Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

https://jongesla.com/2012/09/26/pompoenlasagne/

Een pompoenlasagne die getest en goed bevonden werd...

En dit receptje voor pompoensoep komt uit een kookboekje dat ooit door 11.11.11 werd verspreid:

Benodigdheden

 1 kleine pompoen (uchiki kuri)

 3 liter kippenbouillon

 3 dikke uien

 2 teentjes look

 3 takjes salie

 2 takjes rozemarijn

 40 gr pompoenpitten (geroosterd)

 snuifje garam masala = laurier, koriander, komijn, karwij (= vergelijkbaar met maar iets sterker dan komijn), kaneel, asafoetida (lookachtig van smaak > weggelaten aangezien er al look werd toegevoegd), steranijs, chili, gember, amchoor (citroenachtig van smaak > weggelaten omdat gember ook iets citroenachtigs heeft) en eventueel wat kardemom

 boter

 peper en zout

Werkwijze

1. De oven voorverwarmen op 180°C.

2. De pompoen schillen en in stukjes snijden, de uien grof in partjes snijden, de lookteentjes pletten.

3. De pompoen met de rozemarijn en salie over een ingevette ovenplaat verdelen en 30 min. laten bakken. Eventueel al kruiden met een snuifje garam masala.

De uien en de look kan je ook toevoegen of apart aanstoven in de soepketel die je straks gebruikt.

4. De salie en rozemarijn verwijderen.

5. De geroosterde groenten in de soepketel doen, de bouillon toevoegen, kruiden met garam masala en alles nog ongeveer 15 min laten sudderen. Vooral de steranijs geeft een feestelijke smaak aan deze soep. Voorzichtig zijn met de komijn en de karwij (die smaken nl. snel te sterk door)

6. Rooster intussen de pompoenpitten. Laat ze knisperen en ploffen in hete boter en schud ze regelmatig op. Laat ze vervolgens uitlekken op keukenpapier.

7. Mix de soep, voeg eventueel wat extra bouillon toe en kruid af met peper en zout – en voeg eventueel een lepeltje sambal toe.

8. Serveren in bord of kop. Als afwerking enkele druppels pompoenpitolie over de soep sprenkelen en er wat geroosterde pompoenpitten overstrooien.

Geplaatst:
Vandaag probeer ik het pompoenbrood uit dit krantje.

Een ding wat ik al weet de verhouding bloem klopt voor geen meter er moet veel meer in om een droog deeg te krijgen en dan had ik het water wat erin stond al weggelaten.

En hij is nu ook geproefd en niet te eten!

Ik heb er meer bloem in gedaan dan in het recept stond omdat het deeg nog erg plakte misschien dat dat de rede is? Ik heb hem ook langer gebakken dan erin stond maar misschien toch nog te kort geen idee maar niet lekker.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Even dit topic een klein schopje naar boven geven hoor. Ik zit met een flinke berg pompoenen en ben dus naarstig op zoek naar nieuwe recepten. Heb al wat leuke dingen gezien hier

Dan mijn bijdrage voor vandaag; Pompoen-sinaasappel-abrikooscake uit een ouwe Delicious.

Ik heb 't recept al getest en flink veranderd want de verhoudingen klopten niet erg.

Oja, ik gebruikte een stuk Galeux d'Eysines pompoen. Die heeft vrij zacht vruchtvlees, beetje vochtig bijna.

Voor 10 a 12 personen

150 g bloem, gezeefd + 1 el

200 g zelfrijzend bakmeel, gezeefd

250 g pompoen, geschild, in stukken

Fijngeraspte schil van 2, sap van 1 grote sinaasappel (ca 100 ml)

250 g zachte boter

250 g suiker + 2 el

3 eieren

2 tl vanille extract

200 g gedroogde abrikozen, fijngehakt

2 el abrikozenjam

1 el oranjebloesemwater

Verhit de oven voor op 170 graden.

