Jorieke123 Posted June 28, 2011 Share Posted June 28, 2011 Welke groente/kruiden/fruit plant bespaard bij jullie het meeste geld? Dus welk gewas zorgt er voor dat je minder uit hoeft te geven in de supermarkt? Bij mij is dat sla. In al zijn vormen, kleuren en smaken. Vooral in de zomer eten we toch wel 3 a 4 keer per weer een grote salade, en daar zou ik in de supermarkt zo'n 1,50 a 2 euro per 100 a 150 gram voor neer moeten tellen. En per maaltijd eten we meer dan 150 gram, dus vaak kocht ik 2 zakken. Vandaar dat ik ook echt mijn best ga doen om zo lang mogelijk door te kunnen oogsten. Al eten we in de winter wel wat minder sla.... Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted June 28, 2011 Share Posted June 28, 2011 Interessant topic. Ik denk ook dat de salade-activiteit me het meeste bespaart. Tomaten (telen) kosten me gewoon veel geld, al zal ik dat volgend jaar anders doen... minder soorten... En verder is het ook de algemeenheid... ik heb van alles een klein beetje, een paar maaltjes per product. Maar door de afwisseling hoef ik op dit moment nauwelijks groente te kopen. Ja, nog wel tomaat en kk, want die oogst heb ik nog niet. Op een paar trossen kleine tomaatjes na. Maar ja... in je eerste jaar kost alles gewoon echt veel meer dan dat je terugoogst, door alle investerigen die je moet doen. Heel vaak beredeneer ik zo: Ik heb deze week bv. 10 of 20 euro bespaart door geen groente te kopen: dat geld kan ik dan gebruiken om ergens te investeren. Gisteren bv. extra suiker, azijn en inmaakkruiden gekocht, vorige week zaadjes, die week daarvoor een tuinslang, enzovoort, enzovoort... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
bonnie f Posted June 28, 2011 Share Posted June 28, 2011 Mijn tuin kost me handen vol geld. Geld dat ik echt niet terug ga zien. Alleen de tomaten, courgettes en de kruiden leveren geld op. (mits er geen enge dingen gebeuren die mijn oogst verknallen.Ik ga wel 100-en courgettes krijgen Dus als ik die zou kunnen verkopen en ga opeten kan ik er nog wat geld besparen. Maar ik treur er niet om, ik heb mijn tuin als hobby.En misschien bespaar ik wel op dokterskosten. Het is goed voor mijn lijf en mijn hoofd. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?” Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank vwl Posted June 28, 2011 Share Posted June 28, 2011 Bij mij tot nu toe ook vooral sla en kruiden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 28, 2011 Author Share Posted June 28, 2011 Oh, en vorig jaar had ik ontzettend veel frambozen, en dit jaar heel veel aardbeien. Dus die hebben me ook al voorzien van producten (vers, jam, siroop, etc) die me anders geld hadden gekost. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted June 28, 2011 Share Posted June 28, 2011 Een moetuin is natuurlijk vooral een leuke hobby maar mijn ervaring is dat je er toch wel wat geld mee kan besparen. Wij vriezen alle groente die we niet vers eten in waardoor we in de winter zelden groente moeten kopen. We zorgen natuurlijk wel voor een beetje variëteit in de vriezer Met stip op 1 in de lijst van groot-geld-bespaarder: aardappels! Niet dat ik zelf zo'n aardappel eter ben (verre van dat) maar mijn ouders profiteren hier vooral van. Met sla kan ook behoorlijk wat gewonnen worden, een makkelijk gewas en in die verhouding kost een zakje zaad niks voor het aantal kroppen dat je krijgt. Op een aantal fruitsoorten kan je ook besparen. De rest van de groente zal geen grote besparing opleveren in vergelijknig met de prijzen in de supermarkt in het seizoen. Paprika's en tomaten kosten veel geld in de supermarkt maar de tijd en energie (en geld) die je in die gewassen moet stoppen maken het echt een hobby. Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan wat je allemaal gebruikt, oogst je zelf zaden of koop je de allernieuwste f1 rassen, gebruik je dure kunstmest of haal je gratis paardenmest, gebruik je regenwater of kraanwater, etc. Ik denk dat je in een volkstuin waar je wat meer gewassen kunt telen eerder kunt besparen dan een kleine vierkantemetertuin. Rekenen we ook de smaak en het mode-woord biologisch mee dan zijn eigen groente en fruit natuurlijk onbetaalbaar en bespaar je ongeloofelijk veel. oh en dan vergeet ik nog het plezier van het telen van eigen groente en fruit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted June 28, 2011 Share Posted June 28, 2011 Jaaaa.... als ik in de bio-winkel loop, en de prijzen daar zie... dan bespaar ik giga-veel geld uit. Kijk ik naar de Lidl-prijzen, en ook nog eens in het seizoen... raak ik bijna depri: knal-mooie trostomaten voor 0,99 per kilo enz. Loop ik door Appie Happie (ja, ik kom overal), en drie stengeluien voor 1,50 zie... ja, dan bespaar ik ook veel geld. Maar ook AH heeft gunstige aanbiedingen. Die zou je ook kunnen invriezen ten tijde van een goedkope actie van ze... Conclusie: niet teveel nadenken, vooral het plezier hooghouden... En voor wie daar gevoelig voor is... voor de buitenwereld lijk je erg rijk als je je groenten 'gratis' uit je tuintje kan halen.... Zelfs dat kan deel van je plezier zijn... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
jos Posted June 28, 2011 Share Posted June 28, 2011 Buiten de financiele en gezondheidsaspecten is vooral het plezier en de trots als iets goed gelukt is.Dat laatste vooral realiseer je alleen als je met anderen kunt delen.Omdat ik opgegroeid ben in de keuken, (mijn ouders hadden een zaak en mijn vader was de kok) heb ik geen moeite om voor 40 mensen, bloemkool,sla,spruiten,kool, aardappels enz, schoon te maken.Als ik uit de tuin kom met bijv. twee emmers bonen maak ik ze schoon, doe ze in bakjes en breng ze bij men kinderen, buren en familie.Ik heb zelfs jaren hoogstamkersen geplukt voor iedereen. Daar ben ik mee gestopt, werd een beetje te gek.Meer dan de helft wordt uitgedeeld want mijn eigen twee vriezers zitten al vrij vlug vol. Ik heb trouwens nog nooit iets verkocht.Iedereen blij en ik trots op mijn oogst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidje Posted June 28, 2011 Share Posted June 28, 2011 Sommige dingen zijn onbetaalbaar want niet verkrijgbaar in de winkel (niet hier tenminste). als je't dan wel graag eet wat heb je dan bespaard? Ik heb het over de ingredienten voor Grüne Sosse. Met courgettes uit de winkel heb ik te vaak mis gegrepen (bitter -> oud dus). Dat koop ik niet meer. Eens kijken of het wat wil worden uit eigen tuin. Gister eerste mannelijke bloem gezien. Eens kijken wat de pronkbonen gaan opleveren. Snijbonen blijven duur in de winkel. Frambozen: als ik dat zou moeten kopen wat ze hier eten... Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted June 28, 2011 Share Posted June 28, 2011 Volgens mij zijn pronkbonen een goeie keuze geweest bij mij... daar komen joekels van bonen (gewicht) van af... op een relatief klein oppervlak. Als al die bloemen straks uitgroeien tot gigantische bonen... joppie... en onder die bonen staan pompoenen, er omheen mais... heb ik straks ook eens een overschot aan iets... ha, ha.... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted June 28, 2011 Share Posted June 28, 2011 Voor mij waren die peultjes wel een besparing. Moet je s zien wat ze daarvoor in de supermarkt voor vragen, en dan ook nog voor een simpel bakje Net als de raapsteeltjes, die zijn ook best prijzig, net als rucola. Betaal je op dit moment bij de AH voor 40 gram (!) maar liefst € 1,19.Die courgettes gaan hier ook goed. Nu gemiddeld 1 per week maar nu hangen er al weer 2 aan. Ook wel aardige besparing.Heb alles bio dus ik kijk ook naar de bio prijzen en die heb je er gauwer uit!Voor de rest moet ik t nog aanzien. Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
