Geplaatst: 1 augustus 20196 j Jammer ook van je pruimentakken RobO. Je moet ook niet in de boom klimmen nee, niet geklommen...veuls te weinig gedund en te weinig steunpaaltjes gezet, dom, dom, dom
Geplaatst: 2 augustus 20196 j ow, jammer!bij ons zijn er van de 25 gelegde boontjes maar 4 plantjes over vanwege ?en in de pruim 3 takken afgebroken vanwege mijzelfRobO, nog een keer leggen! Hier was hetzelfde probleem. Ik dacht dat de boontjes te oud geworden waren. Uit hetzelfde zakje meerdere keren opnieuw gelegd, waarschijnlijk was het te warm/heet. De laatste ronde is compleet goed gegaan, daarom denk ik dat het aan de temperatuur kan liggen. Voel je een kip en blijf leggen! 3 augustus 20196 j aangepast door Gast https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/https://www.moestuinforum.nl/topic/23955-zij-en-heur-landleven/
Geplaatst: 9 augustus 20196 j De rode uien, sjalotten (Shanghai onion) mislukt.Mooie bloemen, Double Petunia Piruet Krasnaya F1 misluktArmenian komkommer slechts 1 vrucht (komkommmer). Plant buiten ging dood, plant binnen in volle grond in kas begon zeer goed maar werd overwoekerd door tomatenplanten, mislukt. En die in het aquaponics systeem wil t ook niet echt doen. Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Geplaatst: 14 augustus 20196 j Wat is er allemaal mislukt in het jaar des heres 2019. Veel! Tomaten. Check. Slechte bevruchting in de kas. Uien. Check (waren de zaden van vorig jaar die massaal besloten op te komen en vervolgens stagneerden. De zaden van dit jaar zijn formaat sjalot of kleiner, dus dubbel mislukt!)Aubergine. Check. Half afgeknaagde planten door rupsen in de kas. Blijkbaar een lekker kostje. Wel bloemen eindelijk. Geen vrucht. Vallen steeds eraf. Komkommer. Groeit wel overigens en is oogstbaar, maar zijn andere soorten dan op de verpakkingen. Prutjaar kortom.
Geplaatst: 14 augustus 20196 j De doppinda's. Dit jaar voor het eerst geprobeerd, beetje laat in het seizoen, 'k geef het toe. Volgend jaar maximale aandacht hiervoor ! https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/https://www.moestuinforum.nl/topic/23955-zij-en-heur-landleven/
Geplaatst: 15 augustus 20196 j Owja die heb ik hier ook nog geprobeerd: pinda en koffiezaden. Van beide 5 stuks. Zero opgekomen. Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Geplaatst: 21 augustus 20196 j Gooi de mais er ook maar bij, prachtige mooie volle kolven, zien er super uit..maar, niet te vreten zo taai, zou dat kunnen komen door te veel ijzerhoudend grondwater? Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Geplaatst: 21 augustus 20196 j Geen idee, prettig gestoord. Wel genoeg regen gehad? Hier wisten niet alle palmkool zaadjes hoe een palmkool er eigenlijk uit hoort te zien, maar van groeien hebben ze wel verstand: Zelf overgehouden zaad natuurlijk, maar ik zag niemand anders z'n kolen laten doorschieten vorig jaar, dus ik had geen kruisbestuiving verwacht...Ik laat ze maar gaan, maar het zijn wel joekels; nemen zo een m2 per plant in beslag. Weet trouwens iemand of het wel goed komt met die artisjok? Geen van mijn artisjokken maken nog bladeren aan en staan er bij als skeletten. Het weer is groeizaam genoeg geweest.
