Waaslander Geplaatst: 2 september 2019 Geplaatst: 2 september 2019 Dit jaar een rampjaar in de moestuin . Verschillende dingen waardoor er heel weinig tijd over was voor de tuin . Vele voor gekweekte planten zijn zelf niet in de grond geraakt in het voorjaar zoals de mais ,dus het is niks geworden. Quote
RobN Geplaatst: 3 september 2019 Geplaatst: 3 september 2019 Mijn suikermais is door de siermais bevrucht, ondanks later gezaaid te hebben....ook niet ideaal. Smaakt ook niet. Gaat ook niet winnen qua gewicht denk ik, ik heb nog niet gewogen, ik weet niet of mijn bastaard mee mag doen Quote Onkruidmanager 1.0
henkg Geplaatst: 3 september 2019 Auteur Geplaatst: 3 september 2019 @leonietjes: Je hebt de stengelaanzet meegewogen. Die moet er eigenlijk af, zie het wedstrijdreglement.Als je de kolf nog hebt, graag overnieuw wegen, zonder stengelaanzet.Zoniet, dan trek ik een aantal grammen van die 261 gram af. @RobN: Natuurlijk doet deze kolf ook mee, als die afkomstig van een plant van het wedstrijdzaad. Jammer van de kruisbestuiving, maar hierdoor juist leerzaam. Over de rijpheid: de kolf lijkt te ver rijp te zijn: ik zie al ingedroogde korrels, alleen dat al maakt dat ze minder lekker is. Minder suiker, meer zetmeel.Dus: wegen dat ding, en het gewicht inzenden. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
RobN Geplaatst: 4 september 2019 Geplaatst: 4 september 2019 Zat een vakantie tussen, dus niet op tijd kunnen oogsten Quote Onkruidmanager 1.0
HuubvG Geplaatst: 5 september 2019 Geplaatst: 5 september 2019 Nog maar begin september en nu al een aanmaning ontvangen in de brievenbus. Nu, ik heb al tussenberichten met foto's geplaatst en ik wilde komend weekeinde de einduitslag eens op mijn dooie akkertje gaan plaatsen. De plaatjes had ik deze week al gemaakt en de planten liggen al op de composthoop. Nu moet ik bekennen dat ik de veertien veelbelovende zaailingen met zeer weinig zorg en liefde en met nóg minder water en voedingsstoffen heb behandeld. Niet zonder gepaste schaamte dan ook hier mijn dikste maiskolf (ik had er eerder al een opgegeten die waarschijnlijk de dikste is geweest, het was de enige die goed van kleur en smaak was). Quote
Veldjesgraaf Geplaatst: 5 september 2019 Geplaatst: 5 september 2019 Voor mij was het de eerste keer dat er mais op de tuin stond. Opgejaagd door de reminder van de Hoofdscheidsrechter van dit topic ben ik gaan oogsten. Één kolf van belang gevonden. Volgens mij nog niet rijp, voelde nog zacht aan. En er zat meer haar op dan op mijn hoofd. Score 240 gram.Moeilijke teelt geweest, veel uitval. Ook wat periodes met slecht weer hebben de plantjes geen goed gedaan.Ik hoop nog op een plek in de top 30 Quote
henkg Geplaatst: 6 september 2019 Auteur Geplaatst: 6 september 2019 Bijzonder, die kolf van veldjesgraaf:Zo te zien nog niet rijp (dat denk ik te zien aan de kleur).Aan de andere kant denk ik al uitdroging van korrels te zien. Het verwachte weer voor de komende weken lijkt niet erg bij te dragen aan een succesvolle na-oogst. @All: jullie hebben nog tot eind september voor je inzending(en).Dus: nog een week of drie, dan is de winnaar bekend. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Plotiemoos Geplaatst: 7 september 2019 Geplaatst: 7 september 2019 Met geknepen billen wacht ik de komende drie weken af, ik sta tot op heden nog op de eerste plaats... ga ik dit volhouden, ga ik de hoofdprijs winnen.Persoonlijk zou de hoofdprijs van 26 miljoen euro helemaal niet verkeerd zijn....Of was dat een andere wedstrijd en haal ik er twee door elkaar? Maar even serieus, ik verwacht wel dat iemand me nog voorbij gaat. Dit is de eerste keer dat ik mee doe en dan gelijk al winnen?Kan ik me niet voorstellen . Quote