Vet een springvorm (doorsnede ca 23 cm) of een tulbandvorm (inh ca 1,5 l) licht in.

Stoom de pompoen in een minuut of 10 zacht. Laat een minuutje uitwasemen, pureer en zet apart.

Kook het sinaasappelsap samen met 2 el suiker in tot het stroperig is en tot 4 à 5 eetlepels is ingekookt. Laat afkoelen.

Doe de bloem en het zelfrijzend bakmeel in een kom en meng goed.

Doe de boter en de suiker in een andere kom en klop dit met de mixer in een minuut of 4 à 5 tot een licht en luchtig geheel.

Voeg 1 voor 1 de eieren toe, mix goed na elk ei.

Voeg de pompoenpuree toe en mix tot het goed gemengd is.

Spatel de sinaasappelrasp, 2 el sinaasappelsiroop en het vanille-extract erdoor.

Spatel dan in gedeelten het bloemmengsel erdoorheen tot een dik vloeibaar deeg.

Meng de abrikozen met 1 el bloem en roer ze voorzichtig door het deeg.

Schep het deeg in de bakvorm, strijk de bovenkant glad en bak ongeveer 75 minuten in het midden van de oven. Een prikker die je erin steekt, moet er schoon weer uitkomen.

Laat een half uurtje afkoelen in de vorm, haal ‘m er dan voorzichtig uit en laat helemaal afkoelen.

Verhit de abrikozenjam met het oranjebloesemwater en 1 el H2O in een pannetje tot het vloeibaar wordt.

Bestrijk de cake hiermee.

Ik vond 'm erg geslaagd.

Recept staat overigens ook op m'n blog: http://wp.me/p4h4Qz-xW

Daar staat ook een foto van de cake, mocht je visueel ingesteld zijn

• 1 year later...
Geplaatst:

Ik vond deze op FB ik heb hem zelf nog niet getest maar zag er lekker uit!

Pompoencake met chocolade ganache

Voor de pompoencake:

250 gram suiker

240 gram boter

3 eieren

1 vanillestokje

260 gram bloem

1 TL baking soda (zuiveringszout)

8 gram bakpoeder

Kruidenmelange:

Snufje zout

0,25 TL Nootmuskaat

0,25 TL Kruidnagel

0,50 TL Gemberpoeder

0,25 TL Kaneelpoeder

300 gram geraspte pompoen

Voor de chocolade ganache:

250 ML slagroom

280 gram pure chocolade

En wat moet je doen

Verhit de oven op 175 graden celcius en vet een cake vorm in.

Pak een mengkom en voeg de boter en suiker toe en mix dit goed door elkaar . voeg nu één voor één de 3 eieren er door. Voeg vervolgens het merg van het vanillestokje toe.

Pak een tweede kom en breng daarin samen de bloem, baking soda, bakpoeder, zout en de specerijen. Meng nu voorzichtig het droge mengsel door het natte mengsel. Als alles mooi gemengd is voeg je de geraspte pompoen toe. Meng alles nog een keer goed door elkaar.

Doe het beslag in je cakevorm en bak de cake in ongeveer 60 min gaar. Laat nu de cake afkoelen.

Het maken van de chocolade ganache:

Verhit de slagroom in een steelpan, maar laat het niet koken en Hak de chocolade klein.

Haal de steelpan van het vuur en voeg nu de chocolade toe aan de slagroom en roer het goed door.

Laat het nu ongeveer 5 min wat afkoelen en giet het vervolgens over je cake. De chocolade ganache gaat nu op de cake stollen maar word niet hard (dat hoort zo).

Mocht je nog chocolade ganache over hebben je kan het prima invriezen voor een paar maanden.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Niet uit een blaadje, maar bijeengesprokkeld, met spullen die ik in huis had. Stoofrecept kip met pompoen.

