Patrijs Geplaatst: 4 oktober 2018 Geplaatst: 4 oktober 2018 De meeste jaren zaai ik ook wat winterpostelein in mijn kasje, lekker en erg gezond.Het heeft zich ook via de compost over mijn tuin verspreid, maar dat worden vaak mindere planten, en op de volle grond kunnen ze nog wel last van de kou hebben.On topic:Vandaag een rij asperges schoon gemaakt, maar even licht gespit omdat het niet meer goed droogt tussen de hoge planten.Na de eerste regen was er flink wat onkruid en winterpostelein gegroeid al bijna in bloei.Ook komt er daar helaas kweek van de buren op de rijke aspergegrond af, dus die ook maar verwijderd, was toch weer een halve meter mijn kant opgekomen. Verder droogbonen opgehangen en sla geoogst. Ook begonnen met het knoflookveldje klaar te maken. De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 5 oktober 2018 Geplaatst: 5 oktober 2018 De tweede rij asperges schoon gemaakt, nog een te gaan.Weer een laagje op de composthoop, mest en groen, en een heel klein stukje geschoffeld. De moestuin van Patrijs
laen Geplaatst: 6 oktober 2018 Geplaatst: 6 oktober 2018 Het belangrijkste deel van het gras (gazon, rest wordt weide) met de zeis gemaaid. Grappig hoe, als gras te nat is, alleen het onkruid gesneden wordt.. dat is op zich ook wel gaaf.
Mellie Geplaatst: 8 oktober 2018 Geplaatst: 8 oktober 2018 Een aanhanger vol met paardenmest en stro in het pompoenveldje gedumpt. Ook nog 1 kruiwagen in de moestuin en de rest in de zijtuin waar 4 buxusbollen van zo’n 20 jaar oud zijn gerooid. Ik ben totaal geen buxus fan en ben ze liever kwijt dan rijk, maar zulke grote bollen die geveld zijn door de buxusmot vind ik wel heel sneu... Ik heb 6 potten hoog siergras gekocht en 8 blauwe lage. Maar nog plek zat voor ander zaken. Ik had geen idee hoe groot de zijtuin was. Ik weet wel waar de composthoop -eindelijk!- gaat komen. Plek zat zonder die 4.
Mellie Geplaatst: 9 oktober 2018 Geplaatst: 9 oktober 2018 De kweepeer gesnoeid. Neemt alle licht weg en is toch een weigeraar. Komt nooit bloesem aan, laat staan kweeperen. Vond het wel kunnen om een risico te nemen. Ruim 2 m korter en ineens heb ik een giga uitzicht over de sloot en zo veel meer inkijk van de overkant. Had ik iets langer over moeten nadenken toen ik ook de klimroos en vlinderstruik een koppie kleiner maakte. Ach ja. Groeit toch als een tierelier en het is toch bijna winter. Ahem. De vlinderstruik takken die ik van de lente had gesnoeid zijn wortel geschoten. Heb ze maar verpot. Altijd leuk zo’n struik. De yacon bewaterd en toen ook maar de rest van de moestuin en de potten. Toch een hele dag de dompelpomp aan gehad. Alles was uiteraard kurkdroog. Sta je met dit regenachtige weer toch iets minder bij stil dat ze water willen. Nog even in de hangmat gelegen, maar het plezier duurde slechts enige minuten. Wanneer mama in de hangmat ligt, is dat natuurlijk de állerleukste plek om erbij te liggen. Ik ben er grof uitgeschopt en heb nog een schaaltje aardbeien geplukt. Tot ieders tevredenheid.
Jeanne heijmans Geplaatst: 10 oktober 2018 Geplaatst: 10 oktober 2018 Vandaag de laatste paprika's geoogst, en een rode kool,blad boerenkool geoogst en panklaar gemaakt voor mijn schoondochter.
pippi Geplaatst: 10 oktober 2018 Geplaatst: 10 oktober 2018 Vandaag een van de paprika's in pot (ik zeg pot, maar ik heb allemaal van die soort van wasmanden staan) net onder de grond weggeknipt en de paprika's geoogst. Paprika's waren nog wel groen, klein beetje aan het verkleuren, maar dat waren ze al tijden en ze zijn mooi van formaat, dus die rijpen op de fruitschaal wellicht nog wat naar rood. Ik heb nog 2 grote potten met paprika's staan nu, zitten nog bomvol groeiende paprika's, dus die mogen nog even. Alle andere potten waar paprika, aubergines en tomaten in hebben gestaan, staan al vol met herfst- en wintergroenten (wortel, prei, mosterd, mizuna, veldsla, winterpostelein, winterandijvie, wintersla, bosui, roodlof, bladkool, radijsjes, bietjes en ook wat knoflook. De pot van vandaag heeft 5 cm eigen compost op de potgrond gekregen, en ik heb er erwten voor scheuten in geplant. Beetje laat, maar met een beetje geluk wordt dat nog wat. Dat tuinieren in potten - naast een paar bedden in de volle grond - bevalt me wel heel erg goed. Vooral die paprika's doen het in mijn idee (met een mooie zomer als deze) veel beter in potten dan in de volle grond of zelfs in de kas. Ik heb dit jaar van zes planten in pot in de achtertuin bijna net zoveel opbrengst als vorig jaar in de kas (toen ik vlekjes en beestjes en geel blad en weetikveel had). Maar ook de bladgroente en radijsjes en wortels etc. doen het er minstens zo goed als in de volle grond. Grond zal ook wel een boel uitmaken, die potten hebben dit jaar al twee keer een laag eigen compost gekregen en zitten vol wormen en ander beestenspul. Volgend jaar nog meer potten, heb ik me al voorgenomen.
