Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vraagje aan Goldfish: ik heb van jou twee plantjes gehad die sterk op elkaar lijken, qua blaadjes. De ene is een Mirte Ungi, maar wat is de andere? Een is 1 takje, ander al een heel (bloeiend) mini-struikje. Is het takje de Ungi? Zo ja, wat is dan het struikje?? Een vossebes?

Foto van de kleinste:

IMG2017040821071137431491684408.jpg

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

SuusP: Het zit precies andersom, maar dat komt omdat ik een Vossenbes gaf waar wij het over Mirte hadden. Kon op het einde niet meer met je afstemmen dus heb beide bij je achter gelaten.

Het kleintje is Mirtus Ungi "Ka-Pow", dus Chileense guave officieel. Wil vrij zurig staan heb ik een keer nagezocht, maar wanneer je op You Tube op "Ka-Pow" zoekt krijg je veel nuttige video's te zien. Ka-Pow is een 'verbeterd' ras (James Wong).

De grote is dus de vossenbes, wil zure grond.

Geplaatst: (aangepast)

Algemene informatie over mijn ruils en bijdrage aan de weg-geef tafel:

Aardbeien "Flair" Zeer vroege enkeldrager. Sterke groeier/woekeraar, want heeft (teveel?) tijd en energie over na de dracht.

Vossenbes "Red Pearl": zure grond (gelijk blauwe bes of veenbessen). Vermeerdert zich ondergronds (lopers). In de zomer topstekken nemen, levert dat je een struik op die een stuk hoger wordt, maar niet loopt. Geeft in principe in de zomer een kleine eerste dracht en een tweede grotere oogst in het najaar.

Mirte Ungi "Ka-Pow": in volwassen vorm matig winterhard (-10c) dus deze stekjes zullen in de winter zeker hulp nodig hebben tegen vriesweer. Vrij zurige grond (maar moet daar zelf ook nog meer over lezen, wat precies het beste is). Mijn moederplanten heb ik deze winter te laat beschermd (en te licht) wat 40% bladschade opleverde

Vijg met een rode strik er om is van het ras Rouge de Bordeaux

Kiwibessen: gaat om Weiki (m), Weiki (v) en Kens Red (v). De Weiki's worden ook wel Weima (mannelijke Weiki) of Bayern Kiwi genoemd. Goede informatie over kiwibessen is te vinden op http://www.fruitlent.nl Check je planten op wolluis (witte rupsachtige luizen). Zijn makkelijk te bestrijden.

Allemaal veel succes er mee!

aangepast door Gast
Geplaatst:

Bedankt voor de info Vincent! Mirte en Vosje zijn heel overgekomen en staan nu veilig binnen.

De door mij geleverde peperplantjes zijn:

ABC = Aji Blanco Cristal http://www.mooiemoestuin.nl/Peper/aji-blanco-cristal/

PdP = Pimientos de Padron

PdPdP = de zogenaamde vermeende Pimientos de Padron van de buurman van Appelvrouw die deze uit de Pyreneën had. Dus: Pimientos de Padron de Pyrenee. Peper lijkt meer op een soort Hungarian Wax en is mildheet. Bij afrijpen wordt ie heter.

Is zeker geen Padron, die is wat dikwandiger waar de PdPdP dunwandig is.

Geplaatst:

Goedemorgen.Ik ga straks maar een extra tafel op het balkon zetten om al dat moois uit te stallen. Vincent, is de Issai denk je afgehard?

Nog mijn complimenten aan iedereen dit jaar, vrijwel alles wat ik gehad heb is voldoende gelabeld !

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

De Issai is zeker gehard. Stond al buiten in de Nederlandse kou toen ik hem een maand geleden kocht en is sindsdien buiten gebleven. Kan trouwens -20/-22c hebben (is wel de minst winterharde van de Arguta's).

Geplaatst:

De mini Butternut ( een mini ras dus ) van Jootje, gelijk opgepot net.

Many thnx. Leuk.

IMG112415091491725980.JPG

Geplaatst:

En de Winorosl ' Sunwile'. Ook.

Van wie ?

Van Wino dus

What's in a name

IMG112583901491726531.JPG

Thnx !

Geplaatst:

Ja, ja...van mij. Maar niet omdat het er op staat! Winorosl betekent volgens mij een wijnstok...dus een soort druif dat (ook) geschikt is voor wijn.

Ik had bij Goldfish wat - ik hoop goede - druivenrassen meebesteld in Polen. (Had zelf al goede ervaringen met Wedrowski en Goldfisch ging er wat bestellen, dus even meedoen was nu wel makkelijk...ook i.v.m. verzendkosten.) Jij deelt alleen maar uit, Bit.....dus ik dacht...laat Bit nu een van die druiven uitzoeken...heeft die jongen ook eens wat. Overigens koos ik ze allemaal, dus ook de wijnstok die jij nu hebt, omdat het ook goede tafeldruiven zouden moeten zijn. Vind het persoonlijk doodzonde om lekkere druiven niet op te peuzelen en ze aan wijn te verkwisten

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

En de waterstekken van de druif ' Blauwer Muscat'. van Yuras ook maar gelijk opgepot en luw en nat weggezet bij mn andere stekken

IMG112721511491727903.JPG

Geplaatst:

Hier een paar links, Bit, voor de Suwile-druif:

http://www.clematisy.com.pl/en/katalog-roslin/winorosl-suwile-id171.html

http://www.clematisy.com/upload/katalog.pdf (doorscrollen tot suwile)

En zoals je zelf al zei: Mocht ze door jouw keuring komen als lekker en gezond-groeiend, dan zien we waarschijnlijk over een paar jaar wel weer stekken verschijnen op een MTFD

Geplaatst:

Ik vond toch nog een potje zonder label..een zwart potje met 5 pepers of paprika`s..enkele centimeters hoog..wie is de gulle gever en welke plant?

