Ga naar inhoud

Hoe staat de knoflook erbij 2015-2016

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Het laatste kwart knoflook is eruit. Roest tot bijna aan de bollen.

De eerste helft -ongeveer twee weken geleden geoogst- was nu voldoende droog om wat op te schonen, en te vlechten tot een streng:

2016061715365633701466173720.jpg

Dat vlechten, hoe doe je dat nou?

Even verwijzen naar een topic van vorig jaar. Zie: knoflook-vlechten-fotocursus-t10734.html

Met dank aan Jet (Appelvrouw).

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Dank Henk

Voor mij geen vlechten dit jaar..zojuist alle knoflook geoogst..een kwestie van flinke roest. De bollen afgeknipt en schoongemaakt..Ik laat het wat drogen maar ga de tenen invriezen. De olifanten knoflook laat ook een lichte aantasting zien..zouden die er bij droog weer nog doorheen kunnen groeien?

Ik zou ze zo graag herplanten..IMG2016061718373693521466181077.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

De olifanten knoflook laat ook een lichte aantasting zien..zouden die er bij droog weer nog doorheen kunnen groeien?

Ik zou ze zo graag herplanten..IMG2016061718373693521466181077.jpg

Om te kunnen herplanten is het dan beter om ze later te oogsten?

Geplaatst:

9 Aldi tenen gepoot ergens in oktober. 1 eruit getrokken want die groeide heel gekruld en werd duidelijk door een of ander larfje aangetast. (Klein wit dingetje van ongeveer 1 cm). Vandaag er een stengel uitgetrokken, er begon een bloem in te komen en ik was nieuwsgierig naar de bol

De rest mag wachten tot het loof bruin is.

Het resultaat:

2016062221411238021466625376.jpg

Geplaatst:

Ja... wanneer had je ze gepoot Aseel?

Bij mij begint de boel ook behoorlijk roestig te worden. Das ook niet gek met dit weer en schimmelwerend spuiten wil ook steeds niet vanwege de regen.

Jammer hoor... had gehoopt ze toch echt nog 1 á 2 maanden in de grond te kunnen laten zitten. Dat ga ik nu waarschijnlijk niet redden.

Geplaatst:

Morgen het eerste deel oogsten wat echt geel is. Bollen staan echt in de modder. Vind het ook echt te vroeg maar durf het niet langer aan..

Geplaatst:

Dat is balen . Ik had hier op de complex aan 2 ervaren tuinders gevraagd. En die zeiden dat sommige knoflooks schimmels hadden . Dus ik heb het dan met haast alles geoogst. Ik had ze wel in verhoogde bakken van 30 centimeter hoog. Zag ook dat sommige schimmels hadden. Heb ze in begin of halverwege november geplant. Volgend jaar beter.

Geplaatst:

Dan zitten ze nog geen acht maanden in de grond dus is het niet vreemd dat ze niet zo groot zijn.

Volgend keer eerst hier vragen voordat je alles rooit op advies van "ervaren tuinders".

Echt jammer.

Mijn knoflook heeft ook schimmels (roest en die zwarte schimmel) maar die laat ik zeker nog wel even staan, totdat ze er bij neervallen.

En misschien zou je voortaan de moeite willen nemen om je foto's recht te zetten voor ons?

foto-s-niet-rechtop-scheef-op-de-kop-geplaatst-t16053.html

Volgens mij heb ik je al vaker op dat topic gewezen?

Geplaatst:

Ik vind het mooie bollen hoor, Aseel!

Al mijn knoflook is per vandaag uit de grond. Geen giga grote bollen, maar ze zien er mooi uit (vooral die roze/paarse, weet zo uit mijn hoofd het ras niet) en de smaak is helemaal prima, niet te scherp. Ik heb vrolijk lopen vlechten en ze hangen hier en daar naast mijn keukenramen helemaal landelijk cottage-style te hangen. Het loof dat over was en er nog mooi uitzag heb ik bewaard, vanavond alvast een deel gebruikt als pittige ringetjes door de nasi. Ik ben stikblij met mijn knoflookoogst en ik ga volgend seizoen 10 keer zoveel knoflook poten, weer her en der door de tuin, want dat is me prima bevallen. Behalve lekker groeien en bolletjes maken staan ze dan ook andere planten te beschermen tegen beestjes.

Geplaatst:

Sommige hadden onder aan de nek witte stippen. Het voelde nat aan. Dus ik dacht ze zijn aan het rotten. 2016062613151893091467012228.jpg

Is deze foto goed gedraait!

Geplaatst:

Ik ben al een tijdje aan het oogsten, een mens kan immers niet zonder knoflook.

Ze zijn groot zat maar moeten nog twee weken, al die regen is niet optimaal bij het af rijpen......

Een paar voor in het eten deze week vers uit de grond:

Linked Image

Naast een Opinel No 7, mooi resultaat dacht ik, met na jaren weer eens vers pootgoed:

2016062612174266081467020872.jpg

Geplaatst:

Mijn vroege knofloken (Germidour) heb ik deels wat te laat geoogst, sommige bollen waren al aan het open gaan en de teentjes wilden al weer uitlopen. De meeste bollen zijn gelukkig goed: groot en goed afgerijpt.