2018022517350972121519652634.jpg

Drumsticks kip, 1 kilo (9 stuks) aanbraden in (olijf)olie, uitnemen en in de braadpan op laag vuur 5 grof gesnipperde uien (maatje kippenei XL) tot lichtbruin fruiten. Daarna een paar tenen fijngehakte knofloof even meefruiten. Dan -weer op hoger vuur- (fles)pompoen blokjes (iets van 750 - 900 gram) erbij aanbakken/fruiten.

Dan laag vuur, paar tomaten (ik gebruikte gepelde tomaten uit blik) erbij, 3/4 liter gezoute kippenbouillon (evt. van tabletjes). Heel forse eetlepel goede curry (ik had Thai green curry, Jonnie Boer, AH). forse eetlepel suiker, en een scheut (wijn)azijn, een half borrelglaasje of zo. Misschien een beetje water erbij zodat alles net / net niet onderstaat.

Dan nog een uurtje heel zachtjes (af en toe een blupje) laten sudderen. Aan het eind misschien een beetje laten inkoken.

Zout en peper was niet nodig. De zoutige bouillon, de curry en het beetje zoet&zuur gaf voldoende smaak. Mild, maar zeker niet flauw, alles in evenwicht. Lekker.

Nog drie flespompoenen 2017 te gaan, waarvan twee heel grote.

(Ik ben niet zo van preciese recepten. Ik lees ze weleens, en doe daarmee ideeën op, richtlijnen, Er is eigenlijk maar één recept dat ik precies volg. Hét perfecte bijgerecht bij een BBQ: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1038702/antonio-carluccio-s-gevulde-tomaten-uit-de-oven . Waar ik wel blik-ansjovis mét kappertjes neem, Iets frisser en pittiger. En dus op de BBQ, niet in de oven. Maar ook heel prima voor de rest van het jaar, in de oven.)

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Wat heerlijk, dit ga ik van het weekend uitproberen. Nog tips wat je erbij kunt drinken?

Hallo allemaal!

Samen met een team van 5 andere harde werkers houdt ik moestuinen bij van scholen, hotels en dat soort ongein.

Voel je vrij om me een berichtje te sturen over alle soorten kruiden, fruit en noten die wij verbouwen.

• 7 maanden later ...
Geplaatst:

Deze gemaakt:

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1187535/saucijzenbroodjes-met-kip-en-pompoen

Erg lekker, maar super machtig. Zat na 1 broodje al vol eigenlijk.

De vulling is meer dan genoeg voor alle 10 de velletjes bladerdeeg (en wie stopt er nu 2 velletjes terug in de vriezer? Die blijven daar voor eeuwig verpieteren, want ik heb nooit maar 2 blaadjes nodig )

De pompoen proef je trouwens niet, het is meer een 'wegwerk'-receptje dus.

Had uiteraard vark-gehakt ipv kip. En zelf gekruid natuurlijk.

Door het bestrijk - ei wat zout en kerriepoeder gedaan (snufje maar)

20 min oven vond ik te weinig. Dik 25 was beter

Smakelijk

Volgende keer probeer ik het met eigen gemaakt brooddeeg denk ik.

733ec466a2b067cbaecb33de0f04e686.jpg

(Niet letten op de zwarte vlekken op t bakpapier. Ik hergebruik dat. Dus dat! )

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Vanochtend vers pompoenbrood voor t ontbijt. (Met de broodbakmachine. Man dat is een uitkomst dat ding; je gooit alles erin de aaf te voren, stelt de tijd in en “ploeink” je hebt een vers brood in de ochtend, en een heerlijk geurend huis. En dat voor 60 euri. Ik vind t een super deal)

Enfin. Het pompoenbrood.

Ingrediënten / hoeveelheden:

- 500 gram tarwebloem (volgende keer doe ik half tarwemeel denk ik)

- 160 ml water

- Anderhalve eetlepel reuzel (boter ofzo kan vast ook)

- 1 theel gist

- 1 theel zout

- 1 theel suiker

- 2 handjes gepelde zonnenpitten

- 200 gram gehakselde pompoen (ik had zo’n puistenpompoen met die Franse naam. Die is wat zacht en zoetig)

Als je in de broodbakker doet: normaal programma, voor klein brood.

