metermoestuin Geplaatst: 15 maart 2016 Geplaatst: 15 maart 2016 Ik heb een aantal AH moestuintjes die ik een kans wil geven in mn vierkante meter bak (SFG). Maar kan ik dan ook het zakje met zaadjes losmaken en de zaadjes gewoon verdelen in mn meter bak of moet ik echt perse ze binnen eerst op laten komen met de bijgeleverde modder? Ik dacht dan heb ik geen losse potjes in huis, worteltjes zou ik nu bijvoorbeeld al in de bak kunnen doen buiten, als ik het goed heb. Dan verdeel ik ze gelijk mooi over de vakken. Quote
klei Geplaatst: 15 maart 2016 Geplaatst: 15 maart 2016 temperatuur en vochtigheid zijn belangrijk bij het kiemen. Scheelt overigens per soort groente.Ik zelf zaai nu nog alles binnen voor, de kiemkracht bevorderd daardoor. Quote
metermoestuin Geplaatst: 15 maart 2016 Geplaatst: 15 maart 2016 oke, dan toch maar in de potjes houden. Ik ben alleen een beetje bang voor het verpotten, dat ik de plantjes beschadig. Quote
julia Geplaatst: 15 maart 2016 Geplaatst: 15 maart 2016 Vrijdag de doperwtjes gekregen. Deze gelijk in een plastic bakje op nat keukenpapier laten voorkiemen. Vandaag waren de worteltjes al zichtbaar en heb ik ze in de tuin gezet. Ik ben benieuwd Quote
Liekie Geplaatst: 16 maart 2016 Geplaatst: 16 maart 2016 Hier ook een potje met doperwtjes. Nouja... erwtJES, oordeel zelf of dit een meervoud waard is. Niet dat het me iets kan schelen, de kids zijn er dol op dus leuk!! Â Quote
Goldfish Geplaatst: 17 maart 2016 Geplaatst: 17 maart 2016 Tot teleurstelling van de kinderen net courgette binnen gekregen, nadat ik op hun verzoek pers appelen uit China moest nemen speciaal voor t tuintje.... Quote
Flup Geplaatst: 17 maart 2016 Geplaatst: 17 maart 2016 Heb ook een paar moestuindingen gekregen. Doperwten (jawel er zitten 2 stuks in de verpakking), komkommer, sperciebonen, venkel en tijm. De laatste twee heb ik al voorgezaaid, ben vooral naar de venkel nieuwsgierig. De overige moestuindingen hoef ik eigenlijk niet, want ik heb al soortgelijke dingen in de tuin staan. Voor de liefhebber wil ik die wel opsturen. Wel zonder het bakje, anders past het niet door de brievenbus. Quote
Wuppie_84 Geplaatst: 22 maart 2016 Geplaatst: 22 maart 2016 Hier zijn de moestuintjes een succes. De kids hebben allemaal hun moestuintjes compleet. We hebben ook voor school, vrienden en familie gespaard. Nog hebben we twee dozen vol met dubbele moestuintjes. Hier staan de kinderen elke dag bij het hek na school. De AH heeft een dranghek neergezet. Quote
Deborah Geplaatst: 22 maart 2016 Auteur Geplaatst: 22 maart 2016 Alleen de peterselie nog Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
Wuppie_84 Geplaatst: 24 maart 2016 Geplaatst: 24 maart 2016 Bij ons beschimmeld erg snel de potjes. Echt hele witte wattenachtige vlekken zitten op de potjes. Wat kan ik hier aan doen? Quote
svvoorden Geplaatst: 25 maart 2016 Geplaatst: 25 maart 2016 Als ze snel beschimmelen heb je ze waarschijnlijk te nat gemaakt. Staan ze in een broeibakje? Hierdoor wil de schimmel ook wel verergeren. Je kunt die potjes eraf halen en ze in kleine kunststof potjes stoppen. In ieder geval geen water meer geven en zorgen dat ze aan de buitenkant opdrogen, dus niet afdekken met en deksel want vocht en schimmel gaan hand in hand...... Quote
