Cheela1982 Geplaatst: 18 april 2017 Geplaatst: 18 april 2017 Hier dezelfde waarneming; paarse stengels en bij één plant hier en daar paars blad. Ze hebben een beetje de bibbers. Quote https://www.cheelaschiliseeds.be/ Mijn Facebook groep: “Pepers, Paprika's en Tomaten Kweken”https://www.facebook.com/groups/1761232384178475
Kim97 Geplaatst: 22 april 2017 Geplaatst: 22 april 2017 Wanneer begin je met dieven? Mijn grootste planten zijn nu zo'n 17 centimeter hoog Quote
boomknuffelaar Geplaatst: 22 april 2017 Geplaatst: 22 april 2017 Nu nog niet heb ik mij laten vertellen. Bladeren op een kleine plant heb je nodig voor opvang zonlicht en groei. Quote
Bit Geplaatst: 22 april 2017 Geplaatst: 22 april 2017 ligt ook een beetje aan welk soortje tomaat je hebt. Ontstaan er dieven bij een klein compact soortje kers-tomaten, zou ik zeker niet dieven. Maar bij een hoog soortje dus wel. Quote
HuubvG Geplaatst: 22 april 2017 Geplaatst: 22 april 2017 Het zaaien van de verschillende tomatenrassen dit seizoen viel me erg tegen. Zou het nou aan de zaden liggen die uit verschillende richtingen kwamen? Lijkt me haast onmogelijk. Wel weet ik dat ik zaai- en stekgrond gebruikte, en dat ik die ervan verdenk dat alle tomaten zaailingen zo bleek en miezerig eruit zien. Wedstrijd tomaat noire de crimée 50% opkomst, plntjes zijn na wekenlang enkele cm hoog. Vier zaailingen gaan uiteindelijk meedoen aan de wedstrijd. San marzano opkomst 20%, heb ik vandaag opnieuw gezaaid in potgrond. Wil daar graag wat planten van in de kas hebben. Money maker 80% ziet er redelijk uit, gewone tomaat voor binnen en buiten, heb genoeg planten over. Kerstomaat, 20 %, vandaag opnieuw gezaaid, wil daar ook genoeg van in de kas en in de tuin hebben. Ben benieuwd, heb vandaag gewoon in goede potgrond gezaaid. Quote
pippi Geplaatst: 22 april 2017 Geplaatst: 22 april 2017 Huub, ik vind er geen peil op te trekken, op die opkomst. Ik zaai alles op precies dezelfde manier, in dezelfde grond, en het ene ras komt gewoon niet, nooit op, ook niet bij een tweede zaai, en het andere ras geeft bijna 100% opkomst. Schiet mij maar lek. Quote
Nadi Geplaatst: 23 april 2017 Geplaatst: 23 april 2017 Hier ook een rare opkomst in zaailingen. Maar ik ben achter dat het de ene kant van van de zaaibak beter kiemde dan de andere kant. De kant waar het slecht kiemde stond tegen de raam en was het natuurlijk kouder. Volgende keer beter opletten Quote
Kim97 Geplaatst: 23 april 2017 Geplaatst: 23 april 2017 Nu nog niet heb ik mij laten vertellen. Bladeren op een kleine plant heb je nodig voor opvang zonlicht en groei.Dit klinkt eigenlijk wel heel erg logisch, voorlopig dus nog niet dieven Quote
Waaslander Geplaatst: 23 april 2017 Geplaatst: 23 april 2017 ligt ook een beetje aan welk soortje tomaat je hebt. Ontstaan er dieven bij een klein compact soortje kers-tomaten, zou ik zeker niet dieven. Maar bij een hoog soortje dus wel.Zijn die kleine compacte planten niet meestal struik tomaten? De stamtomaten haal ik steeds de dieven uit. Ongeacht de grootte van de plant. Dit omdat mijn redenering is hoe langer je deze laat staan hoe groter de wonde is als je de dief verwijdert. Quote
Bit Geplaatst: 24 april 2017 Geplaatst: 24 april 2017 Doe ik ook. Er ontstaan bij mij nog geen dieven, maar de eerste die ik zie, gaan er uit ( stamtomaten ) Quote
