Ciska Geplaatst: 11 april 2019 Geplaatst: 11 april 2019 Hier gingen de maïskorrels vandaag... of was het gisteren...de grond in. Gisteren dus gezien de tijd Staan nu lekker warm. Samen met de aardbeien mais. Quote
TomP Geplaatst: 12 april 2019 Geplaatst: 12 april 2019 Wie heeft al eens eerder suikermais gekweekt?Vraag geen advies over hoe te zaaien of op te kweken wel raad over wanneer jullie oogsten ifv de beste smaak...Zaadjes zitten sinds deze morgen in de grond, 23 stuks om exact te zijn. Waarom deze vraag?Lees her en der op het net dat "suikermais een aparte variëteit is met een hoog suikergehalte in de korrel die geoogst en gegeten wordt voordat de korrel helemaal is afgerijpt"Het wedstrijd reglement zegt dat we oogsten bij volledige rijpheid dus dan gaat dit ten koste van de smaak? Of maakt het allemaal niet zoveel uit?? Als de wedstrijd nefast is voor de smaak dan verdeel ik de planten over 2 vakken, verklein dan natuurlijk wel mijn kansen maar ik denk dat ik nog nooit suikermais heb gegeten dus wil dit zeker proberen en proeven van eigen teelt.Alternatief zou zijn om een zakje zaad bij te kopen maar dat wakkert mss complottheorieën aan als ik win deze keer Quote
Patrijs Geplaatst: 12 april 2019 Geplaatst: 12 april 2019 Zijn de korrels nog niet rijp dan is de kleur tegen wit aan. Er zijn dan ook nog weinig suikers aanwezig. Als de korrels rijp zijn om te eten zijn ze al mooi geel maar zit er nog veel vocht in. Dat kan je zien als je je nagel in een korrel zet en er zoet sap uit komt. De korrels zijn dan nog niet volledig gerijpt maar de kolf is rijp om te oogsten. Wacht je te lang dan worden de korrels droger en het vlies taaier en de korrel diep geel. Nog steeds zoet maar lastiger weg te werken als hele korrel en meliger. Misschien kan je dan de korrels malen?Je kan de kolven dan wel drogen en de korrels gedroogd bewaren. Zelf kook ik de kolven op het moment dat de mais nog sappig maar wel al zoet is en vries de korrels los in na ze van de kolven gesneden te hebben. Een indicatie is het kleuren van de draden van de kolf. Let op: suikermais kan kruisen met andere ( voeder) mais. Het kan je je oogst kosten. Quote De moestuin van Patrijs
TomP Geplaatst: 12 april 2019 Geplaatst: 12 april 2019 Dank je voor je uitgebreide antwoord! Kruisbestuiving zie ik hier niet vlug gebeuren. Mijn weide is omringd door andere weides met momenteel enkel vee en andere gewassen, residentiële woningen, bos etc, zover ik kan kijken (wandel regelmatig hier in de streek rond mijn woning/tuin) geen mais dit jaar dus 'fingers crossed' Wist ook niet dat bij kruisbestuiving je oogst verloren was? Is dus niet zoals bij bvb courgette en pompoen ea dat het resultaat twijfelachtig is bij winnen van zaden voor (het) volgende seizoen(en) maar wel dus directe gevolgen heeft voor smaak en textuur binnen zelfde seizoen. O jee...Mais telen is niet moeilijk of zo lees je toch op het net MAARals ik alles in rekening breng en als extraatje ook de woelmuizen hier meereken die blijkbaar suikermais kunnen smaken dan zal het toch nog spannend worden. Quote
Patrijs Geplaatst: 12 april 2019 Geplaatst: 12 april 2019 Het verschil met courgettes en pompoen is dat je mais teelt voor het zaad, en bij kruisbestuiving veranderd alleen het zaad….Zelf ooit de fout gemaakt door tegelijkertijd suiker en siermais te telen. De suikermais had gekleurde maiskorrels op de kolf. Mais is geen lastig gewas al mislukte vorig jaar de helft van mijn teelt en was de kwaliteit van de rest erg laag. Dit was aan de droogte te wijten. Quote De moestuin van Patrijs
Frans Geplaatst: 12 april 2019 Geplaatst: 12 april 2019 Nog een tip. Plant als het even kan de maisplanten niet in een rij maar in 'blokken'. De kans op volle kolven is dan het grootst want op deze wijze is bij een plant als mais, die door de wind bestoven wordt, de kans op volledige bevruchting het grootst. Mais produceert wel enorm veel stuifveel maar ieder vruchtbeginseltje dat tot maiskorrel wil uitgroeien zal toch via een eigen 'haar' van de kolf zijn korreltje stuifmeel moeten krijgen. Vooral onder minder gunstige omstandigheden , zoals wat langer vochtig weer tijdens het afrijpen van het stuifmeel, is het belangrijk dat een plant door zo veel mogelijk andere planten omgeven wordt. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
hoekman Geplaatst: 18 april 2019 Geplaatst: 18 april 2019 Vandaag mijn zaadjes gepoot. 3 rijtjes van 7 a 8. Is op een nu zeer droog stukje wat ik in januari gespit heb en met exotische mest heb verrijkt.Wel een bak water erop om te starten. Ik ben gestart. Wanneer starten de anderen? Quote
TomP Geplaatst: 19 april 2019 Geplaatst: 19 april 2019 Bij mij komen er al enkele piepen.Staan wel voorgezaaid in potjes Quote
Krikke83 Geplaatst: 24 april 2019 Geplaatst: 24 april 2019 Ik heb gisteren de eerste serie gezaaid. Let the games begin Quote Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.