essiebes Posted June 28, 2011 Share Posted June 28, 2011 Ik bespaar echt geen geld met mijn tuin Dit is natuurlijk ook pas mijn eerste jaar. Dus volgend jaar zal ik waarschijnlijk wel wat meer fruit kunnen oogsten (tot nu toe alleen wat appels en aardbeien).Vooral frambozen zullen ervoor zorgen dat ik me rijk voel, aangezien ik die NOOIT koop vanwege de prijs. Ik heb maar hele kleine hoeveelheden groente, dus daar bespaar ik ook geen noemenswaardige bedragen mee (jippie een halve kilo ui! 3 porties broccoli! Kost ook haast niks in de winkel) Maar dat was ook niet echt het doel van mijn moestuin. Ik zocht een hobby die niet zo heel veel geld kost en doordat ik hiermee nog IETS van de investering terug krijg, is het een betaalbare hobby voor mij. En dat is fijn Ik geniet er ook echt van en dat is het belangrijkste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted June 28, 2011 Share Posted June 28, 2011 wij vriezen hier ook eigenlijk groot gedeelte van de oogst in zodat we het hele jaar daarvan kunnen eten. Vooral snijbonen en bietjes zijn populair en hoop daar dan ook weer een hele vracht van te kunnen invriezen. Aardappelen zijn ook lekkerder van smaak en goed bewaarbaar.In de koude bakken gaat straks weer rucola, veldsla, bosui, spinazie etc.. en daar eten we van de winter dan weer van. Verder is het gewoon een hele gezonde hobby. Goedkoper dan de sportschool en t levert genoeg op om het hele jaar met zijn zessen ervan te kunnen eten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted June 28, 2011 Share Posted June 28, 2011 Ja, dat genieten hoor je inderdaad bij iedereen... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted June 28, 2011 Share Posted June 28, 2011 Wat ik me net bedenk, variëteit, voor veel gerechten die ik vaak eet heb ik een beetje van dit een beetje van dat nodig, met wokken, eenpansgerechten etc. als ik dat allemaal in de super in grootverpakking moet kopen ben je zoveel duurder uit en je hebt dus lang niet alles nodig! Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 28, 2011 Share Posted June 28, 2011 Ik heb trouwens nog nooit iets verkocht.Iedereen blij en ik trots op mijn oogst. Jos dat ben ik met je eens!wat besparen betreft: aardappels, sla, fruit ( voor jam, inmaak en eau de vie) en pompoenen. Vooral jam en pompoenen geef ik veel weg, en verder komen met Halloween en Kerst dorpskindertjes met hun ouders pompoenen snijden bij mij, daar teel ik ook voor. Megalol en onbetaalbaar! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted June 28, 2011 Share Posted June 28, 2011 Besparen? Heb nu de luxe van het kunnen plukken van kruiden. Normaal koop je niet een bosje of 6 voor 1 gerecht, peultjes en tuinbonen kocht ik ook nooit, en zelden een andere soort sla. Besparen niet echt, smullen dat wel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
essiebes Posted June 28, 2011 Share Posted June 28, 2011 Helena: Ik ben inderdaad toch ook van plan volgend jaar een stukje te reserveren voor kruiden. Ik gebruik nu NOOIT verse kruiden. Veel te duur. Maar toch zonde, want het is hartstikke lekker!Ik heb al een stuk vrijgemaakt ervoor, weer wat betontegels eruit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted June 28, 2011 Share Posted June 28, 2011 Ja echt, kruiden maken je gerecht. Mocht ik qua ruimte moeten kiezen tussen kruiden en groenten, werden het kruiden. Heb ze nu allemaal in grote potten staan en kijk uit naar meer ruimte voor nóg meer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted June 28, 2011 Share Posted June 28, 2011 Mijn eerste jaar, een klein tuintje, ik denk dat ik op dit moment alleen bespaar op de peulen en de sla. Wat ik het leukste vind is dat je gewoon de tuin in kan lopen, en een salade bij elkaar kan plukken, en dan gelijk kan eten! En ik hoef niet meer na te denken wat ik eet, er staat nu broccoli, peulen, en sla soorten, dus dat eet ik! En ik steek best veel tijd in de tuin, waardoor ik amper aan mijn andere hobby`s toekom, die dus nu ook geen geld kosten! Roken.....doe ik niet minder! Blijft geld kosten dus! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 28, 2011 Share Posted June 28, 2011 Ik heb een tabaksplant!! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
