Ga naar inhoud

Knoflook seizoen 2019-2020

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zo staat mijn knoflook er vandaag bij (ras onbekend, pootgoed gekocht bij aveve, maar stond enkel 'knoflook' op de verpakking):

IMG_20200503_134336.jpg

IMG_20200503_134305.jpg

Geplaatst:

Mijn ene knoflookgeur zit ónder de roest. Ik hield mezelf voor dat het wel meeviel, maar nog nooit zo erg gehad. En dan heb ik zo veel later dan normaal gepoot....
Sommige liken zijn helemaal oranje al... alles maar rooien? Iemand suggesties?

Geplaatst:

Roest kan snel en hard toeslaan.  Het weer is vaak bepalend en misschien heeft het regenachtige weer bij jou voor deze besmetting gezorgd.

Staat je knoflook wellekker in de zon en wind zodat die op kan drogen?

Als er maar een paar planten staan zou ik die rooien en gebruiken. Je kan nu de hele onaangetaste  stengel gebruiken.

Wacht je nog dan wordt die nog minder van kwaliteit.

Geplaatst:

Zelf ben ik flink aan oogsten van de knoflook die deze winter onder glas heeft gestaan in de platte bak.

Die bak staat nu al weer een tijd open en is bijna leeg gegeten op wat sla en de knoflook na.

531996929_20200502_123052(2).thumb.jpg.168a18ff8b1fae718ce398ff742dc8e6.jpg

Er zit een begin van bolvorming aan maar het gaat me om de stengels die nu goed te verwerken zijn.

1021305118_20200501_160923(2).thumb.jpg.c3993b04ddf7365b44e597c7184577f2.jpg

Wel zit er wat roest op de oudere bladeren, maar die bladeren gaan toch de composthoop op.

279837732_20200502_123422(2).thumb.jpg.cfeb86f80954e50bdcb57c4ae4e64626.jpg

Mijn bewaarknoflook is van wisselende grote. Ik heb eigen plantgoed gebruikt van de bollen van vorig jaar.

Dit jaar is het derde jaar van eigen oogst op rij.

1963133652_20200503_182209(2).thumb.jpg.37b6841e6e0d284090a550211e1337ad.jpg

1840100125_20200503_182219(2).thumb.jpg.52cc5cdb97b97849a7fe3525675dcf36.jpg

Het verschil kan aan de geplante tenen liggen, maar ook het resultaat zijn van verschil in mest in de bodem.

Ik heb compost ondergespit maar er kunnen ook nog resten mest in de grond zitten, daar waar courgettes en pompoenen hebben gestaan.

En nog een foto voor @Vinky:

514824533_20200503_182304(2).thumb.jpg.8db384eedf43aa52cd24c01dc072f86d.jpg

Geplaatst:

Van de tweede en derde foto is de upload via Tapatalk mislukt, moet je van VIP member worden om meerdere foto's te uploaden?
2 rijtjes Maxatawni van vorig jaar overgehouden, bollen begonnen uit te drogen maar planten zien er gezond uit.
Daarachter rijtje Siberia (nieuw), en daarachter 2 rijtjes Sint-Jans uitjes, tegelijk met de knoflook in oktober geplant. Beetje laat en sommigen ook dood gegaan/ niet opgekomen. Was vergeten te planten.f19bcd5422228c6b1d60143f5c7589c4.jpg

Geplaatst:

Ik probeer dit jaar ook eens knoflook te telen en dat doe ik in bakken. De tenen die ik geplant heb zijn afkomstig van knoflook van de Lidl waarvan alleen bekend is dat de oorsprong in Spanje ligt.

IMG_6895.thumb.JPG.ac0739645f38d29a648b07694b330742.JPG

De uiteinden van de planten beginnen de laatste tijd rare 'sprieten' te vormen en ik denk ook de aanmaak van een bloemstengel te zien. Kan er dan nog een bruikbare oogst uit voort komen of betekent dit nu 'einde knoflookverhaal' ?

IMG_6893.thumb.JPG.a81bdad2b4a129f3a808da2102f07e2b.JPG

IMG_6894.thumb.JPG.a008f1190e50b7824e7e2b9e2bf67838.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

@Frans: Ruwweg twee soorten: hardneck en softneck. Hardneck schiet door, dat is normaal. Dat heeft geen gevolgen voor het resultaat, de bol.

De bloemstengels vind ik zelf niet lekker, de bloemaanzet wél.

Softneck schiet (meestal?) niet door.

Verder ben ik benieuwd of jijmet potteelt fatsoenlijke bollen krijgt. Bij mij gaat dat veel beter in de volle grond, is wel zo makkelijk. Potteelt doe ik alleen voor de jonge verse stengels. Fijnsnijden en rauw nuttigen.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

@Frans, op je laatste foto is duidelijk een bloemstengel te zien. Dat is vroeg, maar op mijn volkstuin heeft ook al iemand bloemstengels, van knoflook van de groenteman in Kûbaard. Ik vraag me af of het hier om knoflook gaat die normaal in het voorjaar geplant wordt, want ik heb iets van 10 rasjes herfstknoflook, en daar is nog geen spoor van een bloemstengel.

Is niet het einde van de knoflook, maar de bloem gaat energie van de bol stelen, dus de steel wordt er normaal gesproken uitgehaald. Men raadt doorgaans aan dit pas te doen als de stengel de snelste groeispurt voorbij is, omdat eerder, dus tijdens de groeispurt, een te plotse onderbreking van de sapstroom zou betekenen en daardoor tot een vervroegd einde van de plant zou leiden. Men laat soms de stengel eerst een krul maken, maar ieder ras maakt weer een wat ander type krul, sommigen maken een dubbele krul, anderen maar een halve... Lastig om precies te zijn.