Geplaatst:

@ Goldfish.....je hebt het 2x gezegd, maar mijn geheugen heeft soms wat kuren .....Hoe heet de vroege aardbei ook alweer, die je op de plantentafel gezet had?

Geplaatst:

@Jet, zouden dat de puntpaprika van Angela kunnen zijn? Die stonden volgens mij met zijn vijfen in een potje....heb er hier ook een

Ik nog een vraagje:

Twee plantjes allebeide ongelabeld, een ervan is een valeriaan, maar de ander kan ik niet thuisbrengen....

IMG011215721491741427.JPG

Het is wel gezegd, maar op zon dag onthoud je dat niet

Geplaatst:

Dat is het Ciska

Yuras graag nog antwoord op de voLgende vragen over tomaat: RSR is wat voor tomaat? enne Yana?

En dan heb ik nog twee pepers/paprikas met stekers: Calit en de andere ZP..kan ik even niet thuisbrengen...

O ja en Nasuada, ik heb twee tomaten in rode bekerstjes en beide zeggen lucky cross, maar de een heeft aardappelblad, en de andere gewoon tomatenblad..zegt jou dat iets?

Geplaatst:

@ jet, Zitten er bij die pepers rode en roze stekers? Van die calit en zpnoggeswat? Zo ja dan zijn ze van koolrabi, zo nee dan weet ik het ook niet...

Geplaatst:

@ Ciska Linkse foto is de spiegeleitjes, ik dacht voor koolrabi meegenomen door jou? (Er zit nog een zaailing van akelei in het bosje met spiegel-ei-plantjes.)

Geplaatst:

Yesss....... thanx Wino.

Ik weet het weer...vermoedde al zoiets dat het voor Bia was

Ik weet nog dat iemand iets over de akelei had gezegd.....hahahaha ooooh mijn geheugen is soms een gatenkaas.....en ik moet nog wel de GVP opleiding gaan doen in het najaar tegen die tijd is dat straks niet meer nodig

Geplaatst:

@Angela, kun je mij nog vertellen wat voor kleur de Iris gaat krijgen?

Offtopic, de overige bieb boeken hebben al gretig aftrek gevonden in de minibieb, brengt de roulatie weer mooi op gang. Nog super bedankt daarvoor (naast al het andere super-ruilen)

Geplaatst:

@ Appelvrouw

RSR = RedStarRomantic - indeterminante (stam) tomaten, zeg maar, dadel tomaten, lekker en enigszins phytoftora resistent.

Yana - Oekraïense middelgrote determinante (struik) tomaten, zeer vroeg en zeer lekker (op mijn smaak).

Geplaatst:
Algemene informatie over mijn ruils en bijdrage aan de weg-geef tafel:

Aardbeien "Flair" Zeer vroege enkeldrager. Sterke groeier/woekeraar, want heeft (teveel?) tijd en energie over na de dracht.

Vossenbes "Red Pearl": zure grond (gelijk blauwe bes of veenbessen). Vermeerdert zich ondergronds (lopers). In de zomer topstekken nemen, levert dat je een struik op die een stuk hoger wordt, maar niet loopt. Geeft in principe in de zomer een kleine eerste dracht en een tweede grotere oogst in het najaar.

Mirte Ungi "Ka-Pow": in volwassen vorm matig winterhard (-10c) dus deze stekjes zullen in de winter zeker hulp nodig hebben tegen vriesweer. Vrij zurige grond (maar moet daar zelf ook nog meer over lezen, wat precies het beste is). Mijn moederplanten heb ik deze winter te laat beschermd (en te licht) wat 40% bladschade opleverde

Vijg met een rode strik er om is van het ras Rouge de Bordeaux

Kiwibessen: gaat om Weiki (m), Weiki (v) en Kens Red (v). De Weiki's worden ook wel Weima (mannelijke Weiki) of Bayern Kiwi genoemd. Goede informatie over kiwibessen is te vinden op http://www.fruitlent.nl Check je planten op wolluis (witte rupsachtige luizen). Zijn makkelijk te bestrijden.

Allemaal veel succes er mee!

Bedankt voor de link over de kiwi bessen zeer leerzaam ! Mis alleen waar ik ze nu het beste neer kan zetten. Weet niet meer zeker of je nu oost of west had gezegd en kon het via de link niet achterhalen. Zou je dat nog een keer willen vertellen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...