Je gooit eerst helft meel, dan pompoen water en vet, dan rest meel, daarin maak je 3 kuiltjes (midden, links, rechts) met midden gist, en links of rechts suiker / zout en dan ergens langs een randje de zonnenpitten. En basta.

Gewoon bakken ehhh. Geen idee. Wellicht kan een betere bakker dat invullen.

Brood is iig lekker. En prachtig geel!

Geplaatst:

Die wil ik ook maken Charly. Lijkt me een heerlijk brood en een leuk experiment. Ook weer op het lijstje dus.

Verder ben ik eigenlijk op zoek naar goede recepten voor de spaghettipompoen. Heeft iemand een lievelings?

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:

Tnx Spits!

Mbt de sliertjespompoen: het lekkerste vond ik em in de soep, als vermicelli. (Dus eerst in de oven zacht laten worden, uitschrapen tot sliertjes, en dan in de groentesoep oid) Als pasta vond ik em te waterig; ik houd meer van een stevige pasta.

Maar er zijn ongetwijfeld mensen die betere ervaringen (lees: recepten) hebben!

Geplaatst:

Het recept is waanzinnig lekker! (heb net alleen de vulling voorgeproefd en ik moest me inhouden de rest op te eten...)

Alleen de verhoudingen kloppen echt voor geen meter... tenzij mijn ounce to gram en Fahrenheit to Celsius verzoek verkeerd is gegaan...

Op de foto is te zien hoeveel vulling erover is. (En toen had ik al 3 flinke eetlepels achter mijn kiezen.) Maar het smaakt wel heerlijk! Zou 1 prei nemen i.p.v. 2 en 1 appel i.p.v. 2. De oven mag bij mij op 190 gr i.p.v. 177 gr C.

En ondanks dat ik een stuk kleinere pompoentjes had, zat ik op 10 min langere oventijd.

Maar absoluut voor herhaling vatbaar. Waanzinnig lekker met die kastanjes en appel!

16d567bc6a414b96e9cc21db6a0a8eba.jpg

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb nog een recept uit een frans blad. En omdat ik al beloofd om een ​​recept met pompoen Trombe d` Albenga zetten , ook wel slangenpompoen genaamd hierbij het recept van de gratin van trombe d`Albenga.

1 rijpe of bijna rijpeTd Albenga ( de mijne was bijna rijp en begon iets zacht te worden. Ik heb nog een volledig rijpe liggen om later nog iets anders met deze pompoen te maken.

peterselie zoveel als je lekker vindt

1 ui

2 deciliter room

1/2 liter melk

200 g geraspte kaas, lekker belegen of Gruyere oid

nootmuskaat

zout en peper

Verwarm de oven voor op 220 ° C.

Schil de pompoen en snij in plakjes van 1 cm dik. Leg een laag plakken op de bodem van een ingevette ovenschaal, bedek deze met plakjes uien, gehakte peterselie en geraspte kaas, dan zout peper en bestrooi met nootmuskaat, en herhaal deze herhaal de bewerking 2 à 3 keer.

Meng melk en room en giet eroverheen, de vloeistof moet bijna de bovenste laag gratin bereiken.

Bak voor een uur, aarzel niet om de temperatuur te verlagen tot 200 ° C als de bovenkant te bruin wordt.

Dat is alles, alleen nog opeten. Dit lijkt op gegratineerde aardappelen (gratin dauphinois) maar dan met pompoen.

