Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mooi deze discussie. 
Ik heb elk jaar wat aantasting op plekken waar bijvoorbeeld de stam tegen de tomatenspiraal schuurt. Het blijft lokaal op de stam en inderdaad alleen waar de stam beschadigd raakt, duidelijk geen phytophthora. Paar jaar geleden heb ik daar een heel gezeik mee gehad want dat zou phytophthora zijn en het werd mij niet in dank afgenomen dat ik vond dat men te snel phytophthora riep. 

Botrytis en phytophthora zijn bij mij met buitenteelt een ingecalculeerd risico. Met zoveel regen als dit jaar doe je daar weinig tegen. Extra goed in de gaten houden, planten luchtig houden, aantasting waar mogelijk weghalen en het belangrijkste is echt gaan ruimen wanneer de aantasting niet lokaal blijft of overduidelijk phytophthora is. 

• Like 2
Geplaatst:

@fre3ke Idem .  Ik top ook alle planten per 1 augustus.  Lijkt mij alleszins redelijk, gezien tomaten gewoonlijk 60-90 dagen nodig hebben om af te rijpen. Augustus en september zijn nog wel goed, maar oktober kan al vies tegenvallen.  Zonneschijn neemt ook al sterk af dan, en ik wil geen halfgevormde tomaten gaan plukken om af te laten rijpen. Dat is het niet waard. 

Geplaatst:

Het lijkt erop dat ik een winnaar kan gaan uitroepen; mijn eerste tomaat van het seizoen zal vast gaan komen van... de New Yorker. Want daar zit al een beetje rood.

NY.jpg.cb97c45d56c0d6a63f222571d0fa9013.jpg

Ik had verwacht dat Friesje eerder zou zijn, als kerstomaat, en thuis in Friesland, en ja, misschien dat zo'n tomaatje nog net even wat eerder te plukken valt, maar als prestatie vind ik dit toch niet zo indrukwekkend.

Friesje.jpg.40d87a4e9dff4e15bdfc3667cbde08b8.jpg

De meer dan 100 jaar oude New Yorker wint in vroegte ook van een moderne dwerg als Arctic Rose. Die Arctic Rose vind ik wel leuk, je hebt ook weinig sores met zo'n dwergje; weinig onderhoud, past mooi in een pot, maar heel snel gaat de rijping niet.

611379964_ArcticRose.jpg.9aa109c6c16745444a9cfbfbccf5d23d.jpg

Ook Sophie's Choice heb ik dan nog, geen foto van gemaakt, heeft wel de reputatie super vroeg te zijn, maar die laat dus de New Yorker ook voor zich. Dan is is wat betreft veredeling op geschiktheid voor een koel klimaat toch niet zo gek veel gebeurd de laatste 100 jaar, krijg ik de indruk.  

• Like 2
Geplaatst:

De eerste oogst is hier (eindelijk) binnen.

1687213397_Tomaten2020-27julieersteoogst.thumb.JPG.dcd28322547839ab786c55808d18005f.JPG

Geen Black Cherry, geen Tigrella (ondanks dat de planten hélemaal volhangen) en geen Roma. Nee, het is een Black Krim. Onverwacht, moet ik zeggen!

• Like 2
Geplaatst:

Huh? Ja, dat verrast me zeker. Het tekstboekje in mijn hoofd zegt: kerstomaatjes en struiktomaatjes voor vroegte. Geen indeterminate lomperds. Al moet hij misschien nog een beetje meer 'Black' worden? Maar lekker zal hij zeker al zijn! 🙂

• Like 1
Geplaatst:

Het zal niet helpen dat ik de grootste (en oudste) Black Cherry een beetje heb laten woekeren.  Afgezien daarvan blijft het wel een beetje raar, want alles is ongeveer tegelijkertijd geplant in twee batches, hoewel de Roma 1,5-2 weken later. Overigens zijn deze Black Krim's bovenin aan de wat  kleine kant: er hangen veel grotere aan de plant. Dit was overigens wél van de onderste tros.  Hier staat een Tigrella plant die er makkelijk 100+ aan heeft hangen, dus die gaat nog een hoop afrijpen de komende 6-8 weken. 

Alle planten per vandaag getopt overigens. Ik denk dat ik voor dit seizoen wel genoeg heb 😅. Laat maar lekker afrijpen. 

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Hier ook de eerste echte oogst, eindelijk. Zowel de grote als kleinere beginnen nu en er lijken heel wat te volgen.