Flup Geplaatst: 8 september 2019 Geplaatst: 8 september 2019 Wat mij opvalt is dat de kwaliteit van het maiszaad wel erg goed is, ondanks de slechte kieming in het begin. Heb ook een ander soort mais staan en die planten zijn echt veel kleiner, kleinere kolven en er zit zelfs maisbuilenbrand in. En dat terwijl het ook een F1 soort suikermais is. Koop ik ook nooit meer. Quote
RobN Geplaatst: 9 september 2019 Geplaatst: 9 september 2019 Ik heb anders bij 1 wedstrijdplant gisteren ook builenbrand gezien, heb ik nu een probleem in de tuin? moet ik deze zsm verwijderen of wat te doen? Quote Onkruidmanager 1.0
Flup Geplaatst: 10 september 2019 Geplaatst: 10 september 2019 Geen idee, bij mij zit het in de mannelijke bloem (de maiskolven zijn nu pas aan het groeien) en ik hoop dat het ook in de kolven komt. Het is een delicatesse in Zuid-Amerika, dus dat wil ik wel proberen. Wel vroeg plukken, want de builenbrand moet nog fris zijn en niet zwart.Volgend jaar komt hier geen mais in de tuin te staan en hopelijk is dat voldoende om volgend jaar gewoon weer mais te telen. Een boer in de omgeving heeft het ook in zijn mais. Niet veel, maar een paar planten in het hele veld, en ik zie geen uitbreiding van de builenbrand ten opzichte van vorig jaar. Quote
kenbeimer Geplaatst: 19 september 2019 Geplaatst: 19 september 2019 Rot! Aangevreten... Maar toen kon mijn geluk niet op dat ik daadwerkelijk één kolf vond die niets mankeerde... vol enthousiasme opende ik hem............................ ....... Ook dit jaar is niet mijn jaar.Afijn, dit jaar gelukkig wel weer foto's. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
Charly Geplaatst: 19 september 2019 Geplaatst: 19 september 2019 Woehahahaa. Dat gezichtje ook! En verder natuurlijk heel vervelend voor je, maar moest enorm gniffelen om je foto’s Quote wees bevriend met kleine dingen
Anna3 Geplaatst: 21 september 2019 Geplaatst: 21 september 2019 Het ging best goed met de maïs: Totdat er ratten gesignaleerd werden en toen was het nog maar dit: Quote
Patrijs Geplaatst: 21 september 2019 Geplaatst: 21 september 2019 Vervelend Anna, maar waarom heb je de mais niet geoogst toen ze goed was? ( foto 2). Quote De moestuin van Patrijs
henkg Geplaatst: 21 september 2019 Auteur Geplaatst: 21 september 2019 Jammer, maar al doende leert men. En ja, waarom zo laat oogsten. De rechtse is veel te ver voor consumptie, minstens twee weken, misschien wel drie.Maar evengoed: wegen dat ding, voor de wedstrijd gaat het om het gewicht. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Veldjesgraaf Geplaatst: 23 september 2019 Geplaatst: 23 september 2019 Hier de laatste kolf geoogst. Opnieuw weer eentje die nog steeds niet rijp was. Gewicht nog slechts 110 gram. Waarschijnlijk te laat gestart in het voorjaar. Al met al wel een leuk experiment geweest. Voor herhaling vatbaar, want al doende leert men. En de investering in een digitale weegschaal moet zich nog terug verdienen. Quote
henkg Geplaatst: 27 september 2019 Auteur Geplaatst: 27 september 2019 Nog drie dagen, dan sluit de wedstrijd.Graag ook een reactie van de paar laatsten die nog niets hebben ingezonden."Mislukt" of "veel te klein" is ook een vermeldenswaardig resultaat. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
