Kruidenvrouwtje Geplaatst: 20 juni 2019 Geplaatst: 20 juni 2019 Dat heet sabotage Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
Jorieke123 Geplaatst: 20 juni 2019 Geplaatst: 20 juni 2019 Ik tik op windvrije dagen altijd tegen de planten, zodat het stuifmeel los komt, en direct naar beneden valt. Misschien kan je zo toch nog een enkele mooie kolf 'maken'? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Flup Geplaatst: 20 juni 2019 Geplaatst: 20 juni 2019 Extra zoete suikermais kan, doordat de omzetting van suiker naar zetmeel genetisch geblokkeerd is, wel tot 20% suiker bevatten. De genetische blokkade bij extra zoete mais berust op een ander gen dan dat van normaal zoete mais. Daarom mogen extra zoete mais en normale suikermais niet bij elkaar staan en ook niet in de buurt van snijmais, omdat bij bestuiving de blokkade van suiker naar zetmeel wordt opgeheven.Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Mais Dat suikermais en extra zoete suikermais niet bijelkaar mogen, wist ik ook niet.Heb nu (had nog een zakje over) net even gewone suikermais voorgezaaid. Die hebben dan wel een aantal weken groeiachterstand op de wedstrijdmaisplanten, hopelijk is dat voldoende om niet tegelijkertijd in bloei te staan. De wedstrijdmais groeit gestaag, maar sommige planten maken wel grote zijscheuten. Of dat normaal is, weet ik niet, ik heb nog niet eerder mais geteeld, vandaar. Van de 13 plantjes is er een gesneuveld, maar de 12 overige planten doen het goed. Quote
kenbeimer Geplaatst: 20 juni 2019 Geplaatst: 20 juni 2019 Bij mij ook vrij veel gesneuveld. Beetje mijn eigen schuld, door drukte totaal niet aan gedacht. Er hebben wel meerderen het gered en ze staan nu in de moestuin. Ze zijn niet heel erg groot geworden, voor de wedstrijd lig ik er waarschijnlijk uit. We gaan het zien. P.s. zijn ze goed te onderschrijden van andere mais? Het zou kunnen dat ik ze per ongeluk met andere mais zaailingen gemengd heb, oeps. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
henkg Geplaatst: 20 juni 2019 Auteur Geplaatst: 20 juni 2019 Dat suikermais en extra zoete suikermais niet bij elkaar mogen, wist ik ook niet.Nee, wist ik ook niet. Ook door de Wiki-info begrijp ik het nog niet helemaal, maar ik kan me er nu wel iets bij voorstellen. Laten we in ieder geval blij zijn dat zoiets alleen (?) bij mais voorkomt. Anders zou het vruchtvlees van een goed eetbare appel niet meer lekker zijn indien bestoven door een -op zich- oneetbaar sierappeltje. Terwijl juist een sierappeltje de ideale bestuiver is voor eetbare appelrassen.Terug naar de mais, en de wedstrijd ... Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Patrijs Geplaatst: 20 juni 2019 Geplaatst: 20 juni 2019 Om even in appeltermen te blijven:Het "vruchtvlees" van de mais blijft hetzelfde, het zijn de pitjes die veranderd zijn.Ooit heb ik suikermais naast siermais gezet, ik kreeg toen suikermais kolven met af en toe een gekleurd maiskorreltje er in. Iedere korrel wordt apart bevrucht met de slierten die uit de kolf komen. Ook is het normaal dat ( F1 hybride ) zijstengels krijgt naast de hoofdstengel. Alleen slecht ontwikkelde planten krijgen dat niet.Ik probeer er bij het planten al rekening mee te houden door de plant in de juiste stand te plaatsen. Het lijkt wat op prei qua blad aanzet.Op de foto zie je dat dat soms ook lukt. Belangrijk is daarom ook de rijafstand van 70 cm. Aan de zijstengels komen ook, meestal kleine kolven. Hier schiet het nog niet op met de wedstrijdmais het is hier grotendeels tussen de 15 en 20 graden. Het is wachten op de warmte. Slechte bevruchting in 2017: Quote De moestuin van Patrijs
hoekman Geplaatst: 22 juni 2019 Geplaatst: 22 juni 2019 Dit zijn mijn 18 overgebleven planten. Niet om iedereen de ogen uit te steken. Ze zijn ongeveer 50 cm hoog. Stengels 2 cm doorsnede. Flink bemesten met heel exotische mest helpt wel. 2 courgettes hebben deze mest niet overleefd. Quote
hoekman Geplaatst: 23 juni 2019 Geplaatst: 23 juni 2019 @patrijsJe bent aardig warm. Alleen nog exotischer. In ieder geval een zware bemesting op een van oorsprong zeer arme grond. (nieuw stuk op volkstuin) Quote
Patrijs Geplaatst: 23 juni 2019 Geplaatst: 23 juni 2019 Het groeit er goed op in ieder geval. Ik zie ook korrels op de foto. Kalk of..... Hier is het ook zeer arm en moet ik ze af en toe wat lekkers toestoppen. Ze staan ook een halve meter hoog ongeveer maar wat geler door vermoedelijk koudere omstandigheden. Quote De moestuin van Patrijs