Toto Geplaatst: 28 april 2017 Geplaatst: 28 april 2017 Lol, bij mij moeten de eerste blaadjes zelfs nog ontwikkelen. Ik heb dit jaar eens laat gezaaid omdat ik elk jaar met veel te grote planten zit die dan vanonder lang en smal zijn en uiteindelijk ook een tros minder gaan dragen. Nu hoop ik alleen dat het niet té laat was Maar ja, we zullen maar hopen op de kracht van moeder natuur. Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
RobO Geplaatst: 29 april 2017 Geplaatst: 29 april 2017 hier ook laat gezaaid op 25 graden, net verspeend in p12 potjesze staan nu op een koele lichte kamer, vrij droog, geen extra eten, tot ze de kas in mogen (weekje of twee) als ze gaan rekken zet ik er nog een lampje bij Quote
DennisUtrecht Geplaatst: 29 april 2017 Geplaatst: 29 april 2017 Hier staat een deel in de grond in de kas sinds een week of 3, en deel in pot in kas. Mooie planten geworden. Zelfs de koude nachten geen probleem geweest. Wel kas dicht gehouden. Quote
Toto Geplaatst: 29 april 2017 Geplaatst: 29 april 2017 Ik hoop dat ze tegen maandag hun eerste echte blaadjes hebben gevormd zodat ik ze kan verspenen. Ik zit op kot in de week dus ik kan niet tussenbeide komen als ze begin te rekken in hun zaaitray. Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Itoero Geplaatst: 29 april 2017 Geplaatst: 29 april 2017 Ze staan allemaal in de serre en er zijn er al 3 uitgeplant. Morgen plant ik de overige planten in de serre.Ik heb al heel wat diefjes verwijderd en er zijn er met al bloempjes die opengaan.Er zijn er wel enkele met serieuze vorstschade. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
balkontuinder Geplaatst: 30 april 2017 Geplaatst: 30 april 2017 Bij mij staat alles de hele zomer binnen. Mijn huis is een kas. Gisteren heb ik de eerste knoppen gespot in de Varenblad tomaat. De rest moet dringend worden overgepot, maar er staan nog teveel paprika's in de weg om daar goede ruimte voor te vinden... Quote
annaelizabeth Geplaatst: 1 mei 2017 Geplaatst: 1 mei 2017 Mijn Matina tomaten en de San Marzano van eigen kweek waren bevroren in het tunneltje op de zuid-helling: Ik heb ze eruit gehaald en nieuwe geplant.Bij nader inzien hadden ze echter best wel mooie wortelkluiten en ook kleine nieuwe groeipunten in de oksels. Vooral de Matina.Heeft iemand weleens geprobeerd wat deze (deels bevroren dus) planten opleveren als je ze gewoon laat staan? Worden ze extra sterk, of juist vatbaar voor ziekte, late of vroege, kleine of grote opbrengst? Quote
Ann123 Geplaatst: 1 mei 2017 Geplaatst: 1 mei 2017 Dit zijn de mijne (en degene die naar mijn ouders gaan want mijn tuin is te klein). Foto van vorige week. Zal ze diep planten want sommige zijn nogal slungels. 47 soorten STAMTOMAAT - KERSPiccolo/Honingtomaat F6 (dank aan Yuras )Fruit punchSupersweet 1OO F1AurantiacumSun gold F1Snow whiteRose Quartz multifloraRaisin vert / Green grapeGlossy rose blueDancing with smurfsReverend Michael KeyesBarry's crazy cherryRebel Alliance STAMTOMAAT - COCKTAILBrandy sweet plumStalactietArtisan green tigerArtisan blush tigerArtisan Sunrise Bumble BeeArtisan Pink Bumble BeeArtisan Purple Bumble Bee STAMTOMAAT - RONDE TOMAATGreen zebra STAMTOMAAT - VLEESTOMAATLiguriaCostoluto fiorentinoReisetomat / VoyageAzoychkaOrange RussianMalakhitovaya shkatulkaLithium sunsetRebel YellWesPurden's purpleSolar Flare STAMTOMAAT - PRUIMSpeckled romanHohloma KhokhlomaPrue STRUIKTOMAAT - BESCurrant sweet peaCurrant gold rushWhite currantSpoonTomatito de JalapaKruisbestomaat STRUIKTOMAAT - ANDERESpriteTigretteArbuznyiYellow pear DWERG EN HANGSTRUIKTOMAATTumbling tomRed Robin Quote