henkg Geplaatst: 1 oktober 2019 Auteur Geplaatst: 1 oktober 2019 En de winnaar is: Plotiemoos, met 375 gram! De nummers 1 t/m 3 (het totaaloverzicht zie je in het tweede bericht van dit topic):1. plotiemoos: 375 gram, oogstdatum 29-082. frans: 373 gram, oogstdatum 10-083. appelvrouw: 367 gram, oogstdatum 14-08 Mijn terugblik op deze 2019 wedstrijd:- Vrij weinig aanmeldingen, misschien door de onbekendheid met suikermais. Misschien ook omdat -door de benodigde ruimte- mais alleen in de volle grond geteeld kan worden. - Onder de aanmelders veel actieve deelnemers, met resultaatmelding(en). Verhoudingsgewijs veel meer dan bij eerdere wedstrijden.- Velen hadden een ruim acceptabele oogst.- Bevruchting: Voor een goede bevruchting zijn meerdere planten nodig. Minstens tien, liever wat meer.- Soms was vraat een probleem.- Aan de vroege kant zaaien lijkt betere resultaten gegeven te hebben dan later zaaien.- “Suikermais zet ik volgend jaar weer!” Die reactie las ik meerdere keren. Dat is ook een van onze argumenten bij het kiezen van de wedstrijdgroente: je kennis laten maken met iets dat je nog niet eerder geteeld hebt. Op naar de teeltwedstrijd 2020! We hebben al ideeën. Daarover later meer.O ja. Aan de drie eersten: We lezen hier graag wat jouw speciale teelttips zijn. Grondsoort, moment van zaaien (en heb je voorgezaaid?), voorbemesting en bijbemesting, watergift tijdens droogte, en meer. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
annaelizabeth Geplaatst: 1 oktober 2019 Geplaatst: 1 oktober 2019 Eerst gefeliciteerd voor de Winnaars.Verder nog een opmerking over de aanmeldingen: er is al eerder, ik meen door bio-fee, op gewezen dat het zaad niet biologisch was. Bij mais was dit voor mij de overweging om niet mee te doen. Misschien nog even interessant om na te vragen? Quote
Saalk86 Geplaatst: 1 oktober 2019 Geplaatst: 1 oktober 2019 @henkg, Achteraf had ik mee kunnen (willen) doen maar reden voor mij was inderdaad de onbekendheid met maïs. Natuurljk ken ik het gewas wel maar ik wist niet zo goed waar ik t moest planten hier. Volgend jaar ga ik mee doen als het kan En natuurlijk gefeliciteerd winnaars!! Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Erny Geplaatst: 1 oktober 2019 Geplaatst: 1 oktober 2019 Helaas moest ik gisteren overnachten op tuin(huisje) dus mijn dikste mais niet kunnen indienen. Maar die was ook niet echt fors dus was zeker geen kanshebber. De Tasty Sweet deed het duidelijk veel minder goed dan de Golden Bantam die ernaast stond. Deze laatste had grotere planten en grotere kolven.Van de Tasty Sweet heb ik bijna niets kunnen oogsten en wat ik er nu afgehaald heb lijkt ook niet echt ergens op. Dus denk dat ik volgend jaar voor de Golden Bantam ga. Leuk was de maissoort Jade Green, die prachtig blauw bleek te zijn, een vroeger rijpend klein ras. Is me erg goed bevallen. Organisatie bedankt en tot de volgende uitdaging. Winnaars gefelicteerd!!! ps @Henkg: Aan de vroege kant zaaien lijkt betere resultaten gegeven te hebben dan later zaaien.Das allemaal leuk en aardig als je in een gebied woont waar er eind mei geen nachtvorst voorkomt. Mais kan helemaal niet tegen vorst dus dat is nogal een risico om te nemen en vroeg zaaien zal dan fataal blijken in plaats van betere resultaten te geven. Quote