Frans Geplaatst: 23 juni 2019 Geplaatst: 23 juni 2019 Mijn 12 wedstrijdplanten. Ruim 2 weken geleden en vandaag.Dit is het weer waar mais zich het prettigst bij voelt. Warm , zelfs heet, als de grond maar vochtig is. Iedere morgen zie je dat ze weer een beetje gegroeid zijn. Momenteel zijn ze ongeveer 80 cm hoog op een achterblijvertje na die zich voorgenomen heeft beslist géén kampioen te willen worden. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
hoekman Geplaatst: 24 juni 2019 Geplaatst: 24 juni 2019 @Frans.Die zien er prima uit. Je ziet ze ook per dag groeien. Als ze zover zijn gaat het heel hard. Een achterblijver die ook iets te weinig ruimte heeft, heb ik ook. Die zou wel eens weggehaald kunnen worden. Ze staan bij mij op de plek waar ze gekiemd zijn. Dus niet allemaal mooi op dezelfde afstand van elkaar. Ik heb dan wel 3 rijtjes om ze in een vierkant te krijgen. Quote
buitenvogel Geplaatst: 24 juni 2019 Geplaatst: 24 juni 2019 (aangepast) Hier mijn plantjes 24 juni 2019 aangepast door Gast Quote
Patrijs Geplaatst: 24 juni 2019 Geplaatst: 24 juni 2019 Die staan ook al zo mooi! Wat leuk om al die verschillend planten te zien. Het valt mij op dat mijn mais erg geel ziet op de zandgrond…..Ik zal ze nog wat verwennen. Quote De moestuin van Patrijs
Erny Geplaatst: 25 juni 2019 Geplaatst: 25 juni 2019 Mijn planten gaan ook goed. Staan op de, ook zeer exotische, mest van de kinderboerderij. Maar zo hoog als bij Frans e.a. zijn ze nog niet. Wel is er bij ons genoeg vocht in de bodem te vinden dus maak ik me geheel niet bezorgd over de vochtinname en hoef ik lekker niet bij te gieten e.d. Quote
TomP Geplaatst: 25 juni 2019 Geplaatst: 25 juni 2019 Ik vrees dat het hier minder goed gaat.Mooie planten dat wel, zijn nu +/- 1 à 1.2 m hoog maar er komen al 'pluimen' op wat wel heel vroeg is denk ik.Ook heel veel zijscheuten wat dus kleine mais zal opleveren. Twijfel om de helft te 'dieven' en van alle zijscheuten te ontdoen. Foto volgt vanavond, nu te warm ...Net gedaan met wieden van de border aan de zijkant van de woning in de schaduw en toch drijfnat, de zon beetje mijden nu Quote
ADOPEG Geplaatst: 25 juni 2019 Geplaatst: 25 juni 2019 Die van mijn lopen enorm achter. Ik heb ze véél te lang in potjes laten staan. Ze zijn nog maar een centimeter of 30. Maar eh, de wedstrijd gaat om de grootste kolf nietwaar. Daar heb je er maar één voor nodig. Ik krijg jullie wel. Misschien. Quote ~ Vita rosa est ~
Jorg Geplaatst: 26 juni 2019 Geplaatst: 26 juni 2019 Prima, denk ik. Nog niet vaak mais geteeld... Links beetje last van aardappels buren die vocht onttrekken. Quote
Plotiemoos Geplaatst: 4 juli 2019 Geplaatst: 4 juli 2019 Hier gaat het op zich niet al te best.Van alle zaden (24) nog 12 plantjes over, en sommige zijn al mooi groot maar een heel aantal blijven achter....Ik had bij vd wal deze ook besteld, voordat ik meedeed aan deze wedstrijd, maar die verpakking zit nog dicht omdat ik nu 24 plantjes zou moeten hebben. Helaas weinig mais dit jaar op bord. Foto als bewijs: Quote
appelvrouw Geplaatst: 5 juli 2019 Geplaatst: 5 juli 2019 Mijn 4 overgebleven maisplanten op het lasagnabed. Vrouwshoog ondertussen Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 5 juli 2019 Geplaatst: 5 juli 2019 Die van mij blijven wat compacter, en gaan bloeien. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
hoekman Geplaatst: 5 juli 2019 Geplaatst: 5 juli 2019 De mijne hebben een beetje last van de droogte en de hoge lichtbelasting. Ongeveer een meter hoog en de bloempluimen zitten er al in. Net iets later dan de foto van Jorieke. Quote
Frans Geplaatst: 6 juli 2019 Geplaatst: 6 juli 2019 Tot nu toe gaat alles naar wens. Gemiddelde hoogte, die ene 'weigeraar' linksonder niet meegerekend, is ongeveer 1.30 meter. De ontwikkeling van de mannelijke bloemen, de pluimen, is in volle gang. De aanleg van het vrouwelijke deel van de planten, waaruit later de kolven ontstaan, is er nu ook. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Flup Geplaatst: 8 juli 2019 Geplaatst: 8 juli 2019 Hier groeien de planten ook gestaag. Moet wel dagelijks gieten, het is namelijk kurkdroog. De planten zijn gemiddeld 1 meter hoog ongeveer. Quote
Kruidenvrouwtje Geplaatst: 9 juli 2019 Geplaatst: 9 juli 2019 Nou de mijne wil nog niet Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.