Cheela1982 Geplaatst: 3 mei 2017 Geplaatst: 3 mei 2017 Hier ook enkele met vorstschade, maar hebben gelukkig nieuwe uitschieters Quote https://www.cheelaschiliseeds.be/ Mijn Facebook groep: “Pepers, Paprika's en Tomaten Kweken”https://www.facebook.com/groups/1761232384178475
timvk2000 Geplaatst: 4 mei 2017 Geplaatst: 4 mei 2017 Hoi allemaal Ook ik ben bezig met het kweken van tomaten. Omdat mijn tuin, in Hongarije , veel werk is heb ik toch maar niet teveel planten. Ik heb nu:Groot (rond de 30 cm in 20cm pot)1 wild outdoor cherry3 big lemon2 glossy rosé blue1 speckled roman1 dix dioghts de naples2 stripes of yore2 mille fleur Klein (rond de 10 cm in een 9 cm potje )4 money makers6 big rainbow s3 rideau sweet Mini (net gekiemd )3 aurantiacum wild Groetjes tim Quote
Nedlets Geplaatst: 4 mei 2017 Geplaatst: 4 mei 2017 Mijn Matina tomaten en de San Marzano van eigen kweek waren bevroren in het tunneltje op de zuid-helling: Ik heb ze eruit gehaald en nieuwe geplant.Bij nader inzien hadden ze echter best wel mooie wortelkluiten en ook kleine nieuwe groeipunten in de oksels. Vooral de Matina.Heeft iemand weleens geprobeerd wat deze (deels bevroren dus) planten opleveren als je ze gewoon laat staan? Worden ze extra sterk, of juist vatbaar voor ziekte, late of vroege, kleine of grote opbrengst? Mochten ze opnieuw uitlopen en dus niet helemaal bevroren zijn geweest denk ik dat het allemaal wel mee valt. Ik denk niet extra sterk omdat de plant gewoon niet tegen vorst kan, moleculen veranderen. Er treed dus geen gewenning op. Verder zou ik niet weten waarom ze ziiektegevoeliger zouden moeten zijn, of juist niet. Zolang hij uitloopt en de wortelkluit niet ook heel erg beschadigd is komt het wel goed. Tomaten kunnen veel hebben. Quote
Claudy Geplaatst: 5 mei 2017 Geplaatst: 5 mei 2017 hallo tomatenliefhebbers, IK dacht dat ik al veel verschillende had, zo'n 16 en eigenlijk teveel gezaaid..met name heb ik vleestomaten en ook bijzondere soortenmaar jullie hebben er nog meer. Graag een advies:Ik heb vorig jaar tomatenziekte in de kas gehad door onvoldoende ventilatie, nu heb ik een raampje erin gezet. Verder is de (plastic) kas aan 1 kant open ter grootte van een deur. Hier wil ik nog een gordijn plaatsen om de warmte erin te houden.Mijn vraag is het volgende: in potten in de grond plaatsen (circa vanaf 6 liter) of grond uitgraven en in nieuwe grond toch de tomaten in de volle grond zetten? Andere vraag: ik dacht eraan om de tomaten vanavond in de kas te zetten ( ik werk voor her eerst met de maankalender van Maria Thun). De grond is mooi omgewoeld..of is het nu te koud?Mijn tomaten zijn nu 25-40 cm, nog geen bloemen. Ze zijn nu 4 dagen aan het afharden in een onverwarmde ruimte binnen onder een raam.Ook googelend las ik dat de tomaten bloemen moeten hebben voordat je ze in de grond zet en de grond voorverwarmd moet worden door de hele week plastic op de grond te hebben Quote
Wortel Geplaatst: 5 mei 2017 Geplaatst: 5 mei 2017 Vandaag de San Marzano en de mini tros tomaat in de kas vervangen door het reserve expemplaar uit de vensterbank. Beide hadden de harste klap van de vorst gehad ten opzichte van de andere tomaten. Vooral Tiny Tim heeft totaal geen last gehad van de vorst, de rest wel paarse stammen en iets vergeelde onderste bladeren, maar groeien nu alweer vrolijk verder. Quote
den elias Geplaatst: 5 mei 2017 Geplaatst: 5 mei 2017 Iemand ervaring met de trostomaat premio F1? Zijn de vruchten groot of eerder klein zoals kerstomaatjes? Bedankt. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.