RobN Geplaatst: 25 april 2019 Geplaatst: 25 april 2019 Hmm ik heb de eerste 12 gezaaid, en slechts een nacht laten weken.Na 4 dagen kwamen de eerste 3 boven.4 dagen later nog steeds de enige 3. Tegelijkertijd en zelfde behandeld, siermais, die waren niet zo ingedroogd die stonden met 4 dagen op 1 na allemaal boven....hopelijk komt de rest nog ff kijken. Quote Onkruidmanager 1.0
Patrijs Geplaatst: 25 april 2019 Geplaatst: 25 april 2019 Tegelijkertijd en zelfde behandeld, siermais Je gaat toch niet je suiker met je siermais kruisen? Hier is ook gezaaid, de korrels zitten in een potje! Quote De moestuin van Patrijs
Roland Geplaatst: 27 april 2019 Geplaatst: 27 april 2019 Afgelopen maandag gezaaid. De zaden niet voorgeweekt. Quote
Flup Geplaatst: 28 april 2019 Geplaatst: 28 april 2019 Heb 19 april de zaden voorgezaaid, maar tot nu toe kiemen ze niet echt snel. Er zijn er slechts 3 gekiemd, maar beter iets dan niets. Heb er nog een paar over, die zaai ik ook als de rest niet genoeg kiemt. Quote
tuinLB Geplaatst: 28 april 2019 Geplaatst: 28 april 2019 Hier zijn de eerste sprieten ook al boven de grond. Voorgezaaid in potjes in de kas. Quote
Kruidenvrouwtje Geplaatst: 29 april 2019 Geplaatst: 29 april 2019 Verschil en het zakje is duidelijk merkbaar. 12 korrels gaan in de categorie dubieus. Dat is best veel Wordt vervolgd Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
Flup Geplaatst: 1 mei 2019 Geplaatst: 1 mei 2019 4 van de 14 gezaaide korrels zijn enigermate gekiemd. Ga de rest morgen ook voorzaaien, want 4 planten is wat weinig. Quote
Kruidenvrouwtje Geplaatst: 1 mei 2019 Geplaatst: 1 mei 2019 Vandaag de korrels gekieteld Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
Patrijs Geplaatst: 2 mei 2019 Geplaatst: 2 mei 2019 Een korrel opgegraven en weer terug gestopt.Een scheut water gegeven.Gevloekt op de buurman omdat hij vorig jaar mijn mais gezien had. Hij heeft dit jaar zoete maar ook minimais gezaaid……….. Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 4 mei 2019 Geplaatst: 4 mei 2019 25/4 gezaaid, nu de eerst puntjes boven. Ze staan in een klein bakje op de tuin, alleen warm als de zon schijnt. Quote De moestuin van Patrijs
Jorieke123 Geplaatst: 5 mei 2019 Geplaatst: 5 mei 2019 Ik heb ze vandaag gezaaid. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
hoekman Geplaatst: 5 mei 2019 Geplaatst: 5 mei 2019 Vandaag gezien dat ik ongeveer 16plantjes heb.Zie foto Quote
Roland Geplaatst: 12 mei 2019 Geplaatst: 12 mei 2019 Ze zitten al weken in de grond en eindelijk zijn de eerste 5 boven. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.