Geplaatst: 21 augustus 20196 j @roeier, zeer zeker niet genoeg regenwater gehad, enkel gesproeid met ijzerhoudend grondwater, vandaar ook mijn vraag Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Geplaatst: 19 september 20196 j Ik heb nu een berg mislukte knoflook in de schuur liggen. De teentjes zijn zo klein dat er geen beginnen aan is om ze te pellen. Het ergste is dat ik een deel van het plantgoed duur online gekocht had. Het deel dat uit de super komt is even klein geworden, maar dat is minder erg. Mocht iemand tips hebben om die kleine teentjes te verwerken, graag. Anders poot ik alles opnieuw, ditmaal in de kas, om de groene uitlopers te gaan gebruiken in de keuken, net als bieslook zeg maar.
Geplaatst: 19 september 20196 j Het schijnt dat je kleine teentjes ook wel in het voorjaar kunt poten, na ze een aantal maanden in de koelkast te hebben gelegd, en dat je dan grotere, niet gesplitste tenen oogst. Die je dan weer normaal kunt poten.Maar ik heb ook begrepen dat dit het beste werkt met Turbans, en ik weet niet hoe het dan uitpakt met knofloken uit andere groepen. Ik heb zelf deze methode helemaal niet geprobeerd, en je bent natuurlijk in elk geval 2 seizoenen kwijt voordat je weer wat goeds hebt.Maar goed, ter overdenking dus...
Geplaatst: 19 september 20196 j Balen, Huub! Ernie maakt van oude knof een goede knoflookolie. Neem aan dat dat van die kleine teentjes ook best te doen moet zijn. Pletten, zacht in olie sudderen evt samen met een of meerdere pepertjes. Weet even niet meer hoe lang. Maar neem aan dat n half uurtje ofzo zeker genoeg moet zijn. Dan zeven en in flesjes. Erg erg lekker! wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 19 september 20196 j Zelf plant ik kleinere tenen of tenen die in het voorjaar uitlopen ook voor het verse groen. In de kas en op de volle grond.Maar ik zou heel kleine bolletjes niet meer gebruiken en uitgaan van goed pootgoed.Kleine bolletjes kunnen prima geheel in bouillon of ander sudder gerecht, ook uit de oven als er alleen smaak moeten afgeven.Hier probeer ik de kleinste bolletjes het snelst weg te werken in de keuken. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 19 september 20196 j Ah, mooie tips! Die van het meekoken en / of olie maken ga ik vast gebruiken. Poten doe ik in oktober wel weer, maar dan weer met beter pootgoed. Dankjulliewel
Geplaatst: 20 september 20196 j @roeier mijn artisjok zag er exact hetzelfde uit vorig jaar en heeft het dit jaar gewoon gedaan. De artisjok die er nu zo uitziet, in mijn tuin, gaat het vast ook wel doen komend jaar. Zou me er geen zorgen om maken [emoji1303]
Geplaatst: 20 september 20196 j Als aanvulling op Mellie kan ik nog opmerken dat het normaal is dat artisjokken afsterven boven de grond aan het eind van het seizoen. Ze maken daarna weer nieuwe scheuten aan de basis bij de wortelstok. Heb je een hoop van die scheuten dan kan je ze in het vroege voorjaar afsnijden of splitsen. Zorg dat iedere groeipunt een goed stuk wortel heeft. Je plant ze op in de kas om ze een voorsprong te geven voor komend seizoen. Half mei gaan ze dan weer de tuin in om uit te groeien tot mooie planten. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 20 september 20196 j Mijn Chinese kool wordt door iets te grazen gekomen. Ik begon met 12..... Nu nog 1. Ik vrees met grote vrezen. Het hart wordt eruit gegeten. Resultaat: allemaal losse blaadjes. De dader? Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Geplaatst: 20 september 20196 j De suikermais is behoorlijk aangevreten hier, het lijkt er op dat er muizen of ratten in de stengels klimmen om zich te goed te doen aan de zoete, net rijpe kolven. Toen ik gisteren had besloten alles te oogsten zag ik de echte daders: Eksters! In het vervolg zal ik m'n zilveren gereedschap ook maar beter opbergen moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Geplaatst: 20 september 20196 j Hier nog een tip voor look, een hele goede die zelf ook ergens gelezen had. In zo een knoflookpersje moet je helemaal het schilletje van het teentje er niet (!!) Af doen!! En het komt er ook uit. Echt heel gemakkelijk. Ik gebruik nu veel meer knoflook in mijn keuken!