Erny Geplaatst: 25 maart 2016 Geplaatst: 25 maart 2016 De schimmel doet op zich geen kwaad. Het vervelende aan die potjes en de bijgeleverde aarde is dat het gewenste vochtniveau erg moeilijk op peil te houden is. Mijn advies zou zijn om de bijgeleverde turfpotjes en aarde weg te mikken en in normale potjes met potgrond te zaaien. Quote
Wuppie_84 Geplaatst: 27 maart 2016 Geplaatst: 27 maart 2016 Ze staan hier niet in een kweekkasje. Er zijn er twee die veel water krijgen van de kinderen. Ze zijn erg eigenwijs en willen niet luisteren. De middelste wordt niet te nat gemaakt, zijn de potjes gewoon droog en zelfs daar zit een schimmel op. Deze is alleen ligt groen. Gelukkig moeten er veel al over gepot worden, dus komt het goed. Quote
Wenwolf Geplaatst: 28 maart 2016 Geplaatst: 28 maart 2016 Vandaag zijn wij naar de AH boeren lente feest dag geweest op twee boerderijen. Daar mochten we ook moestuintjes meenemen en konden we ook "spieken" en op die manier de soorten die we nog niet hadden meenemen. Wij zijn compleet...kids hebben alles gezaaid, sommige moestuintjes waren idd beschimmeld en een paar sperziebonen en doperwten verrot door overmatig watergeven van de kinderen. Van het weekend heb ik alles in de moestuin over gezet, en verpot...de worteltjes en de sperziebonen heb ik weggedaan, omdat dat zowiezo niks word vanwege het kleine potje en de tijd van het jaar. Voor de kids vind ik het een superleuke actie! Quote
Deborah Geplaatst: 2 april 2016 Auteur Geplaatst: 2 april 2016 Vandaag de hele set gezaaid met potgrond in de bakjes en zaadjes uit matjes gehaald. Ik ben benieuwd. Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
Indy Geplaatst: 2 april 2016 Geplaatst: 2 april 2016 Toevallig kreeg ik ook zo'n bakje, met zo'n tabletje. Met 2 zaadjes watermeloen. Nu weet ik uit ervaring dat zo'n watermeloenzaailing niet in zo'n potje past, laat staan 2 . Dus niet het bijgeleverde potje gebruikt. Dan het tabletje, tja, die heb ik maar gemengd met wat potgrond,want dat leek mij beter. Het is n u afwachten wat de 2 zaden gaan doen. Quote
halvebelg Geplaatst: 5 april 2016 Geplaatst: 5 april 2016 Voor zover ik het nu kan bekijken hebben ze wel wat geleerd van vorig jaar. Er komt een speciaal groeiboekje ( met hulp van de Vereniging voor natuur- en milieueducatie IVN) en eerste hulp bij moestuinieren nodig, want, zoals mijn kleinzoon zegt: "niet iedereen heeft zo`n slimme oma als ik"...  Hehe Oma's  Ik heb er 3 gekregen van m'n overbuurvrouwtje, leuk spul hoor mag ook wel voor 45 euro aan boodschappen Quote
roosmarij Geplaatst: 6 april 2016 Geplaatst: 6 april 2016 ik las op een ander forum dat er redelijk wat mensen andere zaden in hun doosje hadden zitten dan de verpakking aangaf, bijvoorbeeld een koolsoort ipv tomaatjes. Dat zagen sommigen al direct bij opkomst, omdat de kiemblaadjes niet klopten.Hoe zijn de ervaringen hier? Marijke. Quote Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.