RobN Geplaatst: 11 oktober 2018 Geplaatst: 11 oktober 2018 Vandaag de knofloken gepoot. 3x 17 tenen.Morado uit de supermarkt bioLautrec vd groenteboerKnoflook uit Frankrijk die ik gekregen heb van tante.Daarvoor dagenlang heel veel emmers kweekgras en paardenbloem kunnen verwijderen en langs de bedden met EPDM gewerkt, hopelijk scheelt dit straks. Ik had gisteren een vertakte paardenbloem van winterwortel dikte wow. Onkruidmanager 1.0
Goldfish Geplaatst: 11 oktober 2018 Geplaatst: 11 oktober 2018 Slootpomp aangezet (ja ik ben lui, is wel het laatste je restje benzine) om twee regentonnen te vullen. Verwacht dat de aardbeien en de tomaten (binnen en buiten) nog wel wat water kunnen gebruiken komende week. Niet verwacht dit ooit in oktober te doen. Verder gesnoept van vijg en roomappel (paw-paw).
Mikki Geplaatst: 12 oktober 2018 Geplaatst: 12 oktober 2018 Bij mij gaan er deze winter postelein en raapsteeltjes in. Vroege tuinbonen? Bij mij al een haffeltje postelein klaar tot wanneer zaai je deze, op de verpakking staat vanaf Aug maar niet tot wanneer.
appelvrouw Geplaatst: 12 oktober 2018 Geplaatst: 12 oktober 2018 Mikki in de kas kan je het de hele winter proberen.. buiten zou ik dat niet doen of misschien met tunneltje.. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mikki Geplaatst: 15 oktober 2018 Geplaatst: 15 oktober 2018 Deze staan ook in kas, dan ga ik lekker door met zaaien.
Amrutten Geplaatst: 15 oktober 2018 Geplaatst: 15 oktober 2018 Algemeen gerommeld. Gereedschapskist opgeruimd. Snoeischaar gevonden!!
Flup Geplaatst: 17 oktober 2018 Geplaatst: 17 oktober 2018 Dat rommelen doe ik ook graag in de tuin. Vandaag weer dus, heb wat planten weggehaald (bonen, uitgebloeide goudsbloem) en heel veel schapenmest op de mesthoop gekruid. Pittig klusje, maar daar heb ik later weer profijt van.
appelvrouw Geplaatst: 17 oktober 2018 Geplaatst: 17 oktober 2018 En echt bessendagje. Zwarte bes van Jorieke geplant en rest vd bessen gesnoeid tot twee en drie takkers met dank aan Bit voor de uitleg. Compost erbij gedaan. Aardbeien van Goldfish geplant Aronia en rode bessen stekken gemaakt. De potten met de blauwe bessen opnieuw bij gevuld met blad compost van afgelopen jaar. Honing bessen vrijgemaakt van onkruid en wat compost gegeven. Kiwibessen compost gegeven. Gemaaid. En alles in korte broek en t-shirt.Ik geniet erg van het mooie weer maar de droogte wordt hier wel nijpend. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 17 oktober 2018 Geplaatst: 17 oktober 2018 Onkruid, onkruid en nog meer onkruid weggehaald. Wat een zen rotklusje. Tomatenplanten in de kliko gegooid, tomaten geoogst, wat pepers, 1 oranje paprika en de laatste bonen geplukt en gelijk maar de stokken verwijderd. Nog een paar peultjes gegeten. De aspergeerwt geeft prachtige dieprode bloemen, die mag ook nog blijven staan tot het weer besluit dat het over is. Wat heb ik nog meer gedaan? Ik weet het al niet meer. Ow ja. Peterselie gesnoeid. Sommige stukken werden lelijk. Hij staat er dan ook voor het tweede jaar, best knap. Ik ga voor 3 jaar, dus ik vertroetel zo nu en dan de peterselie als ik het er niet mooi genoeg meer vind uitzien. Gewoon de boel kortknippen. Of plukken of snijden, wat je wil. Ik ben er overigens achter wie mijn knoflook steelt. Duiven! Wat een rotbeesten (vond ik hiervoor ook al, dat gekoer maakt me knettergek, roekoeeee). De buurtkatten die ik betichtte van knoflookdiefstal, blijken onschuldig te zijn. Zou ook niet weten wat een kat met knoflook moet doen, maar een duif net zo min.