Geplaatst: 20 september 20196 j Laat ik nou totaal over die knoflookpers heen gekeken hebben, hij ligt voor mijn neus in de la. Doorgaans gebruik ik deze nooit, pel en snijd de tenen altijd met veel geduld in millimeterblokjes. Dat smaakt beter dan de gekneusde uit de pers vind ik. Maar met zulke kleine tenen wordt me dat te gek, dus ga ik er morgen mee aan de slag, dankjewel buitenvogel.
Geplaatst: 20 september 20196 j Gazon. Ik heb een deel voor de tweede keer geverticuteerd na behandeling met ijzersulfaat, maar eigenlijk staat er nu enkel nog mos en enkele dode pollen. De rest heb ik dus maar niet meer gedaan. Ik heb geen frees, geen auto met aanhanger voor het huren van frees. Dus opnieuw beginnen is moeilijk. Dus opnieuw zaaien, ik denk dan aan schaduwzaad, zoals https://www.advantaseeds.nl/grassen/gazongrassen/extenso. Want het is hier erg donker. 40% hardzwenk, 30% gewoon roodzwenk en 30% fijn roodzwenkmet zaadcoating Headstart GOLDzaaiadvies 150 - 250 kg/haverkrijgbaar in 5 kg en 15 kg https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 1 oktober 20196 j Bij mij is dit jaar een heleboel mislukt. Maar het meest bijzonder was toch wel de artisjokken. In de groentebak waar ik de artisjokken had uitgeplant verscheen een mooi rijtje afrikaantjes. Ze bloeien al de hele zomer uitbundig op deze zonnige plek. De afrikaantjes (artisjokken dus) had ik in een kaal stukje border gezet. Maar daar hadden de kippen al snel korte metten mee gemaakt. De jonge artsjokken waren waarschijnlijk erg lekker. Eens bedenken welke vaste plantjes ik in de (half)schaduwrijke border kan zetten waar de kippen vanaf blijven na initiele bescherming met gaas. Leuk als t wel wat bloeit in de zomer/herfst. In t voorjaar staan er narcisjes te bloeien. Tips?
Geplaatst: 9 oktober 20196 j De pepers. Die zijn zelf overigens niet mislukt. Was best een leuke oogst. Logé wilde ze wel schoonmaken en in ringetjes snijden om in te vriezen. Fijn zulke hulp!Snij. Snij . Snij. "Mijn handen beginnen te branden". "Pfff, het brandt echt wel flink" merkt logé op en haalteen keer met de rug van de hand onder de neus door. Ai ai. Had dat maar niet gedaan logeetje... Een klein half uur later zag ik een rood en stijf gezicht waarvan de onderkant van de neus in brandleek te staan, zó vurig!Handen brandden, gebied in het gezicht raakte stevig gezwollen. Snel gegoogled wat te doen, dit leek allergie! Capsaïcine zou de oorzaak zijn, ongetwijfeld.Uiteindelijk is het bij de zwelling met brandgevoel gebleven. Voor een dag of twee, drie. De pepers? Deze mochten van mij zelfs niet meer de vriezer in. Basta. https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/https://www.moestuinforum.nl/topic/23955-zij-en-heur-landleven/
Geplaatst: 11 oktober 20196 j De spruiten moeten nog gaan dikken maar zijn al bij voorbaat mislukt door de enorme viezigheid die de witte vlieg achter laat en door de aanwezigheid van grijze luis. De rotzooi vind je straks ook inwendig in de spruiten terug. Vooral witte vlieg is dit jaar in enorme aantallen aanwezig. luis Om dezelfde reden, maar in iets mindere mate, geldt de mislukking ook voor de savooiekool. Veel afval. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.