eigenlijk, in de herfst gepoot) slangenlook gezet en die niet geoogst door omstandigheden. Vorig jaar zagen ze er wat zielig uit en heb ik ze laten staan, maar dit jaar werden ze steeds sneuer dus toch maar uit de grond getrokken. Blijken het allemaal solobolletjes te zijn geworden. Ik heb ze gevlochten en opgehangen, zodat ik ze in het najaar weer kan poten. Wie weet worden het dan weer bollen in het volgende seizoen? Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.
HuubvG Geplaatst: 11 juni 2016 Geplaatst: 11 juni 2016 wij drogen dunne schijfjes samen met peterselie, heerlijk een jaar langGoed idee Rob0.Mijn knoflook deed het al niet goed, dor blad - maar geen roest - en dikke stengels bij een aantal, dus ik heb ze maar geoogst. Ik denk dat ik ze te vroeg gepoot heb oktober jl.Een paar stengels heb ik op de manier van Rob0 (enkele berichten terug over stengels wokken) geroerbakt, en de bolletjes met nog zachte schil meegebakken. De tenen zijn rauw fijn op een broodje gezond. Binnen een paar weken ben ik hier wel doorheen, elke dag wat.De rest heb ik te drogen gehangen met stengel en al. KLeine opbrengst, gewoon voor de aardigheid meegedaan.Er zitten ook wat miniolifanten tussen.
Enjoy! Geplaatst: 12 juni 2016 Geplaatst: 12 juni 2016 Op de site van eemlook.nl staat ook een recept om de groene stengels te verwerken. Lijkt op het recept wat een paar pagina's terug ook in dit draadje stond.
suus76 Geplaatst: 12 juni 2016 Geplaatst: 12 juni 2016 Klopt! Daar heb ik het recept ook vandaan gehaald, zij stonden pasgeleden bij ons op de open dag en hadden hun knoflookprutje meegenomen, en vertelden hoe dit gemaakt kon worden. Voor de houdbaarheid voegen zij citroenzuur toe, ik vries het gewoon in , alleen de stengels, met olie, peper en zout.
tds Geplaatst: 14 juni 2016 Geplaatst: 14 juni 2016 Hier de 1e keer look en ze doen het niet zo goed ... .Ze groeien niet echt door (te weinig mest vermoed ik), bijna allemaal heel veel last van roest.De laatste week merk ik bij bijna alle planten bloemknoppen (niet mooi recht maar in een lus), is dit normaal?Is het een probleem dat de lookplanten bloemknoppen krijgen en (te)veel roest vertonen?
Kibas Geplaatst: 14 juni 2016 Geplaatst: 14 juni 2016 Knofloken mogen geen verse mest hebben, wel andere mest. Als de grond niet al te arm is, hoeven ze niet bijgemest te worden. Ze willen graag wat extra kali hebben. Bij te weinig kalium in de grond worden ze te vroeg geel. Mocht je zowel kali als veel kalk gestrooid hebben, dan kan het zijn dat ze de kali niet goed op kunnen nemen en worden ze voortijdig geel.Ik vermoed echter dat het het natuurlijk afstervingsproces is. Rond deze tijd van het jaar rijpen de knofloken af die in het najaar zijn gepoot (afhankelijk van een vroeg of laat soort) en worden ze geel. Roest past bij dit proces en in de huidige natte periode zijn ze extra gevoelig voor roest. Iedereen heeft er last van. Je kunt de knofloken oogsten als ze voor tweederde geel zijn geworden.Diverse knoflooksoorten hebben hun bloemstengels in een krul en sommige mensen vinden dat mooi. Als je terug leest zie je dat hier meer is geschreven over bloemknoppen al dan niet er uit halen en recepten mbt de bloemstengels.
Nynkef Geplaatst: 17 juni 2016 Geplaatst: 17 juni 2016 Ik heb 2 van de knofloken die dus vol zitten met roest geoogst en eigenlijk viel het me nog dik mee ! Sowieso was het gedeelte van de plant onder de grond nog mooi groen en ook heel fris, ook de bolletjes zien er al keurig uit. Nog wel klein, maar het valt me helemaal niks tegen. Dat geeft me nog wat hoop voor de oogst !
tds Geplaatst: 17 juni 2016 Geplaatst: 17 juni 2016 Bedankt voor de info Kibas.Ze zijn inderdaad vorig jaar geplant in oktober.Toen ben ik de grond vergeten te bemesten, vandaar dat de planten er nu nog maar magertjes bijstaan.Ze staan bijna allemaal met een gekrulde bloemknop en heel veel roest.Ik heb er 2 ween terug wat gedroogde 'algemene' mest bijgesmeten .... misschien had ik dat beter niet gedaan, maar ze zagen er toch al niet goed uit Ik vermoed dat ik ze binnenkort wel zal kunnen oogsten. Het zullen dan wel kleine bollen zijn, maar heb er wel een redelijk aantal. Na de oogst ga ik de grond eens deftig bemesten, eventueel inzaaien met een groenbemester.
Aanbevolen berichten