Ga naar inhoud

Teeltwedstrijd 2018: Ui Exhibition

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De neptips vond ik niet zo gepast. Zelf kon ik ze er wel uitfilteren, maar dat kan misschien niet iedereen. Wat ik vooral gemist heb zijn de tips van de winnaar hoe hij gewonnen heeft. Daar kan iedereen van leren.

Geplaatst:

Nou moet het allemaal niet te serieus gaan worden hoor. Vond de afgelopen jaren juist de ongeloofwaardige tips erg amusant. Zoek maar lekker op of ze kloppen of dat het bullshit is. (Hoewel bullshit wel goede mest zou zijn... ).

Dus als mensen je gaan vertellen dat je steeds het loof moet afknippen om een grote bol te verkrijgen... zou ik toch echt even gaan onderzoeken of dat een slim plan is. Juist goed voor het zelf onderzoekend vermogen.

Geplaatst:

Uit #1 van dit topic, bij de wedstrijdregels:

...

Tips en discussie kunnen onder dit topic geplaatst worden.

...

Er mogen tips gegeven worden, er mag gediscussieerd worden. Een vrolijke noot is nooit weg, maar aangezien het niet verboden is serieuze tips te geven, ga ik daar maar eens aan meedoen. Weer eens wat anders.

Zelf begin ik al te kijken in de moestuin waar de uien zullen gaan komen. Het wordt waarschijnlijk de plek waar dit jaar de aardappelen gestaan hebben, dat is het schoonst en los op diepte. Spitten hoeft dus niet. Schoonmaken qua begroeiing, onkruid of kruid weghalen, verteerde mest van alle dieren van de kinderboerderij en schone compost opbrengen, de grond rul houden. Misschien een laag stro erover als bescherming tegen vorst en om de bovenste laag levend te houden.

Geplaatst:

Hey,

ook ik wil me aanmelden.

Voor mij gaat het hem echter niet over winnen maar ga natuurlijk wel mijn best doen hé!

Zal de eerste keer zijn dat ik ui zaai, tot nog toe gebruikte ik altijd plantuitjes met telkens een mooie opbrengst.

Wel beetje ervaring met bosuitjes, stengelui ed.

Ik ben vooral benieuwd naar de houdbaarheid.

ot nog toe kan ik slechts ui uit eigen tuin eten tot +/- eind januari en tegen dan moet ik al veel delen wegsnijden dus als dit beter kan..'

PB naar Henkg verstuurd.

Groetjes,

Tom

Geplaatst:

Heb me ook ingeschreven . Heb enkele jaren geleden 2 jaar na elkaar uien gezaaid maar dan in augustus . Denk dat dit totaal iets anders is dan nu omdat zaai omstandigheden totaal anders zijn .

Geplaatst:

Over gewone zaai-uien:

Dit seizoen had ik maar één klein bedje met zaai-uien (Hyskin F1). Veel te weinig naar omgekeken, volledig overwoekerd door vogelmuur en deels opgevreten door slakken. Beetje vroeg geoogst, toch nog leuk, de foto is van 27 juli (uien waren binnen voorgezaaid op 15 februari, na opkomst buiten in een koude bak, pas later uitgeplant in de volle grond. Vergelijkbaar met de teelt van prei.):

2017072717240795191511763200.jpg

Of ze goed bewaren weet ik niet, ze waren vrij snel op.

Komend seizoen komt er weer een enkel bedje, om de periode tot eind september te overbruggen, want dan pas kan ik weer rapen. Maar dan heb je ook wat. Wel de lusten maar niet de lasten:

2017093013023643881511763234.jpg

(Buiten was het te nat om na te drogen, dan maar eerst een paar dagen in huis)

Mijn boodschap: probeer –naast natuurlijk de wedstrijdui- ook eens gewone zaai-uien. Plant-uien doe ik niet meer, om de een of andere reden doen zaai-uien het hier beter. Zeeklei, toch redelijk goed water doorlatend.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Ik heb tot 2 jaar geleden , met wisselend succes , naast pootuien ook zaaiuien geteeld. Zaaiuien liggen ieder jaar wel een of meerdere keren in de aanbieding bij de Lidl , in een 5 kilo net voor 99 cent , en als je dan zoals in mijn geval gedwongen bent de teelt te beschermen met insectengaas dan kun je daar zelf geen moeite meer voor doen.

Normaal zijn zaaiuien langer houdbaar dan pootuien. Ik verwacht niet dat dat bij deze Exhibition ook het geval zal zijn. Zijn smaak is ook nog even afwachten. Bij de ontwikkeling van deze ui is zijn omvang belangrijker geweest dan andere eigenschappen.

Maar het is leuk dit ras eens te telen en ik vind het een prima keuze voor de teeltwedstrijd.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Ik was al van plan om weer grote uien te gaan zaaien na een paar keer slecht kiemkrachtig zaad te hebben gekocht, dus ik wil ook wel graag meedoen.

Geplaatst:

Yes! Ik ben dit jaar op tijd! Ik ga me meteen aanmelden, baalde dat ik het vorig jaar gemist heb. Interessante groente.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Geplaatst:

De zaden zijn inmiddels verpakt. Nu al 39 deelnemers. Mooi, maar er kunnen er nog wel wat meer bij. Vul jij het vraagteken in?

2017122317174390201514046568.jpg

Eerste verzending aan de deelnemers: 8 januari, dus waarschijnlijk 10 januari bezorgd.

Dat is al over ruim twee weken.

Je ontvangt ongeveer twintig zaden. Hieronder scans van de om-verpakking, zodat je misschien al voorbereidingen kunt treffen:

uiexhibitionv31231514046737.jpg

uiexhibitiona27591514046736.jpg

Laat je niet afschrikken door bovenstaande teeltbeschrijving. Verzin zelf iets dat het best past bij jouw situatie. Met teeltinformatie van “gewone” zaai-uien in het achterhoofd.

Aan de kiemkracht zal het niet liggen, ze stonden hier na zes dagen al boven, en nu:

2017122314344918931514046570.jpg

Ik heb bij deze test bewust in uitsluitend gewone bemeste potgrond gezaaid, en die ook nog eens een beetje te nat gehouden. Niet omdat dat het best is, maar om te zien of het kiemen problematisch is. Nee dus.

Deze eigen test-zaai (ik wilde zekerheid over de kiemkracht) gaat natuurlijk niet meedingen. Ook ik zaai de eersten netjes op 10 januari, en wellicht ook een paar ruim daarna.

En als het echt nodig is, dan maak ik wel een filmpje, waarop deze test-zaai “live” om zeep geholpen wordt met een schaar of een gasbrander.

Later aanmelden mag natuurlijk. Tot eind februari, en zolang de voorraad strekt.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Wat een informatie. Heerlijk en spannend. Ik ben me al aan bet inlezen en nu nog heilig overtuigd van mijn eigen kunnen. Ik ga het supergoed en nauwkeurig aanpakken. Maar als ik mezelf goed ken, dan vrees ik dat ik eindig bij de laissez-faire-methode. Wie weet levert die laatste methode wel een knoeperd van een ui op.

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:

Ahja, vernietigen dat illegale zaaisel!

Bestrooien met magnesiumpoeder en aansteken met gasbrander kwestie van 2018 spetterend en glinsterend in te zetten

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...