Plotiemoos Geplaatst: 1 oktober 2019 Geplaatst: 1 oktober 2019 Op naar de teeltwedstrijd 2020! We hebben al ideeën. Daarover later meer.O ja. Aan de drie eersten: We lezen hier graag wat jouw speciale teelttips zijn. Grondsoort, moment van zaaien (en heb je voorgezaaid?), voorbemesting en bijbemesting, watergift tijdens droogte, en meer. Wauw!!! ik had echt verwacht dat iemand mij zou overtreffen maar nee dus. Tja, wat heb ik gedaan...Ik kweek sowieso voor. In voorgaande jaren gemerkt dat ik bezoek krijg op de moestuin van wezens die maiskorrels erg lekker vinden.Dus om die vogels voor te zijn, kweek ik thuis voor, Gewoon buiten in een bak met potgrond van de welkoop. Zo weet ik ook hoeveel plantjes ik heb en zet ik ze in een vierkant.Dit jaar had ik er 12.Werden er uiteindelijk 8, ineens gingen er 4 spomtaan dood. De grond op de moestuin is half klein half zand.Met wat paardenmest erop. Zodra de maisplanten kolven begint te maken en de draden zichtbaar zijn heb ik elke keer als ik er was aan de planten geschud . Ook de manlijke delen in de hand en dan over de draden heen.Dit heeft geresulteerd in volle maiskolven. Alle korrels zijn bevrucht. Zodra de eerste maiskolf bij de groenteboer ligt ga ik ook oogsten, vermits de draden donkerbruin zijn. Eigenlijk doe ik dit elk jaar zo.Dit was het 4e jaar dat ik mais op de tuin heb.Een aantal tuinders op het complex hebben mais.Hier heb ik veel van geleerd. Zo heb ik de mais dit jaar ook gedaan.De mais is heerlijk en volgend jaar gaat het zakje welke ik dit jaar gekocht had (de f1, de wedstrijdmais) aangebroken worden en weer heerlijke kolven afkluiven in augustus / begin september. Idee voor volgend jaar?Wie heeft de zwaarste rode biet, merk manzu. Deze is resistent tegen een schimmel waardoor je weer netjes 1 wortel hebt ipv vele kleine wortels.Verder geen idee.De uien van vorig jaar was totaal niet mijn ding, ik heb liever de pootuien van de welkoop. Quote
appelvrouw Geplaatst: 1 oktober 2019 Geplaatst: 1 oktober 2019 Gefeliciteerd Plotie! En jij ook Frans. Mijn maisteelt: ik begon met genoeg planten gezaaid op de gewone tijd begin mei, maar doordat er een kruiwagen met stammetjes op het bed was omgevallen bleven er maar 4 planten over. Enfin die waren al geplant op de hoek van mijn lasagnabed, in veel voeding dus. Niks toegevoegd van paardenmest maar wel met de voeten in een laagje compost. Twee dingen heb ik gedaan die geholpen hebben denk ik, toen het zo droog was heb ik toch af en toe gegoten en ik heb veel geschud aan de bloemen tijdens de bloei, ondanks dat ik maar 4 planten had waren alle kolven van alle 4 de planten boordevol korrels. Ze stonden ongeveer 35 cm uit elkaar.De boer gaf me aanwijzing wanneer te oogsten, hij keek en zei nu! dat heb ik dus gedaan. De kolven waren verrukkuluk, sappig en zoet. Als je nog wat zaden over hebt Henk hou ik me aanbevolen. Jorg, wat onze winnaarscompetitie betreft, ik ben dan wel geen winnaar maar heb je wel verslagen, in dit geval 1-0 voor mij Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
hoekman Geplaatst: 1 oktober 2019 Geplaatst: 1 oktober 2019 Felicitaties aan de winnaars. En dat zijn in mijn ogen de top 9 van de deelnemers. Dat zit allemaal dicht bij elkaar. Zelf heb ik met mijn inzending minder dan de helft van het gewicht van de winnaar. Dat was misschien niet de zwaarste, maar die zat er niet ver van af. Droogte was mijn probleem en niet de mogelijkheid om veel regelmatiger water te geven. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.