Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je net gegeten, of ga je nog eten (uit eigen tuin) 2019


Mellie

Aanbevolen berichten

Getsekke Jootje, dat ziet er akelig lekker uit zeg!!!

 

Hier een heerlijk maaltje goulash. Met extra paprika, ook uit de vriezer. En wat erwtjes en rodekool. Alleen de rijst was gekocht. Ontzettend lekker gegeten!

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

dank je Jootje,

de flespompoen heb ik al (ook voor de zaden)

deze week ga ik het zeker maken

(het kookboek heb ik (nog) niet

wordt een leuke zoektocht voor koningsdag

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor straks: een indische groentesoep met vlees. Prei en paprika komen uit de vriezer en zijn van mezelf en de citroengras heb ik net uit de tuin gehaald. Gewoon buiten hè? Is toch niet normaal meer... wel onder een vliesdeken, maar dan toch vind ik het knap dat het nog groeit.

 

84283af774813659b64191e02f087378.jpg

 

De soep wordt straks gegeten met rijst en gebakken uitjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik loop heel wat maaltijden achter maar de belangrijkste waren pannenkoeken gevuld met Nw Zeelandse spinazie uit de vriezer vermengd met eigen ricotta en kruiden in een laagje eigen tomatensaus de oven in. Een paar dagen later hetzelfde gerecht alleen de spinazie vervangen door met mosterd gewokte witlof en in de oven een laagje fenegriekkaas geraspt erbij.

Verder wordt er veel gejaagd en krijgen we veel wild. Dus ook gegeten hert met eigen shii-takes. Everzwijnbout gekookt voor vleeswaren. Boerenkool met lamsworstjes. Broodje eigen fenegriekkaas en als laatste soep van groentemix uit de vriezer met oa vers topjes eeuwig moes, selderijblad en peterselie. O en regelmatig sliertjes Lorrainse knoflookbieslook op de boterham met kaas.

Inderdaad bijzonder dat citroengras..zal hier niet kunnen, te koud.

aangepast door Gast

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hadden gister een Hollandse boerenkool maaltijd met boerenkool en aardappels uit de tuin.

Enigszins frivool met wat stukjes zongedroogde tomaatjes er door.

 

De dag er voor tagine met zalm en kabeljouw stukken er in en zelf gebakken volkoren/ roggebrood er bij.

Er ging flink wat selder, peterselie knoflook en andere kruiden uit de tuin in.

 

Daarvoor bonenburgers van droogbonen en mais uit de tuin, op zelf gebakken broodjes met gemengde salade uit de tuin en een plak ingemaakte augurk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier nog even een curry-fetisj: met gewelde abrikozen, ui als verdikker, groene kardamom, knoflook, gember, kurkuma, citroenrasp, palmsuiker

we vijzelen tegenwoordig kruiden en specerijen en bakken het dan op, geurvoorpret!

 

note- to- self: moet de nieuwe knolletjes weer leggen vanwege lang groeiseizoen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Broodje met mozzarella van de Stoerderij! (en helaas gekochte tomaat, kopen we normaal nooit in de winter maar nu moest het er wel even bij voor de ultieme mozzarella ervaring. Plus basilicum natuurlijk maar dat groeit in mijn vensterbank)

 

Ze zitten in Son en Breugel en daar moesten we vandaag in de buurt zijn. Daar lopen waterbuffels, die echt waterbuffel kunnen/mogen zijn. Ja, ook inclusief water.

We halen er al wel eens ijs, panir en roomboter, als we bijv. terug rijden van een weekendje Appelvrouw Verder komen we helaas niet vaak (bijna nooit...) in de buurt

Nu maken ze sinds kort mozzarella, want dat was nog een heel leerproces en investering in een 'zuivelkeet' en wat al niet meer. Nu maken ze steeds kleine porties, en ik mocht 3 bolletjes reserveren. Eentje voor mijn buurvrouw ook, al wil ik die eigenlijk bij nader inzien niet meer afstaan... WAT een lekkere kaas zeg. Zacht, smaakvol, echt top.

 

http://www.destoerderij.nl

 

IMG699742581549388247.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mmmm buffelmozzerella! Heerlijk! Mijn neef heeft buffels en die melk is zo waanzinnig lekker om yoghurt en kaas mee te maken.

 

Hier gevulde druivenbladeren uit uet en een heilzaam kippensoepje vooraf met alleen eigen kruiden en prei. De soep is door de zieke niet aangeraakt. De druivenbladeren ook niet trouwens. Taart na ook niet. De kinderen hebben wonderwel uitstekend gegeten.

 

Hier zaten ze nog gezellig in de pan.

82c8c1a72ca5abc02a2393dd838b41fa.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

als we bijv. terug rijden van een weekendje Appelvrouw Verder komen we helaas niet vaak (bijna nooit...) in de buurt

 

Dan is het dit voorjaar weer de hoogste tijd what about een weekendje project pompoenbed maken?

Mellie die buffels van je neef waar staan die?

Eindelijk de tuinbonen onderin de vriezer gevonden..samen met wat achtergelaten lamsworstjes van een zomerfeest. Best goed voor een wintermaaltijd. Ook een hele zoete pompoensoep met een Marina di Chioggia pompoen gemaakt, met erin knolselderij een halve knolselderij en geserveerd in een glas met geklopte room erop en papaverzaadjes.

aangepast door Gast

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Appelvrouw die buffels staan in Turkije! Niet in Nl helaas. Anders had ik wel vaker buffelmelk in huis gehad. Mogen ze elke dag de hort op, de berg op. Ze worden elke avond terug gedreven naar de stal.

 

Vandaag een snelle curry met kippendijtjes en wortel met een halve bloemkool van de jumbo. De prei uet heb ik niks mee gedaan. Komt morgen wel weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisterenavond bij Franse vrienden gegeten. Tot onze vreugde kregen we samen met puree van pompoen en puree van twee soorten aardappel ( vitelotte en charlotte) dus drie kleuren puree’s geserveerd met gestoofde Zelhemse karbonades..superheerlijk!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...