IMG_20200727_182331.thumb.jpg.9c6930b76ccf0a85d57ca90eba4941d2.jpgIMG_20200727_181857.thumb.jpg.872d215ae9cee92864ff4e120e6278f4.jpg

Edit: De vruchten van de semi CDB zijn nog wel niet aan het rijpen, maar wel al bijzonder groot:

IMG_20200726_192056.thumb.jpg.ca8d4519773d45693c4e3d5e0adc4563.jpg

De andere die gekocht is als CdB plant en waarvan de tomaten er als vleestomaten uitzien, lijkt er intern toch wat op en ga ik seffens proeven :)

IMG_20200727_184249.thumb.jpg.b17cca35cf72cab38b15cdc838a73444.jpg

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:

Wat een heerlijkheid al die mooi (of bijna) gerijpte tomaten! 

Hier gaat het nu ook ineens hard! Vandaag iets geoogst, morgen als ik meer tijd heb de rest. 

20200725_094640.thumb.jpg.5647179c72e7123a3913a4111b1c91c5.jpg

Geplaatst:

Ja, dat is een goed lijstje. Vooral de naam van die ontwikkelaar P.Y.Saraev ben ik vaker tegengekomen als ik zocht op koude-bestendige tomaten. Sommige van zijn rassen schijnen zelfs tegen een beetje vorst te kunnen - ik weet niet meer of ik het bij de 0-33 of de m-22 heb gelezen, maar zoiets onthou je als je dat leest. Die staat op mijn verlanglijstje.

De 'Alaska' had ik vorig jaar. Was ongeveer in dezelfde tijd klaar als de Quedlinburger frühe Liebe die ik toen ook had, dus te oogsten vanaf Augustus. En dit jaar zit ik met de New Yorker op hetzelfde tijdpad. Ik heb haast alleen maar rassen op 'vroeg', 'koude-bestendig' en 'voor een kort seizoen', maar het wordt ondanks dat toch altijd Augustus; veel vroeger schijnt niet te kunnen, en ik heb toch al een handjevol rassen geprobeerd.

Ik loop al maanden in T-shirt en vind dit heerlijk weer, ik heb niets liever dan een graadje of 15°C, en gevoelsmatig zou je dan zeggen dat het mogelijk zou moeten zijn om een tomaat daar ook aan te laten wennen, maar dat is nog niet gebeurd. Relatief warmt het hier niet zo snel op langs de noordelijke kust. Kassen mogen niet op het open, Friese platteland, anders dan in beboste of bebouwde streken, dus ik kom uit op een oogstseizoen voor tomaten dat loopt van begin Augustus tot half September of zo. Daar heb je wel wat aan, al haal ik nooit het maximale uit de planten. Phytophtora is gegarandeerd: volkstuinen met veel aardappelen hier, maar het sloeg niet heel vroeg toe de laatste jaren. In September krijgen de tomaten het toch al moeilijk met het weer, ook zonder phytophtora houdt het dan gewoon op.

Geplaatst:

Tomaten pergula.

Beide Sungolds op de achtergrond hebben hun overtocht inmiddels voltooid en gaan nu parallel aan het glas aan de overkant verder geleid worden. Ik ben benieuwd hoe lang de groei er nog in blijft en hoe ver ze zullen komen. Het 2 meter hoge verticale deel van de planten is al kaal geoogst en heeft veel opgebracht.

IMG_7150.JPG

• Like 6

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Eerste echte tomaat met zonnebrand gevonden vandaan. Maar meteen geplukt (begon al wel enigszins rood te worden), maar je voelt dat ie een beetje zacht is op die plek. 

Moraal van het verhaal: opletten met snoeien van takken die schaduw bieden, of zelfs schaduw creëren met schaduwdoek. 

• Like 1
Geplaatst:

Vandaag de eerste rijpe vleestomaat gegeten (woensdag al geplukt) wat zijn die heerlijk zeg! Er gaat toch niks boven tomaten uit eigen tuin! 😋

En voor diegene die nog even moeten wachten..  ze komen echt hoor! Met de temperaturen die we nu hebben gaat het ineens weer hard! 

• Like 1
Geplaatst:

Ik heb drie van de zes planten in de kas er uitgetrokken: roma-, vlees- en kerstomaat. Er kwamen zo weinig tomaten aan, weinig kans dat dat nog wat zou worden. De overige drie, 1 kers- en 2 moneymaker hebben nu meer ruimte en meer vruchten. Meer dan tien per plant, dat hadden de andere niet. Echter de kleur is nog steeds groen, alhoewel er één kerstomaatje begint te verkleuren. Verder zien de bovenste tomaten er dof uit in plaats van glanzend. Vreemd hoor. De planten zien er prima gezond uit.