Kan zeker ook met bv butternut, galeuse d'eysines etc.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ben bezig met het volgende recept:

https://www.smulweb.nl/recepten/753269/Tortino-di-patate-e-zucca

Ingrediënten 4 personen

3 el olijfolie - 1 teentje look, fijngehakt - 675 gr verse pompoen, in blokjes van 2 cm - 350 gr aardappelen - 2 el boter - 90 gr ricotta - 50 gr geraspte parmezaan - 1 snuifje muskaatnoot - 4 eieren, wit en dooiers gescheiden - versgemalen zwarte peper en zout - gehakte platte peterselie om te garneren

Verwarm de olie in een sauteerpan en laat de blokjes pompoen met de look in 20 minuten zacht worden onder af en toe omroeren. Kook de ongeschilde aardappelen gaar in gezouten water in 20 minuten en laat ze wat afkoelen. Pel de aardappelen. Draai ze vervolgens samen met de pompoenblokjes door een roerzeef (of met een pureestamper, maar geen electrische klopper, dan wordt het pap) en roer er de boter door. Plet de ricotta met een vork en meng hem samen met de parmezaan en de muskaatnoot door het pompoenmengsel. Kuid gul en meng goed, het mengsel moet goed romig zijn. Doe er nu een voor een de eierdooiers bij en meng telkens goed door. Klop de eiwitten tot sneeuw en meng ze lepel per lepel door het mengsel. Giet alles in de beboterde ovenschotel, strijk de bovenkant plat en zet gedurende 30 minuten in de voorverwarmde oven tot de taart vast en goudkleurig is.

Weet dus nog niet hoe die smaakt.

Heb de Blue Kuri gebruikt, die smaakt echt heerlijk. Dus denk dat de taart ook lekker gaat worden.

Door het spatelen van de eiwitten door het mengsel lijkt het wel een soort souffle te gaan worden.

Ben benieuwd.

• 1 year later...
Geplaatst:

Even een UP hiero. Charly deelde dit recept: https://www.pompoensoep.com/pompoenbrood.html zij had het brood al eens gebakken en was wel tevreden. Nu heb ik hem ook gemaakt, met pompoenprut uit de vriezer (en daarna nog even 'afgegoten' na het ontdooien omdat er aardig wat vocht uit kwam) en dit is wel een blijvertje hoor! Ik heb dus minder suiker gebruikt, dat gaf Charly als soort van tip. En maar de helft van het recept gemaakt, dat maakt namelijk gewoon 1 mooi brood.

Volgende keer wat minder diep insnijden, en misschien iets minder heet en dan iets langer bakken. Maar verder erg tevreden hoor, met dit soort recepten :thumbup:

IMG_0860.JPG

• Like 1
Geplaatst:

Ik heb weer dit pompoenbrood gemaakt. Deze keer de oven iets minder heet (160 graden?), ik heb er een theelepel kurkuma doorheen gedaan door jullie mooie broden in het brood-topic EN omdat ik een goeie pot vol van Mellie had gekregen een tijdje terug.

Ik heb het brood ook net even wat minder diep ingesneden voor het bakken, en de gist gewoon meteen door het meel gegooid want in het recept moet het met water in een kuiltje totdat het goed gaat schuimen en dat hoeft niet met mijn instant gist. En hij ruikt alweer heerlijk en ziet er prachtig uit. Misschien wel mijn mooiste brood ooit :cool:

Edit: er moest natuurlijk nog een foto bij. Oh en ik heb er ook volkoren tarwemeel doorheen gedaan. 

IMG_0948.JPG

• Like 1
Geplaatst:

Nou... een enorme berg :) Ik doe er dus minder suiker (50 gram op 500 gram meel) in dan in dat recept staat, omdat Charly hem maakte en hem wel erg zoet vond. En 'maar' 50 gram boter op 500 gram meel. En verder geen eieren o.i.d. 

Het is dus wat zoetig, maar dat past wel erg goed bij pompoen vind ik. :thumbup: Ik zou het nog steeds eerder beleggen met iets hartigs dan met jam ofzo. 

Probeer het eens, jij maakt er vast een nog mooier brood van! :D

Geplaatst:

Oh dat ziet er fijn uit. Net te laat voor mijn laatste pompoen..en ik vries geen pompoen in, misschien maar eens doen volgend jaar.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...