Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2017

Featured Replies

Geplaatst:

Ik ga pas na 14 mei de vorstgevoelige planten buiten zetten hoor. Maar nu zal het wel beter gaan met de gezaaide wortelen en andere zaken. En geen kapotgevroren aardbeienbloempjes meer. Dat soort dingen maken me blij.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Zoals het er nu uitziet, is het vanaf aanstaande vrijdag perfect afhard weer.

Overdag tot ongeveer 18 graden, 's nachts rondom de 10 graden.

Bewolkt (?), dus weinig kans op verbranden.

Als het een beetje meezit, kan alles gewoon in één keer naar buiten, zonder heen en weer gezeul. Hou wel de zon in de gaten. Een langdurige felle opklaring tussen 12:00 en 15:00u zullen ze niet fijn vinden.

(Met pepers en paprika -het deel dat ik in de volle grond ga zetten- wacht ik tot eind mei)

Wel zelf in de gaten houden, geen enkele garantie van mijn kant.

Aanstaande nacht (ma -> di) en misschien ook de dag erna (di -> wo) is het nog heel anders: kans op nachtvorst.

Geplaatst:

Gister een raar weertje, buienradar besloot opeens 's morgens om alle zonnetjes uit de voorspelling te halen en dus hadden we de hele ochtend en middag wel volop zon... Heerlijk warm weertje.

Maar opeens kwam er een koude wind en wolken en werd het binnen een uur weer behoorlijk koud...

De voorspelling van Henk gaat niet helemaal op voor het Noorden waar de nachttemperaturen toch nog naar een graad of 8 lijken af te zakken en de dagtemperatuur tussen de 14 en de 16 graden schommelt met een uitschieter naar 18 graad.

Maar inderdaad voor mij ook de tijd om de tomaten richting tuin/kas te vervoeren. Ze groeien erg hard.

Geplaatst:

We zijn eindelijk van dit rare koude, droge voorjaar verlost ! Eindelijk dikke gestage regen en heerlijke temperaturen. Groeizaam weertje !

Geplaatst:

ben blij!

kon gister om 22 uur naar huis zonder jas

Geplaatst:

Hier gister ook regen maar wel een aangename temperatuur erbij. Perfect weer voor de moestuin.

Weet eigenlijk niet precies hoeveel regen er gister gevallen is, ben vergeten op het weerstation te kijken, maar het zag er lekker vochtig uit in de moestuin

Geplaatst:

Het weer hier in de tropen (Dominicaanse Republiek) is helemaal van slag.

Ene dag koud ('s morgens 22 graden, 's middags 28 graden) met veel dagen regen. Veel dagen geen zon te zien, alleen maar bewolking en motregen. Vorige week 28 mm regen in een paar uur gevallen. En volgende week weer volop regen verwacht.

Dan weer een dag, dat de mussen zowat van het dak vallen (38 graden en 's nachts nog steeds 30 graden)

Lijkt warm voor Nederland, maar hier is het gewoon koud.

Normaal al in maart/april in zwembad en jacuzzi, nu pas 10 mei voor het eerst in de jacuzzi geweest en zwembad nog maar even wachten, maar dat is omdat van de week de pomp en filter gestolen is.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Dat is inderdaad een goede tip! Dankjewel henkg

Geplaatst:
  • Auteur

Vannacht rommelend onweer, maar gelukkig viel er een mooi rustig buitje uit

De slakken zijn weer helemaal op dreef, dus nu durf ik de Physalis- en pompoenfamilie niet in de volle grond te zetten.

Want daar zijn ze vast ook heel blij mee

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
  • Auteur

Dat was ook goed te zien op een van jouw foto's laatst, waar jonge sla gewoon in de volle grond staat, zónder slakkenvraat

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Vette onweer sinds een uur of twee..met hagel. De laatste week hebben we alles bij elkaar zo`n 10 liter water gehad denk ik..mag nog wel wat bij maar die kou die er nu is vind ik niet fijn, en die hagel mogen ze ook houden. Het weer komt uit het Westen dus ik weet niet of jullie dit ook krijgen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Hier geen hagel gezien. Maar het regent al de hele dag. Zo nu en dan heel even droog, maar al snel weer een volgende bui. Eindelijk vanavond niet sproeien

Geplaatst:

Vandaag alleen rond één uur een matig buitje... er zou veel meer komen maar ja... dát besluit dus allemaal langs en over Groningen heen te waaien zonder een lading te lossen.

Nu is er nog hoop dat er straks nog wat gaat vallen... maar ik heb er weinig fiducie in...