Geplaatst:
5 hours ago, Vastone said:

En voor diegene die nog even moeten wachten..  ze komen echt hoor! Met de temperaturen die we nu hebben gaat het ineens weer hard! 

Ze beginnen hier nu eindelijk te kleuren, ik ben hoopvol! Grappig, bij andere groenten ben ik niet zo ongeduldig, maar ik zie echt uit naar de tomatenoogst. 

Geplaatst:

Hier ben ik rustig door aan het plukken. Let op de tomaat met de zonnebrand, bovenin:

944657093_Tomaten2020-1augustus(oogstenzonnebrand).thumb.JPG.bd069c3c8f71103569b2a74d09d91dc6.JPG

Het gebied rondom de kroon / bovenkant stond vrijwel direct (90 graden) op de zon.  Afdekken als het warm wordt, anders krijg je dit!
Oh: de Black Krim smaakt heerlijk! Precies zoals beschreven, zoetig en een beetje rokerig!

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

@fre3ke Ze zijn half rood en kleuren binnen één tot drie dagen volledig rood in de schaal. De voornaamste reden om nu te plukken is omdat:

- De rode kleurstof zich niet goed vormt bij excessief hoge temperaturen (vanaf 30+ speelt dit probleem), en

- Om de plant te ontlasten. 

Vooral één Tigrella plant hier heeft nog een massa tomaten af te rijpen.  Als het rood verschijnt kunnen ze er al af: dat maakt voor de smaak blijkbaar niets meer uit. En ze smaken héérlijk als ze zijn afgerijpt, maak je daar maar geen zorgen over ;).  Maar ik heb een lichte voorkeur voor tomaten die ook nog een heel klein beetje groen hebben, dus misschien speelt dat wel mee.  Een zachte overrijpe rode bal vind ik weinig interessant. 

Zie ook https://www.gardeningknowhow.com/edible/vegetables/tomato/harvest-time-for-tomatoes.htm#:~:text=Tomatoes are sneaky.,late for picking the tomatoes.

NB: Volgende week met 30+ graden over meerdere dagen, als de planten het al moeilijk hebben, is het sowieso iets om te onthouden. 

aangepast door Gianni1234
  • Like 2
Geplaatst:

Wat een interessante informatie zeg, dank je wel @Gianni1234. De temperatuur is hier vanaf donderdag inderdaad hoger dan 30 graden dus ik weet nu dat ik alles met een blos dan beter eraf haal. En ik weet nu ook alvast dat ik de vleestomaten niet aan de plant moet laten afrijpen. Dat had ik anders namelijk wel gedaan. Heel interessant.

• Like 1
Geplaatst:

Dit verklaart denk ik ook meteen waarom je uit tomaten die nog niet helemaal rood zijn wèl al zaad kunt halen. De term 'mature green' ben ik al vaker tegengekomen i,v.m. tomaten, dus dit stukje waar Gianni naar linkt wil er bij mij wel in.

Ik heb vanmorgen m'n eerste tomaat genuttigd, die was wel al helemaal rood, maar helaas, er zat niet zoveel smaak aan die New Yorker. Tot nog toe heb ik altijd alle zelf gekweekte tomaten lekker gevonden, dus deze viel me daarom tegen. Wat groei-eigenschappen betreft vind ik hem geweldig, deze New Yorker, en hij had de eerste rijpe tomaten, maar ja, ze moeten wel lekker zijn, en wat dat betreft ontbrak er wat. Er is een grote kans dat ik volgend jaar terug ga naar de Quedlinburger frühe Liebe, want die voldeed me prima vorig jaar, groeide misschien iets wilder, maar smaakte zoals een tomaat hoort te smaken.

Voor dit jaar zal het niet lang meer duren voordat ook Friesje en Arctic Rose rijpe tomaten geven, en ik ben benieuwd hoe die smaken. Vooral de Arctic Rose bevalt me als plant, dus het zou een tegenvaller zijn als ook daar de smaak ontbrak.

Voor volgend jaar kan ik me voorstellen dat ik ook die 'Black Krim' eens wil proberen, ik ben ook ergens anders tegengekomen dat die wel degelijk heel vroeg kan zijn, dus dat zou hier misschien kunnen. Wat een 'zwarte' tomaat is weet ik nog niet uit ervaring, en de Zwarte van Tula die ik dit jaar heb gaat te traag; prachtig gezonde struiken, maar de tomaten blijven achter.    

• Like 1
Geplaatst:

@roeier Zouden struiktomaten iets voor jou zijn. Voordeel van struiktomaten is dat ze in korte tijd veel oogst geven.

Nadeel is dat de planten niet luchtig zijn (phyto) en meer ruimte innemen dan een stamtomaat.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...