Maar oogsstijd is het pas als het loof begint te strijken, net als bij ui. Bij knoflook zou het kunnen als het loof half vergeeld is, bij droge omstandigheden kan het ook wel wat later, omdat zonder vocht je er minder snel schimmel in krijgt.

Die sprieterigheid snap ik niet helemaal, @rorror heeft dat ook, wel een beetje anders, maar dat is niet zoals het hoort. Ik heb het nooit gehad, dus ik weet niet wat er met de bol gebeurd. Is het beide knoflook uit de winkel? Zou daar mee te maken kunnen hebben.

Bij rorror zie ik ook een verstrengeling waar ik wel eens iets over heb gelezen - ga ik even opzoeken, kom ik op terug!   

Geplaatst: (aangepast)

@roeier ik las @Frans zijn bericht pas na het plaatsen van de mijne. Die van mij komen ook bij de Lidl vandaan. Dus ik gok het zelfde soort.
Bij één waren de sprietjes door een blad heen gegroeid, en daardoor ziet het er bobbeliger / anders uit dan bij frans.

Aangezien ik ze dus te vroeg uit de pot hebt gehaald, en ze eigenlijk nog verder hadden moeten verdorren, kan ik ze nog wel drogen?

Ik eet er 1 vanavond bij de maaltijd, dus de andere 3 blijven over voor een andere keer.

aangepast door rorror
Geplaatst:

Ja, je kunt ze nog wel drogen (drogen = in de tocht, uit de zon), misschien met wat verminderde houdbaarheid, maar als het maar een paar bolletjes zijn hoeven ze ook niet zo lang mee, waarschijnlijk.

Wat bij dat sprieterige ook zou kunnen meespelen is teveel voeding. Al eventjes hoort knoflook er geen voeding meer bij te krijgen, want voeding helpt de groenvorming, en we moeten nu naar de bolvorming toe; de plant moet voedsel voor de toekomst opslaan, want dat is een bol, en als het dan nog veel voedsel krijgt kan dat averechts werken. Maar ik betwijfel of dat het verhaal hier is.

Bij dat blad wat een beetje in de knoop lijkt te zitten dacht ik aan dit: https://www.facebook.com/TasGarlic/posts/970083093129961?hc_location=ufi.

Ik heb zelf nog totaal geen bolvorming, eergisteren nog even gecheckt bij Pskem, die vroeg is, en Wonha, in September al gepoot: nog totaal geen verdikking van de onderstam. 

Geplaatst:

@roeier

Sprietvorming door teveel aan voeding zou kunnen. De grond in de bakken bestaat uit zuivere potgrond met wat brekerzand maar dan zouden de planten van @rorror ook teveel meststoffen moeten hebben gehad. Zoniet dan lijkt dit verschijnsel toch een eigenschap van het 'Lidl ras' te zijn.

Ik heb eens gekeken naar bolvorming en die lijkt me best in orde. Ze zijn overigens niet allemaal zo dik als die op de foto. Twee andere die ik hierna bekeek hadden een duidelijk kleinere diameter.

IMG_6908.thumb.JPG.7258415083c9acb19a763a09914fbfae.JPG

De bakken hebben een tijdje in de kas gestaan tot ik er achter kwam dat knoflook een koudeperiode nodig heeft. De planten waren al vrij groot toen ze buiten de kas werden gezet maar ze hebben daarna gelukkig wel nog wat nachtvorst gehad. Misschien dat die kasperiode meegeholpen heeft aan deze naar mijn mening toch wel aardige bolvorming ?

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Ik heb mijn knoflook gerooid vanwege mineervlieg. Maar ze zagen er verder mooi uit, al een leuk beginnend bolletje. Zonder sprieten.

En mijne stonden ook in een bak met zuivere, verse potgrond (elho kweekbak, bij de achterdeur omdat ik graag wat blad gebruik af en toe). Dus ik denk dat het eerder aan het ras ligt.

Geplaatst:

Twee groeipunten in één teen is inderdaad iets wat soms voorkomt. Zal twee bollen opleveren die wat tegen elkaar aan zitten. Ik heb het dit jaar niet, maar wel eens gehad.

Ik heb ook al bloemstengels erin, dat is erg vroeg! In de Pskem natuurlijk, want die is in alles altijd voor, maar vorig jaar zag ik ze pas op 16 Mei, nu dus al op 5 Mei.

Het is een daglicht afhankelijk gewas; ik heb het sterke vermoeden dat het krankzinnige aantal uren zon wat we hebben gehad voor deze vroege bloei zorgt. In April hadden we immers 280 uren zon, tegen 180 uur normaal. Dat moet haast wel voor deze reactie hebben gezorgd; ik kan me moeilijk een andere oorzaak indenken. Vroeger gepoot heb ik niet, maar juist veel later. Dat dat geen weerslag heeft op de bloeitijd verbaast me niet. Ik heb alleen geen idee wat voor effect dit kan hebben op de uiteindelijke oogsttijd. 

Geplaatst:

De roest lijkt inderdaad wat gestagneerd. Dat geeft even wat ademruimte hoop ik. Bolvorming heb ik ook nog niet gezien.

~ Vita rosa est ~

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...