Geplaatst:

Mijn yacon-plant vond de regen en storm (de wind heeft vrij spel waar ik woon) vandaag niet tof. Net als de Boliviaanse koriander die nu even binnen mag bijkomen.

IMG929339231496772009.JPG

En de plant (eetbare bloem) waarvan ik niet meer zeker weet wat het is.

IMG929042461496772007.JPG

De bladeren zijn stuk voor stuk erg sneu. De vlekken op de laste foto zelfs wel heel erg vreemd, bijna of de bladeren door brand beschadigd zijn.

Een hoop andere hoge planten (aardappels, slangenradijs) hangen wel heel erg uit balans.

Gelukkig krijgen ze wel water!

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:
  • Auteur

Hier brak vanmiddag tijdens een mini-storm een takkencluster uit mijn vlinderstruik

Dat verwacht je toch niet, hier in het verre Oosten, zo'n harde wind...

Wat moet het dan aan zee wel niet gestormd hebben!

20 millimeter regen, heel fijn

Maar als je een plantgat graaft, zit je meteen op het droge zand, dus er moet nog véél meer bij.

Geplaatst:

@Spitskool, bij mij heeft een Oostindische kers-zaailing dezelfde 'stormschade'; wat zwarte verkleuringen die nu overgaan in dooie blaadjes. Ik zag ook bij een paar kleine maisplantjes paars/zwarte verkleuring. Vreemd.

Verder zijn bij mij de aardappels in de achtertuin niet geknakt maar wel omgewaaid, dat laat ik lekker zo want die hoeven niet meer zo lang. De kapucijners en sugarsnaps hebben hun rek half uit de grond getrokken en hangen ook op half 7. Ik ga morgen wel kijken of ik de sugarsnaps weer netjes rechtop kan krijgen. Van de kapucijners wilde ik volgende week de laatste oogst halen en ze dan ruimen, dus daar ga ik ook niet al teveel moeite voor doen.

De grote kolen in potten waren van de tuintafel gewaaid, maar hadden weinig schade en staan voor nu even op de grond. Een courgette in een potje heeft zoveel geknakte blaadjes dat hij het waarschijnlijk niet redt. Nou ja, courgetteplanten zat.

Op de volkstuin een ananaskers en een maisplant geknakt en ter ziele, verder viel de schade daar wel mee. En de perenboom heeft perenroest, maar dat heeft niks met het weer te maken.

Ik zal wel heel blij zijn als die wind gaat liggen. Regen prima hoor, ik ben blij dat er hier flink wat is gevallen, maar die windkracht 7 vind ik heel erg vervelend.

Geplaatst:

Helaas kloppen de voorspellingen van de regen hier nooit, enkel de voorspelde harde wind krijgen we. 1 van mijn drie pompoenen is geknakt boven de kiemblaadjes, die kan ik vergeten.

In april is hier maar 19mm gevallen, in mei maar 33mm. Hopelijk de komende periode toch iets meer.

Geplaatst:

Simon, dat die voorspellingen niet kloppen daar ben ik ook wel achter. Bij Buienradar is het standaard dat het volgende week gaat regenen, en als het dan volgende week is, dan is het droog en gaat het weer volgende week regenen.

Ik kijk nu ook op Weerplaza, tot dusver in mijn idee ietsjes betrouwbaarder dan Buienradar. Maar ook zij zaten er vanavond toch naast wat betreft de wind hier. Zij zeiden windkracht 5, nou bij 5 tegen kom ik moeizaam vooruit op de fiets, en ik kon nu met directe tegenwind tamelijk ontspannen naar huis fietsen. Andersom ben ik bij zogenaamde windkracht 5 volgens de Buienradar wel eens bijna in de sloot beland en gaan lopen. Hoe moeilijk kan het zijn om correcte gegevens over het weer NU te geven? Als die clubs dat al niet kunnen, laat staan dat ze zinnige dingen zeggen over de weersverwachting.

Geplaatst:
@Spitskool, bij mij heeft een Oostindische kers-zaailing dezelfde 'stormschade'; wat zwarte verkleuringen die nu overgaan in dooie blaadjes. Ik zag ook bij een paar kleine maisplantjes paars/zwarte verkleuring.

Het is treurig hè? Mijn O.I. kers lijkt de wind het hoofd te bieden, maar van de rest durf ik het niet te zeggen.

De stellage voor de komkommerplanten heeft het gisteren ook begeven, net als de stokken in mijn plastic tunnel. Volgend jaar maar immens dikke stutpalen de grond inslaan en hopen dat dat wel windproof is.

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.