Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vraat, had bijna geen zoete pepers oogst afgelopen jaar door die gigantische rood-bruine naaktslakken. Pas laat in het jaar kwamen er kleine huisjesslakken aan te pas.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Raden jullie een speciaal type potgrond aan voor de (pittige) rode peper? Mijn plantjes hebben de winter overleeft maar gaven vorig jaar geen pepers. Kan dat dit jaar misschien wel komen?

Bedankt.

Geplaatst:

Ik zit met een vraag betreffende mijn paprikas/pepers.

Op bijgevoegde foto's steeds 2 dezelfde planten. Alles is op hetzelfde moment gezaaid ( 11 december) in cocopeat (waarschijnlijk onbemest) gemengd met zaaigrond.

Verspeend in bemeste cocopeat op 16 februari.

Omdat er weinig groei in zat heb ik de helft van de planten op 12 maart omgepot in bemeste potgrond.

Nu zie je groot verschil tussen de plantjes.

De potgrondplanten zijn veel groter dan de cocopeat planten.

Ligt dit aan het verpotten of aan de potgrond ?

Wie kan hier iets over zeggen ?

IMG087619831522675570.JPGIMG087780361522675571.JPGIMG087885501522675572.JPG

Geplaatst:

Geen idee wat er voor mest in je bemeste coco zit? Envoor hoelang? Weet jij dat?

Maar het is duidelijk dat het plantje in de potgrond het een stuk beter naar z'n zin heeft. Dus de potgrond bevalt ze duidelijk beter.

Het kan zijn dat de voeding in de cocopeat op is, omdat je die plantjes niet hebt verpot in verse aarde hebben ze minder tot hun beschikking. In tegenstelling tot degenen die wél in een potje met verse aarde zijn gezet.

Geplaatst:

Ik ben helemaal opnieuw begonnen. In januari heb ik binnen gezaaid, maar het is er toch te koud en de rauwvliegjes hebben veel schade aangericht. De zaden die ik in een verwarmd tunneltje buiten heb gezaaid zijn al opgekomen en ze groeien hard. Als ze zo doorgaan dan heb ik binnen mum van tijd planten die half mei groot genoeg zijn. Ik denk dat ze de achterstand zo inhalen, zolang ik ze maar de warmte geef zodat ze niet stil komen te staan. De planten die ik binnen heb zullen ze hoe dan ook nog inhalen.

Ik moet dit jaar wel aubergine planten aanschaffen.

Geplaatst:

Gewoon even uittesten lijkt me Mellie, paar ter ontkieming leggen.

Mijn plantjes zien er goed uit, krijgen geregeld A+Bvoeding en dat doet ze zichtbaar goed.

De Aji Blanco Cristal heeft zelfs al weer bloemetjes.

Geplaatst:

RodePaprika, de teelt is niet zozeer moeilijk, maar vooral traag...

Van het hele stel heb ik nu 6 planten die voor de tweede keer verpot zijn en die over een maandje probleemloos de kas in kunnen, allemaal Red Cheese en bio van de Jumbo. Ik heb er 10 die nog effe wat moeten doorgroeien maar die het zeker niet slecht doen, ook vooral Jumbo en zowaar een Rosy Cheeks en een Amanda. Dan nog eens 8 van verschillende rassen die daar een week of wat op achter lijken te lopen, en dan nog een clubje echte achterblijvers. Dus eigenlijk mag ik niet klagen, vorig jaar was het rond deze tijd nog drama en wilde het allemaal niet groeien. Het is echt elk jaar weer anders.

(Dit jaar willen mijn aubergines voor geen meter groeien. Trieste toestanden.)

Geplaatst:

Mijn paprika's doen het niet dit jaar. Ik heb eens andere potgrond (Agricon potrond voor moestuin en tomaten zonder turf) gekocht en heb het me al ferm beklaagd. Bleek een groot deel zand en onvoldoende vergaan houtmateriaal te bevatten. Ze zijn nu twee weken verspeend en amper gegroeid, de kiemblaadjes worden geel en vallen af. Na twee weken zou de voeding in die grond nog niet op mogen zijn. Ga morgen een lading andere potgrond halen en verpotten. Balen...

De komkommers en pompoenen heb ik voor de veiligheid tussen nat keukenpapier gelegd om alvast te kiemen. Die zaai ik echt niet in die grond...

Geplaatst:

Oooh, Spitskool, je hebt al knopjes! Nou ik nog niet hoor, maar ze groeien gestaag en ik klaag dit jaar niet over de paprika's.

Mijn paprika's doen het niet dit jaar.

Vervelend hoor. Hier deden ze vorig jaar alsmaar moeilijk en triestig. Maar al met al toch nog aardig van kunnen oogsten, dus er is nog hoop.

Ik bedacht me dat het ook een soort neerwaartse spiraal kan zijn soms. Als plantjes niet erg groeien, ben je minder geneigd ze te verpotten en groeien ze minder hard omdat ze alsmaar in diezelfde grond blijven staan. Met dat in mijn achterhoofd heb ik nu -off topic- een paar van de supertrieste aubergineplantjes verpot. Ik denk dat ik bij de paprika's de paar achterblijvertjes ook maar eens in grotere potten ga zetten, kijken of ze daar een groeiboost van krijgen.