Plotiemoos Geplaatst: 20 oktober 2018 Geplaatst: 20 oktober 2018 Vandaag de laatste aardbeienplanten overgezet naar mijn nieuwe tuin.Tevens 24 knoflookbollen over gezet. Ben reuze benieuwd of ze het overleven. Verder afval verzameld, tegels geregeld voor de nieuwe bewoners van mijn oude tuin en verder onkruid verwijderd. Ik heb nu 1 compostvat helemaal vol met onkruid.... teveel om alles mee te nemen naar huis. Morgen ga ik verbranden, heb veel harde stengels liggen.En verder een beetje aan klieren en onkruid verwijdreen, bosbes in de tuin zetten en dat soort zaken.
Roelie Geplaatst: 21 oktober 2018 Geplaatst: 21 oktober 2018 de piepers uit de laag houtsnippers gehaald. Was een proef om eens te kijken wat het oplevert.Veel te laat gepoot, dus ik verwachtte ook geen mega-opbrengst, maar de aardappelen waren wel heel schoon...
appelvrouw Geplaatst: 21 oktober 2018 Geplaatst: 21 oktober 2018 Ik kan het niet zo heel goed beoordelen zo van de foto, maar dat is een redelijke opbrengst? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Roelie Geplaatst: 21 oktober 2018 Geplaatst: 21 oktober 2018 Ik zou dit geen redelijke opbrengst noemen, eerder matig.Maar volgend jaar ga ik het opnieuw proberen. Dan op tijd poten.Verder wil ik ook proberen om uien en knoflook op deze manier te telen, we zullen zien...
Erny Geplaatst: 21 oktober 2018 Auteur Geplaatst: 21 oktober 2018 Dat schone is wel een mooi voordeeltje, vond ik ook met het telen in het stro.
roeier Geplaatst: 21 oktober 2018 Geplaatst: 21 oktober 2018 Bij poten in nauwelijks vergaan organisch materiaal was het dit jaar waarschijnlijk niet beter gegaan als je eerder was geweest vanwege de extreme droogte. Een luchtige omgeving kan slecht vocht vasthouden.Ik heb zelf wat aardappels gepoot in ruggen van organische rommel en de eerste maanden zat er totaal geen groei in die aardappelplanten. Pas in Augustus, toen het wat natter werd, kwamen ze goed op gang en nu pas staan ze er op hun mooist bij. Ras-afhankelijk is zo'n late ontwikkeling denk ik wel, ik had Sarpo Mira, en die ontwikkelt zich toch al traag. Je hebt in elk geval vanwege het late tijdstip mooie poters voor volgend jaar, want bij Juni al oogsten wordt bewaren lastig. Bij alliums, die geen groot wortelstelsel ontwikkelen, zou ik me wel zorgen maken over een stikstoftekort bij poten in houtsnippers. Je bent van plan om goed bij te mesten?
Roelie Geplaatst: 21 oktober 2018 Geplaatst: 21 oktober 2018 Heb ik nog niet geprobeerd Erna, in stro. Hoe houd je dat dan voldoende vochtig?Bij de spanen heb ik bij het poten één keer flink water gegeven en daarna niet weer.De bovenste acht a tien cm droogde uit en onderin was het aangenaam vochtig voor de piepers.Ik zou denken dat stro eerder uit zou drogen?
Roelie Geplaatst: 21 oktober 2018 Geplaatst: 21 oktober 2018 @roeier, het spul dat ik gebruikte was al een eind aan het verteren, dat zorgt er wel voor dat het geheel wat compacter is.Bij de knoflook en uien ga ik een deel bijmesten en een deel laat ik het mooi zelf uitzoeken, kijken wat er van komt.Deze aardappelen hebben het ook moeten doen met wat ze in het haksel konden vinden en dat was blijkbaar nog best wel wat.En ja, deze piepers zijn pootgoed... kwam mooi uit zo..
Mellie Geplaatst: 22 oktober 2018 Geplaatst: 22 oktober 2018 Mmm Aardbeien geplukt. Waren heerlijk! Was nog een schaaltje vol, viel niet tegen. Wat onkruid uit de aardbeienbakken gepeuterd. Rondje potten gedaan en wat pepers geplukt. 3 om precies te zijn Wonderboom vertroeteld en de eerste bloemknoppen gespot. Had ik niet meer verwacht dit jaar. Leuk! Getwijfeld om de tuin wel of niet water te geven. Volgens mij wordt er regen verwacht, dus toch maar niet gedaan. Uitgelopen gigantische solo’s van de supermarkt gepoot. Ze waren groter dan mijn gekochte olifantenknoflook. Bosje latherus geplukt. Een bosje zomer op tafel om nog bij na te zomeren. Goed dagje zo.
Aanbevolen berichten