jos Posted June 29, 2011 Share Posted June 29, 2011 Bij mijn ouders thuis kwam ook met tussenpozen een tabaksplant in de tuin ergens spontaan omhoog. Volgens mijn vader hadden de mensen in de oorlog zelf tabak aangeplant om de schaarste te omzeilen.Blijkbaar hadden die zaden behoorlijke kiemkracht waarbij om de zoveel jaren door het spitten weer plantjes hun kop opstaken.We hebben er als kinderen geplukt, gedroogd en gerookt Ik heb altijd gedacht dat Frankrijk zo'n beetje de bakermat van de tabaksteelt was totdat ik een paar jaar geleden in de Eiffel midden op het veld grote wagens met droogrekken zag staan waar de geoogste bladeren aangehangen werden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 29, 2011 Share Posted June 29, 2011 Jos, ik hoorde pas dat het in Frankrijk verboden is tabak in je tuintje te hebben ..gelukkig heb ik nooit een gendarme in de tuin.Ik heb de tabak zo` n 10 jaar geleden gezaaid, en inderdaad komt er af en toe een spontaan op. meestal zet ik er een in de kas, ik heb gehoord dat dat praktisch is tegen de vliegjes... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted June 29, 2011 Share Posted June 29, 2011 Bij is dat sla. In al zijn vormen, kleuren en smaken. Vooral in de zomer eten we toch wel 3 a 4 keer per weer een grote salade, en daar zou ik in de supermarkt zo'n 1,50 a 2 euro per 100 a 150 gram voor neer moeten tellen. En per maaltijd eten we meer dan 150 gram, dus vaak kocht ik 2 zakken. Vandaar dat ik ook echt mijn best ga doen om zo lang mogelijk door te kunnen oogsten. Al eten we in de winter wel wat minder sla.... Hier kijk ik echt van op! Nou heb ik al een tijd geen sla gekocht in Nederland maar als er nou 1 ding uit mijn tuin goedkoper is in de supermarkt of bij de groenteboer dan is het wel sla. Een flinke krop (twee keer eten voor twee grote slaeters, dus laten we zeggen een pond) kost hier in het voorjaar nog geen euro en op dit moment 50 cent! Natuurlijk waren mijn slazaadjes goedkoper dan dat maar als je alles meetelt (wat wel moet als je het echt over besparen gaat hebben) dan denk ik niet dat ik met water, grond en arbeidskosten goedkoper uitkom dan het kopen. Maar goed, sla hoeft hier eigenlijk niets te kosten want iedereen heeft in zijn tuin en iedereen heeft teveel dus of je alstublieft een krop op twee - liever nog vier - mee wilt nemen. Ik ben reuzeblij met mijn moestuin achter het huis maar voornamelijk als bezigheid na het verbouwwerk. Om echt economisch te kweken heb je toch meer gewasruimte nodig. Mijn achter(moes)tuin zal dus een probeer/experimenttuin blijven maar op het landje aan de rivier gaan we volgend jaar echt voedsel kweken. Zaken als erwtjes en prei en aardappels dat schiet niet op op de vierkante meter. Wat wel goed werkt in de kleine ruimte vind ik zijn aubergine, courgette en augurkenplanten etc. Nemen weinig ruimte, kosten maar een paar zaadjes en je hebt al genoeg voor een heel jaar. Maar plezier en vreugde zijn natuurlijk onbetaalbaar dus soit wie maalt er om een euro als je plezier hebt! Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted June 30, 2011 Share Posted June 30, 2011 Aardbeien, aardappels, peultjes, bonen, courgettes, komkommers en sla bespaard hier zo een beetje het meeste geld. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts