Geplaatst: 11 mei 20187 j Hier zojuist de twee per ongeluk (dacht dat het de AH komkommer was) gezaaide zonnebloemen zijn net afgevreten door zo'n wit-grijs naaktslakje. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 11 mei 20187 j Oscar, wat een triest verhaal. Wel fijn dat jullie de kat nog hebben geholpen en dat ze niet eenzaam tussen de struiken hoefde te sterven. Ijsbergsla. Gek word ik er van. Het wenst niet te kiemen. Gewoon niet. Ik heb vorig jaar welgeteld 1 ijsbergsla kunnen oogsten, maar dit jaar doen ze het tot dusver heel aardig. Raar is dat toch, dat dingen het ene jaar wel en het andere jaar weer niet willen. Ik heb een bak met preizaad die ik nu echt maar ergens in een hoek van de tuin ga gooien. Andere bakken (zelfde zaad, zelfde grond) gaan wel goed, maar hier kwam niks op. Nog een keer een zooi zaadjes erbij gegooid, en nog niks. Geen beestjes, geen schimmel, zaadjes zien er normaal uit en doen finaal niente niks. En die kolen.... Vandaag weer twee bloemkoolplantjes op de composthoop kunnen gooien, helemaal kapot gegeten door slakken. Er stond een bierval NAAST, nul slakken daarin. Ook de spruiten, spitskool en broccoli worden opgevreten. Alleen de rode kooltjes doen het enigszins redelijk.
Geplaatst: 11 mei 20187 j Dit jaar vooral ruzie met muizen. We hadden een kleine 100 maisplantjes gezaaid. Ik had ze alleen op de grond laten staan in de kas. De dag er op kwamen we kijken om tot de conclusie gekomen dat de muizen op 1 zaadje na werkelijk alles hebben opgevreten. Verder vinden de muizen blijkbaar onze doperwten ook lekker. IK heb ze al tot twee keer toe gezaaid en tot twee keer toe zijn ze heel fanatiek bezig geweest. Het gekke is dat de sugarsnaps er naast staan en die laten ze volledig met rust. En de wortels doen het niet best. De winterpeen doet het wel geweldig maar de zomerworteltjes op heuvels gezaaid doen het niet best. Er zitten grote gaten in de lijn waar ik heb gezaaid. Ook waar ik opnieuw heb gezaaid komt (nog) niets op. Agja. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Geplaatst: 11 mei 20187 j Muizen die sugarsnaps - is hetzelfde als peultjes toch? - met rust laten? Moet ik toch eens gaan proberen in mijn muizenparadijs. MKleinman, mogelijk dat je baat kunt hebben bij vliesdoek over zaaibedjes en -potjes.
Geplaatst: 11 mei 20187 j Ik snap het zelf ook niet. Ze staan notabene naast elkaar. De doperwten worden elke keer compleet opgevreten terwijl 80cm verder de sugarsnaps staan. Lang verhaal kort; Ik moet thuis meer voorzaaien Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Geplaatst: 15 mei 20187 j De vervelling van mijn Indische wandelende tak is mislukt:Er zijn 3 pootjes meegekomen. Ze heeft nu nog alleen 2 midden- en 1 achterpoot. Je kunt een stompje voorpoot nog zien. Ze is ook een beetje krom opgedroogd Ik heb haar een beetje bevochtigd om haar te ontdoen van het resterende vel (met 1 pootje erin). Misschien toch wat vaker benevelen met water.
Geplaatst: 15 mei 20187 j Ik kan nog steeds geen sla eten, omdat er om de haverklap eentje in de rij slap gaat hangen, en als ik dan graaf dan zit er een dikke vette engerling onder. Zo goed als alle worteltjes zijn dan al afgevreten.Die graaf ik dan uit, gooi em bij de kippen, en de volgende dag hangt er op een andere plek een ander plantje slap. Enzovoorts. Ook een aantal aardbeien, en ik heb het vermoeden dat er nu ook wat onder mijn erwtenplantjes zitten facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 17 mei 20187 j Wortels komen niet op.Gierst wil op geen enkele manier kiemen.2 meter schorseneer: 1 zaailing6 tagetes: opgevreten door slakkenYakon: vecht voor z'n leven met slakkenZonnebloemen van 30 cm: kaal stokje, want sl.....Cosmea: idem Als ik escargots zou eten, was dat een manier van wraaknemen. Maar ik lust ze niet.
Geplaatst: 19 mei 20187 j In tegenstelling tot de voorgaande jaren, hebben de pompoenen en courgettes er geen zin in bij mij. Ook ben ik zo suf geweest om een zakje paksoi over 1 rijtje ipv 2 rijtjes te zaaien (vond het al zo vreemd dat een rij totaal niet opkwam en de andere rij zo dicht bezaaid was). Wortels lukken ook niet en peterselie gaat ook moeizaam. Maar zoals altijd heb ik veel te veel voorgezaaid, dus heb wel wat reservepompoenen (courgettes helaas niet) en meloenen. Had wat overjarige watermeloenzaden gezaaid en die kwamen allemaal op. Lastig, want ik heb helemaal geen plaats voor 10 watermeloenplanten, naast mijn honingmeloenplanten, pompoenen en courgette.
Geplaatst: 20 mei 20187 j Auteur Mijn moestuin is happy hour voor de konijnen geweest. Gevolg het en der nog een survivor en alle konijnen voor straf op stal. Volgend jaar geen konijnen in de wei als het moestuin seizoen start. Gelukkig gisteren eea weer meegenomen van de mtfd amsterdam. Daar gaan we weer. https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 20 mei 20187 j Gek hè, dat konijnen jonge moestuinplantjes lekker vinden. Heel bijzonder, staat echt nergens beschreven.Goed om te weten! Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 20 mei 20187 j Auteur Nee Henk.. .dat is niet gek... Wat Heel erg balen is dat de konijnen ineens besluiten dat ze ook de wei kunnen verlaten daar waar ze vanaf augustus keurig verbleven zonder uit de wei te gaan.Ook het schapen hek om de moestuin helpt niet.Maar wel heel fijn dat ik je dat inzicht kon bijbrengen https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 22 mei 20187 j Geen enkele van mijn voorgezaaide meloenen zijn opgekomen. Gris de Rennes, Sweet Granite, Minnesota Midget en Watermeloen Blacktail Mountain. Ik vrees dat ze te nat gestaan hebben...Zou ik deze nu nog opnieuw kunnen zaaien, of toch beter plantjes halen?Ik twijfel wat omdat afrijpen toch wat moeilijk blijft in ons klimaat.
Geplaatst: 22 mei 20187 j Of te diep gezaaid? Ik zou er eens een opgraven, wie weet... Hier is de Turkse spinazie aan het doorschieten. En ze zijn het peuterstadium nog niet eens ontgroeid Had ik me zo op verheugd.29 april gezaaid en later verspeend. Uit angst voor slakken. De volgende serie zaai ik meteen in de volle grond. "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 24 mei 20187 j De grootste, maar niet echt grote Rucola plantjes in doos 1 hebben net knopjes aangemaakt. Nog te redden? Knopjes uitknijpen? Oorzaak, te droog, te heet buiten? Ze staan per vier plantjes in een stevige doos met zeker 20 liter grond. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 24 mei 20187 j In mijn bloemenveldjes is vooral de phacelia opgekomen, de rest had last van de droogte en van een van mijn katten, die gezellig ging liggen slapen onder het vliesdoek dat bedoeld was als bescherming tegen madam. Ze vond altijd wel ergens een gaatje of groef dat desnoods wel zelf. Volgens mij heb ik een kruising tussen kat en konijn in huis gehaald... maar soit. Dit weekend wat phacelia wieden en wat bijzaaien zodat er toch nog van alles wat aan het bloeien gaat straks.
Geplaatst: 24 mei 20187 j Volgens mij is het veel te warm geweest voor dingen als spinazie en rucola. Mijn Turkse spinazie die het vorig jaar geweldig deed stond nu binnen no-time in bloei, nauwelijks van kunnen oogsten, zo jammer. Volgend jaar ga ik die nog wat vroeger zaaien, in januari ofzo en dan onder vliesdoek planten. Mosterd en rucola zaai ik helemaal niet meer in het voorjaar, dat schiet bij mij met een beetje zon al direct in bloei. In het najaar gezaaid (in de kas, maar ik ga het dit jaar ook buiten proberen) eet ik er de hele herfst en winter van. Wat bij mij weer helemaal mislukt is, zijn die pokkebieten. Zoveel van gezaaid, 5 verschillende rassen, en dan komen er wel mooie bietjes onder , maar tot dusver WEER net als vorig jaar een afgrijselijk smerige getverderrie grondsmaak. Ik heb nog niet alle rassen kunnen proeven, maar ik vrees het ergste. Ik snap het niet. Ik had twee jaar geleden bietjes in de voortuin en die waren heerlijk, ik hou van bietjes en ik heb helemaal geen probleem met die wat 'aardse' smaak, maar dit is echt niet te eten. Dit is zweetsokken met poepgrondsmaak. En nu ik toch aan het klagen ben: die aardappelen willen ook weer niet! Zo frustrerend. In mijn achtertuin schieten allerlei vergeten aardappels vrolijk en gezond uit de grond. Ik heb ook zo'n grote soort wasmand waarin ik steeds ouwe potgrond gooi van zaailingen die niet zijn opgekomen en zo, en - vraag me niet hoe - daar staan nu drie aardappelplanten helemaal fris en groot en met bloemknopjes. Maar op de volkstuin staan alleen de Vitabella's er redelijk goed bij, en op 1 plek (in de schaduw van de bessentent van de buren staan ze er geweldig bij. En de Monte Carlo hier wel, en daar niet. De Premiere en de Texla blijven klein en triestig. Ik doe iets verkeerd en ik weet gewoon niet wat. Dikke laag compost, beetje koemest, water als het een tijdje droog is... dat is al veel meer zorg dan ze in de achtertuin ooit kregen. Maar ze willen niet. (En ik heb muizen ofzo, inmiddels al drie planten gerooid omdat de stengels doorgevroten waren, en daar zaten dan wel gewoon gezonde krieltjes onder. Schiet mij maar lek.