JannyH Geplaatst: 8 april 2016 Geplaatst: 8 april 2016 Voor een beginnende moestuiner zoals ik is het toch leuk...? Â Ja hoor! Voor een beginnende (en zelfs een niet beginnende) moestuinen is dat erg leuk. Met mijn kleinkinderen maak ik de tuintjes zoals " het hoort"En zelf neem ik mijn eigen keus aarde en eigen potjes en bakjes. Aan de idioterie van blikken van 3 euro en minigereedschap doe ik nÃet mee! Ook niet met de kleinkinderen. En het is leuk!!!Je doet het volgens sommigen toch nooit goed. Zo ben ik aan het klungelen gegaan met de inhoud van een verzadigde (schone) luier vermengd met zaaigrond en dit in papieren bekertjes. GEWOON erg leuk om te proberen. Gisteren pas alles gezaaid. Maar omdat we nu 2 weken met vakantie gaan en ik toch graag alvast iets wilde hebben besloot ik dit met die gel te proberen. We'll see. Gr. oma Jans Quote
JannyH Geplaatst: 8 april 2016 Geplaatst: 8 april 2016 İk hoef ze niet te kopen hoor (€15,- per stuk). İk krijg ze van vrienden, kennissen die voor mij gaan sparen.Ik doe er mijn boodschappen ook niet hoor, maar kreeg ze van alle kanten aangeboden. Gewoon leuk. Quote
Josselyn Geplaatst: 9 april 2016 Geplaatst: 9 april 2016 Beetje raar om te zeggen dat dat wel mag voor 45 euro. Als je toch al je boodschappen moet doen, ben je sowieso al het geld aan boodschappen kwijt. Ik zelf vind de AH gewoon een fijne winkel omdat ze relatief veel keus hebben aan biologische producten, dus doen daar toch al vaak de grote boodschappen. Vind het dan alleen maar een hele leuke bijkomstigheid dat je er een moestuintje bij krijgt.  Daarnaast zijn er vaak wel mensen die voor andere mensen willen sparen, zo kan ik komend weekend nog een aantal tuintjes bij mijn moeder ophalen, die ze heeft verzameld via de oma's en andere mensen in de kennissenkring. Zelf vind ik de tuintjes heel erg leuk. We moeten onze tuin nog aanleggen, maar dat wordt zeker met een heel stuk moestuin, nu we aan het uitproberen zijn met de moestuintjes. We hebben beide geen groene vingers of grootouders met groene vingers, dus is dit een leuk opstapje. Op dit moment staat de vensterbank vol met allerlei kleine plantjes en moeten we deze week weet naar een tuincentrum voor turfpotjes aangezien we te veel hebben gezaaid. Gelukkig kunnen we de zaailingen weer uitdelen onder vrienden. Had niet verwacht dat ik het zo leuk zou vinden om te zien hoe iets van zo'n klein zaadje groei naar een plant. Ben 2 tot 3 keer per dag in de weer met de plantenspuit (bijna obsessed). Kan me niet herinneren dat er hiervoor een supermarktactie was waarbij ik al zoveel tijd en plezier aan beleefd heb, dus ik hoop dat de AH dit volgend jaar weer wil doen.   Quote
Deborah Geplaatst: 9 april 2016 Auteur Geplaatst: 9 april 2016 Psst! Als het inderdaad de Faraday sperzieboon is, is het geen klimmer, maar een struikje dat ca 50 cm hoog wordt. Die heeft niet perse ondersteuning nodig Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
Josselyn Geplaatst: 9 april 2016 Geplaatst: 9 april 2016 Volgens het boekje werd er aangeraden ze te ondersteunen met een stokje. Kan ik wel goed zien of hij groeit Quote
Nieuw Geplaatst: 11 april 2016 Geplaatst: 11 april 2016 Heb ook een paar moestuindingen gekregen. Doperwten (jawel er zitten 2 stuks in de verpakking), komkommer, sperciebonen, venkel en tijm. De laatste twee heb ik al voorgezaaid, ben vooral naar de venkel nieuwsgierig. De overige moestuindingen hoef ik eigenlijk niet, want ik heb al soortgelijke dingen in de tuin staan. Voor de liefhebber wil ik die wel opsturen. Wel zonder het bakje, anders past het niet door de brievenbus. Jammer dat je in Duitsland woont anders had ik wel aangenomen. Uit nieuwsgierigheid wat heb je voor de andere over?  Het is wel leuk om jullie planten te volgen, dan hoop ik ook dat dit topic levend blijft. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.