Geplaatst:

Ik heb inderdaad ook al verscheidende knopjes in mijn peperplanten welke onder de lichtbak staan.

Wat me wel opvalt is ondanks knop vorming dat ze kleiner en compacter blijven, vooral de fatalii red blijft laag bij de grond.

Geplaatst:
't Is wreed... dan wil je eens iets proberen dat geen turf bevat

Ik had dat vorig jaar ook met mijn pepers en paprika's in potgrond zonder turf (Pokon). Nu geef ik elke week vloeibare mest (Action) en dat gaat super! Kwekerij Bastin (boven Maastricht) verkoop wel fijne potgrond zonder turf, mocht je daar in de buurt wonen/komen dan zou ik daar zeker wat halen.

Geplaatst:

Deed ik iets verkeerd ?

Deze winter voor de 1e keer pepertjes gezaaid. De plantjes waren mooi aan het groeien en stonden mooi donker groen. Ik was echt fier. Met het mooie weer dit weekend heb ik de plantjes in de zon gezet. Was de ganse dag niet thuis maar als ik thuis kwam kreeg ik bijna een hartstilstand de plantjes waren in elkaar gezakt, verkleurd, zwakkelingen,.... maanden werk kapot. Deed ik iets verkeerd. Was de volle zon er te veel aan ???? Kan ik die plantjes nog redden.

Ik dacht dat ze wel wat zon konden gebruiken na die donkere wintermaanden. Hoe pak ik dat best aan voor de volgende jaren ???

Bedankt

Geplaatst:

Wanneer je de peper plantjes ( en dit geldt ook voor tomaten) voor het eerst naar buiten zet..... dan op een warme dag in de schaduw neerzetten. Als je de planten meteen in de volle zon zet, heb je grote kans dat de plant “ verbrand” die is de hoeveelheid zon en UV niet gewend. Je leest ook wel dat velen van ons dan overdag de planten buiten in de schaduw neerzetten en snachts weer naar binnen slepen. Dit proces noemen we “afharden” de planten wennen dan geleidelijk aan de zon en het weer buiten. Gebruik de zoekterm maar eens op het forum...

Waarschijnlijk was een hele dag in de zon te veel voor je plantjes...en de vraag is of ze zullen herstellen. Ik zelf zou ze terug naar binnen halen en op een koelere plek neerzetten en dan is het afwachten geblazen....

Ik heb ook wel eens last van zonnebrand bij peperplanten gehad, maar dan ging het om wat blaadjes. Daar heeft de plant zich later prima van herstelt. Ik hoop voor jou dat dit ook het geval is......

Geplaatst:
't Is wreed... dan wil je eens iets proberen dat geen turf bevat

Ik had dat vorig jaar ook met mijn pepers en paprika's in potgrond zonder turf (Pokon). Nu geef ik elke week vloeibare mest (Action) en dat gaat super! Kwekerij Bastin (boven Maastricht) verkoop wel fijne potgrond zonder turf, mocht je daar in de buurt wonen/komen dan zou ik daar zeker wat halen.

Ik ben aan het wachten tot ze iets droger staan (want doordat ze niet groeien, verbruiken ze ook weinig vocht) om dan ook iets toe te voegen aan het gietwater. Voor de pompoenen en de komkommers heb ik turf, compost en wat organische mestkorrels toegevoegd om ze wat beter in gang te krijgen. Die grond koop ik in elk geval niet meer. Als ik elk jaar potgrond met 1/4 wit zand gebruik om alles op te kweken, is mijn moestuin straks een zandbak.

Geplaatst:
Deed ik iets verkeerd ?

Deze winter voor de 1e keer pepertjes gezaaid. De plantjes waren mooi aan het groeien en stonden mooi donker groen. Ik was echt fier. Met het mooie weer dit weekend heb ik de plantjes in de zon gezet. Was de ganse dag niet thuis maar als ik thuis kwam kreeg ik bijna een hartstilstand de plantjes waren in elkaar gezakt, verkleurd, zwakkelingen,.... maanden werk kapot. Deed ik iets verkeerd. Was de volle zon er te veel aan ???? Kan ik die plantjes nog redden.

Ik dacht dat ze wel wat zon konden gebruiken na die donkere wintermaanden. Hoe pak ik dat best aan voor de volgende jaren ???

Bedankt

Zoals Ciska zegt. Ze pas geleidelijk ook aan de zon laten wennen. Mogelijks waren ze ook uitgedroogd en kan een watergift al wonderen doen. Kan je foto maken?

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

Geplaatst:

Dat is duidelijk verbrand. De jongste blaadjes zien er op foto nog goed uit. Zet ze even terug binnen voor herstel. Ik denk dat het nog goed komt. Maar verwacht je wel aan een groei achterstand

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...