Geplaatst: 24 mei 20187 j een van mijn katten Ik weet er alles van. Ik bouw hele stellages in de achtertuin om plantjes te beschermen, en dat vinden ze dan wel interessant en springen vervolgens bovenop de babymais. Ze lopen met hun grote voeten gewoon over bakjes met vliesdoek, en in de voortuin - waar mijn eigen katten nooit of nauwelijks komen - graven andere katten mijn bloemenplantjes aan gort.
Geplaatst: 25 mei 20187 j (Tegen katten helpen stukjes gaas uitstekend.) "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 25 mei 20187 j Die stukjes waren al elders in gebruik (ik moet me misschien eens een nieuwe rol aanschaffen)
Geplaatst: 27 mei 20187 j Had mij vijg een hele mooie hoeveelheid kleine vijgjes ( 1 à 2 cm groot inmiddels ). Vanmorgen op de tuin : er allemaal af gevallen. Niks geen vijgen nu even .....
Geplaatst: 7 juni 20187 j Toch wel deels mislukt: ik kom na een week ertussenuit op de moestuin, liggen de erwten plat, en de lage kapucijners (Desiree) die op heel andere plek stonden, plat, deels geknakt, met kapucijners deels op de grond. Ik heb ze geoogst. Het is dus minder dan ik had gehoopt. En ze zijn klein. Maar goed, ik heb wel erwten en kapucijners voor een aantal keren, dat dan weer wel. Maar wat er gebeurd is? Een dier? Noodweer? Vernieling? Kaatjes Moestuin https://www.youtube.com/channel/UCbxKcMcCIfcYz1rQPoOZLcA
Geplaatst: 7 juni 20187 j Carina,Dat is waarschijnlijk veroorzaakt door duiven. Die storten zich op de capucijnerplanten als kamikaze piloten Ze halen de peulen leeg. De aangevreten peul in de doos onderin jouw foto, samen met de geknakte stengels komen me nl. heel bekend voor.In deze tijd (als de peulen zich gaan ontwikkelen) beter om af te dekken met netten hoe onhandig voor de oogst dan ook en zorgen dat de duiven nergens op kunnen gaan zitten. Bij mij gaan ze nogal 's op de bovenste rand van het klimgaas zitten en kunnen zo het loof wegpikken.
Geplaatst: 7 juni 20187 j Oh goeie! Ja ik had het net weggehaald voor de bestuiving en niet teruggehangen. Nou ja, volgend jaar nieuwe poging. Kaatjes Moestuin https://www.youtube.com/channel/UCbxKcMcCIfcYz1rQPoOZLcA
Geplaatst: 7 juni 20187 j Mislukt zijn mijn zoete aardappelen. Omdat ik ze zwaar verwaarloosd heb en ook nog met overgebleven paprika zaailingen heb opgezadeld. Nu staan ze te verpieteren. (Voel me licht schuldig, iedere keer als mijn blik erop valt. Maar dan denk ik toch: eerst de winterpenen nog zaaien, en het net over de uien maken, de laatste lichting spits- en rode kolen zaaien, wieden tussen de wortels, aardbeien en peulen plukken en aan t einde van de dag staan die sukkelaars steeds nog in hun armzalige bakjes ) En wat ook niet goed gegaan is, is het afdakje dat ik voor de kippen maakte, zodat ze daar in rust hun voer konden oppikken, zonder dat de geiten het zouden stelen.... wees bevriend met kleine dingen
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.