Mijn late knofloken (Printanor) zijn nog niet klaar, de bollen zijn nog niet groot genoeg, maar het loof is al aardig geel. Ik vrees dat ik ze toch binnenkort moet oogsten. Helaas heb ik 2/3e deel late knofloken en maar 1/3e deel vroege. Vroege knofloken zijn minder lang houdbaar en er zit minder van het gezonde allanine in. Maar de vroege Germidour is groot en heel gemakkelijk te pellen met een goede smaak, vandaar dat ik ook vroege heb. Die zijn een half jaar houdbaar (maar het afgelopen jaar heb ik ze langer kunnen behouden). En in dit geval is het een mazzel dat een deel van de knofloken goed afgerijpt is ondanks het natte weer. Toch zou ik een volgende keer weer 2/3e late doen.

Verder heb ik in het voorjaar ook nog veel knofloken tussen de kolen geplant, de vroege Germidour, die zijn nog groen, nauwelijks roestig en hielden tot voor kort de slakken op afstand. De laatste dagen zie ik echter toch vraat aan de kolenplanten, misschien omdat er al een deel van de knofloken tussenuit geoogst is, of door het supernatte weer. Het bevalt me goed en verse knoflook vind ik erg lekker, dus ik doe het volgend jaar zeker weer. Sommige van de voorjaarsknofloken hebben toch al een behoorlijk grote bol, dus ik ga alleen nog de kleinen oogsten, de rest laat ik afrijpen gezien de kleine late knofloken.

Geplaatst:

Ja, Aseel, foto is zo een stuk beter te bekijken.

En ze kunnen er wel goed uitzien, maar als de bollen niet volgroeid zijn dan zijn ze gewoon minder lang houdbaar en dat is jammer. De vliesjes om de teentjes heen moeten dan nog "vormen" en die zorgen voor de houdbaarheid.

En dat knoflook slakken op afstand zou houden snap ik echt niet, hier hangen ze massaal in de knofloken als ik ze daar niet steeds wegraap. Vooral in de eenzame exemplaren.

Die ene eenzame die ik zou laten bloeien is ook kassiewijle, hele bloemstengel doorgevreten en toen de bloemknop weg.

Ik heb ook vroege/mid en late knoflook, zal eens checken wie er aan de beurt zijn om te oogsten. Had ik nog ff niet aan gedacht, bedankt voor de herinnering Kibas.

Geplaatst:

Ik denk dat jouw slakken niet goed opgevoed zijn Erny.

Ik heb slakkenvraat aan de kolenplanten waar geen knoflook bij staat. De kolenplanten die tussen het knoflook staan, hadden tot voor kort nog geen vraat. Ik heb nergens vraat gezien aan de knofloken. Ik vrees dat het bij jou niet gaat werken Erny.

Geplaatst:

En? Klaar om te oogsten denken jullie? Ik wil ze gaan oogsten maar omdat het de eerste keer is ben ik niet zeker. Gisteren twee eruit gehaald, zie foto's.

Nog wat meer onwetende vragen:

1. Kan ik de bollen ook direct vers gebruiken? Dus uit de grond trekken, pellen en eten? Ja toch?

2. Hoe drogen jullie? Ik dacht uit de grond trekken, modder afspoelen en in de kas hangen. Maar hoe lang moeten ze ongeveer drogen? En halen jullie het loof er direct af of na het drogen? Dus gelijk kort wieken of later? Ik heb er ook roest op zitten.

IMG2016070119173862681467538581.jpg

IMG2016070215142673481467538604.jpg

IMG2016070215142228841467538623.jpg

Geplaatst:

Op de onderste foto lijken de teentjes al een beetje los van elkaar te komen en als ik alleen die foto had gezien, had ik gezegd dat het tijd werd om te oogsten. Als ik de bovenste foto zie, dan is er nog veel groen en zou ik zeggen: als het niet te nat is op de tuin, zou ik ze lekker nog even een paar dagen laten staan om verder te laten afrijpen. Maar gezien de onderste foto en het feit dat het niet goed is als ze al weer gaan uitlopen, zou ik toch zeggen: trek er nog een paar uit en als er nog een losse bollen bij is, of als ze volgroeid lijken, dan is het toch tijd om te gaan oogsten.

Je kunt knoflook vers gebruiken. Ik vind verse knoflook lekkerder zelfs. Je kunt ook al het gave groene gebruiken, haal wel even de roestige stukken weg. Je kunt het rauw eten als je wilt.

Ik heb geen ervaring met knoflook in de kas hangen. Ik leg ze op een rooster op het balkon (die heeft een overkapping) en dan zijn ze in een week droog genoeg om te vlechten. Het ligt wel aan het weer: temperatuur en vochtigheid van de lucht. In een kas lijkt het me een beetje vochtig.

Door er loof en stengel aan te laten wat nog groen is, kan de plant de krachten terug halen in de bol. Zegt men. Ik heb dat nog nooit gezien uiteraard, dat valt niet te zien. Ik kan het dus niet uit eigen ervaring vertellen, maar het schijnt zo te zijn. Daarom moet je het loof er aan laten. Maar wat geel is, heeft geen zin meer. In de praktijk laat je knofloken deels geel worden voor je ze oogst, dus knip je ook het een en ander weg als je ze laat drogen.

Geplaatst:

wat lukt er dan niet? misschien kunnen we helpen?

je foto's gewoon in landscape(horizontaal) maken is het makkelijkste, dan hoef je verder niets meer te doen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...